Katalog Sylwia Bieleń, 2010-06-28 Sanok Różne, Sprawozdania Sprawozdanie z realizacji planu awansu zawodowego nauczyciela bibliotekarza.mgr Sylwia Bieleń 31.05.2010 r. nauczyciel mianowany Dyrektor Zespołu Szkół Sprawozdanie z realizacji Planu rozwoju zawodowego w okresie stażu od 1 września 2007 r. do 31 maja 2010r. W okresie od dnia 01.09.2007 do 31.05.2010 odbywałam staż trwający dwa lata i dziewięć miesięcy. Pracuję na stanowisku nauczyciel-bibliotekarz. Poniżej przedstawiam sprawozdanie z realizacji zadań Rozwoju Zawodowego. Pragnę zaznaczyć, że większość ujętych w moim planie zadań była planowana i prowadzona już we wcześniejszych latach pracy i będzie kontynuowana po zakończeniu stażu. § 8 ust. 2 pkt 1 Uzyskiwanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły W okresie stażu szczególną uwagę zwróciłam na wdrażanie działań, które przyczyniłyby się do podniesienia jakości pracy własnej i jakości pracy szkoły, zgodnie z opracowanym planem rozwoju zawodowego. Były to następujące przedsięwzięcia: 1. Podnoszenie wiedzy i umiejętności z zakresu bibliotekoznawstwa Ukończyłam następujące kursy doskonalenia zawodowego nauczycieli: „Biblioterapia w pracy biblioteki szkolnej”, „Nauczyciel bibliotekarz w świecie informacji”, „Opiekun Szkolnego Centrum Multimedialnego i Informatycznego”, ”Jak motywować uczniów do nauki?”, „Agresja w Oświacie – zrozumieć i skutecznie zaradzić”, „Tworzenie prezentacji multimedialne”, „Praca z dzieckiem dyslektycznym w bibliotece szkolnej”. - W ramach samokształcenia, regularnie czytałam prasę i literaturę fachową, m.in. czasopismo Biblioteka w szkole, Bibliotekarz, oraz serię Poradnik Bibliotekarza, cykl książek z biblioterapii, jak również strony internetowe poświęcone tym zagadnieniom. - Pracowałam nad przekształceniem biblioteki w szkolne centrum dydaktyczno-informacyjne. Biblioteka została wyposażona w nowoczesne komputery z dostępem do Internetu, połączone w sieć, z wejściem na drukarkę oraz skaner. W bazie danych umieściłam multimedialne encyklopedie i słowniki. Dla ułatwienia korzystania z Internetu stworzyłam katalog przydatnych stron www. Biblioteka przekształcona w szkolne centrum dydaktyczno-informacyjne z możliwością korzystania z materiałów piśmienniczych, multimedialnych i Internetu. - Promocję czytelnictwa prowadziłam poprzez następujące działania: przeprowadzałam szereg konkursów literackich i czytelniczych m.in. : „Czyj to utwór?”, „Zagadkowe oblicza bohaterów lektur szkolnych”, „Śladami Jana Kochanowskiego”, „Lekturomania”, na bieżąco analizowałam stan wypożyczeń wśród czytelników , organizowałam wystawki i gazetki promujące czytelnictwo m.in. : „Ciekawa książka”, „Nowości książkowe”, „Warto przeczytać – czasopisma popularnonaukowe”, „Pisarz miesiąca”, „A to miej na pilnej pieczy, abyś czytał kiedy tylko możesz – popularyzacja ciekawych książek – propozycje czytelników”, prowadziłam pogadanki propagujące czytelnictwo w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”, głównie na spotkaniach Klubu recenzenta (motto „Ty ustalasz co jest popularne”: książki o bulimii, anoreksji, narkomani, problemach młodzieży np. „Chwileczkę Walerio”, „Statki, które mijają się nocą”, „Zapach wiatru”, „Jesienne astry”, a także nowości księgarskie) i Aktywu bibliotecznego oraz indywidualnie w toku rozmowy z czytelnikiem, opracowywałam i przeprowadzałam ankiety dotyczące preferencji czytelniczych uczniów. - W klasach I-IV prowadziłam ścieżkę z „edukacji czytelniczej i medialnej” we współpracy z polonistami na następujące tematy m.in.: Biblioteka szkolna jako centrum dydaktyczno informacyjne szkoły, Komputer i Internet w bibliotece. Biblioteczny program komputerowy MOL, Warsztat samokształceniowy ucznia. Szybkie czytanie. Sporządzenie bibliografii załącznikowej, Instytucje udostępniające źródła informacji i dobra kultury. Zasady czytania ze zrozumieniem. Umiejętność analizowania tekstu czytanego z różnych przedmiotów. - Pracowałam z uczniami zdolnymi pomagając im w przygotowaniu się do konkursów: sporządzając zestawienia bibliograficzne, kształcąc umiejętności samodzielnego korzystania z różnorodnych źródeł informacji, kompletując materiały z poszczególnych zagadnień. - Organizowałam konkursy służące rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów, mobilizujące do działania, stwarzające uczniom szansę pokazania swoich możliwości m.in. „W świecie poezji”, „Bohaterowie lektur”, „Mistrz ortografii”, „Moja mała ojczyzna” i in. - Organizowałam wycieczki poszerzające wiedzę i wrażliwość młodzieży na temat kultury m.in.: do Muzeum Historycznego w Sanoku, do Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku, na „Bieszczadzkie lato z książką”. - Wykonywałam wraz z uczniami pomoce dydaktyczne, zazwyczaj z wykorzystaniem metody projektu i portfolio. W ciągu dwóch lat opracowaliśmy szereg prezentacji multimedialnych dotyczących biblioteki min. „Biblioteka i jej warsztat”, „Budowa książki”, „Historia książki” oraz prezentacje służące jako pomoce dydaktyczne min. „Historia Teatru”, „Chopin”, „Rośliny okrytonasienne” i inne. § 8 ust. 2 pkt 2 Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej Zgodnie z planem pracy i wymogami współczesnego świata, biegle posługuję się technologiami komputerowymi. Wszelką wiedzę na temat technik komputerowych oraz wyszukiwania informacji w Internecie posiadłam w wyniku samokształcenia, ukończonych kursów i konsultacji z nauczycielami informatyki. Umiejętności te wykorzystuję w następujący sposób: opracowuję zbiory w bibliotecznym programie komputerowym MOL, przygotowuję sprawdziany i testy, scenariusze zajęć bibliotecznych, ankiety, materiały na gazetki i wystawki przy pomocy edytora tekstu Word i Internetu, aparatu fotograficznego, skanera, drukarki, przygotowałam za pomocą komputera własne publikacje i teczkę awansu zawodowego, opracowałam zakładkę strony internetowej biblioteki, która została umieszczona na internetowej stronie szkoły oraz umieściłam tam wiadomości o ważniejszych wydarzeniach mających miejsce w bibliotece, konkursach, wystawkach. umieściłam w internetowych witrynach edukacyjnych swoje materiały związane z awansem zawodowym, przykładowe konspekty lekcji bibliotecznych, konkursów i prezentacji multimedialnych., w okresie trwania stażu sporządziłam kilkanaście wydruków tematycznych zestawień bibliograficznych odpowiadających na potrzeby użytkowników biblioteki, sporządzam prezentacje multimedialne. Opracowałam regulaminy dotyczące funkcjonowania biblioteki, czytelni, korzystania z zasobów internetowych. Wykorzystywałam technologię komunikacyjną do wyszukiwania i zamawiania książek w księgarniach i hurtowniach internetowych m.in. WSIP, Multico, Lideria, Hurtownia Tuliszków, Nowa Era i in. Internet wykorzystywałam do komunikowania się i wymiany informacji z innymi nauczycielami i instytucjami. Wiedza na temat technik komputerowych i korzystania z Internetu pozwala na sprawniejszą pracę biblioteki i wychodzenie naprzeciw potrzebom młodego pokolenia. § 8 ust. 2 pkt 3 Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach WDN lub innych zajęć Swoją wiedzę i umiejętnościami dzielę się z nauczycielami poprzez: aktywnie uczestniczyłam w pracach Rady Pedagogicznej (konferencje, szkolenia), pracowałam w Nadzorujących Zespołach Egzaminacyjnych (egzaminy zewnętrzne maturalne i zawodowe), komisjach olimpiad na poziomie szkolnym, gromadzę materiały metodyczne opracowane przez nauczycieli (programy, scenariusze konspekty, pomoce dydaktyczne) oraz opracowania własne (np. scenariusze imprez bibliotecznych) do wykorzystania przez innych nauczycieli, stworzyłam foldery z materiałami dydaktycznymi z poszczególnych przedmiotów, dzieliłam się doświadczeniem zdobytym przy prowadzeniu Klubu recenzenta z innymi nauczycielami, przekazywałam wiedzę oraz materiały zdobyte na szkoleniach, współpracowałam przy organizowaniu konkursów międzyklasowych – z języka polskiego, biologii, języków obcych i in. np.: „Test literacko-językowy”, „Zmagania z ortografią”, „Z polszczyzną za pan brat”, „Przysłowie prawdę ci powie”, „ Konkurs ekologiczny o odpadach i surowcach wtórnych”, „Z ekologią na ty”, „Tradycje Świąt Wielkanocnych w Polsce, krajach anglojęzycznych i niemieckojęzycznych”. § 8 ust. 2 pkt 4a Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich - W ogólnoszkolnym programie wychowawczym opracowałam zagadnienie dotyczące funkcji wychowawczych biblioteki. § 8 ust. 2 pkt 4c Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań wychowawczych lub opiekuńczych. 1. Organizowałam cykliczną akcję charytatywną. „I ty możesz zostać Świętym Mikołajem” na rzecz dzieci ze Specjalnego Ośrodka Wychowawczego w Sanoku. 2. Prowadziłam indywidualną i grupową pracę z czytelnikiem z wykorzystaniem metod biblioterapii np.: „Czym kierować się w życiu?”, „Czy jestem tolerancyjny?”, „Odcienie przyjaźni”, „Różne oblicza agresji”, „Książka dobry sposób na relaks”. 3. Przeprowadziłam konkurs na Ekslibris biblioteki, w wyniku tego konkursu powstał projekt exlibrisu biblioteki szkolnej. 4. Na bieżąco prowadzę kronikę biblioteki, w której zamieszczam informacje o wydarzeniach z życia biblioteki. 5. Prowadziłam zajęcia pozalekcyjne z uczniami z Aktywu bibliotecznego i Klubu recenzenta, 6. Wspólnie z pracownikiem Biblioteki Szkolnej Gimnazjum w Długiem zorganizowałam obchody Dni Książki. 7. Brałam udział w konferencjach organizowanych przez Bibliotekę Pedagogiczną. § 8 ust. 2 pkt 4e Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami. - W trakcie mojego stażu powadziłam cykl konkursów o tematyce regionalnej np. „Moja mała ojczyzna – Ziemia Sanocka”, „ Tradycje regionalne”, „Tajemnice legend i opowieści bieszczadzkich” oraz wystawki i gazetki związane z tymi tematami np. „Bieszczady w obiektywie”. - Wykonywałam wystawki i gazetki związane z tematyką patriotyczną np. „Ojczyzna to wielki zbiorowy obowiązek”, „Witaj majowa jutrzenko”, „Ta co nie zginęła – 11 listopada” oraz ukazujące piękno przyrody ojczystej np. „Polska złota jesień”, „Polska wiosna – pora radosna”, „Zima – biała pani”, „Przyroda polska w obiektywie”, „Rzadkie ptaki Polski”, „Plotki o zwierzętach”. - W celu wzbogacenia zbiorów i wyposażenia biblioteki pozyskiwałam sponsorów poprzez: współpraca z księgarniami sanockimi i uzyskanie rabatów , bonusów przy zakupach książek, nawiązanie współpracy z Hurtownią taniej książki Tuliszków uzyskanie rabatów, bonusów przy zakupach książek oraz darmowych książek, dary od osób prywatnych, prowadzenie akcji „Podaruj książkę bibliotece” (dla klas IV), Współpracowałam z krajowymi wydawnictwami i innymi instytucjami oświatowymi. udział w lekcjach organizowanych przez Muzeum Historyczne w Sanoku, wycieczki do Skansenu w Sanoku, udział w Bieszczadzkich spotkaniach z książką, współpracowałam z księgarniami WSIP, PWN, Multico in. , brałam udział w projektach edukacyjnych z zakresu ekologii, promocji zdrowia m.in. w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym „Sowy Polski”. § 8 ust. 2 pkt 5 Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony Rozpoznałam, zdiagnozowałam i opisałam dwa przypadki: 1. „Metody aktywizujące w pracy z uczniami”, 2. „Jak poradzić sobie ze spadkiem czytelnictwa wśród uczniów ?” Wyświetleń: 5146
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |