Katalog Izabela Truchan, 2010-09-20 Kraków Język niemiecki, Różne Formy pracy ze słownictwem w nauczaniu j.niemieckiego. Formy pracy ze słownictwem w nauczaniu j.niemieckiego. Opanowanie słownictwa stanowi dla prawie każdego uczącego się języków obcych duży problem. "Wkuwanie słówek" jest mało efektywne, dlatego ważne jest, aby pokazać uczniowi inne metody ich zapamiętywania. Najciekawsze z form pracy ze słownictwem to: 1. Mnemotechniken – ogół technik, służących lepszemu zapamiętywaniu oraz przypominaniu sobie informacji na drodze skojarzeń a. Nowe słówka np. "Nebel, Schwester, Bank, Rechnung, Straße" przyporzadkowujemy do tzw. "Wortfamilien" , np. "Verkehr, Wetter, Familie, Geld" b. W celu łatwiejszego zapamiętania reguł gramatycznych, stosujemy tzw. Merkverse, np. § "aus, bei, mit, nach, seit, von, zu finden Dativ immerzu" § "chen" und "lein" machen Sachen klein § der Inlingorismus (słowa, zakończone na ... mają rodzajnik "der") § die Heitungkeitsschaftion (słowa, zakończone na ... mają rodzajnik "die") § das Tumchenmamentumlein (słowa, zakończone na ... mają rodzajnik "das") c. Zmiana jednej litery w wyrazie, np. Hund – Mund – Bund – rund d. Technika loci (metoda miejsc) – służy do zapamiętywania dużych zbiorów informacji, które występują w określonej kolejności. Polega na kojarzeniu zapamiętywanych informacji ze znanymi miejscami, które mijamy np. w domu czy w drodze do szkoły. Dzięki tej metodzie możemy np. łatwo zapamiętać kolejne dopływy Wisły chodząc po pokoju i wyobrażając sobie, że przy drzwiach jest Soła, przy łóżku Przemsza, w okolicach biurka Skawa itd. 2. Schlüsselwortmethode – szukamy słów o podobnej i wymowie i znaczeniu jak w języku polskim, np. Kino, Sport, Radio, Zucker, Auto 3. Geschichtentechnik – z podanych wyrazów układamy historyjki 4. Kennwörter – Akronimy (wyrazy powstałe od pierwszych liter wyrazu podstawowego) a. S - Sonne A - angeln N - Natur D - Dorf Przy grupach zaawansowanych uczniowie mogą mieć za zadanie znalezienie wyrazów z danego tematu lub np. samych rzeczowników albo samych przymiotników b. zapisanie wyrazu (np. Hund) obok siebie raz normalnie a raz w dołu do góry i uzupełnienie miejsca między nimi literami w ten sposób, by powstały nowe słówka: H an D U N d N e U n D re H en c. uczniowie mogą tworzyć własne akronimy, np. KEMSK (niemieckie nazwy niektórych zwierząt: Kaninchen – Elefant - Meerschweinchen – Schildkröte – Katze) 5. Vokabelnkartei – zapisywanie na kartce wyrazów w kontekście (maksymalnie wprowadzać należy 8-10 słów na lekcji) 6. Mind – Maping (Asocjogramy): zapisywanie wyrazów z jednej "rodziny" lub przeciwstawnych, np. schmal/breit: die Straße, die Brücke, der Rock 7. Interesujące przedstawianie słówek np. KLA4 2FEL RUN3SE 8. Praca ze słownikiem: a. uczniowie maja znaleźć w słowniku jak najwięcej wyrazów, zawierających dany wyraz np. "rot", ale nie zaczynających się od tego wyrazu: Brot, Karotte, Bankrot, Schrot(t) b. tworzenie rzeczowników od czasownika, np. od "rauchen" c. zmiana początkowej litery w wyrazie, np. Hand – Band - Sand 9. Łączenie słówek z pantomimą lub pokazywaniem przedmiotów 10. Odgrywanie scenek Opracowała Izabela Truchan Wyświetleń: 709
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |