Katalog

Iwona Sumińska, 2010-06-12
Chełmża

Wychowanie do życia w rodzinie, Konspekty

Wczesna inicjacja seksualna – motywy i konsekwencje. Konspekt lekcji Wychowania do życia w rodzinie.

- n +

III etap edukacyjny, klasa III gimnazjum

Czas: 45 minut

Cel główny: uczeń zna i rozumie różne motywy podejmowania współżycia seksualnego przez młodzież i zdaje sobie sprawę z konsekwencji podjęcia decyzji o rozpoczęciu współżycia,
uczeń potrafi podjąć odpowiedzialną decyzję i zachować postawę asertywną i powiedzieć „nie” dla rozpoczęcia wczesnego współżycia seksualnego.

Cele operacyjne: uczeń definiuje pojęcie inicjacji seksualnej,
uczeń potrafi podać motywy podjęcia wczesnego współżycia seksualnego,
uczeń potrafi podać argumenty, by odmówić partnerowi, nie raniąc jego uczuć.
uczeń zna konsekwencje wczesnego współżycia seksualnego.

Materiały dydaktyczne: fragment filmu „Galerianki”, arkusze papieru, flamastry, kartki samoprzylepne, wiersz – erotyk Marii Pawlikowskiej – Jasnorzewskiej, „Słownik pojęć” Krystyny Ostrowskiej, tablica, tekst dialogu

Formy pracy: zbiorowa, grupowa

Metody: „burza mózgów”, drama, film, rozmowa kierowana, pogadanka

Spis załączników: załącznik 1 wiersz Marii Pawlikowskiej – Jasnorzewskiej;
załącznik 2 tekst dialogu

Aranżacja wnętrza: ławki zestawione ze sobą po dwie do pracy w grupach, przygotowany tv i dvd do odtwarzania fragmentów filmu, tablica do prezentacji pracy grup.

Przebieg zajęć:

1.Czynności organizacyjne.
2.Wprowadzenie – nauczyciel wyjaśnia uczniom cele lekcji podając następujące informacje: (źródło – pl. wikipedia. org.) W Polsce przed 15 rokiem życia inicjację seksualną przeżyło 3% dziewcząt i 10% chłopców. Pośród 15- i 16-latków inicjację seksualną ma za sobą 19% osób. W grupie 17-19-latków inicjację seksualną przeżyło 51% badanych. Pozostałe 49% rozpoczyna współżycie później lub nigdy. Średni wiek pierwszych kontaktów seksualnych wynosi niewiele ponad 19 lat dla kobiet i nieco ponad 18 lat dla mężczyzn. 2 min
3.Czym jest wobec tego inicjacja seksualna? Wyjaśnienie na podstawie „Słownika pojęć” Krystyny Ostrowskiej.
4.Przeżycie pierwszego zbliżenia seksualnego może być piękne i niezapomniane, piszą o tym poeci w wierszach zwanych erotykami, przeczytajmy jeden z nich. Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z wierszem Marii Pawlikowskiej – Jasnorzewskiej. Głośno odczytuje wiersz, uczniowie po lekturze dzielą się ze sobą wrażeniami i nazywają
uczucia, które budzi ten utwór: czułość, troska, dbałość o drugiego człowieka, bliskość, oddanie , bezgraniczne zaufanie, miłość. Ale dla niektórych inicjacja seksualna wiąże się z cierpieniem i osamotnieniem. Nauczyciel prezentuje fragment filmu „Galerianki”, w którym główna bohaterka przeżywa inicjację seksualną ze starszym, pierwszy raz widzianym mężczyzną. Uczniowie komentują tę sytuację i nazywają uczucia: ból, pustka, osamotnienie, odrzucenie, samotność, poczucie niskiej wartości.
5.Ćwiczenie 1. Pierwsze współżycie jest bardzo ważne, jak wyobrażacie sobie jego atmosferę? Nauczyciel rozdaje uczniom kartki samoprzylepne, na których mają zapisać i dokończyć zdanie: „Mój pierwszy raz wyobrażam sobie…” . Uczniowie mogą zapisać miejsca, uczucia, emocje, które sobie wyobrażają w związku z inicjacją seksualną. Przyklejają kartki na tablicy, pod napisem :„Mój pierwszy raz”. Nauczyciel odczytuje kartki, wspólnie wyciągamy wnioski, w których powinny znaleźć się takie wyrażenia jak: intymność, zaufanie, prawdziwa miłość, bezpieczeństwo, świadomość, dobra wola itd.
6.Ćwiczenie 2. Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy, rozdaje arkusze papieru i flamastry i rozdaje w kopertach zadania: Rozpoczynając współżycie seksualne kierujemy się różnymi motywami i musimy pamiętać, że każde działanie niesie za sobą konsekwencje. Jakie to motywy nami kierują i czy możemy przewidzieć konsekwencje?
Grupa I – jakimi motywami kierują się dziewczęta, decydując się na wczesne współżycie seksualne?
Grupa II – jakimi motywami kierują się chłopcy, decydując się na wczesne współżycie seksualne?
Grupa III – jakie mogą być konsekwencje wczesnego współżycia seksualnego dla dziewcząt?
Grupa IV – jakie mogą być konsekwencje wczesnego współżycia seksualnego dla chłopców?
Przedstawiciel każdej grupy zdaje relację z pracy grupy, następuje omówienie, arkusze papieru umieszczamy w widocznym miejscu; ważne wnioski:
Motywy/Konsekwencje
związane z uczuciem miłości, chęć zaimponowania rówieśnikom, chęć zdobycia nowego doświadczenia, nacisk partnera, obawa przed jego odejściem, sytuacja przymusu, strach przed odrzuceniem grupy, izolacja, uleganie modzie, nadużywanie alkoholu i innych używek, ciekawość, presja, by mieć to już za sobą,ciąża, przymus zawarcia niechcianego małżeństwa z powodu ciąży, ból, niebezpieczeństwo związane z próbami sztucznego przerwania ciąży, kłopoty z nauką, poczucie winy, ironia, szykany, publiczne potępienie, niebezpieczeństwo zakażenia chorobą weneryczną/AIDS, uraz psychiczny, uraz fizyczny, utrata szacunku dla siebie i partnera.
7.Zgadzamy się, że inicjacja seksualna to ważne i wyjątkowe przeżycie dla każdego z nas, nie możemy się wobec tego spieszyć, zastanówmy się, jak odmówić partnerowi, który bardzo nalega, a nie chcemy zranić jego uczuć? Nauczyciel dokonuje wyboru dwojga uczniów, aby wcielili się w rolę i odczytali dialog między chłopcem a dziewczyną. Nauczyciel pyta o odczucia aktorów wcielających się w role, a potem wszystkich uczniów o to, jak można odmówić: Nie należy się bać tego zrobić. Należy to zrobić delikatnie, ale stanowczo, mówiąc jasno o swoich uczuciach i obawach. Uleganie natarczywemu partnerowi nie jest wyrazem miłości. Należy zwrócić uwagę na to, że nie tylko seks daje poczucie bliskości z partnerem.
8.Podsumowanie i ewaluacja : Nauczyciel zadaje uczniom pytanie (rundka bez przymusu), „Co zapamiętałeś/zapamiętałaś z dzisiejszej lekcji?”
Inicjacja seksualna to ważny etap w życiu człowieka, nie należy go lekceważyć, trzeba wybrać odpowiedni moment i mieć na uwadze konsekwencje, nie można ulegać modom i namowom innych, pamiętajmy, że nasze ciało należy traktować z szacunkiem.

Bibliografia:
1.K. Ostrowska „ Słownik pojęć”, Rubikon 2004
2.M. Pawlikowska – Jasnorzewska, „Erotyki”, Warszawa 2007

Załącznik 1

*** (Gdy pochylisz nade mną twe usta...)
Pawlikowska-Jasnorzewska Maria

Gdy pochylisz nade mną twe usta pocałunkami nabrzmiałe,
usta moje ulecą jak dwa skrzydełka ze strachu białe,
krew moja się zerwie, aby uciekać daleko, daleko
i o twarz mi uderzy płonącą czerwoną rzeką.
Oczy moje, które pod wzrokiem twym słodkim się niebią,
oczy moje umrą, a powieki je cicho pogrzebią.
Pierś moja w objęciu twej ręki stopi się jakby śnieg,
i cała zniknę jak obłok, na którym za mocny wicher legł.

Załącznik 2:

Przykładowy dialog

CH- Wiesz, że Cię kocham, chodzimy ze sobą już tak długo, nie ma sensu czekać z tym do ślubu..., nikt tak już dziś nie robi…
DZ- Boję się , nie jestem pewna, czy to uczucie na zawsze, czy gdy to już zrobimy, nie pójdziesz sobie do innej…
CH- Tak się składa, że rodzice dziś wieczorem wychodzą do znajomych, będziemy sami, nikt nam nie przeszkodzi, przyjdź do mnie, tak Cię pragnę!
DZ- To nie jest dobry pomysł, nie jestem dziewczyną od okazji do okazji...
CH- Jeżeli mnie naprawdę kochasz, udowodnij to.
DZ- Widzę, że tylko jedno masz w głowie, naprawdę zależy Ci tylko na seksie? Mylisz miłość z pożądaniem... zresztą inaczej możemy okazać sobie bliskość.
CH- Pewnie boisz się wpadki, ale nie martw się, pomyślałem o zabezpieczeniu.
DZ- Antykoncepcja to przecież nie wszystko, może ja nie mam ochoty na seks?
CH- Nie wygłupiaj się i tak długo zwlekaliśmy, wstyd się komukolwiek przyznać, że jeszcze tego nie zrobiliśmy... Wszyscy mają to już za sobą i jakoś żyją.
Chodź ze mną do łóżka, przecież mnie kochasz!?
DZ- Może nie jestem taka jak inni, nie interesuje mnie, co sobie inni pomyślą. To tylko nasza sprawa...
CH – Nie zgadzasz się?
DZ - Nie…


Iwona Sumińska




Wyświetleń: 13367


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.