Katalog

Iwona Zontek, 2010-07-30
rybnik

Zajęcia przedszkolne, Program nauczania

Program z zakresu przygotwania do nauki czytania dla 6-latków.

- n +

PROGRAM Z ZAKRESU PRZYGOTOWANIA DO NAUKI CZYTANIA DLA 6-LATKÓW

I. Charakterystyka programu
Program z zakresu przygotowania do nauki czytania jest przeznaczony dla dzieci 6- letnich wykazujących duży poziom umiejętności w tym zakresie, zwłaszcza u dzieci które uczęszczają do przedszkola drugi lub trzeci rok. W poprzednim roku szkolnym w grupie realizowany był program innowacyjny „Zabawa literami” Ireny Majchrzak. Dzięki temu dzieci przyswoiły sobie podstawy nauki czytania oraz poznały alfabet, dlatego też istnieje potrzeba kontynuowania tych działań , zgodnie z potrzebami , zainteresowaniami i możliwościami dzieci .W grupie sześciolatków znajdują się dzieci które żywo interesują się nauką czytania i domagają się działań w tej sferze. Posiadając nabytą już wiedzę , samodzielnie podejmują próby nazywania liter, czytania prostych wyrazów, a nawet prostych zdań. Dlatego też głównym założeniem programu jest rozszerzenie treści w zakresie nauki czytania , zawartych w podstawie programowej oraz programie edukacyjnym , aby stworzyć dzieciom możliwości do dalszego rozwoju na wyższym poziomie, oraz rozwinąć i poszerzyć posiadaną już wiedzę z zakresu nauki czytania. W programie wykorzystana została metoda czytania analityczno - syntetyczna o charakterze funkcjonalnym E. F. Przyłubskich, a także elementy metody I.Majchrzak.

II. Cele ogólne
- kontynuowanie działań dydaktycznych z zakresy nauki czytania zgodnie z potrzebami i możliwościami dzieci.
- rozwijanie zainteresowań książką i czytaniem.
- Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez dalsze rozwijanie umiejętności w zakresie czytania
- utrwalenie i rozwijanie posiadanych przez dzieci umiejętności z zakresu czytania
- stworzenie możliwości do poszerzenia wiedzy dzieciom zdolnym.

III. Cele operacyjne, oczekiwane rezultaty.

Dziecko:
- rozpoznaje i nazywa litery alfabetu.
- kojarzy brzmienie głoski z jej obrazem graficznym.
- wyodrębnia głoski w nagłosie, śródgłosie oraz wygłosie.
- dokonuje analizy i syntezy wyrazu.
- potrafi wyodrębnić podaną głoskę , literę w wyrazie.
- potrafi czytać wyrazy oraz proste zdania.

- umie czytać krótkie teksty ze zrozumieniem.
- potrafi rozwiązać prostą krzyżówkę.
- zna znaki interpunkcyjne.
- umie rozwiązywać proste rebusy literowo- obrazkowe.

IV. Treści nauczania

1. Przypomnienie i utrwalenie umiejętności w zakresie globalnego czytania.
• Czytanie globalne.
• Dobieranie podpisów pod oglądany obrazek.
• Umieszczanie napisów w sali zajęć z nazwą przedmiotów oraz kącików.
• Rozpoznawanie zapisanych imion dzieci.
• Łączenie wyrazów z odpowiednim obrazkiem.
• Układanie wyrazu z liter w.g wzoru.

2. Utrwalenie poznanych wcześniej liter.
• Wprowadzenie kolejno samogłosek oraz spółgłosek, w celu utrwalenia wiadomości.
• Rozpoznawanie podanej litery w tekście.
• Łączenie brzmienia głoski z jej obrazem graficznym.
• Układanie wyrazu z liter bez wzoru.


3. Kształtowanie elementarnej umiejętności czytania.
• Czytanie prostych wyrazów w zakresie poznanych liter.
• Układanie modeli wyrazów z wykorzystaniem białych czerwonych i niebieskich kartoników.
• Konstruowanie prostych wyrazów z podanych liter.
• Indywidualne głośne czytanie krótkich zdań.
• Przyporządkowanie odpowiedniego tekstu do obrazka.
• Indywidualne głośne czytanie prostych tekstów ze zrozumieniem.
• Gry i zabawy z elementem czytania: domino, krzyżówki, rebusy.


4. Rozbudzanie zainteresowań czytaniem oraz książką.
• Słuchanie tekstów czytanych przez nauczycielkę- baśni, opowiadań, książek w odcinkach.
• Wycieczki do biblioteki.
• Stworzenie kącika ksiązki, zajęcia w kąciku czytelniczym.
• Korzystanie z programu komputerowego wspomagającego naukę czytanie : „Plastuś”.


V. Metody i formy pracy.

Metody – elementy metody E. F. Przyłubskich , oraz metody I.Majchrzak.
Formy – indywidualna, w małym zespole.

VI. Przykłady działań
1.Przypomnienie i utrwalenie umiejętności w zakresie globalnego czytania.
- Przyporządkowanie podpisów do przedmiotów w otoczeniu.
- Dobieranie podpisów do odpowiedniego obrazka monotematycznego.
- Rozpoznawanie swojego imienia spośród innych wyrazów.
- Łączenie wyrazów z odpowiednim obrazkiem.
- Układanie wyrazu z liter w.g wzoru.

2.Utrwalenie poznanych wcześniej liter.
- Prezentacja alfabetu na planszach, przypomnienie liter .
- Rozpoznawanie podanej litery w podanym tekście oraz w rozsypankach literowych
- Wskazywanie litery odpowiadającej podanej głosce
- Układanie wyrazu z liter bez wzoru.
- Manipulowanie literami – klocki , kartoniki, gry dydaktyczne, zabawy.

5. Kształtowanie elementarnej umiejętności czytania.
- Słuchanie tekstu czytanego przez nauczycielkę, wypowiedzi dzieci na temat treści.
- Układanie wyrazów z sylab oraz liter.
- śledzenie w książce tekstu czytanego przez nauczycielkę.
- Wyszukiwanie zdań krótkich i długich w tekście, przeliczanie zdań.

6. Rozbudzanie zainteresowań czytaniem oraz książką.
- Wspólne tworzenie kącika czytelniczego, czytanie przez nauczycielkę książek przyniesionych przez dzieci z domu, oraz wypożyczonych w bibliotece w czasie wycieczek.
- Nawiązanie stałej współpracy z biblioteką.



VII. Uwagi o realizacji programu.
Program z zakresu nauki czytania realizowany jest z grupa dzieci które , wykazują wysokie kompetencje w zakresie znajomości liter oraz czytania, wybranych spośród dzieci 6-letnich po obserwacji wstępnej , oraz obserwacji bezpośredniej w czasie zajęć w miesiącu wrześniu. Są to dzieci które uczęszczają do przedszkola już drugi lub trzeci rok, które uczestniczyły w realizacji programu innowacyjnego „Zabawa literami” I Majchrzak. Program realizowany będzie raz w tygodniu , czas trwania zajęcia 30 min, zapis z realizacji zajęć dokonywany będzie w dzienniku zajęć.


VIII. Ewaluacja
W czasie trwania realizacji programu badane będą osiągnięcia dzieci poprzez obserwowanie ich zachowań w sytuacjach zadaniowych, oraz zastosowanie kart zadaniowych diagnozujących umiejętności dzieci dwa razy w roku: po półroczu, oraz na koniec roku szkolnego.

Wyświetleń: 6747


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.