Katalog Jerzy Patronik, 2010-06-05 Sanok Przedsiębiorczość, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty - podstawy przedsiębiorczości.PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO nauczyciela stażysty. I. Dane osobowe. 1. Imię i nazwisko: Jerzy Patronik. 2. Nazwa placówki: Zespół Szkół. 3. Stanowisko: nauczyciel podstaw przedsiębiorczości. 4. Posiadane wykształcenie: wyższe i przygotowanie pedagogiczne. 5. Kwalifikacje: stwierdzone i dopuszczone przez Dyrektora placówki na podstawie przedstawionych dokumentów, tj. indeksu i dyplomu ukończenia wyższych studiów zawodowych z zakresu administracji gospodarczej oraz indeksu i dyplomu ukończenia wyższych uzupełniających studiów magisterskich z zakresu administracji, a także zaświadczenia o uzyskaniu kwalifikacji pedagogicznych. II. Okres odbywania i opiekun stażu. 1. Termin rozpoczęcia stażu: 01.09.2009 r. 2. Termin zakończenia stażu: 31.05.2010 r. 3. Opiekun stażu: mgr inż. M.Z, nauczyciel przedmiotów zawodowych i podstaw przedsiębiorczości. III. Cele stażu na podstawie § 6, ust. 1 oraz 2 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. nr 260, poz. 2593 z późn. zm), w związku z Art. 9g, ust. 10 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.). 1. Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w tym: a) przepisów związanych z funkcjonowaniem szkoły; b) sposobu prowadzenia dokumentacji obowiązującej w szkole; c) przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy. 2. Nabycie umiejętności prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły przez uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli i omawianie tych zajęć z prowadzącym oraz prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu i omawianie ich; 3. Poznanie środowiska uczniów i ich problemów oraz nabycie umiejętności współpracy ze środowiskiem uczniów. 4. Uczestniczenie w wewnątrzszkolnych i samokształceniowych formach doskonalenia zawodowego. IV. Plan rozwoju zawodowego. 1. § 6, ust. 1, pkt 1 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli: 1. Nauczyciel stażysta ubiegający się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności: 1) poznawać organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły, w tym: a) przepisy związane z funkcjonowaniem szkoły, b) sposób prowadzenia dokumentacji obowiązującej w szkole, c) przepisy dotyczące zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy; § 6, ust. 2, pkt 1 w. w. Rozporządzenia: 2. Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego obejmują: 1) znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż; DZIAŁANIA PODJĘTE DLA REALIZACJI WYMAGAŃ, TERMIN REALIZACJI, DOWODY REALIZACJI. a. Zapoznanie się z duchem i celem istnienia systemu oświaty w Polsce (preambuła oraz Art. 1 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), oraz misją nauczyciela (Art. 4 Ustawy o systemie oświaty i Art. 6 Ustawy Karta Nauczyciela); autorefleksja; sporządzenie "memento" - wrzesień 2009 r. b. Zapoznanie się z misją i wizją Szkoły; autorefleksja; sporządzenie "memento" - wrzesień 2009 r. c. Zapoznanie się z podstawowymi aktami prawnymi regulującymi pracę szkoły: Statutem Szkoły (tworzonym na podstawie Art. 60, pkt. 1 Ustawy o systemie oświaty), programem wychowawczym, wewnątrzszkolnym systemem oceniania i klasyfikowania; konsultacje z opiekunem stażu - wrzesień 2009 r.; zaświadczenie wystawione przez opiekuna stażu. d. Zapoznanie się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole oraz przepisami przeciw pożarowymi; udział w szkoleniu; lektura obowiązujących przepisów w zakresie BHP i ochrony p. poż.; praktyczne stosowanie zasad BHP podczas codziennej realizacji zajęć praktycznych - wrzesień 2009 r. - maj 2010 r.; zaświadczenie o ukończeniu kursu BHP. e. Zapoznanie się z dokumentacją oraz zasadami jej prowadzenia: dziennikiem lekcyjnym, arkuszem organizacyjnym, księgą zarządzeń, księgą protokołów z posiedzeń Rady Pedagogicznej, wzorem legitymacji uczniowskiej, arkuszami ocen, świadectwami szkolnymi i in.; prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej; konsultacje z opiekunem stażu - wrzesień 2009 r. - maj 2010 r.; zaświadczenie wystawione przez opiekuna stażu. f. Zapoznanie się z tygodniowym planem zajęć w szkole: rozkładem zajęć dydaktycznych, zastępstwami, dyżurami, zasadami współpracy dyrektora z pracownikami; organizacja zajęć własnych; udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej; nauka przez obserwację - wrzesień 2009 r. - maj 2010 r.; g. Zapoznanie się z procedurami awansu zawodowego; analiza przepisów prawa oświatowego dotyczącego awansu zawodowego, tj. Ustawy Karta Nauczyciela, Rozporządzenia MENiS w sprawie uzyskiwania ... ; zapoznanie się z wymaganiami dotyczącymi uzyskania stopnia awansu zawodowego; konsultacje z opiekunem stażu - wrzesień 2009 r.; zaświadczenie wystawione przez opiekuna stażu. h. Nawiązanie współpracy stażysty z opiekunem stażu; rozmowy i konsultacje dotyczące sposobu realizacji stażu; omówienie zasad współpracy - wrzesień 2009 r.; zaświadczenie wystawione przez opiekuna stażu. i. Opracowanie Planu Rozwoju Zawodowego i przedłożenie go do zatwierdzenia Dyrektorowi szkoły - wrzesień 2009 r. j. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego; gromadzenie dokumentacji: zaświadczeń, potwierdzeń, konspektów i scenariuszy lekcji - wrzesień 2009 r. - maj 2010 r.; teczka stażysty. k. Sporządzenie sprawozdania z przebiegu stażu oraz stopnia realizacji przyjętego planu rozwoju z uwzględnieniem zmian i modyfikacji planu rozwoju; przedłożenie sprawozdania Dyrektorowi Zespołu - maj 2010 r. l. Złożenie wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela kontraktowego wraz z dołączoną dokumentacją - maj 2010 r. 2. § 6, ust. 1, pkt 2, 3, 4 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli: 1. Nauczyciel stażysta ubiegający się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności: 1) ... 2) uczestniczyć jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli, w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu, oraz omawiać z prowadzącym obserwowane zajęcia; 3) prowadzić zajęcia z uczniami, w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły, w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu, oraz omawiać je z osobą, w obecności której zajęcia zostały przeprowadzone; 4) uczestniczyć w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli. § 6, ust 2, pkt 2, 4 w. w. Rozporządzenia: 2. Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego obejmują: 1) ... 2) umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż; 3) ... 4) umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć. DZIAŁANIA PODJĘTE DLA REALIZACJI WYMAGAŃ, TERMIN REALIZACJI, DOWODY REALIZACJI. a. Zapoznanie się z podstawą programową oraz zasadami wyboru programu nauczania; konsultacje z opiekunem stażu; analiza własna - wrzesień 2009 r.; zaświadczenie wystawione przez opiekuna stażu. b. Uczestnictwo w wewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym (szkoleniach Rady Pedagogicznej) i samokształcenie (lektura publikacji o tematyce pedagogicznej i metodycznej, lektura publikacji dotyczących merytorycznych zagadnień nauczanego przedmiotu) - wrzesień 2009 r. - maj 2010 r.; zaświadczenie wystawione przez opiekuna stażu; bibliografia. c. Opracowanie konspektów i scenariuszy lekcji; konsultacja i analiza z opiekunem stażu - wrzesień 2009 r. - maj 2010 r.; konspekty i scenariusze lekcji, zaświadczenie wystawione przez opiekuna stażu d. Ustalenie z opiekunem stażu terminów zajęć obserwowanych - wrzesień 2009 r.; zaświadczenie wystawione przez opiekuna stażu. e. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu; analiza tych zajęć z opiekunem stażu pod kątem toku lekcji i metod; odniesienie do własnej pracy - wrzesień 2009 r. - maj 2010 r.; zaświadczenie wystawione przez opiekuna stażu. f. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu; analiza tych zajęć z opiekunem stażu pod kątem toku lekcji i metod - wrzesień 2009 r. - maj 2010 r.; zaświadczenie wystawione przez opiekuna stażu, arkusze obserwacji zajęć opiekuna stażu. g. Organizowanie spotkań poza lekcyjnych z osobami, które zawodowo zajmują się zagadnieniami zawartymi w programie nauczanego przedmiotu (psychologiem, ekonomistą, specjalistą ds. zarządzania, bankowcem, maklerem giełdowym, specjalistą ds. ubezpieczeń, doradcą zawodowym z PUP, specjalistą ds. finansów publicznych ze starostwa) - październik 2009 r. - maj 2010 r.; zaświadczenie wystawione przez opiekuna stażu. h. Uczestniczenie w spotkaniach z rodzicami prowadzonych przez opiekuna stażu lub innego nauczyciela - październik 2009 r. - maj 2010 r.; zaświadczenie wystawione przez opiekuna stażu lub innego nauczyciela. i. Doskonalenie multimedialnych technik pracy przez publikację w Internecie Planu Rozwoju Zawodowego; przygotowanie dokumentacji stażu w formie elektronicznej; zachęcanie uczniów do zdobywania wiadomości i informacji przez Internet - wrzesień 2009 r. - maj 2010 r.; teczka stażysty, płyta CD z zapisem elektronicznym, spis stron www. j. Ocena własnych umiejętności; analiza mocnych i słabych stron swojej działalności; uwzględnienie opinii opiekuna stażu w sposobie prowadzenia zajęć oraz pracy z uczniem; autorefleksja; wprowadzenie udoskonaleń w prowadzeniu zajęć - wrzesień 2009 r. - maj 2010 r. k. Określenie dalszej drogi rozwoju zawodowego - maj 2010 r.; teczka stażysty. 3. § 6, ust. 2, pkt 3 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. 2. Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego obejmują: 1) ... 2) ... 3) znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów; 4) ... DZIAŁANIA PODJĘTE DLA REALIZACJI WYMAGAŃ, TERMIN REALIZACJI. a. Zapoznanie się ze sposobami gromadzenia informacji o środowisku uczniów; rozmowy ze szkolnym pedagogiem, wychowawcami klas - wrzesień 2009 r. - maj 2010 r.; notatki własne. b. Rozmowa z uczniami w trakcie zajęć lekcyjnych; zachęcanie ich, by popierali teorię przykładami z własnego życia - wrzesień 2009 r. - maj 2010 r.; notatki własne. ........................................................... /podpis nauczyciela - stażysty/ Zespół Szkół,11-09-2009 r. l. dz. 1165/09 Wyświetleń: 13719
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |