Katalog Joanna Witkowska-Węgiel, 2010-06-10 Brzesko Język niemiecki, Sprawozdania Sprawozdanie z realizacji rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty.Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty Imię i nazwisko: Joanna Witkowska-Węgiel Stopień awansu zawodowego: nauczyciel kontraktowy Okres odbywania stażu: 1 września 2009r. - 31 maja 2010r. Imię i nazwisko opiekuna stażu:............. Staż na stopień nauczyciela kontraktowego rozpoczęłam 1 września 2009 roku w Publicznym Gimnazjum im. Jana Pawła II w Jadownikach, na stanowisku nauczyciela języka niemieckiego. Plan rozwoju zawodowego opracowałam w oparciu o rozporządzenie MEN z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Nr 70, poz. 825) oraz zgodnie z planem rozwoju szkoły. W trakcie realizacji planu rozwoju zawodowego zapoznałam się z przepisami prawa oświatowego, dokumentami regulującymi organizację, zadania oraz zasady funkcjonowania szkoły, w tym z treścią takich dokumentów, jak: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku – o systemie oświaty (Dz. U. 1991, Nr 95, poz. 425) z późniejszymi zmianami; 2. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003r. Nr 118, poz. 1112 z późniejszymi zmianami); 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania awansu zawodowego przez nauczycieli (z późniejszymi zmianami); 4. Statut Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Jadownikach; 5. System oceniania wewnątrzszkolnego; 6. Plan nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2009/2010; W trakcie odbywania stażu realizowałam założone w planie rozwoju zawodowego cele umożliwiające mi uzyskanie awansu zawodowego. W szczególności są to: I. Znajomość zadań, organizacji i zasad funkcjonowania szkoły, w której odbywa się staż (§ 6 ust. 2 pkt. 1). 1. Na początku stażu zapoznałam się z programem wychowawczym szkoły. 2. Uczestniczyłam w szkoleniu BHP pracowników, poznałam podstawowe zasady i przepisy dotyczące zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki, przestrzegałam tych zasad podczas codziennej realizacji zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz dyżurów międzylekcyjnych. 3. Kolejnym zadaniem było poznanie zasad funkcjonowania szkoły. Dokładnie przeanalizowałam statut szkoły z wewnątrzszkolnym systemem oceniania, oraz podstawy programowe. 4. Zapoznałam się z tygodniowym planem zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych w szkole, planem dyżurów i na podstawie tego organizowałam własną pracę. 5. W trakcie realizacji planu rozwojowego miałam możliwość zapoznania się z rodzajem oraz zasadami prowadzenia dokumentacji szkolnej, między innymi : a) Dzienników lekcyjnych; b) Księgi Protokołów Rady Pedagogicznej; c) Dzienników zajęć pozalekcyjnych; d) Arkuszy ocen II. Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywa staż (§ 6 ust. 2 pkt. 2). 1. W czasie odbywania stażu realizowałam program nauczania języka niemieckiego, korzystałam z wykonywanych przez siebie pomocy naukowych, samodzielnie przygotowywałam sprawdziany oraz karty pracy ucznia. 2. Na podstawie wewnątrzszkolnego systemu oceniania, opracowałam przedmiotowy system oceniania z języka niemieckiego i wdrożyłam go do realizacji. Kryteria oceniania uczniów ujęłam w opracowanym przez siebie planie wynikowym nauczanego przeze mnie przedmiotu. 3. Prowadziłam zajęcia o charakterze dydaktyczno – wyrównawczym służąc pomocą uczniom zdolnym i uczniom z problemami wszystkich klas gimnazjum. 4. W ramach zajęć pozalekcyjnych prowadziłam koło języka niemieckiego dla uczniów zainteresowanych przedmiotem. W czasie tych zajęć współpracowałam z uczniami uzdolnionymi m.in. w celu przygotowania ich do różnego rodzaju konkursów przedmiotowych na szczeblu szkolnym, jak i pozaszkolnym : - Szkolny konkurs recytatorski „Niemiecka liryka Bożonarodzeniowa” przeprowadzony w dniu 07.12.2009r. - Międzygimnazjalny konkurs z „Wiedzy o krajach obszaru niemieckojęzycznego” przeprowadzony w dniu 25.05.2010r. - Szkolny konkurs z „Wiedzy o krajach niemieckojęzycznych” przeprowadzony w dniu 27.05.2010r. 5. Śledziłam propozycje zadań i scenariuszy lekcji, a także nowości wydawniczych na edukacyjnych stronach internetowych: - www.profesor.pl - www.publikacje.edu.pl - www.eduseek.ids.pl - www.hueber.pl - www.langenscheidt.pl - www.goethe.de III. Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów (§6 ust. 2 pkt. 3). 1. Brałam udział w organizacji i przeprowadzeniu różnych imprez i innych wydarzeń związanych z życiem szkoły, m.in. : - współorganizowałam akademię z okazji 219 rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 maja przeprowadzoną w dniu 30.04.2010 r. - w miesiącu listopadzie 2009r. wystąpiłam z inicjatywą pozyskania środków finansowych na rzecz szkoły w ramach przeprowadzanej od kilku lat akcji przedświątecznej, w której miałam przyjemność brać udział. Podczas spotkań organizowanych przez szkolne kółko Caritas przygotowywałam wraz z uczniami dekoracje świąteczne, które w postaci upominków bożonarodzeniowych zostały potem wręczone osobom chorym, samotnym bądź ubogim. 2. Byłam opiekunem uczniów na dyskotekach organizowanych przez Samorząd Uczniowski. 3. Byłam członkiem komisji w konkursie recytatorskim „Niemiecka liryka Bożonarodzeniowa”. 4. Podczas przeprowadzanego Egzaminu gimnazjalnego w dniach 27-28.04.2010r. byłam członkiem zespołu nadzorującego. 5. Nawiązałam współpracę pedagogiem szkolnym, z wychowawcami oraz pozostałymi nauczycielami pracującymi w szkole, konsultowałam się z nimi w sprawie opinii o zachowaniu oraz ocenach uczniów. 6. Starałam się jak najdokładniej poznać sytuację uczniów poprzez nawiązywanie kontaktu z rodzicami. 7. Podczas prowadzonego przeze mnie w zastępstwie zebrania z rodzicami przeprowadzałam także indywidualne rozmowy z rodzicami niektórych uczniów. IV. Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć (§6 ust.2 pkt. 4). 1. Raz w miesiącu obserwowałam lekcje prowadzone przez opiekuna stażu Panią mgr Jolantę Mrówkę-Chrzanowską. Obserwując zajęcia prowadzone przez opiekuna stażu, jaki i nauczycieli innych specjalności, poszerzałam swoją wiedzę o nowe rozwiązania i metody pracy z uczniami. W trakcie zajęć szczególną uwagę zwracałam przede wszystkim na sposób wykorzystania czasu na lekcji, rodzaje stosowanych środków dydaktycznych i form pracy z uczniami, zasady oceniania oraz udzielania uczniom informacji zwrotnej na temat czynionych przez nich postępów oraz rozwoju. 2. Raz w miesiącu prowadziłam lekcje w obecności opiekuna stażu, a w ciągu roku przeprowadziłam jedne zajęcia hospitowane przez przedstawiciela Dyrekcji szkoły. Każde prowadzone przeze mnie zajęcia poprzedzałam przygotowaniem scenariusza, z dokładnym określeniem celów jednostki lekcyjnej oraz przebiegiem zajęć. Analiza zajęć prowadzonych w obecności opiekuna stażu, jak i rozmowy pohospitacyjne wpłynęły na wyraźną poprawę jakości prowadzonych przeze mnie zajęć, jak również pozwoliły mi udoskonalić warsztat pracy m.in. poprzez modyfikację sposobu prowadzenia lekcji i dostosowanie organizacji lekcji, jak również różnorodnych form pracy z uczniami do ich umiejętności oraz zainteresowań. V. Podniesienie kwalifikacji i zdobywanie nowych umiejętności przydatnych w pracy zawodowej. 1. Miałam możliwość podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych dzięki udziałowi w kursach organizowanych przez Małopolski Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Krakowie, w trakcie których uzyskałem zaświadczenia o odbyciu następujących kursów: - Kurs kierownika wycieczek - Kurs dotyczący znajomości prawa oświatowego 2. Dzieliłam się swoją wiedzą, doświadczeniami i efektami swojej pracy z innymi nauczycielami poprzez: - Zamieszczenie planu rozwoju zawodowego w Internecie - Zamieszczenie niniejszego sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego w Internecie - Zamieszczenie wybranych konspektów lekcji języka niemieckiego w Internecie 3. Całą dokumentację stażu przygotowywałam z wykorzystaniem komputera. Na bieżąco wykorzystywałam Internet, jak i technologię komputerową w pracy pedagogicznej, przede wszystkim w celu przygotowywania konspektów lekcji, pomocy naukowych, opracowywania testów, sprawdzianów, kart pracy, materiałów do lekcji oraz pogłębiania i doskonalenia swojej wiedzy, jak również w celu kontaktowania się z uczniami. Korzystałam z encyklopedii multimedialnych i innych źródeł edkacyjnych. 4. We własnym zakresie starałam się pogłębiać swoje umiejętności pedagogiczne i podnosić jakość pracy. W tym celu studiowałam literaturę z zakresu takich dziedzin jak: pedagogika, psychologia, logopedia, co pomogło mi wzbogacić wiedzę na temat różnych zjawisk, z jakimi spotyka się niejeden nauczyciel w swej codziennej pracy. Są to m.in.: „Dysleksja rozwojowa”, „Nadpobudliwość psychoruchowa”, „ADHD”, czy „Agresja w szkole”. 5. Wymiana doświadczeń, dobra i efektywna współpraca z innymi nauczycielami pozwoliła mi czerpać nowe pomysły. Dodatkowymi formami wzbogacającymi mój warsztat pracy o cenne informacje, było: - Uczestnictwo w Radach Pedagogicznych; - Nawiązanie współpracy z biblioteką szkolną, zapoznanie się z jej regulaminem korzystania; - Analiza i poprawa próbnego testu gimnazjalnego z języka niemieckiego (wraz z opiekunem stażu); - Ocenianie prac konkursowych uczniów ; Przepracowany okres stażu uważam za udany i satysfakcjonujący. Praca nad realizacją planu rozwoju zawodowego była dla mnie prawdziwą przyjemnością i bez wątpienia dostarczyła mi cennych doświadczeń, które będą procentować w mej dalszej pracy w zawodzie nauczyciela. W przyszłości planuję nadal podnosić swoje kwalifikacje i korzystać z różnych form doskonalenia zawodowego tak, aby warsztat mojej pracy był coraz doskonalszy. Brzesko, 08.06.2010r. Joanna Witkowska-Węgiel Wyświetleń: 2814
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |