Katalog

Monika Dubiel, 2010-06-28
Tarnowskie Góry

Różne, Konkursy

Scenariusz międzyszkolnego konkursu dla uczniów klas szóstych szkół podstawowych "Podróż w krainę nauki".

- n +

Cele konkursu:
- propagowanie nauki
- integracja międzyszkolna
- rozbudzenie motywacji i chęci nauki
- rozwijanie zainteresowań uczniów

Regulamin konkursu:
• Konkurs przeznaczony jest dla uczniów klas szóstych.
• Szkołę reprezentuje drużyna składająca się z 5 uczniów.
• Zakres tematyczny konkursu obejmuje wiedzę z języka polskiego, matematyki oraz przyrody.
• Uczniowie zespołowo rozwiązują przygotowane zadania z różnych dziedzin wiedzy
• Uzyskane punkty są sumowane.
• Drużynę wspiera grupa kibiców składająca się z 10 uczniów.

Przebieg konkursu:
1. Powitanie uczestników konkursu, przedstawienie jury.
2. Zadania konkursowe z biologii.
3. Przerwa – pokaz doświadczeń fizycznych.
4. Zadania konkursowe z języka polskiego.
5. Przerwa – pokaz doświadczeń fizycznych.
6. Zadania konkursowe z matematyki.
7. Obrady jury, a w trakcie prezentacja szkoły, jej historii, obecnej działalności i osiągnięć uczniów.
8. Ogłoszenie wyników, wręczenie dyplomów oraz nagród.

Zadania konkursowe z biologii.

1. JAKI TO ORGAN ROŚLINNY, JAKA TO FUNKCJA?
Drużyny wyciągają z worka po 2 przedmioty - organy roślinne, prowadzący pokazuje je publiczności. Po 3 minutowej naradzie muszą określić nazwę i jedną funkcję organu.

Korzeń marchwi
Liść paproci
Bulwa ziemniaka łodyga
Cebula liście
Rzodkiewka korzeń
Pomidor owoc

2. JAKI TO GATUNEK, GROMADA PODAJ JEJ CECHY.
Drużyny losują po jednym zdjęciu, prowadzący pokazuje je publiczności. Po 3 minutowej naradzie muszą określić nazwę gatunku (rodzaju) do jakiej gromady należy oraz podać 3 jej cechy.

Karp królewski
Goryl
Bocian biały

3. FOTOSYNTEZA (doświadczalne badanie).
Konkurencję poprzedza krótkie przedstawienie, następnie uczniowie zostają zapoznani z wynikami pewnego doświadczenia, muszą wyjaśnić jego wyniki.

SCENKA ( roślina, człowiek na leżaku)
Roślina: „człowieku, człowieku”
Człowiek rozgląda się
Roślina : „człowieku -Homo sapiens!”
Człowiek na leżaku : „ co, ja… o Boże roślina do mnie przemawia!”
R:” co ty robisz człowieku?”
Cz : „jak to co opalam się na słońcu”
R: „a po co?”
Cz: „jak to po co! Żebym był brązowy, co prawda najpierw będę czerwony, później zejdzie mi skóra i będę jeszcze bielszy! A ty co roślina, też się opalasz?”
R: ja nieeee, ja jem!
Cz: „jak to jesz- tak bez noża i widelca, on i jak ty to niby jesz!”
R: „normalnie potrzebuję słońca wody, którą pobieram korzeniami i dwutlenku węgla, który ty wydychasz i już mam z tego jedzenie”
Cz: „ i nie musisz chodzić do sklepu po żarcie ?”
R: nie!
Cz: „i nie musisz mieć kasy?”
R: nie!
Cz: „i nie musisz gotować?”
R: nie!
Cz: „i nie musisz myć garnków, talerzy, sztućców, szklanek, kubków…”
R: nie!
Cz: „kurcze! roślina ja też bym tak chciał, a co ty tam jesz”
R: moje odżywianie nazywa się FOTOSYNTEZA i najpierw wytwarzam cukier glukozę
Cz: A….., ale ty biedna roślinko nigdy ni zaznasz smaku pizzy z serem, pierogów i śląskich klusek z roladą i modrą kapustą!

Uczniowie przeprowadzili doświadczenie na roślinie wodnej - moczarce kanadyjskiej. Jedną roślinę umieścili w słoiku i pozostawili na słońcu, drugą zakryli ciemnym kartonem. Po kilku godzinach podnieśli karton i porównali wyniki.
Uczniowie wchodzą ze słoikami, demonstrują wyniki doświadczenia.
Moczarka, która znajdowała się na słońcu pływa na górze, w drugim słoiku, który był zakryty opadła na dno. Wasze zadanie polega na wyjaśnieniu tego zjawiska, DLACZEGO W PIERWSZYM SŁOIKU ROŚLINA PŁYWA W DRUGIM OPADŁA NA DNO? Odpowiedzi proszę zapisać na kartce, czas 2 min.

4. JAKI TO ODPAD, JAK GO SEGREGOWAĆ?
Drużyny otrzymują worek ze śmieciami, które muszę posegregować i wskazać przedmiot, który nie może zostać wyrzucony do śmieci. Czas na wykonanie zadania 3 min.

5. ZNAJOMOŚĆ LEKTURY.
Konkurencję rozpoczyna się emisją fragmentu filmu pt. „W pustyni i w puszczy”. W czasie projekcji drużyny rozwiązują test sprawdzający wiedzę z lektury. Czas na rozwiązanie zadania 5 min.
O uwagę proszona jest również publiczność. Po zakończeniu emisji filmu drużyna kibiców może zdobyć dodatkowy punkt, jeśli poprawnie odpowie na pytanie związane z zaprezentowanym fragmentem.

Test:
1.Uporządkuj podane wydarzenia według kolejności, w jakiej rozgrywały się w powieści:
Zabicie porywaczy.
Porwanie dzieci.
Życie w Port – Saidzie.
Wizyta u Mahdiego.
Burza piaskowa.
Spotkanie geografa Lindego.
Nel gubi rękawiczki.
2. Podaj nazwiska Stasia i Nel.
3. Jakiej narodowości był Linde?
4.Jak nazywał się człowiek, którego wiary nie chciał przyjąć Staś?
a) Al Mahdi
b) Mahdi
c) Gebhr
d) Masin
5. Na jaką chorobę zachorowała Nel?
6.W jaki sposób kapitan Glen i doktor Clary dowiedzieli się, że dzieci żyją?
7.Podaj , jakiej narodowości była Nel, a jakiej Staś?
8.Jakie lekarstwo uratowało życie dziewczynce?

6. ORTOGRAFIA.
Drużyny uzupełniają tekst dyktanda w czasie 4 min.

Wiosna w tym roku sp…źnia się. Wszyscy z …tęsknieniem oczek…j… na cieplejszy podm…… powietrza. Sn…jemy się leniwie w p…ybr…dzonych k…rtkach i cię…ki… ko….......ach, czy…amy na ka…dy cieplejszy promień słońca. Chcielibyśmy już p…jść na spacer do parku, by tam wśr…d d…ew i k…aków sprawdzić, czy nie ma wiosny. Tymczasem gr…ba pokrywa śniegu wcią… le…y nie tylko w Tatrach czy Beskidach, ale w całej Polsce. Opr…cz wysza…ałych wr…bli nie widać …adnych ptaków. Szczeg…lnie nieko…ystne war…nki pan…j… na drogach, jest ślisko, więc …am…lce nie mogą zawie…ć. A niebawem będzie Wielkanoc i zn…w czekają nas wiosenne po…ądki.

7. ZWIĄZKI FRAZEOLOGICZNE.
Drużyny losują karteczki, na których znajduje się opis zadania do wykonania. Każda z drużyn w czasie 5 minut musi wypisać jak najwięcej związków frazeologicznych lub wyrażeń zgodnie z wylosowanym przez siebie poleceniem.

Drużyna I
Związki frazeologiczne pochodzące z mitologii.
Drużyna II
Związki frazeologiczne związane z nazwami części ciała człowieka.
Drużyna III
Związki frazeologiczne zawierające cyfry np. siódme niebo.

8. ZWIĄZKI FRAZEOLOGICZNE.
Zadanie polega na rozszyfrowaniu jakie frazeologizmy ukryte są pod przedstawionymi rysunkami. Zadanie należy wykonać w jak najkrótszym czasie. Drużyna, która wykona zadanie bezbłędnie jako pierwsza otrzyma dodatkowo 3 punkty, druga – 2 punkty a ostatnia - 1 punkt.

9. SKALA I PLAN.
Drużyny losują koperty zawierające treść zadania oraz kartę na zapisanie odpowiedzi. Czas na rozwiązanie zadania 3 min.
Na planie w skali 1:2000 odległość od domu do ula jest równa 4 cm. Topola rośnie w odległości 3/4 między domem a ulem. Jaka jest odległość w terenie między domem a ulem? W jakiej odległości od domu rośnie topola? Wyniki podaj w metrach.

10. JAKA TO POWIERZCHNIA?
Podczas tej konkurencji uczniowie kibicujący mają szansę zdobycia nagrody i dodatkowego punktu dla swojej drużyny. Muszą rozwiązać diagram sudoku. Ten uczeń, który najszybciej rozwiąże diagram zdobywa 2 punkty, za miejsce drugie i trzecie przypada po jednym punkcie.

Drużyny losują koperty z rysunkami i treścią zadania do wykonania. Czas na rozwiązanie zadania 7min.

Rodzice zbudowali wokół ogródka szkolnego parkan składający się z trzech figur płaskich o różnych kształtach. Każda z tych figur wystąpiła w parkanie 6 razy. Ten oryginalny parkan trzeba pomalować. Wiedząc, że farbę sprzedaje się w półlitrowych puszkach oraz że 1 litr farby wystarcza na pomalowanie 10 m2 powierzchni. Pomóż rodzicom uczniów obliczyć, ile puszek każdej farby powinni kupić na jednokrotne pomalowanie parkanu.

11. OBJĘTOŚĆ GRANIASTOSŁUPA.
Drużyny losują koperty z treścią zadania, na wykonanie którego mają 4 min.

Akwarium I
Michał chce kupić akwarium dla rybek o pojemności nie mniejszej niż 40 dm3. Ma do wyboru trzy różnej wielkości modele. Jeden z nich ma wymiary 50 cm;, 0,3 m; 3,5 dm.
Oblicz pojemność akwarium. Wynik podaj w dm3, a następnie zamień na m3.
Akwarium II
Michał chce kupić akwarium dla rybek o pojemności nie mniejszej niż 40 dm3. Ma do wyboru trzy różnej wielkości modele. Jeden z nich ma wymiary 4,2 dm;, 0,4 m; 30 cm.
Oblicz pojemność akwarium. Wynik podaj w dm3, a następnie zamień na m3.
Akwarium III
Michał chce kupić akwarium dla rybek o pojemności nie mniejszej niż 40 dm3. Ma do wyboru trzy różnej wielkości modele. Jeden z nich ma wymiary 30 cm; 2,4 dm; 0,8 m.
Oblicz pojemność akwarium. Wynik podaj w dm3, a następnie zamień na m3.

12. KARTKA Z PAMIĘTNIKA KASI.

18 lipca 2009 roku
Poznałam dziś wyjątkowego chłopaka. Ma na imię Tomek. Rozmawiał ze mną aż dwie godziny i czterdzieści jeden minut. Niestety o 14:45 pojechał z rodzicami do domu. Obiecał, że zobaczymy się za 24 dni, kiedy wróci z obozu. Cała wieczność!!!
O 15:03 zadzwoniła Ania z propozycją kina. Musiałam się spieszyć, bo seans rozpoczynał się za godzinę i 37 minut, a to strasznie mało czasu na wybranie sukienki, uczesanie, dojazd, kupienie popcornu itd. Budżet mi się przez to skurczył, ale było zabawnie. Zresztą za dwa tygodnie dostanę kieszonkowe.
Wróciłam do domu o 18:22. Przez kwadrans poćwiczyłam i zjadłam kolację- pół jabłka.
I jeszcze jedno. Niedługo będą moje urodziny. Jeszcze tylko 66 dni!!!
Cudowny dzień!!!

Zadanie drużyn związane jest z pojęciem czasu i kalendarza. Drużyny losują koperty z pytaniami, czas na odpowiedź 3 min.

Pytanie I
Określ godzinę pierwszego spotkania Kasi i Tomka.
Podaj dzień i miesiąc urodzin Kasi.
Pytanie II
Określ godzinę rozpoczęcia seansu.
Podaj dzień i miesiąc kolejnego spotkania Kasi i Tomka.
Pytanie III
Określ godzinę kolacji Kasi.
Podaj dzień i miesiąc kolejnego kieszonkowego Kasi.


Wyświetleń: 937


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.