Katalog

Agnieszka Rzymowska, 2010-06-19
Łuków

Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego

Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych.

- n +

Opis i analiza realizacji zadań zawartych
w § 8 ust. 2 pkt 4c

Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych

ORGANIZACJA WYPOCZYNKU LETNIEGO DLA DZIECI SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I GIMNAZJUM GMINY ŁUKÓW
W JASTRZĘBIEJ GÓRZE

Praca socjalna jest działalnością mającą na celu pomoc rodzicom i ich dzieci we wzmacnianiu lub odzyskiwaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie poprzez pełnienie odpowiednich ról społecznych oraz tworzenie warunków sprzyjających temu celowi. Rodzinie mającej trudności w wypełnianiu swoich zadań, a także dziecku z tej rodziny udziela się pomocy w różnych formach. Jedną z takich form było zorganizowanie dla dzieci i młodzieży wypoczynku letniego.
W czasie wakacji 2007r w ramach realizacji ,,Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Gminy Łuków” zorganizowano obóz socjoterapeutyczny dla dzieci i młodzieży.
Nawiązałam współpracę z kierownikiem GOPS-u, która powierzyła mi organizację wypoczynku nad morzem w miejscowości Jastrzębia Góra. Moim zadaniem było opracowanie programu obozu. Miał on spełniać rolę wychowawczą, kształcącą i poznawczą. Harmonogram był tak opracowany aby zapewniał dzieciom racjonalny wypoczynek, poprzez zabawy tematyczne, ruchowe, badawcze, zajęcia rekreacyjno sportowe i turystycznne.
W dniach 20 – 25 sierpień nad morze wyjechało 40 uczniów szkół podstawowych i gimnazjów. Dzieci wypoczywały w pensjonacie odległym zaledwie 500 metrów od morza, który zapewniał bardzo dobre warunki socjalne.
Podczas sześciodniowego pobytu dzieci mogły zwiedzić Władysławowo, Trójmiasto, Hel , korzystać z morskich kąpieli i plażowania, a także obejrzeć oceanarium, fokarium, zwiedzić statki muzea, m.in. ,,Dar Pomorza” w Gdyni, obejrzeć sopockie molo, Operę Leśną, płynąć statkiem po otwartym morzu oraz zobaczyć wiele innych ciekawych rzeczy. W Jastrzębiej Górze wysłuchali koncertu Eleni. Duże wrażenie zrobił rejs statkiem oraz jazda motorówką. Na plaży dzieci rywalizowały w konkursach na najpiękniejszy zamek z piasku, fortecę, były też rożnego rodzaju gry sprawnościowe w morzu, a także nauka pływania pod okiem czujnych ratowników. Dzieci z miło chęcią brały udział w konkursach m.in. na najsympatyczniejszego obozowicza. Opiekunowie rozstrzygnęli konkursy na najczyściejszy pokój oraz najbardziej zdyscyplinowanego ucznia. Dla większości był to pierwszy pobyt nad morzem i jedna z najpiękniejszych chwil wakacji.

Przeżycia i doświadczenia nabyte podczas tego wypoczynku miały znaczący wpływ:
na kształtowanie u dzieci pozytywnego obrazu świata,
kształtowanie konstruktywnego wzorca życia i pożądanego systemu wartości,
pozwoliły na zdrowe i przyjemne spędzanie czasu wolnego, odreagowanie napięć i emocji,
dały możliwość podniesienia samooceny,
stanowiły również bodziec do zmiany zachowania,
rozbudziły ciekawość świata i otwartość na różnice kulturowe i środowiskowe.
Wyjazdy te przynoszą korzyści nie tylko dzieciom:
mnie i wychowawcom dają możliwość czerpania dodatkowej wiedzy o uczestnikach,
dają możliwość obserwowania dzieci w innych warunkach niż szkoła,
sprzyjają poznaniu potrzeb uczestników,
dają możliwość zaplanowania pracy zgonie z potrzebami takich dzieci.

MIEJSCA PAMIĘCI NARODOWEJ
PROGRAM WYCIECZEK EDUKACYJNYCH
DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
,,PODRÓŻE HISTORYCZNO –KULTUROWE W CZASIE I PRZESTRZENI”
,,ŚLADAMI PIERWSZYCH PIASTÓW”

W roku szkolnym 2007/2008 realizowałam program wycieczek edukacyjnych dla dzieci i młodzieży szkolnej do miejsc pamięci narodowej - ,,Podróże historyczno –kulturowe w czasie i przestrzeni” organizowany przez Ministra Edukacji Narodowej. Udział w programie był możliwy po złożeniu wniosku o dofinansowanie na realizację programu, opracowanie harmonogramu i celów wycieczki.
Główne założenia naszego programu to:
Cele poznawcze - poznanie przez uczniów:
o siedziby pierwszych Słowian,
o położenia geograficznego Słowian,
o elementów środowiska geograficznego i przyrodniczego Wielkopolski,
o zabytków związanych z początkiem państwowości polskiej – styl romański,
o okoliczności odkrycia Biskupina,
o legendy o powstaniu państwa polskiego,
o znaczenia przyjęcia chrześcijaństwa przez Mieszka I,
o kulturotwórczego znaczenia przyjęcia chrześcijaństwa ( piśmiennictwo, architektura i sztuka sakralna),
o znaczenia zjazdu gnieźnieńskiego.

Cele kształcące – uczeń potrafi:
o wskazać na mapie siedzibę pradawnych plemion Słowiańskich ( Lednicę, Gniezno, Kruszwicę, Ostrów Lednicki),
o wyjaśnić, na czym polegał proces zjednoczenia plemion polskich,
o wymienić korzyści płynące z przyjęcia chrześcijaństwa,
o wyjaśnić, na czym polegała chrystianizacja.

Cele wychowawcze:
o kształtowanie postaw patriotycznych zwłaszcza poprzez wprowadzenie w ważne wydarzenia z dziejów narodu i państwa polskiego,
o rozbudzenie szacunku dla dorobku przodków,
o kształtowanie zainteresowań przeszłością oraz krytycznego stosunku do niej,
o uwrażliwienie uczniów na piękno przyrody ojczystej,
o kształtowanie umiejętności obserwacji, wiązania nauki szkolnej z życiem codziennym.


Zgodnie z założeniem programu, znajomość Ojczyzny i jej dziejów jest obowiązkiem i wartością, którą szkoła powinna przekazać swoim uczniom w procesie dydaktyczno- wychowawczym poprzez szeroko pojęte krajoznawstwo, a przede wszystkim – znajomość miejsc, które stanowią polskie sacrum, opracowałam program wycieczki przy współpracy nauczyciela historii i sztuki oraz samych uczniów pt. ,,Śladami pierwszych Piastów” Trasa wycieczki obejmowała Kruszwicę- Strzelno- Mogilno- Chomiążę Szlachecką- Żnin- Wenecję- Biskupin- Ostrów Lednicki – Gniezno.

Uczniowie szkoły podstawowej najchętniej przyswajają wiedzę poprzez działanie, bezpośrednią obserwację i uczestnictwo w określonej przestrzeni historyczno – geograficznej. Młodzi historycy poznali tajniki powstawania państwa polskiego, sylwetki pierwszych władców z dynastii piastowskiej, przyczyny i skutki chrystianizacji Polski. Na lekcjach historii i plastyki poznali główne cechy architektoniczne stylu romańskiego. Zwiedzając miejsca gdzie kształtowało się państwo polskie i chrześcijaństwo w naszym kraju mogli powiązać teorię z praktyką, wyrobić emocjonalny stosunek do przeszłości, kształtować szacunek dla dorobku minionych pokoleń, a także pobudzić swą wyobraźnię. Mieli okazję i motywację do poznania następnych kart historii Polski. Zwiedzanie ,,serca polski” zapewniło intensywniejsze przeżywanie minionych wydarzeń poprzez zobaczenie na własne oczy pracy archeologów, czynne włączenie się w pokazy podczas Festynu Archeologicznego w Biskupinie. Uczniowie przypomnieli sobie i zweryfikowali legendy o powstaniu państwa polskiego

Korzyści dla uczniów wynikające z realizacji programu wycieczek do miejsc pamięci narodowej - ,,Podróże historyczno –kulturowe w czasie i przestrzeni” to:
poznanie miejsc siedziby pierwszych Słowian,
zwiedzanie zabytków związanych z początkiem państwa polskiego,
kształtowanie szacunku dla dorobku minionych pokoleń,
powiązanie teorii z praktyką,
możliwość zetknięcia się z tzw. ,, archeologią żywą” podczas festynu w Biskupinie,
poznawanie piękna kraju ojczystego, jego historii i kultury,
wyzwalanie aktywności i wspomaganie procesu kształcenia,
Dla szkoły i dla mnie:
pozwolił osiągnąć lepsze wyniki wychowania i nauczania,
uatrakcyjnił proces nauczania,
dał nowe doświadczenia,
uatrakcyjnił ofertę edukacyjną szkoły,
był okazją do rozwoju i realizacji zainteresowań,
spowodował wzrost satysfakcji z pracy zawodowej.


UDZIAŁ OGÓLNOPOLSKEJ AKCJI CHARYTATYWNEJ
,,POMÓŻ DZIECIOM PRZETRWAĆ ZIMĘ- 2009”



Wzorem lat ubiegłych w dniach od 1 do 18 grudnia wspólnie z koleżankami przystąpiłam do akcji „Pomóż Dzieciom Przetrwać Zimę”. Na początku zapoznaliśmy się z Regulaminem Ogólnopolskiej Akcji Charytatywnej i wysłaliśmy zgłoszenie do Biura Organizacyjnego Akcji w Lublinie. Wolontariuszami akcji byli uczniowie naszej szkoły, którzy wykazali się wielką pomocą i zaangażowaniem. Wspólnie z koleżankami nadzorowałam przebieg zbiórki. Zbierano dary rzeczowe: odzież, obuwie, zabawki, książki, artykuły szkolne, środki czystości i higieny osobistej, słodycze, oraz żywność długoterminową. Nie zbierano pieniędzy. Zebrane artykuły pozwoliły przygotować 15 paczek dla dzieci i 6 paczek dla rodzin wielodzietnych, które rozdysponowałyśmy pomiędzy najbardziej potrzebujące rodziny naszej szkoły. Powyższa pomoc przyczyniła się do poprawy domowego budżetu najbiedniejszych rodzin, a w szczególności do uśmiechu i zadowolenia najmłodszych uczniów. Pozostałe dary (ok. 20kg) przekazane zostały do Punktu Pomocy ‘’Samarytanin’’ przy Parafii Podwyższenia Św. Krzyża w Łukowie.

Moje zaangażowanie w wykonywanie zadań na rzecz pomocy dzieci i ich rodzin dało mi satysfakcję i zadowolenie. Cieszę się, że mogłam zorganizować tę akcję i po raz kolejny przekonałam się o tym, że pomaganie innym daje dużo radości. Efektem udziału w tej akcji były materiały przekazane konkretnym osobom z naszego środowiska.

Uczniowie zaś poprzez udział w tego typu przedsięwzięciu zdobyli wiedzę na temat różnych możliwości i sposobów niesienia pomocy potrzebującym. Stali się bardziej wrażliwi na potrzeby innych ludzi.


ZAJĘCIA PRZYGOTOWUJĄCE UCZNIÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ
DO SPRAWDZIANU

W okresie stażu prowadziłam zajęcia przygotowujące uczniów do sprawdzianu po klasie szóstej. Spotkania prowadzone były cyklicznie raz w miesiącu, przez okres od września do marca.
Zajęcia zaplanowałam z myślą o uczniach, którzy chcą się lepiej przygotować
do sprawdzianu. Moim założeniem było powtórzenie, usystematyzowanie i utrwalenie materiału dydaktycznego z matematyki przewidzianego programem nauczania w klasach IV- VI. Celem zajęć było między innymi: rozwijanie twórczego myślenia, doskonalenie umiejętności rozwiązywania testów wyboru, posługiwania się metodą eliminacji, wyrabianie pracowitości, systematyczności, wytrwałości i dociekliwości, a także zwrócenie uwagi
na ścisłość i precyzję wypowiedzi.
Na zajęciach oprócz przypomnienia wiadomości z poszczególnych działów matematyki, rozwiązywane były testy matematyczne, m.in. pochodzące ze stron internetowych Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego, które przygotowuje powtórki przed sprawdzianem, jak również testy z poprzednich lat.
Na podstawie obserwacji mogę stwierdzić, że uczniowie chętnie uczestniczyli w zajęciach. Pracowali aktywnie i twórczo. Uważam, że zrealizowanie w każdym roku przeze mnie takich lekcji pozwoliło uczniom na utrwalenie posiadanej już wiedzy oraz na znaczne jej poszerzenie.
Założenia, jakie sobie postawiłam zostały osiągnięte. Świadczą o tym wyniki sprawdzianów. Uczniowie zawsze osiągają lepsze wyniki na sprawdzianie właściwym niż na sprawdzianach diagnozujących, które wykonuję na pierwszych lekcjach, czy sprawdzianach próbnych.

Wyświetleń: 6130


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.