Katalog Andrzej Gniatczyk, 2010-09-02 Gdynia WOS, Scenariusze "Okrągły Stół" i upadek komunizmu w Polsce i w Europie - scenariusz lekcji wiedzy o społeczeństwie w gimnazjum (szkoła przyszpitalna)SCENARIUSZ LEKCJI WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE W GIMNAZJUM (SZKOŁA PRZYSZPITALNA) lekcję przeprowadzono z okazji rocznicy obrad „okrągłego stołu” i upadku systemu komunistycznego w Polsce PRZEDMIOT : Wiedza o społeczeństwie PROWADZĄCY : Andrzej Gniatczyk ODDZIAŁ SZPITALNY : Interna dziecięca GRUPA : uczniowie klas II i III gimnazjum (lekcję przeprowadzono w systemie klas łączonych) TEMAT : „OKRĄGŁY STÓŁ” I UPADEK KOMUNIZMU W POLSCE I W EUROPIE. CZAS : 45 MIN. CELE LEKCJI: terapeutyczne : - odwrócenie uwagi uczniów od choroby i przeżyć związanych z pobytem w szpitalu - podniesienie samooceny poprzez stworzenie sytuacji, w której uczeń może odnieść sukces operacyjne : Po lekcji uczeń : - zna cechy rządów komunistycznych w Polsce - wie jak doszło do „okrągłego stołu” i jakie decyzje przy nim zapadły - zna skutki wyborów z czerwca 1989 r. - rozumie znaczenie „okrągłego stołu” dla naszego kraju i Europy - potrafi zinterpretować ilustrację - potrafi czytać i słuchać tekst ze zrozumieniem - potrafi pracować z mapą METODY PRACY: - pogadanka - „burza mózgów” - praca z tekstem źródłowym - praca z mapą - prezentacja ilustracji - praca z płytą DVD FORMY PRACY : - praca indywidualna ŚRODKI DYDAKTYCZNE : - karty pracy ucznia - tekst źródłowy - ilustracja - atlas historyczny - mapki konturowe - płyta DVD – „Drogi do wolnego świata” PRZEBIEG LEKCJI : I. Część wstępna : 1. Powitanie uczniów. 2. Rozpoznanie stanu ich zdrowia i samopoczucia. 3. Rozdanie uczniom kart pracy i dodatkowych materiałów (tekstów źródłowych, ilustracji, mapek konturowych). II. Część właściwa : 1. Nauczyciel przeprowadza „burzę mózgów” na temat co cechowało rządy komunistyczne w Polsce. 2. Pogadanka z uczniami na temat jak doszło w Polsce do zwołania „Okrągłego Stołu”. 3. Uczniowie czytają tekst źródłowy „Porozumienie Okrągłego Stołu z 1989 r.” i odpowiadają na pytania : - jakie reformy polityczne zostały zapowiedziane przy „Okrągłym Stole” ? - jakie nowe władze państwowe wprowadzono ? -czym różniły się zasady wyborów do Sejmu od wyborów do Senatu ? 4. Nauczyciel prezentuje uczniom ilustrację przedstawiającą plakat wyborczy „Solidarności” z 1989 r. – „W samo południe” - pytając o jego symbolikę. 5. Nauczyciel puszcza uczniom fragment filmu DVD „Drogi do wolnego świata” , uczniowie w trakcie oglądania czynią notatki na kartach pracy a po wysłuchaniu filmu odpowiadają na pytania: -jaki był wynik i skutki wyborów z czerwca 1989 r. w Polsce ? -do jakich wydarzeń i zmian doszło w Europie Środkowo-Wschodniej po wyborach w Polsce ? 6. Uczniowie na podstawie atlasu historycznego zakreślają na mapie konturowej państwa europejskie gdzie komunizm został obalony w 1989 r. III. Zakończenie 1. Podsumowanie lekcji: - uczniowie odpowiadają na pytanie: jakie było znaczenie „Okrągłego Stołu” dla Polski i Europy ? 2. Ocena pracy uczniów. opracował: Andrzej Gniatczyk Wyświetleń: 3446
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |