Katalog

Milena Piętka, 2010-06-10
Hel

Język polski, Konspekty

"Dziwna to jest natura krzyżacka...". Jaki obraz Krzyżaków wyłania się z powieści Henryka Sienkiewicza? Konspekt lekcji języka polskiego.

- n +

KONSPEKT LEKCJI

Milena Piętka
Klasa – I Gimnazjum



TEMAT: „Dziwna to jest natura krzyżacka…”. Jaki obraz Krzyżaków wyłania się z powieści Henryka Sienkiewicza?


Cele lekcji:

Uczeń:

• zapoznaje się z fragmentami „Krzyżaków”;
• wyszukuje informacje we fragmentach „Krzyżaków”;
• określa cechy charakteru i usposobienia Krzyżaków, wskazuje ich postępowanie i porównuje je z cechami rycerzy polskich;
• sporządza charakterystykę porównawczą Krzyżaków i rycerzy polskich;
• umiejętnie posługuje się cytatami;
• wnioskuje i uogólniania na podstawie konkretnych przykładów;
• wyraża własne opinie i sądy;
• współredaguje notatkę;
• ustala hierarchię cech przypisywanych Krzyżakom.


Metody i techniki pracy:

• praca z fragmentami tekstu;
• rozmowa kierowana – pogadanka;
• dyskusja;
• metoda „hierarchii”
• praca w grupach.


Formy pracy: jednostkowa, grupowa.


Środki dydaktyczne:

• fragmenty powieści Henryka Sienkiewicza pt. „Krzyżacy”;
• materiały przygotowane przez nauczyciela – obrazek przedstawiający Krzyżaków, „piramidka”.


Czas realizacji – jedna jednostka lekcyjna.




Przebieg lekcji:


Faza wprowadzająca:

1. Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji.
2. Przypomnienie najważniejszych elementów świata przedstawionego w powieści Henryka Sienkiewicza pt. „Krzyżacy” (czas i miejsce akcji, bohaterowie, wydarzenia):
3. Przypomnienie wiadomości o cechach powieści historycznej;
4. Powtórzenie wiadomości o kodeksie rycerskim;
5. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.



Faza realizacyjna:

1. Odczytanie przez wybranych uczniów pracy domowej na temat zakonu krzyżackiego;
2. Krótka pogadanka na temat historii powstania tego zakonu i sprowadzenia Krzyżaków do Polski.
3. Uczniowie wymieniają Krzyżaków występujących w powieści Sienkiewicza i wyróżniają postacie historyczne.
4. Nauczyciel rozdaje uczniom obrazki przedstawiające Krzyżaków.
5. Uczniowie wklejają do zeszytu otrzymane od nauczyciela obrazki i zapisują wymienionych przed chwilą Krzyżaków (do obrazka dorysowują strzałki i wypisują zakonników znanych z powieści):

Zygfryd de Lowe, Rotgier, Hugo van Danveld, Kuno Lichtenstein, Gotfryd, Konrad von Junginen, Urlyk von Jungingen

6. Uczniowie przy pomocy nauczyciela wymieniają cechy Krzyżaków i porównują je z cechami reprezentowanymi przez rycerstwo polskie (swobodne wypowiedzi uczniów na temat cech charakteru Krzyżaków i rycerzy polskich). Zebrane cechy i informacje wpisują następnie do tabeli.


Krzyżacy
łamanie rycerskich zasad, chciwość, okrucieństwo, pycha, zarozumiałość, obłuda, fałsz itp.

Rycerstwo polskie
wierność kodeksowi rycerskiemu, odwaga, waleczność, męstwo, prawość itp.


7. Nauczyciel rozdaje uczniom fragmenty powieści poświęcone Krzyżakom. Uczniowie zapoznają się z nimi, po czym wymieniają inne przykłady cech rycerzy zakonnych, które następnie są dopisywane do tabelki (praca z fragmentami powieści – wyszukiwanie informacji o Krzyżakach, cechach ich charakteru oraz sposobach postępowania). Swobodne wypowiedzi uczniów na ten temat są poparte cytatami z fragmentów lektury.
8. Uczniowie wymieniają przykłady (niehonorowych) zachowań Krzyżaków, np.

à postawa Kunona Lichtensteina wobec Zbyszka i jego podyktowanej młodzieńczą porywczością napaści na posła;
à postawa i niecne plany Danvelda;
à porwanie Danusi i niegodne rycerza postępowanie wobec Juranda;
à zachowanie Rotgiera na dworze książąt mazowieckich w Warszawie;
à okrucieństwo brata Zygfryda;

Wymienione zachowania Krzyżaków są zapisywane na tablicy.

9. Uczniowie próbują odpowiedzieć na pytanie nauczyciela: Co o Krzyżakach mówią inni bohaterowie powieści? W tym celu wyszukują w otrzymanych fragmentach konkretne cytaty. Uczniowie formułują ogólne wnioski, które nauczyciel zapisuje na tablicy.
10. Uczniowie dyskutują na temat kodeksu rycerskiego – czy Krzyżacy przedstawieni w powieści Sienkiewicza stosują się do zasad kodeksu rycerskiego?
11. Uczniowie przy pomocy nauczyciela formułują notatkę podsumowującą z lekcji.



Faza podsumowująca

1. Podsumowanie omawianego zagadnienia metodą „hierarchii” („piramidka”). Każdy uczeń otrzymuje kartki z narysowaną „piramidką” i poleceniem: Wpisz do „piramidki” sześć cech charakteru Krzyżaków. Zacznij od cechy najważniejszej, a skończ na cechach (według Ciebie) najmniej ważnych. Uczniowie samodzielnie wpisują sześć cech charakteru Krzyżaków – począwszy od najważniejszej, a następnie uzupełnione kartki wklejają do zeszytu.
2. Zapisanie pracy domowej – Zaprojektuj krzyżówkę tematycznie związaną z dzisiejszą lekcją, której hasłem będzie wyraz: KRZYŻACY.




Wyświetleń: 6256


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.