AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Aleksandra Padoł, 2010-07-11
Bytom

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Jak powstaje agresja? Scenariusz lekcji wychowawczej.

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Temat: Jak powstaje agresja?
Cele operacyjne
• zna mechanizm powstawania agresji
• potrafi wyodrębnić cztery etapy powstawania agresji
Metody:
• pogadanka, dialog, praktyczne działanie
Formy:
• zbiorowa
• grupowa
• indywidualna
Środki dydaktyczne:
• arkusz papieru z treścią opowiadania, karteczki, mazaki
Przebieg zajęć:
1. Powitanie
2. Część wstępna - każdy przedstawia swoje imię w takiej formie, w jakiej chciałby, żeby inni do niego się zwracali, np. Aleksandra-Ola
3. Podział klasy na grupy
4. Praca w grupach
(Uczniowie czytają opowiadanie napisane na arkuszu papieru - częściami)
I. Marcin został zaproszony przez kolegę na urodziny. Ogromną przyjemność sprawia mu przebywanie w towarzystwie przyjaciół.
II. Marcin wie, że na przyjęciu urodzinowym będzie dziewczyna, która mu się podoba. Marzy o tym, żeby się z nią spotkać i porozmawiać.
III. Wreszcie nadszedł dzień przyjęcia urodzinowego. Gdy Marcin zamierzał się udać do kolegi na urodziny, mama poprosiła go o pomoc w porządkowaniu ogródka. Chłopiec wiedział, że dopóki nie skończy pracy w ogrodzie, nie będzie mógł udać się na przyjęcie. Zaskoczony, nie wiedział, co mógłby zrobić, by pójść na urodziny.
IV. Marcin zdenerwowany wybiega z domu do ogrodu i z furią wyrywa róże z ziemi. Krzycząc, wypowiada pod adresem mamy obraźliwe słowa.

* Uczniowie w grupach odpowiadają na pytania po każdej przeczytanej głośno części i przedstawiają wszystkim swoje odpowiedzi.
• Co przeżywa Marcin?
• Jak się zmieniały jego odczucia i dlaczego?
* Grupy porównują między sobą swoje odpowiedzi.
5. Pogadanka
Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat agresywnego zachowania Marcina oraz przyczyn, które spowodowały, że chłopak zareagował w tak negatywny sposób na prośbę mamy.
6. Zapoznanie z etapami powstawania agresji:
(Nauczyciel wspólnie z uczniami wyodrębnia cztery etapy powstawania agresji)
I etap - Pojawia się cel, który ktoś chce osiągnąć. Na tym etapie nie istnieje
ryzyko agresji, bo poziom pobudzenia jest niski.
II etap - Pojawia się stan pobudzenia emocjonalnego, który jest uwarunkowany
chęcią osiągnięcia celu.
III etap - Pojawia się przeszkoda, która uniemożliwia osiągnięcie celu.
Człowiek doświadcza frustracji.
IV etap - Uczucie frustracji przeradza się w złość. Istnieje ryzyko, że człowiek
będzie zachowywał się agresywnie.
7. Pogadanka - panowanie nad agresją. Uczniowie odpowiadają na pytania:
• Jak mogłyby się potoczyć wydarzenia, gdyby Marcin nie zachowywał się agresywnie?
• Co i w którym momencie mógł zrobić Marcin, by nie doszło do przykrej dla jego mamy sytuacji?
8. Część końcowa
Każdy uczeń kończy następujące zdanie:
Agresja to ...

Opracowała: Aleksandra Padoł
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1586


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.