Katalog Danuta Piątkowska, 2010-06-13 Wolsztyn Zajęcia zintegrowane, Program nauczania Program zajęć sportowo - rekreacyjnych.PROGRAM ZAJĘĆ SPORTOWO - REKREACYJNYCH Wstęp Współczesny człowiek coraz bardziej ogranicza swoją aktywność ruchową. Prowadzi to do obniżenia wydolności fizycznej., powstawania wielu wad postawy. Wykorzystując naturalna potrzebę ruch u dzieci w wieku szkolnym, chcę w nich zaszczepić potrzebę uprawiania sportów. Ruch jest jedna z podstawowych cech wszystkich żywych organizmów. Ruch jest motorem i źródłem życia. Aktywność ruchowa wraz z podstawą troski o zdrowie są we współczesnym świecie nieodzownymi warunkami prawidłowego rozwoju oraz osiągania sukcesów życiowych. Założenia nauczania początkowego w młodszym wieku szkolnym ( klasy I-III) zakładają realizację treści programowych w sposób zintegrowany, a tzw. „wychowanie fizyczne” organizowane ma być codziennie w postaci zajęć ruchowych w korelacji z wychowaniem umysłowym i estetycznym. Jednym z celów kształcenia i wychowania fizycznego w tym okresie jest rozwijanie umiejętności opartych o proste formy ruchu: chód, bieg, skok, rzut, wspinanie, pokonywanie przeszkód. Wykształcenie tych umiejętności realizowane będzie również poprzez zabawy i gry ruchowe na zajęciach sportowo – rekreacyjnych w klasie III w Szkole Podstawowej w Starej Dąbrowie. I. OGÓLNE ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE Głównym celem zajęć sportowo-rekreacyjnych jest zaspokojenie biologicznej potrzeby zwiększonej aktywności ruchowej oraz stworzenie dzieciom szerokiej możliwości jej realizowania po okiem nauczyciela. Wspomaganie harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów, przygotowanie do wszechstronnego uczestnictwa w kulturze fizycznej, jak również rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych. II. CELE SZCZEGÓŁOWE 1. Rozwijanie zainteresowań sportowych. 2. Czerpanie radości zadowolenia z uczestnictwa w zajęciach. 3. Opanowanie i przestrzeganie podstawowych przepisów BHP w czasie organizacji i realizacji zajęć sportowych. 4. Podniesienie ogólnej sprawności i wydolności organizmu poprzez wzmacnianie pozytywne ( zachęcanie, nagradzanie, docenianie wysiłku fizycznego i efektu). 5. Wykształcanie potrzeby czynnego wypoczynku w formie indywidualnej. 6. Wdrażanie do odpowiedzialności, samodzielności i samodyscypliny. 7. Zrozumienie potrzeby dbania o własną sylwetkę, zdrowie i sprawność fizyczną. 8. Kształtowanie umiejętności działania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych i stresujących . 9. Wytwarzanie umiejętności panowanie nad swoimi emocjami podczas gier i zabaw z elementami współzawodnictwa. 10. Poznawanie i stosowanie nazewnictwa i słownictwa sportowego. 11. Poznawanie przepisów gier i zabaw. 12. Kształtowanie cech motorycznych: szybkości, zwinności, siły, wytrzymałości. 13. Stosowanie nabytych wiadomości i umiejętności w czasie ćwiczeń, gier i zabaw. 14. Wdrażanie uczniów do regularnego uprawiania ćwiczeń fizycznych. III. ZASADY NAUCZANIA Proces dydaktyczny będzie przebiegał z uwzględnieniem zasad: • aktywności i świadomości • poglądowości • stopniowania trudności • systematyczności • utrwalania • indywidualnych zadań IV. METODY I FORMY PRACY Nauczyciel prowadzący zajęcia będzie stosował następujące metody: 1. Metody odtwórcze: zabawy naśladowcze metoda zabawowo-naśladowcza metoda bezpośredniej celowości ruch ( zadaniowa) metoda programowego nauczania oraz małych obwodów 2. Metody twórcze: metoda opowieści ruchowej gimnastyka twórcza R. Labana praca szkolna ( Schulwerk) K. Orffa gimnastyka rytmiczna A. i K. Kniessów metoda problemowa 3. Metody i formy intensyfikujące zajęcia ruchowe. Metody: metoda stacyjna metoda zadań dodatkowych tor przeszkód i ścieżka zdrowia Formy: współzawodnictwo, jako doping do intensywnego wysiłku praca w małych grupach 4. Metody nauczania ruchu: metoda syntetyczna metoda analityczna metoda kombinacyjna ( złożona) 5. Metody wychowawcze: metody oparte na osobistym wpływie nauczyciela metody wpływu sytuacyjnego metody wpływu społecznego V. EWALUACJA PROGRAMU Po zakończeniu pracy ewaluacji podlega: praktyczna przydatność wiedzy i umiejętności zdobytych na zajęciach: poziom trudności proponowanych zadań osiągnięcia w rywalizacji sportowej możliwość rozwijania zainteresowań różnymi dyscyplinami sportu Nauczyciel pod uwagę bierze: aktywność na zajęciach zaangażowanie uczestników przejawianie inicjatywy sprawdzian umiejętności ruchowych VI. OSIĄGNIĘCIA Uczeń: dba o podnoszenie sprawności fizycznej organizuje i aktywnie uczestniczy w zespołowych formach aktywności ruchowej umiejętnie stosuje ćwiczenia kształtujące sprawność fizyczną i ruchową podporządkowuje się określonym zasadom i przepisom jest odpowiedzialny za zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych potrafi kulturalnie kibicować i uczciwie rywalizować stosuje różne formy relaksacji po wysiłku fizycznym VII. TREŚCI KSZTAŁCENIA 1.Formy aktywności ruchowej-Zabawy, gry, atletyka terenowa, wycieczki Tematy zajęć: 1.Poprzez zabawy i gry poznajemy przepisy ruchu drogowego. 2.Bezpiecznie na zajęciach ruchowych. 3. Czystość ciała i ubioru. Jak pomoc koledze, gdy się zranił? 4. Znane i nieznane. Odkrywamy najbliższa okolicę – ścieżka dydaktyczna. 5. W lesie- gry rekreacyjne w terenie Umiejętności: Zabawy igry utrwalające zasady ruchu drogowego. Ćwiczenia i zabawy orientacyjno-porządkowe, szybkie reagowanie na sygnały wzrokowe i dx wiekowe. Różnego rodzaju zbiórki i ustawienia ćwiczących. Marszobiegi za prowadzącymi, pokonywanie naturalnych przeszkód. Wiadomości: Zasady obowiązujące na zajęciach. Podstawowe przepisy ruchu drogowego dotyczące pieszych. Utrwalenie nawyków higieny osobistej w czasie i po zajęciach. Pierwsza pomoc przy stłuczeniach. Prosty opatrunek. Informacja na temat rytmu oddechu w czasie biegu. Odpoczynek czynny i bierny. 2.Formy aktywności ruchowej- Lekkoatletyka Tematy zajęć: 1.Bieg jako zabawa – zabawy bieżne. 2.Raz,dwa,trzy start! Starty na sygnał z różnych pozycji. 3. Skaczę jak mała żabka. Skok w dal z miejsca. 4.Skaczę jak duża żabka. Skok w dal z rozbiegu. 5.Rzuty piłeczka palantową. 6. Sztafety wahadłowe z użyciem przyborów niekonwencjonalnych. 7.Podaj rękę – pomoc w pokonywaniu przeszkód w terenie. 8. Uwaga piłka! Szybka reakcja na przedmioty będące w ruchu. 9. Skok w wzwyż stylem dowolnym. Umiejętności: Gry i zabawy bieżne. Bieg na krótkich odcinkach w szybkim tempie. Bieg po prostej w zmiennym tempie. Starty na sygnał z różnych pozycji w formie zabawowej. Start z przyspieszeniem na odcinku startowym. Skok w dal z miejsca i rozbiegu, Zabawy i gry orientacyjne. Sztafety z przyborami. Marszobieg z wykorzystaniem zadań sprawnościowych. Przeskoki przez przeszkody terenowe. Wiadomości: Znaczenie biegu dla kształtowania sprawności. Samokontrola i samoocena szybkości biegu. Przygotowanie do wysiłku. Jak mierzymy czas biegu: komenda startowa. Sposoby mierzenia skoku w dal. Zasady skoku w dal. Konieczność zapewnienia bezpieczeństwa w czasie rzutów. Mierzenie długości rzutów. Braterstwo i przyjaźń- czysta sportowa walka. Przykłady zabaw kształtujących szybkość reakcji. Wykorzystanie terenu do zabaw. 3.Formy aktywności ruchowej- Gry i zabawy na śniegu i lodzie Tematy zajęć: 1.Bezpieczne zabawy zimowe – współdziałanie w grupie w celu zapewnienia bezpieczeństwa. 2. Hartujemy swój organizm – gry rekreacyjne na śniegu. 3.Bałwnki i śnieżynki- współdziałanie uczniów w uatrakcyjnieniu zajęć zimą. 4.Zabawy na śniegu, marszobiegi, tor przeszkód. Umiejętności: Zabawy i gry na śniegu. Rzeźby w śniegu. Rzuty śnieżkami do celu i na odległość. Lepienie bałwana. Lepienie dużych kul śniegowych, budowanie z nich toru przeszkód – bieg slalomem, wieloskoki. Wiadomości: Hartowanie – rozwijanie funkcji adaptacyjnych ustroju w różnych warunkach. Prawidłowe oddychanie na mrozie. Współpraca w zespole, koleżeństwo; strój do zajęć na śniegu. Wybór bezpiecznego terenu do zabaw. Reguły bezpiecznego organizowania gier i zabaw. Przykłady form spędzania czasu wolnego w zimie: indywidualnie i z rodziną. 4.Formy aktywności ruchowej- Uczymy się oceniać swój rozwój fizyczny. Tematy zajęć: 1.Czy mam prawidłową postawę ciała? 2.Co to są wady postawy i jak im zapobiec? 3.Poprzez zabawy i gry korekcyjne usprawniamy się. Umiejętności: Ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę. Ćwiczenia kształtujące i korekcyjne. Symetryczny chód, marsz i bieg. Przejście po równoważni z przyborami w ręce i na głowie. Gry i zabawy korekcyjne Wiadomości: Cechy prawidłowej postawy ciała. Ocena postawy ciała podczas stania i siedzenia. Sposoby zapobiegania wadom postawy. 5.Formy aktywności ruchowej- Ruch i muzyka. Tematy zajęć: 1.Śpiewam i ćwiczę – zabawy ze śpiewem. 2.Muzyka jako forma relaksu – ćwiczenia usprawniające i relaksujące. 3.Zwierciadełko powiedz przecie – odtwarzanie różnorodnych form ruchu, emocje. 4.Muzyka we mnie – improwizacja ruchowa do muzyki. 5. Odtwarzanie rytmu za pomocą ruchu z użyciem przyborów. 6. Tańce współczesne. 7.Aerobic – taniec i gimnastyka. Umiejętności: Zabawy ze śpiewem. Dostosowanie własnych ruchów do rytmu melodii. Rytmiczny marsz przy muzyce i ze śpiewem. Bieg i cwał bez przyboru w rytmie muzyki. Ćwiczenia rekreacyjne z muzyka. Odtwarzanie różnych form ruchu z pokazu, dostosowanie do rytmu współćwiczącego. Ćwiczenia rytmiczne z piłką. Wiadomości: Muzyka i taniec jako forma czynnego wypoczynku. Rola ćwiczeń przy muzyce w kształtowaniu sprawności. Wartość estetyczna ćwiczeń 6.Formy aktywności ruchowej- Gimnastyka Tematy zajęć: 1.Gimnastyka dla każdego – zmiany pozycji ciała w ruchu, różne sposoby poruszania się. 2.Gimnastyka dla każdego –ćwiczenia z przyborem. 3.Umiem skakać jak żabka- skoki zawrotne przez ławeczkę. 4.Chód na czworakach. Podciąganie się na ławeczce. 5.Przewrót w przód z miejsca i z marszu. 6.Przwrót w tył. Umiejętności: Wykonanie ćwiczenia według instrukcji nauczyciela. Przygotowanie zestawu ćwiczeń rozgrzewki ogólnej. Ćwiczenia z piłką i skakanką. Ćwiczenia z zastosowaniem ławeczki gimnastycznej. Koordynacja, zwinność – łączenie ćwiczeń rąk, nóg, tułowia, wyścig z przetaczaniem, obieganiem, czworakowaniem, pełzaniem i przewrotem. Wiadomości: Pozycje wyjściowe i końcowe przy ćwiczeniach. Zasady bezpieczeństwa w czasie ćwiczeń gimnastycznych. Jak organizować ćwiczenia poranne. Konieczność wietrzenia pomieszczeń w czasie ćwiczeń. Wpływ ćwiczeń na kształtowanie prawidłowej postawy. Pomoc słabszym w opanowaniu lęku przestrzeni. Jak unikać przemęczenia? Rola przyboru w rozwijaniu pomysłowości i inwencji twórczej. 7.Formy aktywności ruchowej- Mini piłka: ręczna, siatkówka, koszykówka. Tematy zajęć: 1.Podania i chwyty piłki. 2.Kozłowanie piłki prawą i lewą ręką. 3.Rzuty do celu.( tarczy, bramki) 4.” Zbijany” 5.”Do 5 podań” 6.Żywy kosz. Piłka do kapitana. 7.” Siatkówka w siadzie”- odbijanie piłki w grach i zabawach. Umiejętności: Podania w dwójkach, wyścigi w rzędach z podaniem i przyjęciem piłki. Ćwiczenia i zabawy z kozłowaniem w miejscu, w marszu i z omijaniem przeszkód. Zabawy rzutne, prowadzeni piłki w dwójkach, rzuty na odległość. Zabawy i gry z elementami celowania. Różne formy zabaw i wyścigów z kozłowaniem. Wiadomości: Jaka jest różnica między podaniem i rzutem? Współdziałanie z partnerem. Objaśnienie techniki kozłowania piłki. Znaczenie celności rzutów. Poznanie i przestrzeganie przepisów gry. 8.Formy aktywności ruchowej- Ringo Tematy zajęć: 1.Elementy rzutu i chwyty kółka ringo. 2.Gra w ringo w małych zespołach. Umiejętności: Zabawy z elementami rzutu i chwytu ringo. Gra w ringo Wiadomości: Ringo – odpoczynek czynny. Przepisy gry w ringo. Opracowała: Danuta Piątkowska SP Stara Dąbrowa Wyświetleń: 25365
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |