Katalog

Katarzyna Koszyk, 2010-07-03
Warszawa

Informatyka, Scenariusze

Korelacja międzyprzedmiotowa: język polski i informatyka.

- n +

Lekcję można poprowadzić w dowolnej klasie gimnazjum.

Temat: Serdecznie zapraszamy!

Cele operacyjne
Uczeń:
1.potrafi poprawnie zredagować treść zaproszenia,
2.zna i stosuje środki perswazyjne
3.zna zasady korzystania z edytora tekstu word,
4.wie, na czym polega metoda projektu,
5.współpracuje z innymi członkami zespołu, wykorzystując nowoczesne narzędzie internetowe.

Etap przygotowawczy:
Aby poprowadzić lekcję w oparciu o system internetowy wspomagający metodę projektu, nauczyciel musi:
1.założyć konto na stronie www.goprojekt.pl (założenie konta jest bezpłatne),
2.podzielić zespół, z którym będzie pracował na lekcji na 6 grup i dla każdej z nich ustalić lidera,
3.założyć profile uczestników - liderów, podając emaile uczniów, ustalając hasła i loginy. Można założyć profile wszystkich uczniów, może to być jednak dość czasochłonne.
4.zaplanować działania:
zdefiniować cel „Stworzenie zaproszenia na dzień otwarty w szkole”,
ustalić zadania („Zapoznać się z treścią przykładowego zaproszenia i poprawić w nim błędy”, „Ułożyć tekst własnego zaproszenia”,”Znaleźć kilka propozycji grafiki”, „Zaproponować motto”). Zadania należy przydzielić grupom. Uczniowie (liderzy grup) otrzymują powiadomienie z systemu goprojekt na swoje skrzynki mailowe.

Przebieg lekcji:
1.Uczniowie logują się do systemu.
2.Nauczyciel wyjaśnia, czym jest projekt edukacyjny, przedstawia zasady pracy w grupie i korzyści, jakie płyną z pracy zespołowej:

Projekt edukacyjny to najbardziej naturalna planowa metoda działania zespołowego uczniów, koordynowana przez nauczyciela. Zwykle jest to zadanie lub cykl zadań powiązanych ze sobą celem i treścią programu nauczania, obejmująca jeden lub wiele przedmiotów czy tez wykraczająca poza program nauczania.
Idealny projekt edukacyjny zakłada przede wszystkim
dobrze określone cele, które nawiązują do realnych sytuacji i jednocześnie wymuszają łączenie treści z różnych dziedzin.
określony harmonogram realizacji celu oraz poszczególnych zadań
przydział tych zadań konkretnym uczestnikom (uczniom) projektu.
Ważne w tym przedsięwzięciu jest również to, by przyjąć z góry określone kryteria oceny efektów.

Metoda projektowa jest doskonałym sposobem w powiększaniu kapitału ucznia: pomaga w rozwijaniu pozytywnych cech i nabywaniu przez niego lub odkrywaniu umiejętności oraz gromadzeniu wiedzy.
Przyjmowanie odpowiedzialności, samodzielność w podejmowaniu decyzji, twórcze myślenie, zbieranie i selekcjonowanie wiadomości czy osiągnięcie łatwości w komunikowaniu się, to tylko niektóre z efektów realizowania nauczania poprzez metodę projektową.
System goprojekt.pl wspomaga pracę metodą projektu, działa w oparciu o internet. Pozwala uczniom poznać i zrozumieć nowoczesne, ale przyjazne w obsłudze narzędzie do zarządzania projektami.
W ramach realizacji projektu uczniowie pracują w grupach, a poprzez system wymieniają zebrane materiały i prowadzą dyskusje. W ten sposób zdobywają umiejętności pracy w grupie.
W systemie goprojekt przechowywane są wszystkie wiadomości e-mail oraz pliki związane z realizacją projektu. Wyniki prac poszczególnych grup prezentowane są na tablicach.

3.Uczniowie wykonują przydzielone im zadania, korzystają z materiałów pomocniczych wgranych wcześniej przez nauczyciela (pliki tekstowe: tekst zaproszenia z błędami, zasady pisania na komputerze)
4.Uczniowie konsultują się ze sobą i nauczycielem poprzez tablice i wiadomości.
5.Efektem pracy jest poprawnie zredagowane zaproszenie na festyn ozdobione elementami graficznymi, które może być wgrane do systemu jako plik.
6.Na zadanie domowe (dla chętnych i mających dostęp do internetu) uczniowie mogą zaproponować inne wersje zaproszenia.
Wyświetleń: 1855


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.