AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Marta Synowiec, 2010-06-21
Sosnowiec

Geografia, Konspekty

BAZA SUROWCOWA PRZEMYSŁU PALIWOWO - ENERGETYCZNEGO POLSKI - konspekt lekcji geografii.

- n +

KONSPEKT LEKCJI GEOGRAFII – KLASA III LO


TEMAT: BAZA SUROWCOWA PRZEMYSŁU PALIWOWO-ENERGETYCZNEGO POLSKI



CELE LEKCJI:
Cel poznawczy: Uczniowie zapoznają się z rozmieszczeniem podstawowych surowców energetycznych na obszarze Polski, strukturą bazy surowcowej i jej wykorzystaniem oraz wielkością wydobycia (w porównaniu z innymi państwami europejskimi).
Cel kształcący: Uczniowie doskonalą umiejętność dyskusji, wykorzystania wiadomości pozaszkolnych oraz zdobytych na wcześniejszych lekcjach geografii, doskonalą umiejętność czytania map i interpretacji ich treści, a także analizy rysunków i wykresów; kształcą umiejętność formułowania trafnych i poprawnych wypowiedzi oraz wyciągania wniosków.
Cel wychowawczy: Zwrócenie uwagi na poprawność wypowiedzi uczniów, kulturę zachowania oraz aktywną i twórczą postawę w stosunku do przedmiotu. Kształtowanie postawy proekologicznej (zwrócenie uwagi na konieczność racjonalnego gospodarowania zasobami surowców energetycznych oraz negatywny wpływ użytkowania paliw kopalnych na środowisko przyrodnicze).


METODY PRACY:
Dyskusja, praca z mapą, atlasem, podręcznikiem, wykorzystanie rysunków i map przygotowanych przez nauczyciela, prezentacja multimedialna.


ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Mapa ścienna, atlasy, podręczniki, rysunki i mapy przygotowane przez nauczyciela, film wideo.


TYP LEKCJI:
Lekcja typu zasadniczego.


LITERATURA:
Z. Batorowicz, J. Nalewajko: „Polska w Europie – podręcznik geografii dla szkoły średniej”, WSiP, Warszawa, 1994
J. Harasymowicz, Z. Wojtowicz: „Polska w Europie”, SOP, Toruń, 1997
Pod red. Z. Otałęga: „Encyklopedia geograficzna świata – tom X – Polska”, OPRES, Kraków, 1997
T. Kaczmarek, D. Sołowiej: „Ilustrowana geografia Polski”, Poznań, 1998





TOK LEKCJI:

Sprawdzenie obecności, podanie celów lekcji, podanie tematu lekcji, opracowanie nowego materiału, podsumowanie, ocena uczniów, zadanie pracy domowej.

1. Rodzaje surowców energetycznych.
2. Zasoby podstawowych surowców energetycznych Polski w porównaniu z innymi krajami.
3. Struktura energetycznej bazy surowcowej Polski.
4. Węgiel kamienny i problemy jego eksploatacji:
a) obszary występowania;
b) wielkość wydobycia;
c) warunki eksploatacji.
5. Eksploatacja węgla brunatnego:
a) występowanie;
b) wielkość i metody wydobycia;
c) zagrożenia ekologiczne.
6. Ropa naftowa i gaz ziemny:
a) występowanie;
b) wielkość wydobycia;
c) znaczenie dla gospodarki kraju.
7. Inne źródła energii:
a) torf;
b) pierwiastki promieniotwórcze;
c) odnawialne źródła energii:
- energia spadku wód – rozmieszczenie głównych elektrowni
- energia wiatru
- energia promieniowania słonecznego
- energia geotermiczna.
8. Udział poszczególnych źródeł energii w produkcji energii elektrycznej.
9. Podsumowanie lekcji

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2649


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.