AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Bożena Kośmider
Język polski, Artykuły

Warto przeczytać

- n +

Warto przeczytać

Na rynku wydawniczym pozycji dla nauczycieli jest całe mnóstwo. Często jednak zdarza się, że dana propozycja rozczarowuje. Dlatego przy wyborze następnej lektury, zasugerowałam się nazwiskiem autorki. Małgorzata Taraszkiewicz, znana czytelnikom jako autorka książki "Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu", już samym tytułem daje nam do zrozumienia, że ta pozycja jest kontynuacją. Tym razem Małgorzata Taraszkiewicz tytułuje swoja książkę "Jak uczyć jeszcze lepiej".

Od końca lat osiemdziesiątych można mówić o zjawisku "neurorewolucji", czyli wielkiego rozwoju nauk, które łączą w sobie wysiłek z kilku dziedzin, jak psychologia, farmakologia, neurofizjologia. Okazało się, że środowisko szkolne może w znaczący sposób zmienić fizyczną i psychiczną wydolność mózgu. Aby to czynić skutecznie, trzeba stale poznawać nowe "szkoły" i tendencje w wychowywaniu i nauczaniu. Wydaje się, że Małgorzata Taraszkiewicz może być świetnym przewodnikiem.

Na samym początku autorka przypomina, że uczeń swój zawód wykonuje kilkanaście lat, a czerpie z tego przez następnych kilkadziesiąt. I to właśnie nauczyciele są odpowiedzialni za to, by wyposażyć go w umiejętność uczenia się, planowania swojego rozwoju, sprawnej komunikacji oraz współpracy z innymi. Teoretycznie wszystko to wiemy, znamy też wszystkie rodzaje inteligencji i preferencje sensoryczne ucznia, ale jakże trudno przypomnieć sobie o tym, gdy nasz podopieczny nie potrafi sobie poradzić z równaniem matematycznym, wzorem chemicznym czy określeniem rodzaju zdania.

Pojęcie inteligencji emocjonalnej opisanej dopiero w latach 90 pozwala nam spojrzeć na naszą pracę zupełnie odmiennie. Szkoła tradycyjnie "pielęgnuje" iloraz inteligencji IQ, czyli najczęściej rozwija i eksploatuje lewą półkulę mózgową. A przecież badacze problemu uważają, że na powodzenie życiowe tradycyjnie rozumiana inteligencja wpływa tylko w 35%, natomiast inteligencja emocjonalna w pozostałych 65%. Inni przytaczają aż 10% na 90% na rzecz EQ (czyli inteligencji emocjonalnej). Oznacza to mniej więcej tyle, że nasz świetny uczeń, z którego jesteśmy tacy dumni, może okazać się gorzej przygotowany do życia niż jego szkolni koledzy. Po przestudiowaniu tego rozdziału w książce możemy dowiedzieć się jak rozwijać ten rodzaj inteligencji. Ćwiczenia, które proponuje autorka, przydadzą nam się nie tylko w życiu zawodowym. Ćwiczenia typu reżyseria emocjonalna i dieta emocjonalna wydają mi się szczególnie interesujące.

Ocenianie to najtrudniejszy moment naszej pracy. Ileż razy słyszy się głosy koleżanek i kolegów, jacy byliby szczęśliwi, gdyby nie konieczność wystawiania ocen. Książka "Jak uczyć jeszcze lepiej" podpowiada, jak zmienić filozofię i język oceniania. Autorka przypomina łacińską sentencję, że "littera docet, littera nocet" ("słowo uczy, słowo niszczy"), dlatego każdą recenzję powinno się zaczynać pochwałą i dopiero wtedy przekazać najbardziej krytyczne uwagi. Jak trudno czasami znaleźć to jedno zdanie pochwały, życzliwości, wie to każdy nauczyciel. Trudno się jednak nie zgodzić, że notatka pod oceną "ucz się więcej", "bez sensu", "źle" i podobne uwagi nie wspierają rozwoju ucznia, a raczej gaszą jego motywację.

Trudno chyba spotkać nauczyciela, który przed spotkaniem z grupą rodziców nie czułby dreszczyku emocji i niepokoju. Wydaje mi się, że druga strona przeżywa podobne reakcje. Przekonałam się o tym sama będąc rodzicem sumiennie chodzącym na wywiadówki. Stres dla rodziców siedzących w ławkach przed wychowawcą jest zbliżony do tego, jaki odczuwa pedagog. Dlatego chętnie przeczytałam rozdział w prezentowanej pozycji zatytułowany przekornie "Bardzo trudni rodzice?". Autorka przytacza krótkie charakterystyki różnych "typów" rodziców i krótko nakreśla model współpracy z każdym z nich. Przeczytać nie zaszkodzi, a może następna wywiadówka będzie dla obu stron przyjemniejsza.

W dalszej części mogłabym przytaczać inne tematy rozdziałów, równie ciekawych, w których można znaleźć wiele praktycznych rad, skorzystać z zaprezentowanych ćwiczeń. W samotności przeprowadzić ankietę, która pomoże ocenić stan naszej asertywności czy kreatywności. Ale chyba tych kilka poruszonych tematów starczy, by zainteresowani swoim rozwojem nauczyciele sięgnęli po tę pozycję. Dla mnie ważne było to, że po jej przeczytaniu otrzymałam dużą dawkę optymizmu - poczułam, że wiele z tych rad mogę skorzystać i na pewno będzie lepiej.

Małgorzata Taraszkiewicz Jak uczyć jeszcze lepiej Wydawnictwo ARKA Poznań 2001

Opracowanie: Bożena Kośmider
Gimnazjum nr 8 w Chorzowie

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1952


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.