Katalog

Ola Mierzchała, 2010-06-05
Ostrów Wielkopolski

Matematyka, Scenariusze

Scenariusz zajęć dotyczących obliczeń związanych z zakupami.

- n +

Scenariusz zajęć – Klasa IV


Temat lekcji: Planowanie i wykonywanie obliczeń związanych z zakupami. Dodawanie i odejmowanie wyrażeń zapisanych w postaci dwumianowanej i dziesiętnej.

Cele ogólne:
-ćwiczenie umiejętności zapisywania wyrażenia dwumianowanego w postaci dziesiętnej i odwrotnie,
-ćwiczenie umiejętności pisemnego dodawania i odejmowania wyrażeń dwumianowanych oraz wyrażeń zapisanych dziesiętnie.

Cele operacyjne:
Uczeń potrafi:
-zaplanować listę zakupów,
-zapisać wyrażenie dwumianowane w postaci dziesiętnej i odwrotnie,
-dodać i odjąć pisemnie wyrażenia dwumianowane,
-dodać i odjąć pisemnie wyrażenia zapisane w postaci dziesiętnej,

Metody:
-problemowa,
-rozwiązywanie zadań.

Formy:
-praca w grupach.

Środki dydaktyczne: listy z zadaniami, papier, ulotki reklamowe hipermarketów (dla każdej grupy).

Przebieg zajęć:

Wprowadzenie – Przypomnienie pojęcia wyrażenia dwumianowanego i wyrażenia dziesiętnego oraz algorytmów ich pisemnego dodawania i odejmowania. Podział losowy na grupy.

Rozwinięcie tematu lekcji:
Praca w grupach – każda grupa otrzymuje zestaw trzech zadań (załącznik) i ulotkę reklamową. Zadania dotyczą działań na wyrażeniach dwumianowanych i dziesiętnych, limit pieniężny w zad.1 dodatkowo zmusza do pewnych wyborów ekonomicznych i wstępnego oszacowania ceny wybranych produktów.

Podsumowanie:
Zebranie zapisanych rozwiązań do oceny.
Podkreślenie życiowego aspektu umiejętności wykonywania działań na wyrażeniach dwumianowanych i dziesiętnych.

Załącznik
Planowanie i wykonywanie obliczeń związanych z zakupami – zestaw zadań


Zadanie 1
Korzystając z załączonej ulotki reklamowej, zróbcie listę zakupów dla czteroosobowej rodziny. Zakupy te mają zapewnić całodzienne wyżywienie dla taj rodziny.
Do dyspozycji macie 65zł 70gr.
Zapiszcie ceny produktów:
a. w postaci wyrażenia dwumianowanego,
b. w postaci dziesiętnej.


Zadanie2
Ile zapłacicie w sumie za wybrane towary? Obliczenia wykonajcie na cenach zapisanych w postaci dziesiętnej.


Zadanie 3
Ile zostanie wam pieniędzy po zapłaceniu rachunku? Obliczenia wykonajcie na wyrażeniach dwumianowanych.


Zapiszcie swoje rozwiązanie na załączonej kartce papieru.
Wyświetleń: 2504


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.