Katalog Małgorzata Anna Kozłowska, 2010-06-28 Pokrzywnica Zajęcia zintegrowane, Program nauczania Program gier i zabaw ruchowych w edukacji wczesnoszkolnej. PROGRAM ZAJĘĆ ,,GRY I ZABAWY RUCHOWE W EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ” W R.SZK. 2009/2010 I. Główny cel i cele szczegółowe Głównym celem zajęć ruchowych jest wspomaganie harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów, przygotowanie do wszechstronnego uczestnictwa w kulturze fizycznej, jak również rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych. Cele szczegółowe: - podniesienie ogólnej sprawności i wydolności organizmu poprzez wzmacnianie pozytywne (zachęcanie, nagradzanie, docenianie wysiłku fizycznego i efektu) - wykształcenie potrzeby czynnego wypoczynku w formie indywidualnej - wdrażanie do odpowiedzialności, samodzielności i samodyscypliny - zrozumienie potrzeby dbania o własną sylwetkę, zdrowie i sprawność fizyczną - poznanie własnych zdolności motorycznych - nabywanie podstawowych umiejętności i wiadomości z zakresu bezpieczeństwa zajęć - kształtowanie umiejętności działania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych i stresujących w domu, szkole i środowisku - wytwarzanie umiejętności panowania nad swoimi emocjami podczas gier i zabaw z elementami współzawodnictwa II. Założenia programu Niniejszy program zajęć ruchowych został opracowany do realizacji w edukacji wczesnoszkolnej. Ideą przewodnią zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej jest wspomaganie dziecka w jego całościowym rozwoju. Materiał nauczania zawarty w niniejszym programie ma na uwadze harmonijny rozwój psychofizyczny i psychomotoryczny ucznia. III.Treści nauczania i działania edukacyjne W treściach programu uwzględniłam głównie te środki, które zapewniają rozwój sprawności fizycznej i psychomotorycznej oraz rozwój sfery poznawczej, a także motywacyjnej. Treści kształcenia ujęte są w trzech działach psychomotoryczność, umiejętności i wiadomości. Dział pierwszy – PSYCHOMOTORYCZNOŚĆ – zawiera zestaw środków niezbędnych do kształtowania sprawności fizycznej i psychomotorycznej w konkretnych sytuacjach i warunkach, które pomogą w kształtowaniu i wyrabianiu podstawowych cech motorycznych, jak: szybkość, siła, moc (skoczność), zwinność, wytrzymałość, gibkość. Ponadto dużą wagę przypisuje kształtowaniu aktywności ruchowej z wyeksponowaniem inwencji twórczej dziecka w oparciu o rytm, muzykę, taniec, ćwiczenia z przyborem, ze współćwiczącym. Dział drugi – UMIEJĘTNOŚCI – zawiera treści niezbędne w kształtowaniu umiejętności ruchowych, związanych głównie z formami aktywności rekreacyjnej, zdrowotnej oraz sportowej wraz z samooceną i samokontrolą. Dział Trzeci – WIADOMOŚCI – określa zasób wiadomości potrzebnych do wspomagania rozwoju psychofizycznego organizmu, kształtowania wszechstronnej aktywności ruchowej. W dziale tym zawarte są treści związane z higieną, bezpieczeństwem, z zasadami ruchu drogowego, z ochroną i samoochroną w czasie zajęć ruchowych, z samooceną i samokontrolą rozwoju fizycznego i umiejętności ruchowych. IV. Metody i formy pracy 1. Metody odtwórcze: - zabawy naśladowcze, - metoda zabawowo-naśladowcza, - metoda bezpośredniej celowości ruchu (zadaniowa), - metoda programowego nauczania oraz małych obwodów. 2. Metody twórcze: - metoda opowieści ruchowej, - gimnastyka rytmiczna, - metoda problemowa. 3. Formy: - współzawodnictwo, jako doping do intensywnego wysiłku, praca w małych grupach. V. Zadania do realizacji Rozwijanie prawidłowej koordynacji ruchowej. Kształtowanie świadomego uczestnictwa w zajęciach ruchowych Kształtowanie nawyku przebywania i aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu. Przewidywane osiągnięcia uczniów -właściwie reaguje na podany sygnał -zna reguły co najmniej 4 zabaw -potrafi podawać i chwytać jednorącz i oburącz -rzuca do celu i na odległość -kozłuje w miejscu i w ruchu -w zabawach i grach dba o własne bezpieczeństwo i bezpieczeństwo innych -przestrzega zasad współzawodnictwa -zna zasady poruszania się pieszych w ruchu ulicznym -ćwiczy przy muzyce -zna kroki Krakowiaka - potrafi aktywnie spęczać czas na świeżym powietrzu opracowała Małgorzata Kozłowska PSP w Pobyłkowie Dużym Wyświetleń: 6608
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |