Katalog

Mirosława Barylska, 2010-06-07
Zarzecze

Edukacja regionalna, Różne

Innowacje programowe - ,,Cudze chwalicie swego nie znacie" - śladami przeszłości.

- n +

Załącznik nr 2


KARTA WDROŻENIA INNOWACJI
ROK SZKOLNY 2008 /2009 WNPG – 403 / / 06
TYTUŁ INNOWACJI
,,Cudze chwalicie , swego nie znacie” – śladami przeszłości

1. INFORMACJE O SZKOLE.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Zarzeczu
Adres : Zarzecze, Mickiewicza 45, 37- 400 Nisko
Telefon: 015 8411 002
e-mail :zszarzecze@go2.pl
Imię nazwisko dyrektora: Jan Szuba
W przypadku Zespołu Szkół podać typ szkoły / placówki w której będzie wprowadzana innowacja
- Gimnazjum

2. INFORMACJE DOTYCZĄCE AUTORA / AUTORÓW INNOWACJI

Imię nazwisko/ imiona nazwiska;
a) Mirosława Barylska
mgr wychowania muzycznego, lic pedagogika wczesnoszkolna z naucz. początkowym
nauczyciel ZS Zarzecze
nauczyciel mianowany , (w okresie stażu na nauczyciela dyplomowanego)
b)Malgorzata Krawczyk
mgr historii ,lic j. polski
nauczyciel dyplomowany
nauczyciel ZS Zarzecze
c) Barbara Kudyba
mgr filologia rosyjska z przyg. ped.
Nauczyciel mianowany
ZS Zarzecze

Autor / autorzy ukończyli formy doskonalenia w zakresie działalności innowacyjnej Tak / Nie. (wybraną odpowiedź proszę podkreślić )
Jeśli tak podać jakie - szkolenie ,,Innowacje pedagogiczne”

Czy autor / autorzy innowacji deklarują chęć udziału w formach doskonalenia poświeconych tej tematyce Tak / Nie (wybraną odpowiedź proszę podkreślić ).

Jeśli tak, proszę wpisać jaka tematyka z tego zakresu byłaby państwu przydatna..........

Autor posiada doświadczenie w zakresie prowadzenia działalności innowacyjnej tak / Nie (wybraną odpowiedź proszę podkreślić ).



3. INFORMACJE DOTYCZĄCE OPRACOWANIA INNOWACYJNEGO

Rodzaj innowacji: programowa,
organizacyjna,
metodyczna,

(wybraną odpowiedź proszę podkreślić )

Zakres innowacji.

A/ Kto zostanie nią objęty / szkoła, klasa, grupa uczniów itp./:
wszyscy uczniowie klas I-III Gimnazjum

B/ Zajęcia edukacyjne, które obejmuje innowacja:
historia, język polski, przedmiotu artystyczne, wychowanie fizyczne, wiedza o społeczeństwie, biologia, godz. wychowawcza, geografia,

C/ Czas trwania innowacji ;
od września do czerwca roku szkolnego 2008/2009

D/ Przyczyny powstania innowacji / krótko przedstawić wyniki diagnozy poprzedzającej wprowadzenie innowacji ;

Na podstawie licznych rozmów z uczniami dotyczących historii naszej miejscowości, ciekawostkach, zabytkach jakie tu można znaleźć, a także po analizie różnych dokumentów o charakterze historycznym (rodzinne pamiątki uczniów, dokumenty, zapiski rodzinne w formie pamiętników , kroniki) oraz po zaobserwowaniu dużego zainteresowania ze strony uczniów ponad 1500 letnią historią Zarzecza(cmentarzysko z czasów Kultury Łużyckiej), tradycjami, folklorem, duża ilością zabytków w tym sztuki sakralnej, unikalnymi okazami przyrodniczo – geograficznymi- zespół nauczycieli koordynatorów postanowił w formie innowacji pedagogicznej opracować i wdrożyć program mający na celu ,,ocalenie od zapomnienia” oraz zabezpieczenia przed zniszczeniem bezcennych pozostałości po naszych przodkach.



E/ Określić na czym polega nowatorstwo opracowania;

Innowacja ta będzie polegała na zaktywizowaniu młodzieży w twórczym poznawaniu, opisywaniu i pielęgnowaniu przeszłości naszego środowiska oraz umożliwi pożyteczne zagospodarowanie czasu wolnego. Naszym wspólnym celem będzie sklasyfikowanie zabytków, w tym kapliczek przydrożnych , zabytków architektonicznych( min. dworek klasycystyczny, kościół drewniany, XVII wieczna kaplica cmentarna), odtworzenie historii w/w obiektów, zabezpieczenie zapomnianych kapliczek przed niszczeniem, utworzenie dydaktycznej ścieżki zdrowia , trasy rowerowej z przystankami przy najciekawszych obiektach historyczno- przyrodniczych. Uczniowie szkoły obejmą patronatem kapliczki i przydrożne krzyże, będą dbali o porządek w tych miejscach , zabezpieczą kapliczki i krzyże przed zniszczeniem.
Chcemy również opracować i wydać przewodnik po Zarzeczu oraz folder zdjęć najciekawszych obiektów ,,zarzeckiej” historii.
Powstaną kółka:
fotograficzne , którego celem będzie opracowanie zdjęć panoramicznych i obiektów zabytkowych w Zarzeczu,
historyczne, które będzie pracować nad monografią Zarzecza,
artystyczne ich zadania to; praca w plenerach (szkice, plener malarski), opracowanie mapy z naniesionymi ścieżkami historyczno - przyrodniczymi, przygotowanie tabliczek opisowych przy zabytkowych obiektach,
grupa ,,Łazików”- turystów, lubiących piesze wędrówki- przygotują oni trasy spacerowe, ścieżki rowerowe, będą dbali o czystość i porządek tych szlaków.
Współpracę nawiążemy z różnymi instytucjami na terenie naszej miejscowości ;
Sołectwem- pozyskanie finansowej pomocy na drobne prace renowacyjne, Towarzystwem Przyjaciół Zarzecza- wspólne organizowanie spotkań z historykami, ludźmi kultury ,ciekawymi osobistościami, współudział w wieczorach poezji Bronisławy Ostrowskiej.
miejscową OSP- pomoc przy porządkowaniu terenu wokół obiektów, społecznością lokalną.


F/ Przewidywane efekty / korzyści wdrożenia innowacji /.

Opracowanie i wydanie przewodnika po Zarzeczu oraz albumu zdjęć, będzie to doskonałą reklamą naszej miejscowości. Nasi uczniowie będą szanować i starać się chronić kulturę i zabytki Zarzecza- naszej małej ojczyzny. Stworzenie ścieżki dydaktycznej ,,ocali od zapomnienia” ważne i cenne dla Zarzecza ciekawe miejsca i zabytki, które ulegają niszczeniu, dewastacji i zapomnieniu. Zostaną one skatalogowane i poddane najpilniejszym pracom renowacyjnym oraz objęte opieka przez młodzież naszego Gimnazjum. Będziemy mogli zapraszać uczniów z innych szkół z terenu gminy i powiatu na ścieżki historyczno- przyrodnicze przez nas opracowane. Przez odpowiednia edukację społeczność lokalna wzbogaci się o młodych ludzi, wrażliwych na piękno kultury narodowej oraz dbających o wykorzystanie tego ,,kapitału” do rozwoju gospodarczego wsi.
G/ Sposoby ewaluacji: na bieżąco będzie uzupełniana szkolna strona internetowa o relacje z kolejnych etapów realizowanych działań. Ponadto zostanie nawiązana stała współpraca z konserwatorem zabytków. Zostanie przygotowana wystawa zdjęć a opracowana i wypromowana ścieżka historyczno – przyrodnicza będzie wykorzystywana nie tylko przez uczniów naszej i sąsiednich szkół ale także przez przedstawicieli różnych grup zawodowych.

Finansowanie innowacji

A/ Innowacja nie wymaga dodatkowego finansowania
B/ Innowacja wymaga dodatkowego finansowania - określić skąd pozyskano środki
(wybraną odpowiedź proszę podkreślić )


4. DOKUMENTY / ZAŁĄCZNIKI WYNIKAJĄCE Z ROZPORZĄDZENIA O DZIAŁALNOŚCI INNOWACYJNEJ
A/ Uchwała rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji.

B/ Zgoda autora lub zespołu autorskiego na jej wprowadzenie w szkole.

C/ Zgoda nauczycieli , którzy będą uczestniczyć w innowacji.

D/ Opinia Rady Szkoły / w przypadku jej braku opinia Rady Pedagogicznej- przedstawić treść opinii /.

E/ Zgoda organu prowadzącego na finansowanie planowanych działań.




CZYTELNY PODPIS AUTORA / AUTORÓW
OPRACOWANIA INNOWACYJNEGO PIECZĄTKA I PODPIS
DYREKTORA PLACÓWKI


Wyświetleń: 1639


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.