AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Kinga Marulewska, 2010-08-20
Toruń

WOS, Konspekty

Konspekt lekcji: Systemy partyjne i wyborcze

- n +

Konspekt lekcji
Temat: Systemy partyjne i systemy wyborcze

Czas: 1 godzina lekcyjna
Poziom: klasy licealne

I.Poziom wiadomości:
A. Zapamiętywanie wiadomości
Uczeń:
• definiuje pojęcia: system partyjny, system wyborczy,
• zna pojęcia: większość względna, bezwzględna
B. Rozumienie wiadomości
Uczeń:
• wyjaśnia, na czym polega sposób przeliczania głosów w systemach proporcjonalnych,
• umie rozróżnić różne systemy partyjne i wyborcze, wyjaśni ich najważniejsze założenia.

II.Poziom umiejętności:
C. Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych
Uczeń:
• potrafi obliczyć liczbę mandatów przypadającą na poszczególne partie zgodnie z różnymi sposobami przeliczania głosów.
D. Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych
Uczeń:
• ocenia główne założenia poszczególnych systemów partyjnych i wyborczych,
• porównuje funkcjonowanie tych systemów w różnych państwach.

Metody dydaktyczne:
• pogadanka nauczająca,
• praca z podręcznikiem w grupach
• samodzielna praca obliczeniowa.

Środki dydaktyczne:
• T. Stryjek, E. Tyszko-Kulik, P.W. Zawadzki, Podręcznik WszPWN Wiedza o społeczeństwie,
• kalkulatory

Przebieg lekcji:
1. Nauczyciel dzieli uczniów na 3-4 osobowe grupy i prosi, by na podstawie podręcznika stworzyli schemat systemów partyjnych wraz z przykładami państw, gdzie on obowiązuje. Po zakończeniu pracy prosi każdą z grup o prezentację wybranego systemu partyjnego.
2. Pogadanka nauczająca – systemy wyborcze: większościowy i proporcjonalny. Nauczyciel charakteryzuje zasady obydwu systemów. Prosi uczniów, by odliczyli do 2: 1 wypisują w zeszycie zalety systemu większościowego, 2 systemu proporcjonalnego. Następnie opowiadają je sobie wzajemnie.
3. Nauczyciel wypisuje na tablicy następujące dane:
Partia A - 83 000
Partia B - 56 000
Partia C - 26 000
Partia D - 8 000
M (liczba mandatów w okręgu) = 5

Wyjaśnia uczniom następujące sposoby przeliczania głosów w okręgach wyborczych systemu proporcjonalnego:
• d’Hondta (obowiązujący w Polsce) – dzielniki: 1, 2, 3, 4, 5…
• St-Lague – dzielniki 1, 3, 5, 7…
• zmodyfikowany St-Lague – dzielniki 1.3, 3, 5, 7…
• Hare-Niemeyera
Po objaśnieniu każdego systemu prosi uczniów o policzenie liczby mandatów w okręgu przypadających na każdą partię. Prosi uczniów o sprawdzenie w parach poprawności obliczeń.

4. Podsumowanie.

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2847


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.