Katalog Kinga Kowalik, 2010-06-16 Warszawa Zajęcia przedszkolne, Konspekty Konspekt zajęć logopedycznych.Konspekt zajęć logopedycznych Imię i nazwisko dziecka: K. R. Wiek dziecka: 5 lat Data zajęcia: 23.11.09. Prowadząca: Kinga Kowalik Czas trwania zajęć: 20 minut Diagnoza: parasygmatyzm (głoski szeregu szumiącego zastępowane przez głoski szeregu syczącego) Stan obecny: głoska [sz] pojawia się nieadekwatnie w wyrazach Cel zajęć: usprawnianie aparatu artykulacyjnego, wydłużanie fazy wydechowej, uwrażliwianie słuchu fonematycznego, utrwalanie głoski [sz] w nagłosie, śródgłosie i wygłosie wyrazów Metody: zajęcia indywidualne, ćwiczenia artykulacyjne, fonacyjne, gry i zabawy. Przebieg zajęcia: Część pierwsza: 1.Nawiązanie kontaktu z dzieckiem: - przywitanie się z dzieckiem - odszukiwanie różnic między obrazkami (zadaniem dziecka jest znalezienie 12 różnic – wyrazy z głoską [sz]). 2.Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny – ćwiczenia do czytanego tekstu pt. „Poszukiwanie wiosny”: Zbliżała się wiosna. Za oknem słychać śpiew ptaków (dzieci naśladują głosy ptaków). Języczek wybrał się do lasu na poszukiwanie oznak wiosny. Jechał na koniku („kląskają”, uderzając językiem o podniebienie). Na łące zobaczył bociany (wymawiają kle, kle). Zatrzymał się na leśnej polanie, zsiadła z konia, rozejrzał się wokoło (oblizują wargi ruchem okrężnym). Świeciło słońce, wiał delikatny wiatr (wykonują krótki wdech nosem, chwilę zatrzymują powietrze i długo wydychają ustami). Było ciepło i przyjemnie (uśmiechają się rozchylając wargi). Na skraju polany zakwitły wiosenne kwiaty zawilce i sasanki. Pachniało wiosną (dzieci oddychają głęboko, wdychając powietrze nosem, wydychając ustami). Języczek pochylił się i powąchał kwiaty (wdychają powietrze nosem) i kichnął (kichają wymawiając apsik). W tym momencie zobaczył przeciskającego się przez zarośla zaspanego jeża (ziewają). Zrobiło się późno. Języczek wsiadł na konika i pogalopował do domu („kląskają”, uderzając szerokim językiem o podniebienie). 3.Ćwiczenia oddechowe: - dziecko przenosi słomką kwiatki na obrazek. Część druga: 1.Ćwiczenia uwrażliwiające słuch fonematyczny – gra „Logico”: dziecko znajduje obrazki, których nazwy mają w nagłosie głoskę [sz], te które mają głoskę [s]. 2.Zabawa w „Echo”- dziecko powtarza wyrazy: szafa, szalik, szuflada, szal, szampon, szarak, szopa, kasza, kosze, koszula, kasztan, nosze, leniuszek, naszyjnik, kosz, grosz, afisz, Łukasz, gulasz. 3.Odgadywanie zagadek. Treść zagadek: Ma drzwi jak do mieszkania, lecz mieszkają w niej ubrania…(szafa) U żyrafy jest bardzo długa…(szyja) Gdy zobaczy kota umyka do norki…(mysz) Panowie noszą go na głowie…(kapelusz). 4.Zabawa „Zapamiętaj” – rozkładamy w rzędzie obrazki (kasztan, szafa, mysz, groszek, szyja, kalosze), zadaniem dziecka jest zapamiętać wszystkie. Przewracamy obrazki na drugą stronę, następnie pytamy co jest na drugim, na czwartym itd. aż wszystkie zostaną odsłonięte. Część trzecia: 1.Podsumowanie zajęć-pochwalenie dziecka za pracę. 2.Labirynt – dziecko musi zaprowadzić leśniczego do szałasu. 3.Pożegnanie dziecka. Wyświetleń: 5019
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |