Katalog

Bernadeta Gorczowska, 2010-06-13
Tworków

Język niemiecki, Scenariusze

Scenariusz lekcji języka niemieckiego: Schwer oder leicht? Ciężki czy lekki? Antonimy- wprowadzenie słownictwa, określającego cechy przedmiotów.

- n +

Scenariusz lekcji języka niemieckiego


Data: 31.05.2010r.
Klasa: 5 (6 uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim)
Czas trwania: 45’ (12:45 – 13:30)
Nauczyciel: mgr Bernadeta Gorczowska

Temat: Schwer oder leicht? Ciężki czy lekki?
Antonimy- wprowadzenie słownictwa, określającego cechy przedmiotów.

Cele główne:
• wprowadzenie nowego słownictwa,
• utrwalenie pisowni nowych słówek,
• doskonalenie umiejętności czytania.

Cele szczegółowe:
Uczeń wie co oznaczają nowe słownictwo.
Uczeń umie określić i nazwać po niemiecku cechy prezentowanych przedmiotów.

Kompetencje kluczowe:
• umiejętność rozwiązywania problemów w twórczy sposób,
• umiejętność porządkowania i wykorzystywania podanych informacji.

Metody nauczania:
• podająca,
• problemowa,
• praktyczna.

Formy pracy:
• forum,
• indywidualna,
• zbiorowa.

Środki dydaktyczne:
• przedmioty codziennego użytku (duży i mały talerz, cytryna, czekolada, balon, kamień, itp.)
• karty pracy,
• kartki z przymiotnikami, określającymi cechy prezentowanych przedmiotów
– czcionka konturowa.

Przebieg lekcji

1. Czynności organizacyjne.

2. Wprowadzenie.
• Uczniowie zasiadają przy stoliku, na którym znajdują się różne przedmioty mające pomóc w wizualizacji znaczenia poznawanych w tej lekcji przymiotników. Ich zadaniem jest grupowanie prezentowanych przedmiotów w pary, a następnie porównywanie oraz nazywanie ich przeciwstawnych cech charakterystycznych (np. : duży/ mały, słodki/ kwaśny, lekki/ ciężki itp.). Dla każdego ucznia przypada jedna taka para przedmiotów.

3. Rozwinięcie.

a) Prezentacja nowego materiału.
• Nauczyciel przyporządkowuje uczniom odpowiednio do wybranej przy przedmiotów po dwie karteczki z napisem konturowym nazwy przymiotników. Zadaniem uczniów jest zakolorowanie literek w napisach, powtórzenie za nauczycielem nowego materiału leksykalnego, a także przyporządkowanie z pomocą nauczyciela tychże karteczek do odpowiednich przedmiotów.
• Nauczyciel zapisuje na tablicy temat lekcji oraz pary antonimów. Uczniowie podają znaczenie przymiotników na podstawie ekspozycji przedmiotów z wspólnie wykonanymi napisami. Uczniowie przepisują temat lekcji.

b) Praca nad nowym materiałem.
• Nauczyciel rozdaje karty pracy i objaśnia zadanie. Uczniowie wykonują zadanie w zeszycie przedmiotowym – wycinają obrazki, porządkują je w pary przeciwstawne, a następnie wklejają oraz podpisują niemiecką oraz polską nazwą wg wzoru na tablicy.
Uczniowie mający trudności z przepisywaniem wyrazów z tablicy otrzymują karteczki z napisami konturowymi. Ich zadaniem jest pisanie po śladzie.

4. Podsumowanie lekcji.
• Rozmowa o tym, czego uczniowie nauczyli się na lekcji.
• Ocena pracy uczniów.

5. Zadanie pracy domowej.
• Uczniowie łączą obrazki z odpowiadającymi im przymiotnikami.
• Uczniowie odpowiadają na pytania dotyczące cech przedmiotów na obrazkach. Zaznaczają odpowiedz JA lub NEIN.



Wyświetleń: 1378


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.