Katalog

Agnieszka Pirowska, 2010-06-09
Kraków

Muzyka, Artykuły

Chopin czy Janko Muzykant?

- n +

O dobroczynnym wpływie muzyki na rozwój młodego człowieka powiedziano już wiele. Badania zainicjowane przez amerykańskich naukowców w latach 70-tych potwierdziły pozytywne działanie muzyki zarówno na sferę intelektualną jak i emocjonalną dzieci. Obcowanie z dźwiękami wpływa na rozwój myślenia abstrakcyjnego, zdolności językowych, uczy wrażliwości, cierpliwości i systematyczności. Dlatego rodzice są wyczuleni na wszelkie przejawy uzdolnień muzycznych swoich pociech i chętnie inwestują w ich edukację.

Wiadomym jest jednak fakt, że nie wszystkie dzieci mają jednakowy dostęp do edukacji muzycznej. Wiele zależy od statusu ekonomicznego rodziny, dostęp do zajęć muzycznych ogranicza też często miejsce zamieszkania. W Polsce miejscami pierwszego kontaktu z muzyką są zazwyczaj ogniska, kółka zainteresowań lub powstające z inicjatywy nauczycieli, którzy chcą rozpocząć własną działalność Szkoły Muzyczne Casio. Tych ostatnich jest już w Polsce ponad 30 - większość działa w małych miejscowościach, dzięki uporowi i zaangażowaniu miejscowych nauczycieli. Prężnie działają m.in. placówki w Krynicach, Suścu i Tomaszowie Lubelskim, prowadząc zajęcia w oparciu o nowatorskie metody zbiorowego nauczania szkół japońskich. Naukę gry na instrumentach łączy z zabawą, bo jak twierdzą prowadzący, zniechęcić dziecko jest dużo łatwiej niż zmotywować do dalszej pracy. Podobnie wyglądają spotkania z muzyką prowadzone przez Arkadiusza Białka w Warce i Jasieńcu. Celem zajęć nie jest kształcenie profesjonalistów instrumentalistów, ale ogólne uwrażliwienie dziecka na muzykę. W efekcie, tego typu szkoły i ogniska są najczęściej testem prawdziwych predyspozycji i dobrym wstępem do rozpoczęcia edukacji w państwowej szkole muzycznej. Pierwsze występy, których młodzi muzycy doświadczają w ramach międzyszkolnych przeglądów, oswajają z tremą i publicznością, a zdobyte uznanie sprawia, że muzyczna rozrywka zmienia się w prawdziwą pasję. Okazją do zapoznania się z efektami pracy poszczególnych placówek są coroczne Ogólnopolskie Festiwale Szkół Muzycznych Casio. W tegorocznej, IX już edycji zmierzy się ponad 70 uczniów – ich wysiłki będzie można podziwiać 19 i 20 czerwca w Starachowicach.

By dzieci mogły odkrywać swoje muzyczne pasje, nie wystarczy jednak zaangażowanie rodziców i wychowawców. Dostępność do edukacji muzycznej jest bardzo ważnym aspektem równouprawnienia wszystkich dzieci, dlatego wsparcia w rozwiązaniu tego problemu powinny udzielić zarówno władze lokalne, jak i państwowe.
Wyświetleń: 844


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.