Katalog Dorota Kominko- Krej, 2010-06-13 Wałbrzych Język polski, Program nauczania Program nauczania języka polskiego dla uczniów posiadających opinię Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.PROGRAM NAUCZANIA JĘZYKA POLSKIEGO DLA UCZNIÓW POSIADAJĄCYCH OPINIĘ PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ Dorota Kominko-Krej NAUCZYCIEL PUBLICZNEGO GIMNAZJUM NR 3 W WAŁBRZYCHU SPIS TREŚCI I.CELE NAUCZANIA, UCZENIA SIĘ I WYCHOWANIA 3 II.MATERIAŁ EDUKACYJNY 4 1.KRĘGI TEMATYCZNE III.ZASADY PROWADZENIA ZAJĘĆ 6 1.DYSLEKTYCY, DYSORTOGRAFICY 2.UCZNIOWIE Z INTELIGENCJĄ NIŻSZĄ NIŻ PRZECIĘTNA IV.OCENIANIE SZKOLNYCH OSIĄGNIĘĆ I. CELE NAUCZANIA, UCZENIA SIĘ I WYCHOWANIA 1.Kształcenia umiejętności słuchania, mówienia, pisania i czytania: -wdrażanie do uważnego słuchania wszelkich form przekazu jako podstawowego warunku ich odbioru, -kształtowanie umiejętności posługiwania się poprawnym językiem w mowie i piśmie, -wyposażenie w podstawową wiedzę o budowie i funkcjonowaniu języka, -kształtowanie umiejętności czytelnego i poprawnego pod względem ortograficznym pisania tekstów, kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem. 2.Kształcenie umiejętności obserwacji i doświadczania rzeczy oraz zjawisk społecznych: -wdrażanie do prowadzenia ukierunkowanej obserwacji i podejmowania decyzji, -rozwijanie umiejętności przezwyciężania barier poznawczo – emocjonalnych i motywacyjnych. 3.Kształtowanie postawy etycznej, poznawczej i estetycznej: -nabywanie umiejętności postrzegania norm społecznych,kształtowanie kultury współżycia i współdziałania z dziećmi i dorosłymi, -rozwijanie ekspresji językowej w celu przedstawiania określonych treści, kształtowanie umiejętności odbioru tekstu, II.MATERIAŁ EDUKACYJNY SŁUCHANIE: -uważnie słucha wypowiedzi kolegów i nauczyciela; -słucha i rozumie sens prostych poleceń i instrukcji; -wymienia informacje zawarte w wysłuchanym tekście; CZYTANIE: -czyta tak, aby można było zrozumieć tekst; jego technika cichego i głośnego czytania pozwala na zrozumienie tekstu; MÓWIENIE: - wypowiada się na podany temat; prezentuje poprawność językową i rzeczową w wypowiedziach ustnych, która świadczy o zrozumieniu przez niego analizowanego zagadnienia; potrafi samodzielnie połączyć kilka zdań w logiczna wypowiedź; -opisuje cechy postaci fikcyjnej; -potrafi zastosować słownictwo wyrażające prośbę, polecenie, zaproszenie, ogłoszenie; -potrafi opanować pamięciowo krotki tekst prozatorski lub poetycki; PISANIE: -pisze na podany temat, stara się zachować trójdzielna kompozycje pracy pisemnej; -zachowuje porządek chronologiczny w opowiadaniu i streszczeniu; -zna podstawowe cechy tekstów użytkowych: zaproszenia, ogłoszenia, listu telegramu; -w najprostszej formie zapisuje informacje wybrane z tekstu; -tworzy tak prace pisemne, aby popełniane przez niego błędy językowe, stylistyczne, logiczne i ortograficzne nie przekreślały wartości prac i wysiłku, jaki włożył w ich napisanie; -dba o estetykę swojej pracy pisemnej; NAUKA O JĘZYKU: -przy pomocy nauczyciela rozpoznaje części mowy i określa ich funkcję w zdaniu (na prostych przykładach); -wskazuje podmiot, orzeczenie i określenia; -odmienia rzeczownik i przymiotnik przez przypadki; -odmienia czasownik przez osoby, liczby, czasy i tryby; -odróżnia zdania pojedyncze od złożonych i próbuje określać ich rodzaj; -łączy wyrazy w zespoły składniowe; -wyróżnia głoski, litery i sylaby w podanym wyrazie; -zna podstawowe zasady ortografii i interpunkcji; -zestawia pary wyrazów podstawowych i pochodnych; -przeprowadza analizę słowotwórczą wyrazu o przejrzystej budowie -wskazuje podstawę słowotwórczą i formant; -nazywa typy formantów; -tworzy wyrazy pochodne za pomocą podanych formantów; III. ZASADY PROWADZENIA ZAJĘĆ 1.Dyslektycy i dysortograficy: -wydłużanie czasu na przeczytanie tekstu i wykonanie zadań, -udzielanie pomocy, naprowadzanie, -łagodne ocenianie błędów ortograficznych, -dopytywanie ucznia po lekcjach, -otaczanie życzliwą opieką pedagogiczną, -udzielanie licznych pochwał za drobne osiągnięcia, -podnoszenie samooceny i wiary we własne siły, -wykorzystanie mocnych stron ucznia, -dopuszczanie możliwości pracy ze słownikiem, -udzielanie zgody na dostarczanie prac pisemnych pisanych na komputerze. 2.Uczniowie z inteligencją niższą niż przeciętna: -kierowanie prostych i jasnych poleceń, -upewnianie się czy dziecko zrozumiało polecenia, -uwzględnianie wolnego tempa pracy, -motywowanie poprzez pochwałę i zachętę, -stwarzanie okazji do przeżywania sukcesów, -uczenie wyciągania wniosków, -wzbogacanie słownictwa, -treningi poprawnego czytania i pisania, -ćwiczenia pamięci poprzez bezpośrednie odtwarzanie zapamiętanych treści, -dopytywanie po lekcjach, -ograniczanie ilości pytań na sprawdzianach, -dostosowanie stopnia trudności zadań do możliwości ucznia, -łagodne ocenianie za popełnione błędy. IV.OCENIANIE SZKOLNYCH OSIĄGNIĘĆ Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów jest zgodne a sześciostopniową skalą ocen WSO. Ocenianie ma charakter zindywidualizowany, co oznacza, że przedmiotem oceny i kontroli jest postęp edukacyjny, jakiego dokonał uczeń. Ważny jest również wysiłek oraz zaangażowanie ucznia. Oceniając należy brać pod uwagę: -wypowiedź ustną, -prace pisemne, -testy/sprawdziany, -krzyżówki, -prace plastyczne, -projekty, -zachowanie oraz zaangażowanie w pracy. Wyświetleń: 3510
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |