Katalog Mirosława Barylska, 2010-06-07 Zarzecze Edukacja regionalna, Różne Innowacje programowe - ,,Cudze chwalicie swego nie znacie" - śladami przeszłości.Załącznik nr 2 KARTA WDROŻENIA INNOWACJI ROK SZKOLNY 2008 /2009 WNPG – 403 / / 06 TYTUŁ INNOWACJI ,,Cudze chwalicie , swego nie znacie” – śladami przeszłości 1. INFORMACJE O SZKOLE. Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Zarzeczu Adres : Zarzecze, Mickiewicza 45, 37- 400 Nisko Telefon: 015 8411 002 e-mail :zszarzecze@go2.pl Imię nazwisko dyrektora: Jan Szuba W przypadku Zespołu Szkół podać typ szkoły / placówki w której będzie wprowadzana innowacja - Gimnazjum 2. INFORMACJE DOTYCZĄCE AUTORA / AUTORÓW INNOWACJI Imię nazwisko/ imiona nazwiska; a) Mirosława Barylska mgr wychowania muzycznego, lic pedagogika wczesnoszkolna z naucz. początkowym nauczyciel ZS Zarzecze nauczyciel mianowany , (w okresie stażu na nauczyciela dyplomowanego) b)Malgorzata Krawczyk mgr historii ,lic j. polski nauczyciel dyplomowany nauczyciel ZS Zarzecze c) Barbara Kudyba mgr filologia rosyjska z przyg. ped. Nauczyciel mianowany ZS Zarzecze Autor / autorzy ukończyli formy doskonalenia w zakresie działalności innowacyjnej Tak / Nie. (wybraną odpowiedź proszę podkreślić ) Jeśli tak podać jakie - szkolenie ,,Innowacje pedagogiczne” Czy autor / autorzy innowacji deklarują chęć udziału w formach doskonalenia poświeconych tej tematyce Tak / Nie (wybraną odpowiedź proszę podkreślić ). Jeśli tak, proszę wpisać jaka tematyka z tego zakresu byłaby państwu przydatna.......... Autor posiada doświadczenie w zakresie prowadzenia działalności innowacyjnej tak / Nie (wybraną odpowiedź proszę podkreślić ). 3. INFORMACJE DOTYCZĄCE OPRACOWANIA INNOWACYJNEGO Rodzaj innowacji: programowa, organizacyjna, metodyczna, (wybraną odpowiedź proszę podkreślić ) Zakres innowacji. A/ Kto zostanie nią objęty / szkoła, klasa, grupa uczniów itp./: wszyscy uczniowie klas I-III Gimnazjum B/ Zajęcia edukacyjne, które obejmuje innowacja: historia, język polski, przedmiotu artystyczne, wychowanie fizyczne, wiedza o społeczeństwie, biologia, godz. wychowawcza, geografia, C/ Czas trwania innowacji ; od września do czerwca roku szkolnego 2008/2009 D/ Przyczyny powstania innowacji / krótko przedstawić wyniki diagnozy poprzedzającej wprowadzenie innowacji ; Na podstawie licznych rozmów z uczniami dotyczących historii naszej miejscowości, ciekawostkach, zabytkach jakie tu można znaleźć, a także po analizie różnych dokumentów o charakterze historycznym (rodzinne pamiątki uczniów, dokumenty, zapiski rodzinne w formie pamiętników , kroniki) oraz po zaobserwowaniu dużego zainteresowania ze strony uczniów ponad 1500 letnią historią Zarzecza(cmentarzysko z czasów Kultury Łużyckiej), tradycjami, folklorem, duża ilością zabytków w tym sztuki sakralnej, unikalnymi okazami przyrodniczo – geograficznymi- zespół nauczycieli koordynatorów postanowił w formie innowacji pedagogicznej opracować i wdrożyć program mający na celu ,,ocalenie od zapomnienia” oraz zabezpieczenia przed zniszczeniem bezcennych pozostałości po naszych przodkach. E/ Określić na czym polega nowatorstwo opracowania; Innowacja ta będzie polegała na zaktywizowaniu młodzieży w twórczym poznawaniu, opisywaniu i pielęgnowaniu przeszłości naszego środowiska oraz umożliwi pożyteczne zagospodarowanie czasu wolnego. Naszym wspólnym celem będzie sklasyfikowanie zabytków, w tym kapliczek przydrożnych , zabytków architektonicznych( min. dworek klasycystyczny, kościół drewniany, XVII wieczna kaplica cmentarna), odtworzenie historii w/w obiektów, zabezpieczenie zapomnianych kapliczek przed niszczeniem, utworzenie dydaktycznej ścieżki zdrowia , trasy rowerowej z przystankami przy najciekawszych obiektach historyczno- przyrodniczych. Uczniowie szkoły obejmą patronatem kapliczki i przydrożne krzyże, będą dbali o porządek w tych miejscach , zabezpieczą kapliczki i krzyże przed zniszczeniem. Chcemy również opracować i wydać przewodnik po Zarzeczu oraz folder zdjęć najciekawszych obiektów ,,zarzeckiej” historii. Powstaną kółka: fotograficzne , którego celem będzie opracowanie zdjęć panoramicznych i obiektów zabytkowych w Zarzeczu, historyczne, które będzie pracować nad monografią Zarzecza, artystyczne ich zadania to; praca w plenerach (szkice, plener malarski), opracowanie mapy z naniesionymi ścieżkami historyczno - przyrodniczymi, przygotowanie tabliczek opisowych przy zabytkowych obiektach, grupa ,,Łazików”- turystów, lubiących piesze wędrówki- przygotują oni trasy spacerowe, ścieżki rowerowe, będą dbali o czystość i porządek tych szlaków. Współpracę nawiążemy z różnymi instytucjami na terenie naszej miejscowości ; Sołectwem- pozyskanie finansowej pomocy na drobne prace renowacyjne, Towarzystwem Przyjaciół Zarzecza- wspólne organizowanie spotkań z historykami, ludźmi kultury ,ciekawymi osobistościami, współudział w wieczorach poezji Bronisławy Ostrowskiej. miejscową OSP- pomoc przy porządkowaniu terenu wokół obiektów, społecznością lokalną. F/ Przewidywane efekty / korzyści wdrożenia innowacji /. Opracowanie i wydanie przewodnika po Zarzeczu oraz albumu zdjęć, będzie to doskonałą reklamą naszej miejscowości. Nasi uczniowie będą szanować i starać się chronić kulturę i zabytki Zarzecza- naszej małej ojczyzny. Stworzenie ścieżki dydaktycznej ,,ocali od zapomnienia” ważne i cenne dla Zarzecza ciekawe miejsca i zabytki, które ulegają niszczeniu, dewastacji i zapomnieniu. Zostaną one skatalogowane i poddane najpilniejszym pracom renowacyjnym oraz objęte opieka przez młodzież naszego Gimnazjum. Będziemy mogli zapraszać uczniów z innych szkół z terenu gminy i powiatu na ścieżki historyczno- przyrodnicze przez nas opracowane. Przez odpowiednia edukację społeczność lokalna wzbogaci się o młodych ludzi, wrażliwych na piękno kultury narodowej oraz dbających o wykorzystanie tego ,,kapitału” do rozwoju gospodarczego wsi. G/ Sposoby ewaluacji: na bieżąco będzie uzupełniana szkolna strona internetowa o relacje z kolejnych etapów realizowanych działań. Ponadto zostanie nawiązana stała współpraca z konserwatorem zabytków. Zostanie przygotowana wystawa zdjęć a opracowana i wypromowana ścieżka historyczno – przyrodnicza będzie wykorzystywana nie tylko przez uczniów naszej i sąsiednich szkół ale także przez przedstawicieli różnych grup zawodowych. Finansowanie innowacji A/ Innowacja nie wymaga dodatkowego finansowania B/ Innowacja wymaga dodatkowego finansowania - określić skąd pozyskano środki (wybraną odpowiedź proszę podkreślić ) 4. DOKUMENTY / ZAŁĄCZNIKI WYNIKAJĄCE Z ROZPORZĄDZENIA O DZIAŁALNOŚCI INNOWACYJNEJ A/ Uchwała rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji. B/ Zgoda autora lub zespołu autorskiego na jej wprowadzenie w szkole. C/ Zgoda nauczycieli , którzy będą uczestniczyć w innowacji. D/ Opinia Rady Szkoły / w przypadku jej braku opinia Rady Pedagogicznej- przedstawić treść opinii /. E/ Zgoda organu prowadzącego na finansowanie planowanych działań. CZYTELNY PODPIS AUTORA / AUTORÓW OPRACOWANIA INNOWACYJNEGO PIECZĄTKA I PODPIS DYREKTORA PLACÓWKI Wyświetleń: 1639
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |