Katalog Iwona Zontek, 2010-07-30 rybnik Zajęcia przedszkolne, Program nauczania Program z zakresu przygotwania do nauki czytania dla 6-latków.PROGRAM Z ZAKRESU PRZYGOTOWANIA DO NAUKI CZYTANIA DLA 6-LATKÓW I. Charakterystyka programu Program z zakresu przygotowania do nauki czytania jest przeznaczony dla dzieci 6- letnich wykazujących duży poziom umiejętności w tym zakresie, zwłaszcza u dzieci które uczęszczają do przedszkola drugi lub trzeci rok. W poprzednim roku szkolnym w grupie realizowany był program innowacyjny „Zabawa literami” Ireny Majchrzak. Dzięki temu dzieci przyswoiły sobie podstawy nauki czytania oraz poznały alfabet, dlatego też istnieje potrzeba kontynuowania tych działań , zgodnie z potrzebami , zainteresowaniami i możliwościami dzieci .W grupie sześciolatków znajdują się dzieci które żywo interesują się nauką czytania i domagają się działań w tej sferze. Posiadając nabytą już wiedzę , samodzielnie podejmują próby nazywania liter, czytania prostych wyrazów, a nawet prostych zdań. Dlatego też głównym założeniem programu jest rozszerzenie treści w zakresie nauki czytania , zawartych w podstawie programowej oraz programie edukacyjnym , aby stworzyć dzieciom możliwości do dalszego rozwoju na wyższym poziomie, oraz rozwinąć i poszerzyć posiadaną już wiedzę z zakresu nauki czytania. W programie wykorzystana została metoda czytania analityczno - syntetyczna o charakterze funkcjonalnym E. F. Przyłubskich, a także elementy metody I.Majchrzak. II. Cele ogólne - kontynuowanie działań dydaktycznych z zakresy nauki czytania zgodnie z potrzebami i możliwościami dzieci. - rozwijanie zainteresowań książką i czytaniem. - Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez dalsze rozwijanie umiejętności w zakresie czytania - utrwalenie i rozwijanie posiadanych przez dzieci umiejętności z zakresu czytania - stworzenie możliwości do poszerzenia wiedzy dzieciom zdolnym. III. Cele operacyjne, oczekiwane rezultaty. Dziecko: - rozpoznaje i nazywa litery alfabetu. - kojarzy brzmienie głoski z jej obrazem graficznym. - wyodrębnia głoski w nagłosie, śródgłosie oraz wygłosie. - dokonuje analizy i syntezy wyrazu. - potrafi wyodrębnić podaną głoskę , literę w wyrazie. - potrafi czytać wyrazy oraz proste zdania. - umie czytać krótkie teksty ze zrozumieniem. - potrafi rozwiązać prostą krzyżówkę. - zna znaki interpunkcyjne. - umie rozwiązywać proste rebusy literowo- obrazkowe. IV. Treści nauczania 1. Przypomnienie i utrwalenie umiejętności w zakresie globalnego czytania. • Czytanie globalne. • Dobieranie podpisów pod oglądany obrazek. • Umieszczanie napisów w sali zajęć z nazwą przedmiotów oraz kącików. • Rozpoznawanie zapisanych imion dzieci. • Łączenie wyrazów z odpowiednim obrazkiem. • Układanie wyrazu z liter w.g wzoru. 2. Utrwalenie poznanych wcześniej liter. • Wprowadzenie kolejno samogłosek oraz spółgłosek, w celu utrwalenia wiadomości. • Rozpoznawanie podanej litery w tekście. • Łączenie brzmienia głoski z jej obrazem graficznym. • Układanie wyrazu z liter bez wzoru. 3. Kształtowanie elementarnej umiejętności czytania. • Czytanie prostych wyrazów w zakresie poznanych liter. • Układanie modeli wyrazów z wykorzystaniem białych czerwonych i niebieskich kartoników. • Konstruowanie prostych wyrazów z podanych liter. • Indywidualne głośne czytanie krótkich zdań. • Przyporządkowanie odpowiedniego tekstu do obrazka. • Indywidualne głośne czytanie prostych tekstów ze zrozumieniem. • Gry i zabawy z elementem czytania: domino, krzyżówki, rebusy. 4. Rozbudzanie zainteresowań czytaniem oraz książką. • Słuchanie tekstów czytanych przez nauczycielkę- baśni, opowiadań, książek w odcinkach. • Wycieczki do biblioteki. • Stworzenie kącika ksiązki, zajęcia w kąciku czytelniczym. • Korzystanie z programu komputerowego wspomagającego naukę czytanie : „Plastuś”. V. Metody i formy pracy. Metody – elementy metody E. F. Przyłubskich , oraz metody I.Majchrzak. Formy – indywidualna, w małym zespole. VI. Przykłady działań 1.Przypomnienie i utrwalenie umiejętności w zakresie globalnego czytania. - Przyporządkowanie podpisów do przedmiotów w otoczeniu. - Dobieranie podpisów do odpowiedniego obrazka monotematycznego. - Rozpoznawanie swojego imienia spośród innych wyrazów. - Łączenie wyrazów z odpowiednim obrazkiem. - Układanie wyrazu z liter w.g wzoru. 2.Utrwalenie poznanych wcześniej liter. - Prezentacja alfabetu na planszach, przypomnienie liter . - Rozpoznawanie podanej litery w podanym tekście oraz w rozsypankach literowych - Wskazywanie litery odpowiadającej podanej głosce - Układanie wyrazu z liter bez wzoru. - Manipulowanie literami – klocki , kartoniki, gry dydaktyczne, zabawy. 5. Kształtowanie elementarnej umiejętności czytania. - Słuchanie tekstu czytanego przez nauczycielkę, wypowiedzi dzieci na temat treści. - Układanie wyrazów z sylab oraz liter. - śledzenie w książce tekstu czytanego przez nauczycielkę. - Wyszukiwanie zdań krótkich i długich w tekście, przeliczanie zdań. 6. Rozbudzanie zainteresowań czytaniem oraz książką. - Wspólne tworzenie kącika czytelniczego, czytanie przez nauczycielkę książek przyniesionych przez dzieci z domu, oraz wypożyczonych w bibliotece w czasie wycieczek. - Nawiązanie stałej współpracy z biblioteką. VII. Uwagi o realizacji programu. Program z zakresu nauki czytania realizowany jest z grupa dzieci które , wykazują wysokie kompetencje w zakresie znajomości liter oraz czytania, wybranych spośród dzieci 6-letnich po obserwacji wstępnej , oraz obserwacji bezpośredniej w czasie zajęć w miesiącu wrześniu. Są to dzieci które uczęszczają do przedszkola już drugi lub trzeci rok, które uczestniczyły w realizacji programu innowacyjnego „Zabawa literami” I Majchrzak. Program realizowany będzie raz w tygodniu , czas trwania zajęcia 30 min, zapis z realizacji zajęć dokonywany będzie w dzienniku zajęć. VIII. Ewaluacja W czasie trwania realizacji programu badane będą osiągnięcia dzieci poprzez obserwowanie ich zachowań w sytuacjach zadaniowych, oraz zastosowanie kart zadaniowych diagnozujących umiejętności dzieci dwa razy w roku: po półroczu, oraz na koniec roku szkolnego. Wyświetleń: 6747
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |