Katalog Teresa Zielonka, 2010-07-03 Rybnik Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Scenariusz lekcji przyrody w szkole podstawowej: Znaczenie lasów.Opracowała: mgr Teresa Zielonka nauczyciel dyplomowany Scenariusz lekcji przyrody w szkole podstawowej. Temat: Znaczenie lasów. Cele dydaktyczno – wychowawcze: - utrwalenie pojęć dotyczących tematyki leśnej - wdrażanie do porównywania, analizowania i uogólniania - kształtowanie aktywnych postaw związanych z ochroną środowiska - wdrażanie do umiejętnego zachowania się w lesie - wdrażanie do wnikliwej obserwacji - uświadomienie uczniom znaczenia lasu dla środowiska naturalnego człowieka i gospodarki kraju Metody: pogadanka, elementy dyskusji, pokaz. Formy pracy: zbiorowa jednolita, indywidualna zróżnicowana. Środki dydaktyczne: karta pracy, krzyżówka, plansza z diagramem udziału lasu do obszaru Polski, wystawka eksponatów z drewna, Atlas geografii Polski, ilustracje ze zwierzętami i roślinami, taśma magnetofonowa z melodią piosenki „Pani kukułka” i głosami ptaków. Lekcja poprzedzona wycieczką do lasu. Przebieg lekcji. 1. Uczniowie słuchają nagrania magnetofonowego (głosów zwierząt), następnie nauczyciel zadaje pytanie, z czym kojarzy się to nagranie. 2. Rozwiązywanie krzyżówki. Znaczenie wyrazów: 1. zwierzę wszystkożerne, żyjące w lesie, a spokrewnione ze świnią domową (dzik) 2. ulubiony przysmak dzięcioła (kornik) 3. odcisk tej rośliny można spotkać na węglu kamiennym (paproć) 4. grzyb trujący z czerwonym kapeluszem (muchomor) 5. rośnie nie tylko w lesie (drzewo) 6. pracownik lasu (leśnik) 7. najniższa warstwa lasu (runo) 8. ssak mięsożerny żyjący w lesie (wilk) 9. ma go każde drzewo (pień) 10. pożyteczny owad leśny z „rogami” (jelonek) 11. liściasty lub mieszany (las) 12. druga warstwa lasu (podszyt) 13. wśród ściółki uwija się pracowita (mrówka) 14. krzew iglasty z igłami i maleńkimi fioletowymi owocami (jałowiec) Hasło: Znaczenie lasów. 3. Jakie jest znaczenie lasu w przyrodzie? (uzupełnianie planszy) Las: stwarza warunki dla życia roślin i zwierząt łagodzi klimat osłabia wiatry zatrzymuje duże ilości opadów zabezpiecza przed powodziami i lawinami zatrzymuje pyły i gazy przemysłowe produkuje tlen unieruchamia piaski na wydmach powstrzymuje proces erozji (niszczenia gleby) 4. Uczniowie śpiewają piosenkę „Pani kukułka” 5. Jakie jest znaczenie lasu w gospodarce człowieka? Las: Dostarcza runa leśnego Jako siedlisko zwierząt łownych Uzysk drewna i jego przeznaczenie Źródło inspiracji twórczych Obronna funkcja lasu Dlaczego chętnie odwiedzamy lasy? Ze względu na piękno lasu Czyste powietrze Zaspokojenie potrzeb wrażeń dźwiękowych Walory turystyczno-wypoczynkowe 7. Jak powinniśmy się zachować w lesie? Nie hałasować Nie zaśmiecać lasu Nie palić ognisk Chodzić wyznaczonymi szlakami Nie płoszyć zwierząt Nie zrywać roślin będących pod ochroną. 8. Ochrona lasów: człowiek sadzi nowe lasy, opryskuje przed szkodnikami, stosuje urządzenia filtracyjne, zakłada szkółki leśne, tworzy parki narodowe i rezerwaty, sadzi pasy zieleni wokół fabryk, przestrzega przepisów BHP, sadzi lasy mieszane. 9. Uzupełnianie kart pracy ucznia. KARTY PRACY UCZNIA Gr.I. Zagadka 1 Pług po borze ryje, orze. Lubi żołędzie, ziemniaki Powiedz – kto to taki? Ma racice u nóg, co to za pług? Dzik .Dzik............to ....zwierzę............leśne. Podaj kilka przykładów zwierząt. Co dają te zwierzęta człowiekowi? Gr.II. Zagadka 2 Ma on nóżkę – nie ma buta, Ma kapelusz – nie ma głowy, Czasem gorzki i trujący, często smaczny jest i zdrowy. Grzyb Podaj kilka przykładów .grzybów.....jadalnych i trujących. Gr.III. Zagadka 3 Pachnące, czerwone, Słonkiem malowane Przyniosę ich z lasu Pełny po brzeg dzbanek. Poziomki leśne Jakie znasz inne owoce leśne? Gr.IV. Co to jest? Otrzymuje się ją po nacięciu kory drzewa sosnowego, a przeznacza się na kalafonię i terpentynę. Żywica Gr.V. Napisz wyrazy utworzone z 1,2,4,5,10 i 6 litery wyrazu DRZEWOSTAN. Jaki przemysł zużywa najwięcej .drewna....? Gr.VI. Las jest źródłem pracy twórczej dla: 1. .malarz.............bo maluje las 2. .poeta...............bo pisze wiersze o lesie 3. .rzeźbiarz.........bo rzeźbi z drewna 4. .kompozytor.....bo komponuje piosenki Gr.VII. Uzupełnij: Lasy były osłoną dla walczących armii i oddziałów..partyzanckich....o czym świadczą pomniki. PLANSZA Na karteczkach: - powstrzymuje erozję - zwierzęta łowne - turystyka (niszczenie gleby) - drewno i wypoczynek - łagodzi klimat - runo leśne - wrażenia - osłabia wiatry - źródło prac twórczych dźwiękowe - produkuje tlen - funkcja obronna - czyste - unieruchamia piaski na wydmach powietrze - chroni przed powodziami - piękno - zatrzymuje opady krajobrazu Bibliografia 1. B. Kiełczewski i J. Wiśniewski – Las w środowisku życia człowieka - Państwowe Wyd. Rolnicze i Leśne W-wa 1982 2. E. Burakowska – Las – Krajowa Agencja Wydawnicza RSW Prasa – Książka – Ruch W-wa 1979 3. W. Hemerling- Zabawy w nauczaniu początkowym- WSiP W-wa 1985 Wyświetleń: 10777
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |