AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Aleksandra Padoł, 2010-07-11
Bytom

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Jak radzić sobie z agresją? Konspekt lekcji wychowawczej.

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Temat: Jak radzić sobie z agresja?
Cele operacyjne (uczeń):
• potrafi przeciwdziałać agresji
• potrafi powiedzieć „nie" w sytuacjach, w których inni go namawiają
Metody:
• dyskusja
• pogadanka
• psychodramy
Formy:
• grupowa
• zbiorowa
• indywidualna
Środki dydaktyczne:
• plansza „sześć sposobów odmawiania"
• opis sytuacji
Przebieg zajęć:
1. Powitanie.
2. Przedstawienie tematu lekcji.
3. Część wstępna:
Wszyscy uczniowie odpowiadają na pytanie:
• Co miłego wydarzyło się wczoraj w twoim życiu?
4. Zabawa „Marionetka"
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę, dzięki której będą mogli zrozumieć, że niektórzy ludzie, nie potrafią odmówić, bronić przed nimi swojego zdania. Uczeń ochotnik staje w środku kręgu i odgrywa rolę marionetki. Pozostali uczniowie podchodzą do aktora i przez pięć minut bawią się jego ciałem zmieniając marionetce układ rąk, nóg.
Uczeń - marionetka dzieli się z innymi odczuciami, których doświadczył odgrywając role. Pozostałe osoby wypowiadają się na temat zabawy. Zastanawiają się, czy robienie czegoś wbrew własnej woli jest przyjemne. Wnioskami dzielą się z innymi.

5. Zapoznanie i omówienie sposobów odmawiania.
Nauczyciel posługując się planszą „sześć sposobów odmawiania" wyjaśnia dzieciom w jaki sposób wykorzystać przedstawione strategie odmawiania w życiu codziennym.
„Sześć sposobów odmawiania"
1. Powiedz „nie"
2. Zmień temat
3. Odejdź
4. Zignoruj propozycję
5. Podsuń lepszy pomysł
6. Powiedz coś śmiesznego.
6. Ćwiczenie - odmawianie
Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda grupa otrzymuje tekst - opis sytuacji, w której jedna osoba jest nakłaniania do określonego postępowania. Uczniowie na podstawie tekstu formułują odpowiedź odmowną, adekwatną do opisanej sytuacji.
7. Prezentacja poszczególnych tekstów oraz propozycji rozwiązań - Psychodrama.
I. Ania z Kasią dokuczają Beacie. Próbują namówić Asie, aby także dokuczała koleżance. Dziewczynka nie chce się zachować wobec Beaty tak jak Ania i Kasia, ponieważ zdaje sobie sprawę, że jest to przemoc.
Co powinna w tej sytuacji zrobić?
II. Koledzy z klasy Marka kradną sąsiadom jabłka z sadu. Namawiają Marka by się do nich przyłączył.
Jak może zareagować Marek na propozycję kolegów?
III. Basia namawia Olę do wspólnych wagarów. Ola nie chce uciekać z lekcji bo boi się konsekwencji, które mogłyby z tego wyniknąć. Nie chciałaby też sprawiać przykrości rodzicom.
Co może Ola zrobić w takiej sytuacji?
8. Omówienie ćwiczenia.
Uczniowie dzielą się z klasą odczuciami, które towarzyszyły im w trakcie ćwiczenia.
9. Pogadanka na podstawie sytuacji.
Nauczyciel przedstawia klasie opis sytuacji, uczniowie po wysłuchaniu odpowiadają na pytania.
Opis sytuacji:
Michał chciałby mieć swoją paczkę. Właśnie poznał Marcina, Bartka i Łukasza. Chłopcy są od niego starsi, imponują mu swoją siłą i zaradnością. Zależy mu na tym, żeby go polubili i przyjęli do swojego grona. Marcin, Bartek i Łukasz zapowiedzieli, że przyjmą go do grupy, ale musi pokazać, że na to zasługuje. Umówili się, że przyjęcie Michała do paczki odbędzie się w środę. Michał, nie mógł doczekać się tego dnia. W środę spotkali się w parku o godzinie 1600. Chłopcy zażądali od Michała aby, udowodnił im swoją siłę i pobił Adama z równoległej klasy, który rzekomo powiedział wychowawcy, iż Marcin, Bartek i Łukasz zniszczyli kwiaty na korytarzu szkolnym. Michał pobił Adama.
Pytania pomocnicze:
1. Jakich uczuć doświadczył Michał, a jakich Adam?
2. Jakie mogą być skutki tej sytuacji dla Adama, a jakie dla Michała?
3. Jakie były motywy postępowania chłopców: Marcina, Bartka, Łukasza oraz Michała?
4. Czy chłopcy myśleli o konsekwencjach własnego postępowania?
5. Czy zastanowili się, jak będą wyglądały ich wzajemne kontakty, co powiedzą rodzice?
10. Podsumowanie.
Nauczyciel podkreśla, że odmawianie innym jest trudną sztuką. Życie codzienne przynosi wiele sytuacji, w których należy ludziom odmawiać. W pewnych sytuacjach nieumiejętność odmowy może przyczynić się do dramatycznych skutków np. gdy mamy do czynienia z sytuacją, w której dochodzi do przemocy, a także wtedy, kiedy inni namawiają nas do zażywania środków uzależniających.




11. Część końcowa.
Każdy uczeń kończy zdanie:

Na dzisiejszych zajęciach ważne dla mnie było…

Opracowała: Aleksandra Padoł

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2145


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.