Katalog Wioletta Rumian, 2010-06-29 Kobierzyce Przyroda, Konspekty KONSPEKT LEKCJI PRZYRODY W KLASIE 4: Zmiany wysokości Słońca nad widnokręgiem w ciągu roku.KONSPEKT LEKCJI PRZYRODY W KLASIE 4 Temat: Zmiany wysokości Słońca nad widnokręgiem w ciągu roku. CEL OGÓLNY: Uczeń wskazuje zmiany wysokości Słońca nad widnokręgiem w ciągu roku; CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń wyjaśnia jak zmieniają się tory ruchu Słońca na niebie w ciągu roku i ich konsekwencje; Uczeń odczytuje i analizuje schematy; Uczeń rozróżnia astronomiczne i klimatyczne pory roku; Uczeń wyjaśnia pojęcia: równonoc wiosenna i jesienna, przesilenie zimowe i letnie; Uczeń wymienia daty rozpoczęcia astronomicznych pór roku; METODY NAUCZANIA: podające (mini-wykład, pogadanka); problemowe (opis i analiza schematu); eksponujące (prezentacja zestawu dydaktycznego „Oświetlenie Ziemi”); praktyczne (praca z atlasem); programowe (użycie podręcznika i zeszytu ćwiczeń); FORMY PRACY: grupy 2-osobowe, indywidualna i zbiorowa; ŚRODKI DYDAKTYCZNE: schematy w atlasie; plansza i karta pracy; elementy zestawu „Oświetlenie Ziemi”; podręcznik, zeszyt ćwiczeń; PRZEBIEG LEKCJI: CZĘŚĆ WSTĘPNA: 1. Czynności organizacyjno-porządkowe (sprawdzenie listy obecności i zadania domowego); 2. Wprowadzenie do tematu: Uczniowie odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytania: Co to jest gnomon? Do czego służy gnomon? Jak wyznaczyć za pomocą gnomonu kierunek północny? Co to jest widnokrąg? Kiedy możemy zobaczyć linię widnokręgu? Co jest źródłem światła na Ziemi? W której porze roku dni są najdłuższe? W której porze roku dni są najkrótsze? Kiedy topimy Marzannę? OPRACOWANIE TEMATU: 1. Krótka pogadanka na temat pozornej wędrówki Słońca po niebie. Jakie znaczenie ma i miało dawniej dla ludzi obserwowanie pozornego ruchu Słońca nad widnokręgiem? Jak to się dzieje, że mamy dzień i noc? Słońce jako nieruchoma gwiazda w środku Układu Słonecznego. Pory roku klimatyczne i astronomiczne – różnice. 2. Omówienie rocznych zmian „toru ruchu” Słońca na niebie: Pokazanie za pomocą zestawu dydaktycznego „Oświetlenie Ziemi” – intensywności nasłonecznienia Ziemi w cyklu rocznym; Ustalenie dat rozpoczęcia poszczególnych pór roku oraz długości dni i nocy; Wyjaśnienie pojęć: równonoc wiosenna, przesilenie letnie, równonoc jesienna i przesilenie zimowe. Zmiany toru „ruchu” Słońca na niebie –długość toru i wysokość w zenicie nad widnokręgiem - konsekwencje tego – zmiany w przyrodzie w poszczególnych porach roku (podręcznik, atlas i schemat na tablicy). PODSUMOWANIE: 1. Uczniowie na podsumowanie lekcji uzupełniają tekst z lukami – wiadomości z lekcji; 2. ocena aktywności 3. Wyjaśnienie i zapisanie zadania domowego. NOTATKA – tekst z lukami: Długość widomej wędrówki Słońca nad widnokręgiem zmienia się w ciągu roku. Najdłuższą drogę Słońce przebywa ……………., dni są wówczas …………….. ; najkrótszą drogę - …………….., dni są wówczas bardzo krótkie. W dniach równonocy wiosennej: ………………….. i jesiennej …………………….Słonce wschodzi dokładnie na wschodzie, a zachodzi na…………………. . Dzień i noc trwają wtedy po ……………………… 22 grudnia rozpoczyna się astronomiczna ……………., dzień wtedy jest ……………….., a noc ……………………., jest to przesilenie zimowe. W dniu ………………………jest przesilenie ……………, Słońce jest wysoko nad widnokręgiem, a dzień mamy ………………….. Wyświetleń: 7668
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |