![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Anna Kruszewska, 2010-06-12 Głogów Historia, Plany pracy "Historia w ćwiczeniach" - program nauczanego przedmiotu.„Historia w ćwiczeniach” – program nauczanego przedmiotu Program przeznaczony jest do realizacji w klasach czwartej i piątej. Program ma w przystępny sposób przybliżyć uczniom świat pojęć historycznych; faktów; źródeł, a także utrwalić umiejętność posługiwania się mapą historyczną. Program jest przeznaczony na jedna godzinę tygodniowo. Program rozpisany jest na cztery umiejętności: 1. PISANIE. I CELE: • Ćwiczenia w pisaniu na temat i zgodnie z celem, • Ćwiczenia w formułowaniu wypowiedzi na określony cel, • Ćwiczenia w budowaniu poprawnego tekstu, • Ćwiczenia w przedstawianiu danych w postaci graficznej, • Wdrażanie uczniów do estetycznego, czytelnego zapisu; II FORMY DZIAŁAŃ: • Pisanie: Opowiadań, opisu przedmiotu, postaci historycznych, literackich, sprawozdań z uroczystości szkolnych, wycieczek. Notatka w formie planu, tabeli, wykresu, streszczenia. • Układanie pytań i odpowiedzi na określony cel. Ćwiczenia w pisaniu potwierdzenia, zaprzeczenia, polecenia. • Pisanie tekstów stosując różnorodne środki językowe i przestrzegając norm gramatycznych, ortograficznych i interpunkcyjnych. • Przenoszenie informacji na oś liczbową, chronologiczną, układ współrzędnych. • Ćwiczenia w dostosowaniu zapisu do formy wypowiedzi. III EFEKTY DZIAŁAŃ: • UCZEŃ POTRAFI: - dokładnie czytać polecenia i pisać o tym na dany temat, - sporządzić notatkę, - nadać swojej wypowiedzi odpowiednia formę, - wypowiadać się pisemnie w sposób uporządkowany, poprawnie budować zdania, nie popełniać błędów ortograficznych, stosować znaki interpunkcyjne, - przenosić dane na oś liczbową lub układ współrzędnych, - sporządzić diagram lub inny rysunek, - pisać starannie i czytelnie, - poprawnie rozplanować tekst; IV EWALUACJA: Zadania domowe,, sprawdziany, testy, prace pisemne, notatki w zeszycie, wypełnianie zeszytu ćwiczeń, dialogi, prace pisemne, konkursy, odpowiedzi ustne, referaty; 2. ROZUMOWANIE: I CELE: • Ćwiczenia posługiwaniu się kategoriami czasu i przestrzeni w celu porządkowania wydarzeń, • Ćwiczenia w przedstawianiu przyczyny skutków wydarzeń zjawisk, uświadomienie procesu ciągłości rozwoju kultury, • Określanie znaczenia rozwoju człowieka dla rozwoju cywilizacyjnego, kształtowanie postaw szacunku dla dokonań przodków, • Ćwiczenia w wyrażaniu własnych opinii, II FORMY DZIAŁAŃ: • Umieszczanie dat w przedziałach czasowych, obliczanie upływu czasu miedzy wydarzeniami, porządkowanie wydarzeń w kolejności chronologicznej, • Poznawanie przyczyn, przewidywanie skutków wydarzeń bliskich, wydarzeń historii Polski i świata, zmian zachodzących w środowisku w wyniku działalności człowieka, • Formułowanie wniosków dotyczących wartości ponadczasowych, • Wyjaśnianie na prostych przykładach zmian cywilizacyjnych jakie nastąpiły na przestrzeni dziejów, • Opisywanie najważniejszych osiągnięć, które składają się na polskie dziedzictwo kulturowe, • Wyrażanie własnych opinii – uzasadnianie swojego stanowiska przy użyciu odpowiednich argumentów, III EFEKTY DZIAŁAŃ: • UCZEŃ POTRAFI: - ustalić gdzie i kiedy coś się działo, jak długo trwało, ile czasu upłynęło, - zapisywać daty i umieszczać je we właściwym okresie – erze, epoce, wieku, - wyjaśnić, co się wydarzyło w jego otoczeniu, dostrzega zmiany zachodzące w środowisku, - zna ważne wydarzenia z historii Polski i świata, - podać i opisać przykłady zmian, które są uważane za ważne osiągnięcia ludzi, - przedstawić swoje zdanie na jakiś temat, uzasadnić je, - używać zdań potwierdzających słuszność, IV EWALUACJA: Odpowiedzi ustne, zadania problemowe, obserwacja, testy, prace pisemne,, uzupełnianie zeszytów ćwiczeń. 3. UMIEJĘTNOŚĆ POSŁUGIWANIA SIĘ MAPĄ HISTORYCZNĄ I CEL: • Ćwiczenia w posługiwaniu się mapą historyczną II FORMA DZIAŁANIA: • Umiejętność czytania mapy i korzystanie z jej legendy, III EFEKTY DZIAŁAŃ: • UCZEŃ POTRAFI: - odczytać z mapy na podstawie legendy najważniejsze wydarzenia historyczne, - wskazać, umieścić, dokonać analizy faktu historycznego na podstawie mapy, IV EWALUACJA: Wypowiedzi ustne przy mapie, uzupełnianie mapek w zeszytach ćwiczeń. 4. CZYTANIE TEKSTÓW ŹRÓDŁOWYCH I ICH INTERPRETACJA I CEL: • Umiejętne czytanie tekstów źródłowych i praktyczne wykorzystanie ich treści dla wiedzy historycznej, II FORMY DZIAŁAŃ: • Przygotowanie do korzystania z różnych źródeł informacji, • Dokonywanie właściwej selekcji materiału z różnych źródeł, • Wdrażanie do samodzielnego rozwijania wiedzy i umiejętności, III EFEKTY DZIAŁAŃ: • UCZEŃ POTRAFI: - czytać tekst źródłowy poprawnie, - wykorzystać tekst źródłowy jako źródło wiedzy historycznej IV EWALUACJA: Prace pisemne z zeszytem ćwiczeń, praca z tekstem źródłowym. Zgłoś błąd Wyświetleń: 958
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |