Katalog

Jolanta Dziok - Szymczak, 2010-06-03
Rzeszów

Język niemiecki, Konspekty

Konspekt lekcji języka niemieckiego dla kl. IV szkoły podstawowej. Schwimmst du? Tworzenie pytań, zdań twierdzących i przeczących.

- n +

Konspekt lekcji z języka niemieckiego


Prowadzący: mgr Jolanta Dziok - Szymczak
Klasa: IV (SP)
Czas trwania lekcji: 45 min.
Temat: Schwimmst du? Tworzenie pytań, zdań twierdzących i przeczących.
Pomoce dydaktyczne: ilustracje przedstawiające: różne pory dnia, czynności, gry i zabawy, flagi krajów niemieckojęzycznych, kartki z pytaniami
Formy pracy: praca zbiorowa, indywidualna, w parach


Cele:
• Dydaktyczny:

1. tworzenie pytań przez inwersję
2. budowanie zdań twierdzących i przeczących
3. powtórzenie i utrwalenie najważniejszych zagadnień leksykalnych i gramatycznych poznanych na lekcjach wcześniejszych


• Kształcący:

1. kształcenie umiejętności rozumienia tekstu mówionego
2. kształcenie umiejętności formułowania prostych pytań i udzielania na nie odpowiedzi twierdzących i przeczących
3. rozwijanie umiejętności komunikacyjnych (formułowania krótkich wypowiedzi dialogowych)
4. doskonalenie poprawnej wymowy
5. uwrażliwienie na budowanie poprawnych gramatycznie zdań
6. połączenie procesu dydaktycznego z zabawą (nauka poprzez zabawę)

• Wychowawczy:

1. uwrażliwienie na tolerancję wobec obcokrajowców
2. pozytywne wzmacnianie uczniów słabszych
3. motywowanie do aktywnego udziału w lekcji



Przewidziany tok lekcji:

1. Faza organizacyjna: powitanie klasy, sprawdzenie listy obecności.
2. Rozgrzewka językowa – faza powtórzeniowa:
• uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela o samopoczucie
• uczniowie nazywają formy powitania i pożegnania, pasujące do pór dnia, przedstawionych na ilustracjach
• uczniowie nazywają kraje niemieckojęzyczne i ich stolice
• uczniowie układają pytania do zaprezentowanych ilustracji
• uczniowie udzielają informacji o sobie
• uczniowie zdobywają informacje o innej osobie
• uczniowie budują w parach krótkie dialogi

3. Faza główna:
• uczniowie zapisują w zeszytach temat lekcji
• uczniowie powtarzają za nauczycielem nazwy czynności prezentowane na obrazkach
• wybrany uczeń pokazuje pantomimicznie czynność nazwaną przez nauczyciela, pozostali mają za zadanie odgadnąć czynność i nazwać ją po niemiecku
• uczniowie odmieniają w l. poj. czasowniki wybrane przez nauczyciela
• uczniowie budują zdania z formami czasownika podanymi przez nauczyciela
• nauczyciel zapisuje na tablicy zdanie: Du malst. Następnie tłumaczy uczniom, w jaki sposób tworzy się w języku niemieckim pytania, zdania twierdzące i przeczące. Zwraca szczególną uwagę na przeczenia „nein”, „nicht”

4. Faza ćwiczeń:
• uczniowie budują na tablicy pytania przez inwersję, odpowiadają na nie twierdząco i przecząco
• nauczyciel pokazuje ilustracje z czynnościami i formułuje pytania typu : Tanzt du?, uczniowie odpowiadają twierdząco bądź przecząco na zadane pytanie. Następnie wybrany przez nauczyciela uczeń przejmuje rolę nauczyciela
• wskazany przez nauczyciela uczeń podchodzi do biurka, losuje jedną z przygotowanych przez nauczyciela kartek z pytaniami. Pozostałe osoby próbują odgadnąć, jakie pytanie wylosował. Osoba, która odgadnie pytanie i prawidłowo je zbuduje, wychodzi na środek i zabawa zaczyna się od początku.

5. Faza końcowa:
• uczniowie zapisują zadanie domowe (Odpowiedz twierdząco i przecząco na pytania: Turnst du gern? Spielst du Basketball? Telefonierst du oft?
• nauczyciel podsumowuje lekcje, nagradza aktywnych
• nauczyciel żegna się klasą.





Wyświetleń: 3191


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.