![]() |
![]() |
Katalog Ewa Chłód, 2010-09-02 Łódz Plastyka, Program nauczania Program pracy z uczniem zdolnymPROGRAM PRACY Z UCZNIEM ZDOLNYM OPRACOWAŁA: EWA CHŁÓD-NAUCZYCIEL PLASTYKI W CENTRUM ZAJĘĆ POZASZKOLNYCH NR3 „Tylko wtedy traktujemy dzieci w sposób demokratyczny i zgodny z naturą równości, gdy zapewniamy każdemu dziecku optymalne warunki rozwoju, stosowne do jego możliwości.” J. L. French Nazwa i adres placówki: Centrum Zajęć Pozaszkolnych Nr 3 ul. Przełajowa 5 94-045 Łódź Czas trwania: Program obejmuje cykl pięcioletniego kształcenia w placówce pozaszkolnej dzieci przedszkolnych i szkoły podstawowej. Data sporządzenia: 31.08.2010 Wprowadzenie: Każde dziecko przychodząc na świat jest wyjątkowe i każde przynosi ze sobą ogromny potencjał. To od nas zależy ile zrobimy by „oszlifować ten diament” i wyciągnąć z niego to, co najlepsze. Każdy bowiem powinien rozwijać zdolności na maksymalnym dla siebie poziomie. Te indywidualne różnice, sprawiają , że przy danym zasobie wiedzy, praktyki i takich samych warunkach zewnętrznych oraz równej motywacji, jedni ludzie sprawniej niż inni wykonują dane czynności, w tym także szybciej uczą się nowych rzeczy. Dziecko zdolne, które posiada umiejętność dostrzegania problemów i przystępuje do rozwiązywania ich w sposób bardziej logiczny i skuteczny. Współczesna placówka rozwijająca zainteresowania oraz doskonaląca zdolności nie powinna zatem ograniczać, ale stymulować rozwój emocjonalny, poznawczy i społeczny dzieci i młodzieży. Szczególnie ważnym zadaniem nauczyciela jest kształtowanie człowieka obdarzonego wyjątkowymi zdolnościami. Aby tego dokonać w naszej placówce odkrywamy najmocniejsze strony ucznia i rozwijamy je. W tym celu program ten wspierania uzdolnienia i zmierza do systemowych działań w obszarze promocji talentów. Opis ucznia zdolnego(przyjęta definicja): Uczeń zdolny w wielu sytuacjach przewyższa wiedzą i umiejętnościami swoich rówieśników. Obserwacja dzieci uzdolnionych pozwala na wyodrębnienie pewnych charakterystycznych dla nich cech. Poza oczywistym ponadprzeciętnym rozwojem intelektu należy wymienić: • szybkie zapamiętywanie, prawidłowe kojarzenie i rozumowanie, • ciekawość świata i ludzi, dar bystrej obserwacji otoczenia, • dociekliwość, zadawanie dużej ilości pytań, • szeroki wachlarz zainteresowań, dużo wiadomości pozaszkolnych, niekiedy ukierunkowane uzdolnienia i pasje, • wykonywanie zadań umysłowych z przyjemnością, umiejętność skupiania uwagi przez dłuższy czas na tym, co je interesuje, • bogata wyobraźnia, ciekawe, oryginalne pomysły. Potrzeba wyrażania swoich wrażeń, myśli, i emocji w różnej formie, np. w muzyce, tańcu, plastyce, w słowie lub piśmie. • niezależna postawa, obrona swoich poglądów i pomysłów, • poczucie humoru. Zadaniem nauczyciela jest organizowanie pracy uczniów w celu samodzielnego zdobywania wiadomości, wskazywania im źródeł ich zdobywania, naprowadzanie na właściwe sposoby korzystania z nich, przygotowanie uczniów do samodzielnego szukania wiedzy i jej przetwarzania, a tym samym kształcenie odpowiednich umiejętności umysłowych i praktycznych. Najwięcej możliwości rozwijania zdolności i aktywności twórczej stwarza praca indywidualna, a przede wszystkim praca indywidualna – zróżnicowana, dostosowana do możliwości poznawczych uczniów, ich uzdolnień i umiejętności. Warunki wspomagające twórcze myślenie oraz rozwój zdolności: 1. Warunki emocjonalne, stwarzające odpowiednia atmosferę w grupie wychowanków i poczucie bezpieczeństwa: • akceptacja i uznanie każdego dziecka jako indywidualnej wartości; • zapewnienie klimatu życzliwości, swobody wyboru działania, osobistego stosunku do wykonywanych czynności; • pozytywne reagowanie na wszelkie komunikaty ze strony dzieci; • stwarzanie okazji do przejawiania przez dzieci ciekawości, własnych zainteresowań, odwagi w myśleniu i działaniu; • otwarta postawa nauczyciela i dzieci na otoczenie i bodźce z niego płynące; • unikanie osądzania, krytykowania, tłumienia inicjatyw. 2. Warunki metodyczne, związane z charakterem wykonywanych przez dzieci zadań i okolicznościami im towarzyszącymi: • stwarzanie okazji do swobodnej ekspresji uczuć i myśli; • troska, by pierwsze kontakty dziecka z nowymi dla niego sposobami działania były pozytywne, im młodsze dziecko, tym mniej powinno spotykać takich sytuacji, w których ucząc się czegoś nowego, doznaje niepowodzeń; • zapewnienie swobody, co do sposobu wykonywania danego zadania; • przyznanie prawa do błędów, poprawiania tego co robi, czasu na szukanie, eksperymentowanie, próbowanie; • rozmawianie o tym, co dziecko zrobiło, co robi i zamierza robić; • przywiązywanie uwagi nie tyle do efektów działania dziecka, ile do przebiegu i sposobu realizacji; • unikanie porównywania między sobą prac twórczych dzieci; • organizowanie bogatego środowiska zewnętrznego, pobudzającego do gromadzenia różnych doświadczeń i dzielenia się nimi z innymi; • wykorzystywanie w toku działalności szkolnej i pozaszkolnej efektów twórczych działań dzieci. 3. Warunki materialne, umożliwiające dzieciom rozwój zdolności i twórczą działalność z wykorzystaniem rozmaitych środków: • zapoznanie z różnymi technikami uczenia się, nazywania i wyrażania własnych myśli i przeżyć; • organizowanie wielostronnych kontaktów ze środowiskiem przyrodniczym, społecznym, kulturalnym i technicznym w formie poznania bezpośredniego i pośredniego; • zapewnienie kontaktu z różnorodnymi dziełami sztuki oraz ukazywanie sposobów ich poznawania, uwrażliwianie na wartości w nich zawarte. Cele ogólne pracy z uczniem zdolnym 1. Identyfikowanie uzdolnień i zainteresowań dzieci. 2. Wyposażenie uczniów w usystematyzowane podstawy wiedzy o przyrodzie, społeczeństwie, kulturze, ze szczególnym uwzględnieniem wiedzy matematycznej i przyrodniczej. 3. Rozwinięcie zdolności poznawczych, zwłaszcza zdolności do samodzielnego, krytycznego myślenia i działania. 4. Wdrożenie uczniów do dostrzegania, formułowania i rozwiązywania teoretycznych i praktycznych problemów. 5. Ukształtowanie uzdolnień i zainteresowań kierunkowych. 6. Ugruntowanie umiejętności uczenia się i organizacji pracy samokształceniowej – indywidualnej i zespołowej. 7. Ukształtowanie poznawczych postaw twórczych. 8. Ukształtowanie postaw społeczno-moralnych. 9. Wyrobienie pożądanych cech charakteru, takich jak: poczucie obowiązku, pracowitość, wytrwałość, dokładność, systematyczność, odpowiedzialność. 10. Rozwój świadomej dyscypliny i odpowiedzialności za wypełnianie podjętych przez uczniów zadań. Formy pracy z uczniem zdolnym: • praca w grupach o podobnym poziomie uzdolnień, gdzie zadawane są zadania trudniejsze dla grup zdolniejszych, • praca w grupach, w których uczniowie uzdolnieni pełnią rolę liderów, a praca może być formą konkursów, • wykonywanie pomocy dydaktycznych - w formie prezentacji lub strony www, • przygotowanie przez uczniów nagrań, prezentacji multimedialnych zawierających rozszerzony materiał programowy, • współtworzenie szkolnej strony www zawierającej aktualności z życia szkoły za pomocą nowych programów i technologii (Macromedia Flash ), • przygotowanie do konkursów i informatycznych poprzez poznawanie nowego, nie objętego programem materiału, proponowanie uczniom nowinek książkowych, ciekawych programów w Internecie, kursów metodą online, ciekawych adresów stron internetowych oraz innych źródeł do wykorzystania Wybrane metody pracy z uczniem zdolnym 1. Metody problemowe • aktywizujące: dyskusja dydaktyczna (burza mózgów, śnieżna kula), gry dydaktyczne, metoda ról, drama. • operatywne: praca z mapą, analizowanie diagramów, schematów, rysunków. 2. Metody eksponujące • Modelowanie • ćwiczenia techniczne (wykonywanie map, rysunków, diagramów), • rozwiązywanie zadań (obliczanie), • metoda projektu, • metody badawcze, obserwacje, eksperyment, wywiad). 3. Metody programowe • z użyciem podręcznika, z użyciem komputera. Działania nastawione na rozwijanie zdolności 1. Szybszy rozwój uczniów zdolnych • karty samokontrole ułożone tematycznie, • karty rozwoju (rozszerzające), zawierające materiał o szerszym zakresie i wyższym poziomie trudności, • karty samokształceniowe do wyboru przez uczniów, • karty uzupełniające dla uczniów mających luki w opanowaniu wiedzy. 2. Wyposażenie dzieci w większy zakres wiedzy • przydziały indywidualne (np. prace twórcze wymagające specjalnych zdolności), • zajęcia pozalekcyjne poświęcone rozwijaniu szczególnych zdolności. 3. Umożliwienie dzieciom zdolnym uzyskania wiedzy o wyższym poziomie trudności, zgodnie z ich poziomem rozwoju intelektualnego, poziomem zdolności i uzdolnień • kształcenie wielopoziomowe – różnicowanie poziomu trudności, • łączenie problemowej metody kształcenia z wyodrębnieniem grup dzieci o różnych predyspozycjach do nauki, • dobór właściwych środków dydaktycznych w celu wywołania przeżyć uczniów. 4. Kształtowanie uczniów zdolnych myślenia twórczego, rozwijanie oryginalności • zachęcanie uczniów do poszukiwania nowych rozwiązań (stosowanie nauczania problemowego), • rozwijanie cech osobowości uznanych jako szczególnie potrzebne w procesie myślenia twórczego: wytrwałości, niezależności sądów, silnej motywacji do działania, do zachowań oryginalnych), • rozwijanie dyspozycji twórczych u uczniów uzdolnionych artystycznie. Etapy pracy z uczniem zdolnym 1. Organizacja wstępna • wyłonienie z całej grupy uczniów zdolnych, • wprowadzenie w techniki pracy, • ustalenie kanałów wymiany informacji, • przygotowanie i przedstawienie uczniom zadań do wykonania i programu pracy. 2. Praca samodzielna i niezależna oraz w różnym stopniu indywidualna • ustalenie programu działań, form i organizacji pracy oraz sposobów demonstrowania jej rezultatów, • realizacja planu pracy indywidualnej i grupowej, • konsultacje z nauczycielem, • wspólne sesje, poświęcone omawianiu przebiegu pracy i ocenie jej rezultatów, 3. Podsumowanie wyników i sformułowanie wniosków • ponowne przemyślenie omawianego problemu, • krytyczne ocenienie prac własnych i cudzych. Efekty działań - uczeń potrafi: - samodzielnie i aktywnie uczestniczy w lekcjach, - ma rozbudzoną potrzebę samorealizacji (bierze udział w konkursach, olimpiadach), - potrafi i chce samodzielnie korzystać z dodatkowych źródeł wiedzy, - w pełni wykorzystać swoją wiedzę i pomaga innym w rozwiązywaniu problemów, - bierze czynny udział w życiu innych, - chętnie uczestniczą w zajęciach pozalekcyjnych; -rozwijają umiejętności myślenia twórczego; -konsekwentnie realizują zadania o różnym charakterze; - prezentują wyniki pracy twórczej ( udział w różnego rodzaju konkursach przedmiotowych, artystycznych; sportowych itp.), -umacniają się w poczuciu własnej wartości Nauczyciele: -uwzględniają aktualne potrzeby dzieci zdolnych; -wspólnie z dziećmi rozwiązują problemy zespołowo i pracują różnymi metodami aktywizującymi; - wyzwalają w uczniach zdolnych inicjatywę , motywują do pracy twórczej; Sposoby realizacji programu: 1. Wyszukiwanie młodych talentów za pomocą narzędzi i procedur rozpoznawania uzdolnień dzieci. 2. Monitorowanie rozwoju dzieci objętych programem (karty obserwacji). 3. Promowanie dzieci uzdolnionych na terenie placówki i poza nią poprzez: • udział w konkursach; • aktywne uczestniczenie w dodatkowych zajęciach plastycznych; • prezentacje prac dzieci na wystawach w placówce („Pomarańczowa Galeria”), wystawach stałych i okazjonalnych, zdobiących sale plastyczna,(jako forma wyróżnienia), i w Internecie • udział uczniów w przedstawieniach teatralnych (przygotowywanie plakatów, strojów i dekoracji), • udział w wernisażach plastyczne; • uczestniczenie w szkolnych projektach, • nagradzanie uczniów zgodnie ze szkolnym systemem nagradzania uczniów; Zadania nauczyciela plastyki wynikające ze specyfiki realizacji programu: • Zebranie dokumentacji na temat zainteresowań i osiągnięć dzieci z okresu poprzedzającego naukę w naszej placówce, • Kompletowanie dokumentacji o osiągnięciach, • Zgłaszanie dziecka do Zespołu Wspierania uzdolnień, • Dbałość o ogólną sytuację dziecka w placówce, czyli inne traktowanie przez nauczycieli przedmiotów (jeśli okaże się konieczne);indywidualne terminy zaliczeń partii materiałów w razie nieobecności uzasadnionej indywidualizacją nauczania(np. z powodu konkursów, olimpiad itp.) • Kontakt z pedagogiem szkolnym, jeśli wymaga tego sytuacja ucznia, pamiętać należy, że uczeń zdolny może być dzieckiem trudnym; • Natychmiastowe przekazywanie informacji o sukcesach dziecka objętego programem, • Natychmiastowe zgłaszanie ucznia, który odniósł sukcesy w jego przedmiocie (brał udział w pozaszkolnym etapie konkursu o charakterze przedmiotowym lub interdyscyplinarnym); • Zgłaszanie ucznia, który wybija się na tle klasy • Indywidualne traktowanie każdego ucznia zgłoszonego do programu; • Uwzględnienie oczekiwań i sugestii wychowawcy w stosunku do uczniów zgłoszonych z innych przedmiotów; Obowiązki dyrektora szkoły: • uczestniczenie w pracach zespołu; • nawiązywanie szeroko pojętej współpracy instytucjonalnej • poszukiwanie sponsorów dla inicjatyw wymagających dofinansowania; Ewaluacja działań: 1.Ewaluacja weryfikująca definicję ucznia zdolnego w miarę potrzeb, nie częściej niż co trzy lata. 2. Ewaluacja Programu z uczniem zdolnym po roku szkolnym 2010/2011, 3. Ankietowanie uczniów i rodziców, 4.Ocena konkursów pod względem rozwoju uzdolnień dz Informacje dodatkowe: Warto pamiętać, że: • najważniejszym etapem życia, w którym można wpływać na wszechstronny rozwój dziecka, jest okres od urodzenia do 10 roku życia. Pierwsze lata życia dziecka mają szczególne znaczenie dla rozwoju w okresach późniejszych; • najkorzystniejszy z punktu widzenia przyszłości dziecka jest rozwój wszechstronny i harmonijny, zakłócenia w jednej dziedzinie mogą bowiem powodować ograniczenia w pozostałych; • w im większym stopniu działanie pobudzające rozwój zdolności angażuje energię, zapał i umysł dziecka, tym intensywniej rozwijają się jego zdolności; • mimo predyspozycji niektóre zdolności nie ujawniają się i nie rozwijają, jeśli dziecko nie ma odpowiedniej pomocy, zachęt, ukierunkowania, możliwości ćwiczenia i sprawdzania się; • dzieci wdrożone do twórczego myślenia na początku swojej kariery szkolnej nabierają nawyków samodzielnej, twórczej aktywności w różnych dziedzinach; • ważny jest stosunek najbliższego otoczenia dziecka do uczenia się, do nabywania nowej wiedzy i umiejętności. Jest to postawa zachwytu nad rozwojem dodatnich cech u dziecka, postawa szacunku dla kompetencji intelektualnych i społecznych, zachowania, które są dla dziecka bodźcem do ciągłego rozwoju; • w niesprzyjających warunkach rozwój zdolności może ulec częściowemu lub prawie całkowitemu zahamowaniu. By rozwijać zdolności uczniów, należy pamiętać o: • stopniowym zwiększaniu wymagań, jednak nie przekraczając możliwości ucznia, • ciekawym prowadzeniu lekcji – wprowadzeniu inspirujących elementów materiału, wykorzystaniu wiadomości pozaszkolnych, prowadzeniu zajęć w oparciu o pracę grupowa uczniów i samopomoc koleżeńską, • realizacji indywidualnego toku nauczania z poszczególnych przedmiotów lub przenoszeniu do klas programowo wyższych z jednego lub kilku przedmiotów, o ile jest to uzasadnione względami społecznymi, • zachęcaniu do wymyślania, tworzenia rzeczy w sposób społecznie użyteczny, oryginalny i dotychczas nieznany, • uczeniu twórczego rozwiązywania problemów, motywowaniu do samodzielności i podejmowania inicjatyw, • zachęcaniu do konfrontacji wiedzy w konkursach, olimpiadach, • wskazywaniu dodatkowych źródeł wiedzy oraz inspirowaniu do korzystania z rozmaitych zajęć pozalekcyjnych w celu rozwijania zainteresowań oraz aktywności poznawczej, • stwarzaniu atmosfery akceptacji, wyrażaniu zadowolenia z sukcesów, uczeniu przyjmowania uwag i radzenia sobie z niepowodzeniami. Wyświetleń: 4493
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |