Katalog Katarzyna Koszyk, 2010-07-03 Warszawa Informatyka, Scenariusze Korelacja międzyprzedmiotowa: język polski i informatyka.Lekcję można poprowadzić w dowolnej klasie gimnazjum. Temat: Serdecznie zapraszamy! Cele operacyjne Uczeń: 1.potrafi poprawnie zredagować treść zaproszenia, 2.zna i stosuje środki perswazyjne 3.zna zasady korzystania z edytora tekstu word, 4.wie, na czym polega metoda projektu, 5.współpracuje z innymi członkami zespołu, wykorzystując nowoczesne narzędzie internetowe. Etap przygotowawczy: Aby poprowadzić lekcję w oparciu o system internetowy wspomagający metodę projektu, nauczyciel musi: 1.założyć konto na stronie www.goprojekt.pl (założenie konta jest bezpłatne), 2.podzielić zespół, z którym będzie pracował na lekcji na 6 grup i dla każdej z nich ustalić lidera, 3.założyć profile uczestników - liderów, podając emaile uczniów, ustalając hasła i loginy. Można założyć profile wszystkich uczniów, może to być jednak dość czasochłonne. 4.zaplanować działania: zdefiniować cel „Stworzenie zaproszenia na dzień otwarty w szkole”, ustalić zadania („Zapoznać się z treścią przykładowego zaproszenia i poprawić w nim błędy”, „Ułożyć tekst własnego zaproszenia”,”Znaleźć kilka propozycji grafiki”, „Zaproponować motto”). Zadania należy przydzielić grupom. Uczniowie (liderzy grup) otrzymują powiadomienie z systemu goprojekt na swoje skrzynki mailowe. Przebieg lekcji: 1.Uczniowie logują się do systemu. 2.Nauczyciel wyjaśnia, czym jest projekt edukacyjny, przedstawia zasady pracy w grupie i korzyści, jakie płyną z pracy zespołowej: Projekt edukacyjny to najbardziej naturalna planowa metoda działania zespołowego uczniów, koordynowana przez nauczyciela. Zwykle jest to zadanie lub cykl zadań powiązanych ze sobą celem i treścią programu nauczania, obejmująca jeden lub wiele przedmiotów czy tez wykraczająca poza program nauczania. Idealny projekt edukacyjny zakłada przede wszystkim dobrze określone cele, które nawiązują do realnych sytuacji i jednocześnie wymuszają łączenie treści z różnych dziedzin. określony harmonogram realizacji celu oraz poszczególnych zadań przydział tych zadań konkretnym uczestnikom (uczniom) projektu. Ważne w tym przedsięwzięciu jest również to, by przyjąć z góry określone kryteria oceny efektów. Metoda projektowa jest doskonałym sposobem w powiększaniu kapitału ucznia: pomaga w rozwijaniu pozytywnych cech i nabywaniu przez niego lub odkrywaniu umiejętności oraz gromadzeniu wiedzy. Przyjmowanie odpowiedzialności, samodzielność w podejmowaniu decyzji, twórcze myślenie, zbieranie i selekcjonowanie wiadomości czy osiągnięcie łatwości w komunikowaniu się, to tylko niektóre z efektów realizowania nauczania poprzez metodę projektową. System goprojekt.pl wspomaga pracę metodą projektu, działa w oparciu o internet. Pozwala uczniom poznać i zrozumieć nowoczesne, ale przyjazne w obsłudze narzędzie do zarządzania projektami. W ramach realizacji projektu uczniowie pracują w grupach, a poprzez system wymieniają zebrane materiały i prowadzą dyskusje. W ten sposób zdobywają umiejętności pracy w grupie. W systemie goprojekt przechowywane są wszystkie wiadomości e-mail oraz pliki związane z realizacją projektu. Wyniki prac poszczególnych grup prezentowane są na tablicach. 3.Uczniowie wykonują przydzielone im zadania, korzystają z materiałów pomocniczych wgranych wcześniej przez nauczyciela (pliki tekstowe: tekst zaproszenia z błędami, zasady pisania na komputerze) 4.Uczniowie konsultują się ze sobą i nauczycielem poprzez tablice i wiadomości. 5.Efektem pracy jest poprawnie zredagowane zaproszenie na festyn ozdobione elementami graficznymi, które może być wgrane do systemu jako plik. 6.Na zadanie domowe (dla chętnych i mających dostęp do internetu) uczniowie mogą zaproponować inne wersje zaproszenia. Wyświetleń: 1855
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |