Katalog

Katarzyna Rozbicka, 2010-06-07
Wołomin

Wychowanie do życia w rodzinie, Konspekty

Konspekt lekcji Wychowania do życia w rodzinie dla kl. II gimnazjum: Być kobietą, być mężczyzną, czyli tożsamość płciowa.

- n +

„Wychowanie do życia w rodzinie”
KONSPEKT LEKCJI DLA KLASY II GIMNAZJUM


TEMAT: Być kobietą, być mężczyzną, czyli tożsamość płciowa.

( Lekcja 2 z cyklu: „Dojrzewanie do dorosłości.”;
lekcja 1: wprowadzenie do tematu – przypomnienie z kl. I etapów życia, dojrzewanie; zapoznanie uczniów z tematyką działu, podpisanie kontraktu z uczniami,)

CELE:
- Kształtowanie akceptacji tożsamości wynikającej z płci człowieka,

ZAGADNIENIA
- seks=płeć;
- płeć: biologiczna, psychiczna, socjologiczna;
- stereotyp płci;
- cechy kobiet i mężczyzn ( predyspozycje )
- tożsamość płciowa
materiały pomocnicze: plansze z hasłami, folie lub plansze z definicjami, karteczki z cechami płci (np. „Chętniej współpracują”, „Chętniej rywalizują” – opracowane na podstawie książki „Płeć mózgu”; magnesy, kserokopie ankiety: „płeć mózgu”); do tej lekcji wykorzystałam także podręcznik: I. Kurczałek, D. Ura, M. Urbn, Wiedza o społeczeństwie dla kl. II gimnazjum. Podręcznik z ćwiczeniami, Wydawnictwo Edukacyjne „Żak”, s.7 – 10.
metody pracy: burza mózgów, „śnieżna kula”, praca indywidualna z tekstem, rozmowa, ankieta;

TOK LEKCJI:

1. wprowadzenie
- Na początek na tablicy pojawia się „prowokujące” uczniów hasło ”seks”, do którego pada pytanie: Co to takiego?
- Uczniowie próbują sformułować definicję (burza mózgów); jeśli sami nie wpadną na właściwe skojarzenia pojawia się druga plansza z hasłem: „płeć” . Nauczyciel komentuje, ze seks to właśnie płeć.
- Następnie pojawiają się hasła dodatkowe: „psychiczna”, „biologiczna”, „społeczna”, które strzałeczkami łączymy z hasłem „płeć”. Następnie uczniowie samodzielnie lub przy pomocy podręcznika starają się wyjaśnić znaczenie podanych pojęć. Nauczyciel dopowiada lub poprawia błędne wypowiedzi.
2. rozwinięcie
a) uczniowie na kartkach zapisują cechy pozytywne i negatywne charakterystyczne - Ich zdaniem - dla ich własnej płci oraz płci przeciwnej; ( z wykorzystaniem metody „Śnieżnej kuli” – czyli najpierw każdy pisze indywidualnie cechy, potem łączymy się w pary I ustalamy wspólne stanowisko, potem w czwórki, szóstki - aż)
b) Na tablicy zostają zawieszone 2 nowe hasła: „kobieta” , „mężczyzna”; uczniowie dopinają cechy, które uznali za charakterystyczne dla poszczególnych płci;
c) Każda grupa wybiera 2 przedstawicieli ( 2 chłopcy ,2 dziewczyny), którzy następnie spośród dowolnie rozrzuconych na stoliku twierdzeń, wybierają te, które ich zdaniem charakteryzują ich płeć i przypinają do tablicy w odpowiednim miejscu.
d) Następuje głośne odczytanie wyników pracy, komentarz uczniów I nauczyciela, wprowadzenie korekty (Nauczyciel może wspomnieć tu o płci mózgu)
e) Nawiązanie do pojęcia „stereotyp płci”- wyjaśnienie mechanizmu powstawania stereotypów, uczniowie podają znane im stereotypy dotyczące płci;
3. podsumowanie
W ostatniej fazie lekcji można wykonać następujące ćwiczenia:
a) Jakie cechy twoich rodziców są twoim zdaniem cenne i godne naśladowania?
b) Jakie cechy określają męskość i kobiecość?
c) Czy w przypadku dziecka wychowywanego przez jednego z rodziców inne osoby z rodziny lub znajomi mogą odegrać ważną role w życiu dziecka? Uzasadnij swoje zdanie.
d) Czy uważasz, że w dobie równouprawnienia kobiet i mężczyzn wszystkie funkcje kobiet i mężczyzn w odgrywaniu ról rodzinnych i zawodowych mogą być zamienne? Uzasadnij swoje zdanie.
e) Czy wzory kobiet i mężczyzn sprzed lat są takie same jak współczesne? Czy ideały kobiet i mężczyzn zmieniały się w trakcie rozwoju historycznego człowieka? Odwołaj się do źródeł historycznych oraz tekstów literackich różnych epok.
Na zakończenie lekcji można rozdać chętnym uczniom ankiety, na podstawie których będą mogli spróbować określić płeć swojego mózgu (Moi uczniowie byli zachwyceni możliwością sprawdzenia „płci mózgu”) Jako ewaluację zajęć proponuję ankietę:

ANONIMOWA ANKIETA EWALUACYJNA DO ZAJĘĆ „Być kobietą, być mężczyzną…”
(Wypełniają uczniowie i oddają nauczycielowi prowadzącemu)

1. Jestem kobietą/ mężczyzną.
2. Lubię w sobie jako kobiecie/mężczyźnie………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3. Nie akceptuję…………………………………………………………………………….
………………………………………………………………

oceniam zajęcia na : 1,2,3,4,5,6.
Podobało mi się ……………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Nie podobało mi się …………………………………………………………………………..
………………………………………………………………
Chciałbym (-abym), aby szerzej zostało rozwinięte zagadnienie……………………………
………………………………………………

( Następne lekcje z tego cyklu :
3 Rozwój psychoseksualny chłopaka i dziewczyny.
4. „Czy to jest przyjaźń, czy to jest kochanie?, czyli o różnych aspektach więzi nie tylko między młodymi ludźmi.)
Wyświetleń: 9342


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.