![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Anna Kruszewska, 2010-06-12 Głogów Historia, Plany pracy PROGRAM DZIAŁALNOŚCI SZKOLNEGO KOŁA HISTORYCZNEGO.PROGRAM DZIAŁALNOŚCI SZKOLNEGO KOŁA HISTORYCZNEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ W SERBACH Autor programu: mgr Anna Kruszewska I ZAŁOŻENIA PROGRAMU ,, Takie będą Rzeczpospolite, jakie ich młodzieży chowanie” Ta stara, ale jakże wciąż aktualna myśl zobowiązuje nas do kształcenia i wychowywania nie tylko ,,konsumentów”, ale i ,,twórców” wiedzy, szczególnie wiedzy historycznej, czerpiących radość i satysfakcję z poszukiwania rzeczy nie znanych lub dawno zapomnianych. Pragniemy wyzwolić tkwiącą w naszej młodzieży pasję i zapał odkrywania ,,nowego”. A to właśnie historia, w przeciwieństwie do innych przedmiotów, daje takie możliwości. Chcę nauczyć i przygotować młodzież do odkrywania historii, wyrobić w nich „naukowe” podejście do przeszłości. Umiejętności te są tak samo ważne jak zdobywana wiedza. Wyposażeni w takie umiejętności i wiedzę będą zdolni do obiektywnej oceny przeszłości i teraźniejszości, krytycznego stosunku do źródeł informacji. Poszukiwanie prawdy, znajomość historii pozwala lepiej zrozumieć to, co łączy nas z całą wspólnotą ludzką , a jednocześnie zacieśnia nasze więzi z wspólnotą narodową i naszą ,,małą ojczyzną”. To pozwoli na zgodne bycie w przyszłości Europejczykiem ,Polakiem i dobrym obywatelem lokalnej społeczności. Jednym z głównych zadań koła jest przygotowanie uczniów do olimpiad i konkursów, które z reguły są bardzo trudne. Dlatego program jest przeznaczony dla ucznia zdolnego, pracowitego i systematycznego Oprócz tych wzniosłych zamierzeń celem koła historycznego jest także sprawienie młodzieży przyjemności z odkrywania historii i zapoznanie z jednym z najbardziej godziwych i pożytecznych sposobów spędzania wolnego czasu. Autor II CELE OGÓLNE: • rozwijanie indywidualnych zainteresowań, • rozwijanie i doskonalenie umiejętności myślenia historycznego, • poznanie warsztatu pracy historyka, doskonalenie własnych umiejętności pracy , • pełniejsze przygotowanie do dalszej edukacji na poziomie szkoły średniej, • rozwijanie umiejętności współpracy w zespole oraz korzystania z wiedzy innych ludzi, • kształcenie zdolności podejmowania odpowiedzialnych działań, • doskonalenie umiejętności posługiwania się nowoczesnymi środkami komunikowania się i przekazu informacji, • rozwijanie umiejętności organizowania własnej pracy, • przygotowanie młodzieży do konkursów i olimpiad historycznych, • poszerzanie swojej wiedzy w wybranych obszarach. III CELE EDUKACYJNE I WYCHOWAWCZE : • umożliwienie rozwoju własnych zainteresowań i zdolności, • kształtowanie umiejętności badawczych uczniów, • pogłębianie wiedzy posiadanej przez uczniów, rozwijanie myślenia historycznego, • zapoznanie uczniów z warsztatem pracy historyka, • problemowe zbieranie źródeł historycznych i umiejętne ich wykorzystanie w samodzielnej pracy badawczej np. na temat środowiska lokalnego, • ustalanie faktów historycznych na podstawie różnych źródeł i ich konfrontacja z dotychczasową wiedzą na dany temat, • rozwijanie krytycyzmu wobec różnych źródeł wiedzy historycznej oraz krytycznej analizy różnych interpretacji historii, • redagowanie tekstów historycznych, umiejętność wypowiadania się na piśmie np. przygotowanie reportażu, artykułu o wybranym wydarzeniu, • pogłębianie umiejętności prezentowania wyników własnej pracy w zróżnicowanych formach oraz kształtowanie zdolności formułowania opinii i wniosków historycznych w formie obszernych wypowiedzi ustnych i pisemnych a także obrony własnych sądów w dyskusji, • kształcenie postawy zaangażowania w życie społeczności szkolnej, lokalnej, • kształcenie postaw patriotycznych, poczucia przynależności do wspólnoty rodzinnej, lokalnej , regionalnej, narodowej, • rozbudzanie szacunku do nagromadzonych przez innych dóbr kultury, szacunku do przeszłości oraz potrzeby zachowania tego dziedzictwa, • przygotowanie do dalszej edukacji na poziomie studiów wyższych, • zwracanie uwagi na takie wartości w pracy historyka jak: dociekliwość, krytycyzm, samodzielność myślenia, dążenie do prawdy i poszanowanie prawdy, obiektywizm, • twórcze i pożyteczne zagospodarowanie wolnego czasu. III ZADANIA NAUCZYCIELA: • wyposaża ucznia w niezbędne umiejętności potrzebne w pracy badawczej historyka, • rozbudza zainteresowania uczniów, • zachęca do twórczej pracy, • kształci postawy konieczne w pracy historyka np. rzetelność, obiektywizm, dociekliwość, dążenie do poznania prawdy, szacunek do odmiennych poglądów, • pomaga w poszukiwaniu , opracowywaniu materiałów źródłowych, • przydziela uczniom zadania w zależności od ich możliwości intelektualnych oraz zainteresowań, • zachęca do podejmowania odpowiedzialnych działań np. uczestnictwo w olimpiadach, konkursach, • wdraża do samodzielnej pracy , • zachęca do prezentowania własnych opinii i sądów na różne tematy, krytycznej postawy wobec otaczającej rzeczywistości, • kształci postawy zaangażowania w życie szkoły i środowiska lokalnego. IV TREŚCI NAUCZANIA: • Poznanie warsztatu pracy historyka. o Co nazywamy warsztatem pracy historyka? o Omówienie poszczególnych elementów warsztatu historycznego. o Praca z tekstami źródłowymi ( krytyka wewnętrzna i zewnętrzna). o Różne klasyfikacje źródeł historycznych. o Nauki pomocnicze historii i ich użyteczność w procesie badawczym historyka. o Ustalanie faktów historycznych- krótka charakterystyka metod badawczych. o Wyjaśnianie i wiązanie faktów historycznych – synteza ( selekcja , porządkowanie faktów; wyjaśnianie , łączenie faktów; odtwarzanie procesu historycznego). o Poznanie najstarszych źródeł dotyczących historii Polski • Etyka zawodowa historyka. o Obiektywizm, dociekliwość, rzetelność, odpowiedzialność. • Określamy swoje zainteresowania. o Rozmowy na temat indywidualnych zainteresowań, osiągnięć. o Określenie tematyki Koła Historycznego na bieżący rok szkoly • Gdzie i jak będziemy szukać informacji na temat interesujących nas wydarzeń. o Techniki zbierania materiałów. o Szukamy świadków , uczestników wydarzeń. o Przygotowujemy się do przeprowadzania wywiadów i ich interpretacji. o Szukamy informacji pisanych , pamiątek o Wizyta w Archiwum Państwowym w Rzeszowie- zaznajomienie się z pracą i zasobami tej instytucji, poszukiwanie materiałów na interesujące nas tematy. o Wyjścia do muzeum- nawiązanie współpracy z Muzeum Regionalnym w Tyczynie. o Wyjazd do Muzeum Okręgowego w Rzeszowie. o Krótka charakterystyka rodzajów prac historycznych. o Technika przygotowywania pracy: przypisy, załączniki, materiał ilustracyjny, bibliografia. o Przygotowywanie artykułów do gazetki szkolnej z wykorzystaniem komputera. o Opracowywanie przez uczniów pracy opisowej na podstawie samodzielnie zgromadzonego materiału. • Przygotowujemy się do konkursów i olimpiad. o Organizowanie własnej pracy. o Docieranie i korzystanie z różnych materiałów , w tym Internetu. o Praca z tekstem źródłowym. o Praca z mapą i atlasem historycznym. • Prezentujemy wyniki naszych prac. o Przygotowywanie wystaw zgromadzonych materiałów. o Opracowywanie plansz tematycznych . o Opracowanie trasy wycieczki historycznej po naszym regionie. o Wystawy opracowań i prac plastycznych. V SPOSOBY OSIĄGANIA CELÓW: • określenie i przedstawienie przez uczestników indywidualnych zainteresowań, • rozpoznanie oczekiwań i możliwości uczniów, • wspólny wybór tematyki zajęć, plan pracy Koła, • integracja grupy, praca indywidualna i w grupach, • prowadzenie zajęć z wykorzystaniem komputera , Internetu, • różnorodne formy pracy dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów, • tworzenie sytuacji problemowych sprzyjających twórczej pracy, • przedstawienie niezbędnych informacji na temat warsztatu pracy historyka, pisania prac historycznych, poszukiwania informacji i ich interpretacja, • przydział zadań , określenie czasu ich realizacji, • pomoc w poszukiwaniu informacji, • nawiązanie współpracy z Muzeum Regionalnym w Tyczynie, • aktywne uczestnictwo w życiu szkoły i środowiska, • spotkania z ciekawymi ludźmi- „żywa historia”. VI PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA: • zna warsztat pracy historyka • umie zdobywać , gromadzić i krytycznie analizować materiały źródłowe, • umie przeprowadzać wywiady, • umie pisać prace z bibliografią, przypisami, materiałem ilustracyjnym , • potrafi prezentować swoje prace np. występuje przed grupą, broni swojego stanowiska, dyskutuje na różne tematy, • ma poszerzoną i ugruntowaną wiedzę z wybranych obszarów, rozwija swoje zainteresowania, • odnosi sukcesy w konkursach i olimpiadach, • umie pracować w zespole i samodzielnie, potrafi organizować swoją pracę, • uczestniczy w działaniach na rzecz szkoły i lokalnego środowiska, • publikuje swoje artykuły w gazetce szkolnej, • zna i współdziała z instytucjami kulturalnymi w swoim regionie, • wyrabia w sobie takie cechy jak: dociekliwość , poszanowanie prawdy, tolerancja , poszanowanie opinii innych ludzi, rzetelność, obiektywizm, patriotyzm, poszanowanie zasad demokracji. VII EWALUACJA: • opinie i ankiety uczniów, • ocena rezultatów pracy, • opracowania historyczne i udostępnienie ich w bibliotece szkolnej, • konkursy szkolne i międzyszkolne, • zaświadczenia o organizowaniu uroczystości i wystaw, • wystawy prac plastycznych i pisemnych. VIII BIBLIOGRAFIA: • J. Maternicki, Cz. Majorek,A. Suchoński, Dydaktyka historii, Warszawa 1993 • J. Maternicki, Szkolne kółka historyczne, Warszawa 1966 • B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1985 • J. Topolski, Jak się pisze i rozumie historię, Warszawa 1996 • A. Matynia, szkolne konkursy historyczne, Wiadomości Historyczne 2001, nr 1, s. 48-51 Zgłoś błąd Wyświetleń: 3333
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |