Katalog Wioletta Salamon, 2010-06-18 Tarnów Język niemiecki, Projekty edukacyjne Rozszerzony program nauczania języka angielskiego z elementami turystyki oraz języka niemieckiego od podstaw z elementami kultury.Innowacja pedagogiczna w zakresie języka angielskiego i niemieckiego Nazwa innowacji: Rozszerzony program nauczania języka angielskiego z elementami turystyki oraz języka niemieckiego od podstaw z elementami kultury. Rodzaj innowacji: programowa Autorzy: mgr Agnieszka Szczerba - język angielski mgr Wioletta Salamon - język niemiecki I Wstęp Rosyjski nowelista i dramatopisarz Antoni Czechow powiedział kiedyś: „Bez znajomości języków obcych człowiek czuje się gorzej niż bez paszportu”. Kierując się tymi słowami, a także obserwując szybkie postępy w nauce języka angielskiego i niemieckiego niektórych uczniów, powstał pomysł w/w innowacji. Innowacja obejmie grupę uczniów, którzy w roku szkolnym 2010/2011 rozpoczną naukę w Gimnazjum w Lisiej Górze oraz ten sam oddział klasy drugiej w roku 2011/2012 i klasy trzeciej w roku szkolnym 2012/2013. Będzie to, jak już wcześniej wspomniano, klasa dwujęzykowa: angielsko-niemiecka, do której nabór zostanie przeprowadzony w czerwcu 2010 roku poprzez rozwiązanie przez kandydatów odpowiedniego testu predyspozycji językowych. Chętnymi powinni być uczniowie: • zainteresowani nauką języków obcych na poziomie wyższym niż proponowany dotychczas w Gimnazjum • pragnący zdobyć umiejętność komunikowania się w językach obcych poprzez intensywny trening w czasie lekcji oraz ewentualne kontakty z obcokrajowcami • zainteresowani życiem rówieśników w innych krajach europejskich • pragnący poznać możliwości zastosowania komputera i internetu w nauczaniu języków obcych • chętni na nawiązanie kontaktów z młodzieżą z krajów niemiecko- i anglojęzycznych Do trzech obowiązujących w Gimnazjum godzin języka angielskiego i dwóch niemieckiego dołożona zostanie jedna, która w przypadku języka angielskiego zostanie przeznaczona na zagadnienia związane z turystyką i podróżami, a w przypadku języka niemieckiego przeznaczona będzie na tematy i treści realioznawcze i kulturoznawcze. Godziny te zostaną sfinansowane przez organ prowadzący szkołę - wójta gminy Lisia Góra. II Motywacja wprowadzenia innowacji W zakresie języka angielskiego Umiejętność posługiwania się przynajmniej jednym językiem obcym jest w dzisiejszych czasach oczywista, zwłaszcza dla młodych ludzi, którzy coraz częściej wyjeżdżają za granicę nie tylko w celach turystycznych, ale przede wszystkim zarobkowych czy edukacyjnych. Stąd pomysł wprowadzenia innowacji języka angielskiego, polegającej przede wszystkim na wyposażeniu uczniów w podstawowe słownictwo i zwroty przydatne podczas podróży, a także przygotowanie ich do podjęcia pracy w przemyśle turystycznym, poprzez różnego rodzaju sterowane sytuacje, zadania i projekty, dotyczące problemów jakie mogą ich spotkać w życiu lub w przyszłej pracy. Równie ważnym celem wprowadzenia tej innowacji jest zaszczepienie w uczniach ciekawości świata, przekazania wiedzy o pięknych i wartych zobaczenia miejscach w Europie oraz ich najpopularniejszych zabytkach. Uważam, że wiedza i umiejętności jakie uczniowie zdobędą podczas tych zajęć, okażą się im przydatne nie tylko pod kątem porozumiewania się w języku angielskim, ale również wzbogacą ich edukację kulturową. W zakresie języka niemieckiego Nauczanie języków obcych, w tym przypadku niemieckiego, to wyzwanie polegające także na przybliżaniu kultury kraju języka docelowego i uświadamianiu różnic interkulturowych. Jeżeli w nauczaniu tym dominuje obecnie podejście komunikacyjne, którego pierwszorzędnym celem jest osiągnięcie przez ucznia umiejętności skutecznego porozumiewania się, to trudno zaprzeczyć, iż efektywność komunikowania się w danym języku może być zagrożona poprzez brak kompetencji (inter)kulturowej. Zauważyłam, że wprowadzanie na lekcjach tematów realioznawczych wyzwala w uczniach pewną swobodę, rozwija wyobraźnię i kreatywność. Stąd właśnie pomysł, by do istniejącego programu nauczania języka niemieckiego dołożyć w ramach innowacji taką tematykę. III Opis zasad innowacji W zakresie języka angielskiego W zakresie języka angielskiego podstawowy program nauczania zgodny z Nową Podstawą Programową dla III etapu edukacyjnego (Gimnazjum) poziom III.1 dla uczniów kontynuujących naukę języka angielskiego, autorstwa Barbary Tittenbrun i Ewy Piotrowskiej, planuje się poszerzyć o zagadnienia związane z szeroko rozumianą turystyką i podróżami. Jest to odpowiedź na sporą ostatnimi czasy mobilność ludzi młodych, przede wszystkim związaną z poszukiwaniem pracy poza granicami naszego kraju. Planowane do omówienia tematy mają wzbogacić słownictwo, asertywność oraz kulturę ludzi młodych i pomóc im poradzić sobie w różnego rodzaju sytuacjach jakie czekają ich w podróży. Zagadnienia te poszerzą również wiedzę uczniów o ciekawych miejscach w najchętniej odwiedzanych przez nich krajach przede wszystkim Europy. Ta chęć wzbudzenia ich zainteresowania kulturą europejską ma na celu przekonać ich, by szukając pracy za granicą w miarę swoich możliwości postarali się choć na chwilkę spojrzeć na zabytki kultury i sztuki, oraz by potrafili coś o nich opowiedzieć również swoim znajomym. Poruszone na zajęciach zagadnienia z hotelarstwa z kolei mają stworzyć uczniom bazę językową do ewentualnej pracy w tym zawodzie. Uczniowie w ramach ćwiczeń na zajęciach będą uczyć się zaoferować potencjalnym klientom takie warunki zakwaterowania i usług pomocniczych, by ci potencjalni klienci czuli się usatysfakcjonowani. Program poszerzony planuje się zrealizować w okresie 3 lat nauki w gimnazjum. W pierwszych 2 latach będą to przeważnie zajęcia poszerzające wiedzę i słownictwo uczniów. W ostatnim 3 roku planuje się pracę uczniów w grupach, tak by mogli oni nabytą wiedzę teoretyczną w 2 poprzednich latach, zamienić na wiedzę praktyczną. Ma to również na celu zmusić uczniów do samodzielnego myślenia i kreatywności. Jako pomoc naukową wykorzystywaną na zajęciach przewiduje się podręcznik: „English for International Tourism” autorstwa I. Dubickiej i M. O’Keeffe, poziom: pre-intermediate, wydawnictwa Longman. Cele innowacji: • Poszerzenie wiedzy i umiejętności w zakresie języka angielskiego • Poznanie słownictwa branżowego sektora turystyki, gastronomii, hotelarstwa i usług • Umiejętność prowadzenia konwersacji, negocjacji, prezentacji w języku angielskim • Umiejętność rozumienia wykładu, prezentacji • Umiejętność rozumienia języka pisanego: broszury, katalogi, ulotki • Umiejętność pisania listów, faksów, zażaleń, tekstów promocyjnych • Kształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy oraz krytycznego i konstruktywnego myślenia • Przygotowanie uczniów do samodzielności w zdobywaniu wiedzy, a w szczególności rozwijanie umiejętności samodzielnego poszukiwania potrzebnych informacji oraz korzystania z materiałów źródłowych • Kształtowanie w uczniach postawy ciekawości świata, świadomości własnej odrębności oraz tolerancji w odniesieniu do innych osób • Kształtowanie postawy otwartości w nawiązywaniu kontaktów interpersonalnych z cudzoziemcami • Przygotowywanie uczniów do współpracy z innymi ludźmi w ramach różnych projektów Wyżej wymienione cele realizowane będą, między innymi, w oparciu o kształcenie czterech sprawności językowych: mówienia, czytania, pisania oraz rozumienia ze słuchu. Mówienie: - kształcenie takich funkcji językowych jak: udzielanie i uzyskiwanie informacji, prowadzenie rozmów telefonicznych, zachęcanie i przekonywanie, formułowanie sugestii i propozycji, posługiwanie się formułami grzecznościowymi (powitania, przeprosiny), negocjacje, udzielanie porad, wyjaśnianie, wydawanie poleceń - kształcenie umiejętności wypowiadania się na tematy dotyczące spraw zawodowych oraz życia codziennego (dłuższe samodzielne wypowiedzi oraz krótkie dialogi) - kształcenie umiejętności posługiwania się zwrotami grzecznościowymi (aspekt kulturowy) - kształcenie umiejętności przygotowywania i przeprowadzania prezentacji - przekazywanie w ciekawy sposób informacji o poznanych, odwiedzonych miejscach Czytanie: - dłuższe teksty (kształcenie umiejętności ogólnego rozumienia tekstu oraz wyszukiwania szczegółowych informacji) - listy - dokumenty, formularze - ulotki reklamowe - opisy miejsc - oferty biur podróży Pisanie: - listy oficjalne i nieoficjalne - CV - wypełnianie formularzy - opisy ofert Słuchanie: - kształcenie umiejętności rozumienia ze słuchu w oparciu o autentyczne materiały językowe (rozmowy telefoniczne, rozmowy z życia codziennego) Dodatkowe treści tematyczne jakie będą poruszane na zajęciach: - People in tourism - Means of transport - Giving directions - Tourist information - Enquiries - Reservations - Hotel facilities - Hotel services - Food - Restaurant services - Descriptions of companies, products - Telephone calls - A letter of application - Education, qualifications, previous experience - Money and finance Funkcje językowe: - udzielanie i uzyskiwanie informacji - formułowanie sugestii i propozycji - umiejętność perswazji - udzielanie rad - swobodne posługiwanie się zwrotami grzecznościowymi - opisywanie ofert - umiejętności negocjacji - telefonowanie - rozmowa w sprawie pracy Techniki nauczania: - tłumaczenie tekstu - samodzielne ćwiczenia - praca w zespołach projektowych - szukanie szczegółowych informacji w tekście słuchanym i czytanym - rozumienie sensu tekstu słuchanego i czytanego Metody nauczania: - metoda audiolingualna/audiowizualna - metoda komunikatywna - metoda eklektyczna Dodatkowe pomoce naukowe: - podręcznik, zeszyt ćwiczeń, książka nauczyciela i płyty CD kursu „English for International Tourism” autorstwa I. Dubickiej i M. O’Keeffe, poziom: pre-intermediate, wydawnictwa Longman - środki audiowizualne - autentyczne materiały źródłowe, broszury, teksty informacyjno-promocyjne - zdjęcia - ćwiczenia pisemne - ćwiczenia ustne W zakresie języka niemieckiego Bazując na moim doświadczeniu zawodowym oraz obserwując postępy w nauce języka niemieckiego niektórych uczniów i sporą dysproporcję w przyswajaniu takowej wiedzy przez innych powstał pomysł wprowadzenia innowacji w zakresie języka niemieckiego. Dodatkowym bodźcem był fakt, iż od roku szkolnego 2009/2010 w Szkole Podstawowej w Lisiej Górze uczniowie klas szóstych mają możliwość nauki języka niemieckiego. Dlatego warto doskonalić umiejętności uczniów uzdolnionych językowo i zarazem ułatwić im możliwość udokumentowania tych umiejętności odpowiednim certyfikatem. Innowacja będzie realizowana w oparciu o Podstawę programową oraz Program nauczania języka niemieckiego w klasach 1-3 gimnazjum w kursie podstawowym autorstwa Anny Jaroszewskiej, który zostanie poszerzony o wiadomości kulturoznawcze. Uczniowie korzystać będą z podręcznika do tego programu „Das ist Deutsch” oraz dodatkowo z różnych zeszytów ćwiczeń do języka niemieckiego. Cele innowacji • Zapewnienie uczniom swobodnej komunikacji w języku niemieckim • Motywowanie uczniów do wzmożonej pracy nad rozwojem umiejętności językowych • Doskonalenie poprawności fonetycznej oraz płynności mówienia • Umożliwienie poznania historii, tradycji i kultury Niemiec poprzez udział w spotkaniach i imprezach kulturalnych organizowanych przez Instytut Goethego w Krakowie, konkursy i wycieczki • Uczenie tolerancji i otwartości wobec innych kultur • Przygotowanie uczniów do uznawanego na świecie egzaminu państwowego z języka niemieckiego dla młodzieży „Fit In Deutsch” • Położenie nacisku na tzw. „Teamarbeit” czyli pracę grupową Nauka języka obcego stwarza możliwość zdobycia przez uczniów dodatkowo, obok języka ojczystego, narzędzia komunikacji użytecznego w odbieraniu i przekazywaniu informacji oraz poszerza zasięg porozumiewania się. Ścisły związek między życiem i kulturą narodu a jego językiem daje przy nauczaniu języka obcego możliwość szerszego oddziaływania wychowawczego. Do zadań wychowawczych realizowanych podczas nauki języka obcego należy kształtowanie właściwej postawy i przekonań młodzieży, wdrażanie do poszanowania obyczajów panujących w obcym kraju, jego odrębności kulturowej. Dlatego przy zapoznawaniu uczniów z elementami realioznawczymi języka niemieckiego chciałabym wyodrębnić wiadomości najważniejsze ze względu na ich językowo-kulturową odmienność i specyfikę poznawczą oraz niezbędny kontekst sytuacyjny. Dokonując wyboru materiału realioznawczego musi on pozostać w ścisłym związku z materiałem językowym. W pierwszym roku wprowadzania innowacji zdecydowałam się na zapoznanie uczniów z różnymi świętami obchodzonymi w Niemczech i w Polsce, pokazać różnice i podobieństwa, pozwolić młodzieży na ocenę i wyrażenie własnego zdania. „Kalendarz” świąt na rok szkolny 2010/2011 wygląda następująco: • Wrzesień- Oktoberfest • Październik- der 3. Oktober- Nationalfeiertag in Deutschland (święto narodowe) • Listopad- Allerheiliegen (Wszystkich Świętych) • Grudzień- Weihnachten (Boże Narodzenie) • Styczeń- Geburtstag (Urodziny) • Luty- Walentinstag (Walentynki) • Marzec- Ostern (Wielkanoc) • Kwiecień- Walpurgisnacht (Noc Walpurgii) • Maj- Pfingsten (Zielone Świątki) • Czerwiec- Fronleichnamsfest (Boże Ciało) Przy okazji tej tematyki uczniowie będą dodatkowo wzbogacać słownictwo, doskonalić płynność mówienia i poprawność fonetyczną, a przede wszystkim pokonywać barierę nie tylko językową, ale przede wszystkim kulturową. Powyższe treści, z wyjątkiem tematu „Boże Narodzenie”, który zostanie tylko rozszerzony, zostały dołożone do w/w programu nauczania. W klasie drugiej do programu nauczania zostaną dołożone treści zapoznające uczniów z najważniejszymi miejscami i zabytkami w poszczególnych landach niemieckich: • Wrzesień- Berlin i jego najciekawsze miejsca • Październik- Bawaria: Monachium i Neuschweinstein • Listopad- Nadrenia-Westfalia: Dusseldorf- ciekawostki i Kolonia- zabytki • Grudzień- Sachsen: Zwinger oraz Leipzig i Sachsen Anhalt: Magdeburg • Styczeń- Brandenburg: Poczdam i Sanssouci • Luty- Brema i Hamburg jako miasta Hanzy • Marzec- Dolna Saksonia i Szlezwik- Holsztein i ich najważniejsze zabytki • Kwiecień- Stuttgart (Badenia- Witenbergia) i Hesja: Frankfurt nad Menem, Fulda, Wiesbaden ze swoimi najciekawszymi miejscami • Maj- Schwerin i Rostock w Meklemburgii- Pomorzu oraz Nadrenia- Palatynat z twierdzą Ehrenbreistein w Koblencji • Czerwiec- Turyngia z Eisenach: dom Luta, Bacha i zamek Wartburg oraz Saarland: budowle architektury „Place- Royale” Uczniowie klas trzecich zostaną zapoznani z najważniejszymi dziedzinami życia codziennego: • Wrzesień- szkolnictwo • Październik- systemy łączności i przekazu (radio, telewizja, poczta, prasa) • Listopad- podróżowanie • Grudzień- gospodarka (przemysł, rolnictwo) • Styczeń- system opieki zdrowotnej • Luty- sztuka i rozrywka • Marzec- religia • Kwiecień- mniejszości narodowe • Maj- żywność i jedzenie • Czerwiec- sport Każdy miesiąc nauki to zaprezentowanie innego tematu, praca z poznanym materiałem i zakończenie odpowiednim projektem (plakat, przedstawienie, wycieczka, film itp.). Innowacja zakłada oczywiście również doskonalenie wszystkich czterech sprawności językowych: pisania, mówienia, czytania i rozumienia ze słuchu plus ćwiczenie gramatyki tak, by po pierwszym roku nauki mogli zdać państwowy egzamin z języka niemieckiego dla młodzieży „Fit In Deutsch 1”, a po drugim- „Fit In Deutsch 2”. Uzyskany certyfikat świadczy o solidnych podstawach znajomości języka niemieckiego, umożliwiających porozumiewanie się we wszystkich ważnych sytuacjach życia codziennego w szczególności w życiu prywatnym. Legitymująca się nim osoba opanowała najważniejsze struktury gramatyczne i jest w stanie zrozumieć rozmowę na różne tematy i w niej uczestniczyć oraz przedstawić proste fakty w formie ustnej i pisemnej. Przykładowe formy pracy: • Symulacje językowe typowych sytuacji komunikacyjnych • Praca grupowa nad wspólnymi projektami językowymi • Wykonywanie interaktywnych ćwiczeń w pracowni komputerowej • Ćwiczenia w pisaniu listów, opowiadań itp. w celu nawiązania ewentualnych kontaktów z uczniami niemieckojęzycznymi • Prowadzenie gazetki ściennej poświeconej realizowanym projektom Metody realizacji treści nauczania dostosowane będą do sytuacji. Uwzględnione zostaną różne formy typu: praca indywidualna, w parach, grupowa, zastosowanie mediów, rzutnika podczas zajęć, dodatkowo metody aktywizujące: drama, kula śniegowa, symulacje itp. Odpowiednią realizację programu zapewnią: • Bardzo dobra baza szkoły (sprzęt audio-wizualny, pracownia internetowa, rzutnik pisma, etc.) • Podział klasy na dwie grupy podczas zajęć • Zajęcia w pracowni komputerowej • Lekcje multimedialne • Materiały dydaktyczne Instytutu Goethego • Biblioteka szkolna zaopatrzona w czasopisma językowe i dodatkowe materiały do nauki IV Ewaluacja Język angielski: 1. Obserwowanie pracy i postępów ucznia. 2. Badanie opinii uczniów i ich rodziców na temat programu innowacyjnego i jego skutków. 3. Bieżące sprawdzanie wiedzy uczniów podczas pierwszych 2 lat nauki. 4. Test podsumowujący nabyte umiejętności uczniów na zakończenie 2 roku nauki. 5. Projekty uczniów realizowane w grupach oceniane podczas trzeciego roku nauki. Język niemiecki: 1. Systematyczna kontrola przyrostu wiedzy w formie sprawdzianów i testów. 2. Obserwacja pracy, zaangażowania i postępów uczniów. 3. Badanie opinii uczniów i ich rodziców na temat programu innowacyjnego. 4. Sukcesywne przeprowadzanie próbnych egzaminów gimnazjalnych i ich ewaluacja. Analizę i weryfikację zgromadzonych informacji przeprowadzać będą nauczyciele języka angielskiego i niemieckiego prowadzący innowacyjny zespół klasowy, a osiągnięte rezultaty w formie pisemnego sprawozdania z dołączeniem wybranych prac przedstawią dyrekcji Gimnazjum w czerwcu pod koniec każdego roku szkolnego. V Załączniki 1. Program nauczania języka angielskiego dla III etapu edukacyjnego (Gimnazjum) poziom III.1 dla uczniów kontynuujących naukę języka angielskiego, autorstwa Barbary Tittenbrun i Ewy Piotrowskiej. 2. Program nauczania języka niemieckiego - Gimnazjum, kurs podstawowy autorstwa Anny Jaroszewskiej. 3. Przykładowe środki i pomoce dydaktyczne. 4. Przykładowe scenariusze zajęć. Bibliografia: 1. Materiały metodyczne na temat wprowadzania innowacji pedagogicznych Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Tarnowie; 2. Melde, W.: Zur Integration von Landeskunde und Kommunikation im Fremdsprachenunterricht, Tübingen 1987; 3. Neuner, G.: Kulturkontrase im DaF-Unterricht, München 1986; 4. Komorowska, H.: Ćwiczenia komunikacyjne w nauczaniu języków obcych, WSiP, Warszawa 1988; 5. Dubicka I., O’Keeffe M.: English for International Tourism, poziom: pre-intermediate, Pearson Education Limited 2003; 6. Walker R., Harding K.: Oxford English for Careers: Tourism, poziom: pre-intermediate, Oxford University Press 2008 (podręcznik uzupełniający). Wyświetleń: 4284
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |