Katalog

Magdalena Jastrzębska
Język polski, Konspekty

Ekranizacje dzieł polskiej literatury

- n +

Konspekt lekcji języka polskiego

W klasie I-III gimnazjum, czas: dwie jednostki lekcyjne

Temat lekcji: Ekranizacje dzieł polskiej literatury.

Lekcja jest przykładem realizacji ścieżki czytelniczej i medialnej na lekcjach języka polskiego.

  • Celem prezentowanej lekcji jest dostarczenie materiału informacyjnego na temat wybranych ekranizacji dzieł polskiej literatury ( " Pan Tadeusz" A. Wajdy, "Potop", "Pan Wołodyjowski", "Ogniem i mieczem" J.Hoffmana, "Quo vadis" J. Kawalerowicza, "Przedwiośnie" F.Bajona).

  • Wybór sześciu przykładów z bogatej filmoteki polskiej ma za zadanie uświadomić młodemu odbiorcy kultury, że media dostarczają poza rozrywką także wiadomości, a wielka literatura może być inspiracją do powstania filmu.

  • Lekcja ma także zapoznać uczniów ze specyficznym językiem mediów (język filmu, fotografii).

  • Lekcja poświęcona jest wprowadzeniu kompetencji kluczowych (współpracy w grupie, komunikowania się, wnoszenia własnego wkładu do pracy grupy, sięgania do różnych źródeł) do procesu dydaktycznego na lekcjach języka polskiego.

    Cele lekcji:
    Uczeń potrafi:
    - czytać ze zrozumieniem
    - analizować przekazy niewerbalne
    - samodzielnie oceniać zjawiska i problemy
    - wyszukiwać i porządkować informacje
    - stosować odpowiednie słownictwo związane z filmem
    - sięgać do różnorodnych źródeł informacji

    Metody pracy:
    Praca w grupach 5-6 osobowych, praca indywidualna

    Pomoce dydaktyczne:
    kserokopie fotosów z filmów, zdjęcia, plakaty, informacje prasowe, informacje ze stron internetowych np.: www.quo-vadis.pl; www.pan-tadeusz.pl; www.przedwiosnie.com; www.stopklatka.pl.

    Uczniowie zostają podzieleni na grupy 5-6 osobowe. Każdy zespół otrzymuje inne zadanie.

    ETAPY LEKCJI PRZEBIEG LEKCJI UMIEJĘTNOŚCI KLUCZOWE
    Zaangażowanie
    10 min.
    Lekcja rozpoczyna się podziałem klasy na zespoły. Każdy zespół otrzymuje polecenie zapoznania się z otrzymanymi zadaniami; podział ról w grupie. - efektywne współdziałanie w zespole
    Badanie przekształcanie
    35 min.
    Uczniowie realizują zadania zawarte w zestawach. Korzystając z zebranych materiałów przygotowują informacje na temat filmów i ich twórców. - rozwiązywanie problemów w twórczy sposób
    - umiejętność komunikowania się
    Prezentacja
    30 min.
    Uczniowie sprawozdawcy prezentują pracę grup. - rozwiązywanie problemów w twórczy sposób
    Refleksja
    15 min.
    Wypowiedzi uczniów na temat pracy (co było ciekawe? co sprawiło satysfakcję?). Ocena pracy uczniów. Zadanie pracy domowej. - organizowanie własnego uczenia się

    ZADANIA DLA GRUP:

    Grupa A
    Przygotujcie notatkę prasową "Czy wiesz, że..." na temat filmu " Pan Tadeusz". W waszej notatce musi się znaleźć informacja o reżyserze, odtwórcach głównych ról, scenografii, muzyce, a także ciekawostki z planu.

    Grupa B
    Przygotujcie wywiad z Jerzym Hoffmanem o jego filmach "Potop" i "Pan Wołodyjowski".

    Grupa C
    Przygotujcie recenzję filmu "Ogniem i mieczem", która zachęca do obejrzenia filmu Hoffmana.

    Grupa D
    Przygotujcie notatkę prasową "Czy wiesz, że..." na temat filmu " Przedwiośnie" F.Bajona.

    Grupa E
    Przygotujcie dyskusję dwóch krytyków filmowych, którzy rozmawiają na temat filmu "Quo vadis". Krytycy prezentują dwie odmienne postawy.

    Praca domowa
    Który z omawianych (prezentowanych) filmów jeszcze dziś byś obejrzał? Uzasadnij pisemnie swój wybór.

    Opracowanie: Magdalena Jastrzębska
    Gimnazjum nr 9 w Dąbrowie Górniczej

  • Wyświetleń: 2961


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.