![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Kinga Marulewska, 2010-08-20 Toruń WOS, Konspekty Konspekt lekcji: Systemy partyjne i wyborczeKonspekt lekcji Temat: Systemy partyjne i systemy wyborcze Czas: 1 godzina lekcyjna Poziom: klasy licealne I.Poziom wiadomości: A. Zapamiętywanie wiadomości Uczeń: • definiuje pojęcia: system partyjny, system wyborczy, • zna pojęcia: większość względna, bezwzględna B. Rozumienie wiadomości Uczeń: • wyjaśnia, na czym polega sposób przeliczania głosów w systemach proporcjonalnych, • umie rozróżnić różne systemy partyjne i wyborcze, wyjaśni ich najważniejsze założenia. II.Poziom umiejętności: C. Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych Uczeń: • potrafi obliczyć liczbę mandatów przypadającą na poszczególne partie zgodnie z różnymi sposobami przeliczania głosów. D. Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych Uczeń: • ocenia główne założenia poszczególnych systemów partyjnych i wyborczych, • porównuje funkcjonowanie tych systemów w różnych państwach. Metody dydaktyczne: • pogadanka nauczająca, • praca z podręcznikiem w grupach • samodzielna praca obliczeniowa. Środki dydaktyczne: • T. Stryjek, E. Tyszko-Kulik, P.W. Zawadzki, Podręcznik WszPWN Wiedza o społeczeństwie, • kalkulatory Przebieg lekcji: 1. Nauczyciel dzieli uczniów na 3-4 osobowe grupy i prosi, by na podstawie podręcznika stworzyli schemat systemów partyjnych wraz z przykładami państw, gdzie on obowiązuje. Po zakończeniu pracy prosi każdą z grup o prezentację wybranego systemu partyjnego. 2. Pogadanka nauczająca – systemy wyborcze: większościowy i proporcjonalny. Nauczyciel charakteryzuje zasady obydwu systemów. Prosi uczniów, by odliczyli do 2: 1 wypisują w zeszycie zalety systemu większościowego, 2 systemu proporcjonalnego. Następnie opowiadają je sobie wzajemnie. 3. Nauczyciel wypisuje na tablicy następujące dane: Partia A - 83 000 Partia B - 56 000 Partia C - 26 000 Partia D - 8 000 M (liczba mandatów w okręgu) = 5 Wyjaśnia uczniom następujące sposoby przeliczania głosów w okręgach wyborczych systemu proporcjonalnego: • d’Hondta (obowiązujący w Polsce) – dzielniki: 1, 2, 3, 4, 5… • St-Lague – dzielniki 1, 3, 5, 7… • zmodyfikowany St-Lague – dzielniki 1.3, 3, 5, 7… • Hare-Niemeyera Po objaśnieniu każdego systemu prosi uczniów o policzenie liczby mandatów w okręgu przypadających na każdą partię. Prosi uczniów o sprawdzenie w parach poprawności obliczeń. 4. Podsumowanie. Zgłoś błąd Wyświetleń: 2847
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |