Katalog Dorota Baran, 2010-07-20 Lubliniec Religia, Konspekty Konspekt katechezy dla klasy pierwszej: "Jestem pomocnikiem misjonarzy".KONSPEKT KATECHEZY DLA KLASY PIERWSZEJ Temat: Jestem pomocnikiem misjonarzy. Wiodące cele katechetyczne: • Poznanie misyjnego wymiaru Kościoła • Pragnienie niesienia modlitewnej pomocy misjonarzom Szczegółowe cele operacyjne: • Wiedza Dziecko: - wie kim jest misjonarz - wymieni zadania, które spełnia misjonarz • Umiejętności Dziecko: - potrafi opisać na czym polega praca misjonarza - zachęci innych do pomocy misjonarzom • Postawy Dziecko: - modli się za misjonarzy i ludzi nie znających Ewangelii - wyraża chęć pomocy misjonarzom Metody pracy: Pogadanka, „wspólna podróż”, opowiadanie, praca z ilustracjami, modlitwa, śpiew, praca z podręcznikiem ucznia Środki dydaktyczne: Ilustracje przedstawiające życie ludzi na terenach misyjnych np. w Afryce zaczerpnięte z kalendarzy misyjnych, mapa świata, instrument – gitara, plecak i przedmioty wybrane przez dzieci np. butelka z piciem, chlebak, różaniec, zeszyt itp. obrazki dla każdego ucznia, podręcznik ucznia „Jezus nas kocha” kl. 1 wydawnictwo „Jedność”. Przebieg katechezy: 1. Czynności organizacyjne i wspólna modlitwa 2. Wprowadzeniem do dzisiejszej katechezy w tygodniu misyjnym będzie rozwiązanie szyfru, który uczniowie mają umieszczony w swoich podręcznikach przy lekcji z nr 52. Hasło szyfru: MISJONARZ. /Słowo misjonarz zapisuję na środku tablicy/ Pogadanka na temat osoby misjonarza na podstawie wiadomości dzieci. - Kto to jest misjonarz? - Co robi misjonarz? /osoba – ksiądz, siostra zakonna, która opuszcza swój kraj i jedzie daleko na inne kontynenty, do obcych krajów, aby tam mówić o Bogu/ Praca misjonarza i misjonarki to wypełnianie zadania, które zlecił nam sam Pan Jezus: „Idźcie na cały świat i nauczajcie wszystkie narody. Udzielajcie im chrztu w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Uczcie je zachowywać wszystko, co wam przekazałem” Mt 28, 19-20 - Jakie zadania mają spełniać misjonarze i misjonarki? - iść na cały świat - głosić Ewangelię i chrzcić Jest to trudne zadanie, gdyż misjonarze muszą je spełniać poza swoim ojczystym krajem. Zanim wyruszą w podróż misjonarze długo się do tego zadania się przygotowują: muszą nauczyć się języka, poznać zwyczaje narodu, do którego pojadą. Trzeba też opuścić swoją rodzinę, kraj i pojechać w nieznane. 3. Wspólna podróż misyjna. Zapraszam was dzisiaj w podróż z misjonarką, którą też mogę zostać, gdyż moje zgromadzenie zakonne również posiada placówki misyjne. - Ponieważ najpierw trzeba przygotować się do podróży, doradźcie, co należy zabrać do niewielkiego bagażu na pokład samolotu? /dzieci wymieniają przedmioty typu: picie, jedzenie, chlebak, różaniec, krzyż, Pismo święte, sweter, latarka…. Jeśli coś z tych przedmiotów mają w swoich tornistrach to symbolicznie wkładają do plecaka siostry misjonarki/ - Aby wyruszyć w podróż samolotem należy też wykupić bilet. Wręczam uczniom wizytówki. /rozdaję je na każdej katechezie na początku roku szkolnego, aby przyswoić sobie imiona uczniów/ - Wsiadamy do samolotu, zapinamy pasy i zanim wyruszymy – wspólna modlitwa o dobrą i szczęśliwą podróż np. „Zdrowaś Maryjo”. - Po długim, symbolicznym locie – lądowanie. Odpinamy pasy i wychodzimy z samolotu – wstajemy ze swoich miejsc. - Gdzie wylądowaliśmy? Pokazuję mapę świata ze wskazaniem jednego z krajów Afryki. /niektórzy uczniowie rozpoznają kontynent/ Mapę wieszam na tablicy i pokazuję pierwszą ilustrację przedstawiającą czarnoskórych mieszkańców Afryki. /podaję nazwę państwa/ - Teraz wyruszamy w teren. Poszukajmy jakiejś wioski. Pokazuję kolejne ilustracje przedstawiające ubogie zabudowania, chatki przykryte słomą i siostry misjonarki, które tam służą. /dzieci dostrzegają różnicę między domami, w których mieszkają, a tamtymi zabudowaniam, rozpoznają misjonarki w białych strojach. Kolejne Ilustracje wieszam wokół mapy/ - Uczniowie siadają na swoich miejscach/ /Zobaczmy jak o swój dom troszczą się tamtejsze kobiety. Pokazuję ilustrację przedstawiającą kobietę nad rzeką piorącą pranie z dzieckiem na plecach /dzieci zauważają brak łazienek, kranów, pralki i to, że matka przy pracy musi troszczyć się o swoje dziecko. Ilustrację zawieszam na tablicy/ - Zobaczmy, czym się zajmują dzieci tam mieszkające. Pokazuję ilustrację przedstawiającą dzieci przy pracy – tłuczenie, mielenie ziaren. /dzieci są zaskoczone wielkimi tłuczkami i pracą małych dzieci/ - W naszej podróży już minęło południe i trzeba coś zjeść. Zobaczmy czym nas ugoszczą Afrykańskie Mamy. Pokazuję ilustrację przedstawiającą kobietę przy ognisku przygotowującą skromny posiłek z niewielkiej ilości ziaren. /dzieci zauważają ubóstwo posiłku i różnicę pomiędzy tym, co chciały zabrać w chlebaku na podróż, postanawiają podzielić się swoim posiłkiem, zauważają, że misjonarz musi jeść to, co ludzie tam mieszkający/ - A teraz poszukajmy kościoła. Pokazuję ilustrację skromnego pomieszczenia i tubylców ubranych w ciekawe stroje uczestniczących w Eucharystii oraz scenę chrztu świętego i spowiedzi. /Uczniowie dostrzegają różnicę między budowlą kościoła w swoim mieście, a tamtym pomieszczeniem, dziwne stroje, brak ławek, spowiedź pod palmą…/ - Zobaczmy, czy gdzieś znajduje się szkoła? Pokazuję ilustrację przedstawiającą uczniów siedzących pod palmą i misjonarza prowadzącego zajęcia. /uczniowie zaskoczeni są miejscem lekcji, zauważają brak pomocy do lekcji. Postanawiają zostawić uczniom kolorowe zeszyty i przybory/ - Ponieważ trafiliśmy na lekcję religii, to może nauczymy tamtejsze dzieci jakiejś naszej piosenki? /dzieci śpiewają wybraną przez siebie piosenkę religijną np. „Aniele Boży Stróżu mój” lub „Jesteś Królem” - z pokazywaniem przy akompaniamencie gitary/ - A teraz misjonarz nauczy nas piosenki. Uczę dzieci misyjnej piosenki „Kumba ja, my Lord, Kumba ja – przyjdź Panie, Kumba ja” - Nasza podróż misyjna dobiega końca. Trzeba wracać. Na pamiątkę spotkania z misjonarzem dzieci otrzymują misyjne obrazki. - Wsiadamy do samolotu, zapinamy pasy. Wspólna modlitwa o dobrą podróż. Ruszamy. Zadowoleni dolecieliśmy do Polski. 4. Teraz po symbolicznej podróży dzieci dzielą się wrażeniami spoglądając na wszystkie ilustracje zawieszone wokół mapy na tablicy. 5. Zastanawiamy się, jak możemy pomóc misjonarzom w ich trudnej pracy? Dzieci wśród różnych propozycji podają: modlitwę za misjonarzy, dzielenie się swoim kieszonkowym, troska o posiłek… Uczniowie przypominają sobie akcję przeprowadzoną w tym roku w szkole na rzecz misji. Każdy z uczniów robi sobie postanowienie. 6. Na zakończenie lekcji dzieci wklejają do swojego podręcznika nalepki przedstawiające misjonarzy wykonujących różne zadania i w domu kolorują obrazek o misjach z podręcznika. Wyświetleń: 5190
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |