Katalog Anita Kawczyńska, 2010-06-16 Kwidzyn Zajęcia przedszkolne, Program nauczania Indywidualny program edukacyjno - terapeutyczny.INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNY Rok szkolny 2009/2010 1) Dane personalne ucznia: Dawid K. ur. zam. Przedszkole SOSW Nazwiska nauczycieli: Anita Kawczyńska, ……………………………… 2) Informacje o dziecku i jego specjalnych potrzebach ZALECENIA PPPP 1. Zajęcia rewalidacyjne ukierunkowane na: a) Rozwijanie umiejętności poznawczych. Program terapeutyczny powinien rozwijać takie umiejętności jak: - dopasowywanie, - naśladowanie, - rozpoznawanie przedmiotów, - reagowanie na polecenia nauczyciela, - rozpoznawanie części ciała, - rozwijanie zdolności samoobsługowych, - eliminacja zachowań niepożądanych. b) Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych – próby wywoływania dźwięków mowy, wprowadzenie alternatywnych systemów komunikacji. 2. Wskazana konsultacja z rehabilitantem oraz w razie potrzeby objęcie chłopca zajęciami rehabilitacyjnymi. 3. Specjalistyczna opieka lekarska. Obserwacja nauczyciela po pierwszym miesiącu nauki 1.10.2009r.Dawid reaguje na swoje imię. Reaguje na polecenia typu: „chodź do mnie”, „wstań”, „usiądź”. Rozumie polecenie „daj” poparte gestem. Samodzielnie posługuje się łyżką i widelcem. Prawidłowo siedzi na krześle przy stoliku. Umieszcza kształty w otworach, nawleka korale na sznurek, prawidłowo trzyma kredkę. Dawid bardzo oporuje w sytuacjach zadaniowych, wykonuje bardzo wolno i niezgrabnie czynności, które potrafi wykonać. Rozumie mowę czynną. Porozumiewa się za pomocą gestów. Ma trudności z wykonywaniem prostych poleceń. Nie potrafi wskazywać części ciała, ani części pomieszczenia. Prawidłowo naśladuje ruchy z zakresu motoryki dużej. Ma problem z naśladowaniem mimiki (naśladuje dawanie całusa). Różnicuje znane i nieznane osoby. Samodzielnie je i pije; chociaż po wakacjach pogorszyła się jego umiejętność w tym zakresie (rozgniata kanapkę, wylewa zupę z łyżki, nie gryzie pokarmów a łyka je). Chętnie bawi się klockami i samochodami. Ma wprowadzony trening toaletowy. Narzędzia diagnostyczne użyte do zbadania dziecka Elementy testu APPEP przystosowane do diagnozy w SOSW, karta oceny umiejętności ucznia. FORMY PRACY: - zajęcia edukacyjno-terapeutyczne, - kompensacyjno-rewalidacyjne, - religia, - zajęcia logopedyczne, - fizjoterapia, - hipnoterapia. SFERA I- KSZTAŁCENIE UMIEJĘTNOŚCI SAMOOBSŁUGOWYCH CEL TREŚCI NAUCZANIA SPOSOBY REALIZACJI Zdobycie umiejętności i nawyków związanych z higieną osobistą oraz estetyką otoczenia Ubieranie - doskonalenie samodzielnego zdejmowania butów, - doskonalenie samodzielnego zdejmowania kurtki, bluzy, - nauka zakładania kapci, butów. Jedzenie - doskonalenie prawidłowego posługiwania się łyżką, - doskonalenie prawidłowego posługiwania się widelcem, - nauka estetyczne spożywania posiłków. Zdobycie umiejętności i nawyków związanych z higieną osobistą oraz estetyką otoczenia Czynności higieniczne - doskonalenie techniki mycia rąk, - korzystanie z przyborów toaletowych, SFERA II- ORGANIZACJIA CZASU WOLNEGO CEL TREŚCI NAUCZANIA SPSOBY REALIZACJI Samodzielne spędzanie czasu wolnego – ukształtowanie czynnej postawy w zakresie organizacji czasu wolnego Samodzielne spędzanie czasu wolnego - oglądanie telewizji (programy edukacyjne dla dzieci), - nawlekanie korali, - nauka budowania z klocków wieży. - oglądanie książek, - układanie puzzli 3 - elementowych (zawody), - umieszczanie kształtów w otworach (figury geometryczne, zwierzęta, pojazdy), - naśladowanie motoryki dużej (klaskanie, tupanie, pukanie w stół) w miksie, - nauka podnoszenie rąk do góry, klepanie rękoma w uda. Kształcenie zainteresowania życiem publicznym - udział w imprezach ogólnoszkolnych i pozaszkolnych. SFERA III-ADAPTACJA DO PRACY CEL TREŚCI NAUCZANIA SPOSOBY REALIZACJI Wyrobienie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach i przestrzeganie zasad BHP Ukształtowanie umiejętności współżycia w grupie - wykonywanie poleceń nauczyciela (uczesz włosy, zadzwoń, umyj zęby, ubierz okulary), - wykonywanie poleceń nauczyciela (daj kubek, daj samochód, rzuć piłkę, wyrzuć papierek do kosza, posprzątaj) - słuchanie nauczyciela, przychodzenie na jego zawołanie. SFERA IV-KOMUNIKACJA CEL TREŚCI NAUCZANIA SPOSOBY REALIZACJI Ukształtowanie umiejętności przekazywania i odbioru informacji drogą werbalną Mowa bierna - rozpoznawanie nazw prostych przedmiotów ( łyżka, widelec, talerz, kubek, ręcznik) (wskazywanie) - rozpoznawanie części ciała (głowa, noga, brzuch, ręka) - (wskazywanie), - rozpoznawanie zwierząt na obrazkach (pies, kot), - dopasowywanie konkretu do zdjęcia (samochód do samochodu na zdjęciu). SFERA V-ZACHOWANIA INTERPERSONALNE CEL TREŚCI NAUCZANIA SPOSOBY REALZACJI Ukształtowanie umiejętności i nawyków poprawnego zachowania się w miejscach publicznych, w szkole, w grupie. Zachowania społeczne - odwzajemnianie pozdrowień (pa-pa). Nawiązywanie kontaktów społecznych - doskonalenie techniki przywitania się po wejściu do sali (podanie ręki na słowo cześć), - nauka używania form grzecznościowych (dziękuje – skinienie głową). SFERA VI-UMIEJĘTNOŚCI PRZEDSZKOLNE CEL TREŚCI NAUCZANIA SPOSOBY REALIZACJI Ukształtowanie umiejętności przekazywania i odbioru informacji drogą werbalną Najbliższe otoczenie i środowisko - rozpoznawanie psa i kota na obrazku, - rozpoznawanie wybranych owoców (jabłko). Plastyka – rozwijanie wyobraźni i aktywności twórczej (Z CAŁKOWITĄ POMOCĄ NAUCZYCIELA) a) malowanie za pomocą różnych narzędzi i materiałów - malowanie dłonią, palcem, pędzlem, - farby plakatowe, akwarele, pasta do zębów. b) rysowanie - dowolne bazgranie po kartce, - rysowanie na polecenie |, O, - kolorowanie w konturze, c) modelowanie - ugniatanie, uklepywanie plasteliny, - naśladowanie lepienia (dziurka, placek, jeżyk) Ukształtowanie umiejętności przekazywania i odbioru informacji drogą werbalną Technika – kształtowanie sprawności i umiejętności niezbędnych do samodzielnego i niezależnego funkcjonowania w życiu codziennym, rozwijanie sprawności manualnych, zdobycie umiejętności posługiwania się narzędziami (Z CAŁKOWITĄ POMOCĄ NAUCZYCIELA) - łączenie klocków – dociskanie, - mieszanie, ugniatanie, uklepywanie mas, - napełnianie masami różnych naczyń, - formowanie kuleczek, wałeczków, - wypełnianie konturów masami, plasteliną, - oblepianie przedmiotów masami, plasteliną, - nawlekanie, przewlekanie przedmiotów, - darcie papieru, - odbijanie śladów dłoni, - odbijanie śladów stempli, - układanie rzeczy, przedmiotów w pomieszczeniu, - usuwanie śmieci, - umiejętność zamykania i otwierania drzwi. Ukształtowanie umiejętności przekazywania i odbioru informacji drogą werbalną Muzyka z rytmiką – doskonalenie umiejętności słuchowo – wzrokowo – ruchowej, rozwijanie aktywności muzyczno – ruchowej (Z CAŁKOWITĄ POMOCĄ NAUCZYCIELA) a) kształcenie poczucia rytmu - tupanie, klaskanie przy muzyce, b) tempo - szybkie i wolne klaskanie, tupanie, - reagowanie bezruchem na brak muzyki – wznawianie ruchu z chwilą rozpoczęcia muzyki c) dynamika - głośne i ciche klaskanie d)formy taneczne - nauka ustawiania się w pociąg, - wiązanie w koła. Religia - z pomocą katechety wykonuje znak krzyża, - z pomocą katechety wskazuje na obrazku krzyż, grób, - słucha kolęd - z pomocą katechety koloruje obrazki. SFERA VII-FIZJOTERAPIA CEL TREŚCI NAUCZANIA SPOSOBY REALIZACJI Fizjoterapia Hydroterapia - normalizacja napięcia mięśniowego obręczy biodrowej i barkowej oraz stawów kręgosłupa. Fizjoterapia Masaż - zwiększenie zakresu ruchu w stawach kończyn dolnych, obręczy barkowej i grzbietu. Fizjoterapia Indywidualne ćwiczenia usprawniające - elongacja kręgosłupa, zwiększenie ruchomości w stawach barkowych w celu korygowania wady postawy, ćwiczenia zwinnościowe w postaci toru przeszkód, usprawnianie metoda integracji sensorycznej. LOGOPEDIA VIII CEL TREŚCI NAUCZANIA SPOSOBY REALIZACJI Ukształtowanie umiejętności przekazywania i odbioru informacji drogą werbalną Ćwiczenia narządów artykulacyjnych - masaż logopedyczny Data:………………………………… Podpisy nauczycieli: Podpis rodzica/opiekuna prawnego: ………………………. ………………………………......... Wyświetleń: 8063
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |