Katalog

Monika Mosakowska, 2010-06-09
Różan

Technika, Projekty edukacyjne

Projekt działań edukacyjno - organizacyjnych: Szkolne mini-miasteczko ruchu drogowego.

- n +


Projekt działań edukacyjno- organizacyjnych:
”Szkolne mini- miasteczko ruchu drogowego”

W obecnych czasach ogromnego rozwoju techniki następuje również zniewalający rozkwit motoryzacji. Niestety wraz z tym wiąże się również większa liczba wypadków. Jak dowodzą media niestety wśród poszkodowanych w kolizjach drogowych ginie lub zostaje poszkodowanymi mnóstwo dzieci. Tylko w nielicznych przypadkach dzieci ponoszą odpowiedzialność za wypadek, jednak każdy chociażby jeden zmusza nas rodziców do zastanowienia się- czy musi dochodzić do takich sytuacji. Dlatego powinniśmy zrobić wszystko, aby nasze dzieci były widoczne na drodze, bezpieczne i niestwarzały niebezpieczeństwa dla innych uczestników ruchu. W szkołach na zajęciach z techniki uczniowie poznają podstawowe zasady bezpieczeństwa na drodze, przygotowują się do egzaminu na kartę rowerową i motorowerową- są to jednak wiadomości teoretyczne. Dla lepszego uzmysłowienia zajęcia takie powinny mieć również jeszcze druga formę – praktyczną, która pozwoliłaby uczniom w sposób namacalny poznać przepisy i zasady ruchu drogowego. Ćwiczenia praktyczne mogą dotyczyć kształtowania umiejętności
przechodzenia przez jezdnię w różnych sytuacjach (na przejściach dla pieszych, na
łuku), poruszania się po drodze bez pobocza, jazdy na rowerze, obserwacji znaków
drogowych, innych uczestników ruchu, oceny sytuacji pod względem bezpieczeństwa i podejmowania decyzji na podstawie dokonywanych obserwacji. Należy duży nacisk położyć na inne niż tradycyjne formy i metody nauczania zagadnień bezpieczeństwa ruchu drogowego. Należy kształtować świadome postawy i nawyki bezpiecznych zachowań na drodze. Zajęcia teoretyczne powinny stanowić uzupełnienie ćwiczeń praktycznych. Przede wszystkim należy promować umiejętności a nie wiadomości. Uczniowie jak wiadomo szybciej się uczą, gdy coś osobiście przećwiczą lub zobaczą, dlatego warto stworzyć im tą szansę, a być może przyczynimy się do tego, że w naszym miasteczku będziemy się czuli bezpieczniejsi na drodze. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest wybudowanie szkolnego mini- miasteczka ruchu drogowego. Składałby się na nie układ komunikacyjny ulic w skali zmniejszonej przystosowanej dla uczestników pieszo- rowerowo- motorowych, odzwierciedlający faktyczne układy spotykane w ruchu rzeczywistym, tj. skrzyżowanie równorzędne, skrzyżowanie z oznakowanym pierwszeństwem przejazdu, skrzyżowanie typu rondo, wlot ulicy jednokierunkowej, zjazd, przejście dla pieszych, przejazd kolejowy, sygnalizacja świetlna (w wersji mobilnej – akumulatorowa), ósemka, azyle bezpieczeństwa, droga dwupasmowa, parking, ciąg pieszy, mini podjazd i inne. Nawierzchnia miasteczka powinna być wykonana z masy bitumicznej, ze względu na mniejszy hałas związany z użytkowaniem oraz możliwość wykorzystania placu dla mieszkańców w godzinach popołudniowo-wieczornych dla celów dydaktyczno-rekreacyjnych (nauka jazdy na rowerkach dla maluchów; jazda na rolkach, deskorolkach, nauka jazdy na rowerze i motorowerze oraz zdobywanie umiejętności zachowania się na drodze, wykonywanie manewrów na rowerowym torze przeszkód). Całe miasteczko powinno być oświetlone, wyposażone w ławeczki, pasy zieleni tak, aby cała rodzina mogła spędzać miło i bezpiecznie swój wolny czas.

Wyświetleń: 1436


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.