Katalog Małgorzata Forystek, 2010-06-03 Jasło Zajęcia artystyczne, Program nauczania Program autorski: Edukacja artystyczna dzieci w wieku przedszkolnym "Dziecko i jego możliwości artystyczne".Małgorzata Forystek Program autorski: Edukacja artystyczna dzieci w wieku przedszkolnym „Dziecko i jego możliwości artystyczne” w Młodzieżowym Domu Kultury w Jaśle „Wszystko, co najważniejsze dla życia, zdarza się w pierwszych sześciu latach!” G. Vico Jasło 2009 WSTĘP Dziecko w wieku przedszkolnym wykazuje naturalną dla swojego wieku i etapu rozwoju potrzebę ekspresji twórczej. Tworzy ono własny świat. Po to, by dziecko mogło wyzwolić swój wewnętrzny świat i posługiwać się właściwymi mu sposobami ekspresji – gestem, mimiką, słowem mówionym, aktywnością plastyczną i muzyczną – trzeba uszanować jego spontaniczność, czuwać nad tym, aby unikać wszystkiego, co może pociągnąć za sobą zahamowanie tendencji ekspresyjnych [1]. Dzieci są kreatywne z natury, dlatego tę wspaniałą zdolność należy w nich pielęgnować i rozwijać. Twórczość dziecięca jest czynnością odruchową, instynktowną i podświadomą. Mały artysta przeżywa radość kreacyjną, która pobudza go do dalszej zabawy formami, barwą czy dźwiękiem. Sztuka dziecka jest piękna w swojej naiwności, potrafi nas zachwycić, ująć szczególnym sposobem postrzegania otaczającego świata. Dla dziecka jego własna twórczość jest źródłem radości, dobrej zabawy, zaangażowania i podstawową formą uczenia się oraz zdobywania wiedzy o otaczającej rzeczywistości. Rysunek, taniec, ruch, muzyka i śpiew to te rodzaje ekspresji, które wyzwalane w sposób naturalny i umiejętnie wykorzystywane, służyć mogą rozwijaniu u dziecka potrzeby poznawania świata i kształceniu jego aktywności edukacyjnej. Integracja plastyki, muzyki, słowa i ruchu stwarza możliwości wykorzystywania różnych form dziecięcej aktywności twórczej w jego rozwoju intelektualnym, poznawczym, emocjonalnym i społecznym. WPROWADZENIE DO PROGRAMU W ostatnich latach wzrosła świadomość społeczeństwa o potrzebie kontaktu dzieci z rówieśnikami, o tym jak pozytywny wpływ na rozwój ma pobyt dziecka w przedszkolu . Jednak w naszym środowisku lokalnym przedszkoli jest za mało, aby wszystkie chętne dzieci mogły zostać objęte wychowaniem przedszkolnym. Dziecko pozostające w domu nie ma takich możliwości rozwijania swojej aktywności twórczej jak dziecko przedszkolne. Dlatego Młodzieżowy Dom Kultury w Jaśle, oprócz swojej stałej oferty zajęć dla dzieci i młodzieży, wychodzi naprzeciw potrzebom dzieci, które z różnych przyczyn nie uczęszczają do przedszkola. Naszymi wychowankami są 3, 4 i 5 – latki. To z myślą o nich stworzyliśmy takie formy zajęć jak Akademia Malucha i Ogródkowe Przedszkole, w których dzieci podzielone na grupy wiekowe, bawiąc się, rozwijają swoje zainteresowania i zdolności w zakresie muzyki, tańca, plastyki i teatru. Kiedy dorastają wybierają ten rodzaj zajęć, który daje im możliwość dalszego rozwoju indywidualnych zainteresowań i zdolności. Będąc koordynatorem obydwu form zajęć zauważyłam coraz większe zainteresowanie naszą działalnością ze strony rodziców i dzieci, które bardzo chętnie uczęszczają do nas na zajęcia. Obserwując rozwój twórczości artystycznej dzieci będących naszymi wychowankami, ich pierwsze sukcesy i osiągnięcia, zdecydowałam się opracować program edukacji artystycznej, który mógłby zostać wykorzystany przez MDK w Jaśle, jako, że jesteśmy placówką której priorytetem jest rozwijanie uzdolnień artystycznych poprzez różnorodne formy aktywności twórczej. Z kilkuletniej praktyki pedagogicznej wiem, że wszelkie zajęcia o charakterze twórczym – plastyka, taniec, muzyka i teatr zawsze cieszą się ogromnym zainteresowaniem dzieci. Aktywne uczestnictwo w tych zajęciach jest dla każdego dziecka wspaniałą zabawą, daje zadowolenie, radość i satysfakcję. Poza tym pomaga w budowaniu pozytywnego obrazu – własnego „Ja”, dziecko poznaje samego siebie, oswaja się z innymi, nabiera zaufania do siebie i własnych możliwości. To sprawia, że jest w stanie sprostać dużym wymaganiom, nawet wtedy, gdy pochodzi z zaniedbanych środowisk. Program „Dziecko i jego możliwości artystyczne” uwzględnia potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci w wieku 3 – 5 lat oraz stanowi ważny element w edukacji dzieci i wskazuje główne kierunki pracy nauczyciela z dziećmi w rozwoju ich twórczości artystycznej. Małgorzata Forystek CELE EDUKACYJNE Program edukacji artystycznej jest zgodny z Podstawą programową Wychowania Przedszkolnego i zintegrowany z jej treściami : · wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień · wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne. 1. Cel ogólny Rozwijanie możliwości artystycznych dziecka poprzez wzbudzanie zainteresowań sztuką, kształcenie umiejętności jej odbioru i tworzenia w zakresie aktywności plastycznej, muzycznej i teatralnej. Cele ukierunkowane na dziecko wyznaczają następujące zadania polegające na: · odkrywaniu i rozwijaniu indywidualnych uzdolnień artystycznych dziecka; · rozwijaniu inwencji twórczej w różnych formach aktywności twórczej dziecka: plastyka, muzyka, taniec i teatr; · wspieraniu samodzielnych działań i zabaw twórczych dziecka; · organizowaniu sytuacji edukacyjnych umożliwiających dziecku kontakt z różnymi dziedzinami sztuki: malarstwo, rzeźba, muzyka, ruch, taniec i teatr; · kształtowaniu umiejętności wyrażania własnych doznań i przeżyć w kontaktach ze sztuką; · rozwijaniu pomysłowości i wyobraźni w działaniu poprzez dostarczanie dziecku materiałów, narzędzi i środków oraz wskazywanie na różne możliwości ich wykorzystania; · zaspokajaniu poczucia bezpieczeństwa, akceptacji, budowaniu pozytywnego obrazu samego siebie, w grupie rówieśniczej. 2. Cele szczegółowe · rozbudzanie muzycznych zainteresowań, · kształtowanie umiejętności słuchania prostych utworów muzycznych, · rozwój muzykalności i podstawowych zdolności muzycznych, takich jak: poczucie rytmu, tempa, dynamiki, pamięci muzycznej, · nauka śpiewania piosenek, · rozbudzanie plastycznych zainteresowań, · uwrażliwienie dzieci na piękno natury i dzieł sztuk plastycznych, · rozwijanie wyobraźni i twórczej aktywności w dziedzinie muzyki, plastyki, teatru, próby łączenia działań artystycznych, · uwrażliwienie na piękno słowa mówionego, bogacenie czynnego słownictwa dzieci, · rozwijanie umiejętności przedstawiania poznanych utworów za pomocą gestu, mimiki, ruchu, · zdobywanie umiejętności poruszania się w przestrzeni, słuchania i wypowiadania się, · kształcenie umiejętności współdziałania w grupie. Bezpośrednim podmiotem programu jest dziecko w wieku przedszkolnym. Realizacja programu zależy od grupy wychowanków, dla których nauczyciel spośród treści zawartych w programie wybierze te najbardziej odpowiednie, uwzględniając przy tym ich osobiste zainteresowania i uzdolnienia artystyczne. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECI Dzięki realizacji treści przedstawionych w programie edukacji artystycznej dziecko: · odkrywa własne możliwości i uzdolnienia artystyczne, · potrafi słuchać, patrzeć, tworzyć i wyrażać własne przeżycia w kontaktach z różnymi dziedzinami sztuki, · kształci i wzbogaca własną pomysłowość, wyobraźnię oraz inwencję twórczą w różnych formach aktywności, · potrafi przezwyciężyć obawy związane z publicznymi występami, · potrafi współdziałać w zespole, · dostrzega piękno sztuki, · odczuwa radość i satysfakcję z pozytywnych efektów własnych działań. METODY I FORMY REALIZACJI PROGRAMU Program edukacji artystycznej „ Dziecko i jego możliwości artystyczne” ma na celu rozwijanie możliwości i uzdolnień artystycznych dziecka w wieku przedszkolnym i obejmuje on główne dziedziny jego aktywności: muzyczno – ruchową, plastyczną i teatralną. Wdrożenie i realizacja programu wskazuje na konieczność integracji zajęć plastycznych, muzycznych i teatralnych. Dobór metod i form pracy z dzieckiem sprzyjać będzie odkrywaniu wrodzonych uzdolnień i rozwojowi twórczości dziecięcej. Na kształtowanie postawy twórczej dziecka korzystnie wpływają: · metody aktywizujące – odkrywanie, poszukiwanie, przeżywanie i działanie, · metody słowne - rozmowa, opowiadanie, objaśnienie, instrukcja słowna, zagadka, · oglądowe – pokaz, wzór, przykład. Realizując program „ Dziecko i jego możliwości artystyczne” powinny zostać wykorzystane wszystkie formy pracy: indywidualna, grupowa i zbiorowa. Nie wolno zapominać też o obowiązującej dla wieku przedszkolnego zasadzie nauki poprzez zabawę. Forma zabawowa powinna dominować w zajęciach o charakterze artystycznym i dlatego wskazane jest stosowanie następujących form pracy z dziećmi : · zabawy twórcze; · zabawy inscenizowane; · zabawy ruchowe; · zabawy przy muzyce; · wycieczki; · spotkania z artystami; · konkursy; · uroczystości; · wystawy. WARUNKI REALIZACJI PROGRAMU Zaproponowany program przyczynia się do rozwoju i wychowania dziecka w wieku przedszkolnym. Umożliwia zaspokajanie naturalnej potrzeby ekspresji w dziedzinach działalności twórczej, poszerza skalę wzruszeń i przeżyć, rozwija wrażliwość artystyczną. Program mój oparłam na założeniu, że wysiłek podejmowany w ramach pracy wychowawczo-dydaktycznej przyniesie efekty, jeżeli: · treści, formy i metody pracy uwzględniać będą oczekiwania dzieci, będą dostosowane do ich potrzeb i zainteresowań oraz możliwości, · działania realizowane będą wspólnie z innymi nauczycielami oraz rodzicami. Program ten można realizować w naszej placówce, ponieważ posiadamy odpowiednią bazę dydaktyczną, którą stanowi dobre wyposażenie, odpowiednie do zajęć artystycznych i potrzeb dziecka. Obejmuje ono: · odpowiednio wyposażoną pracownię plastyczną: sztalugi, narzędzia pracy, materiał do zajęć plastycznych, odzież ochronną dla dzieci, · salę do zajęć muzycznych i ruchowych wyposażoną w instrumenty perkusyjne, pianino, środki audiowizualne, przybory do ćwiczeń ruchowych, · odpowiednio dobraną literaturę muzyczną dla dzieci, · rekwizytornię wyposażoną w różnorodne elementy dekoracji scenicznej, kostiumy teatralne, lalki (pacynki, kukiełki, marionetki), · bogaty zbiór literatury fachowej dla nauczyciela i literatury dziecięcej. EWALUACJA PROGRAMU Realizacja programu umożliwia nauczycielowi dokonywanie systematycznej ewaluacji, której można dokonać poprzez: · zbadanie opinii rodziców, zorganizowanej w formie ankiety, dotyczącej wpływu na rozwój dziecka edukacji artystycznej, · analizę osiągnięć dzieci, · udział w konkursach artystycznych, · zdobyte przez dzieci wyróżnienia i nagrody. Ewaluacja służy także samemu nauczycielowi, który ma na jej podstawie możliwość dokonania samooceny swojej pracy z dziećmi oraz okazję do refleksji nad swoimi kompetencjami, wiedzą merytoryczną o twórczości artystycznej dziecka w wieku przedszkolnym. TREŚCI PROGRAMOWE Treści programowe edukacji artystycznej zostały podzielone na trzy rozdziały, z których każdy odnosi się do konkretnej formy aktywności dziecka. Zakres treści do realizacji jest ułożony według stopnia trudności, który rośnie wraz z przyswojeniem przez dzieci zamierzonych celów. I. AKTYWNOŚĆ MUZYCZNA – to część poświęcona kontaktom dziecka z muzyką. Zaprezentowane tu zostały różne formy aktywności muzycznej dziecka z wykorzystaniem elementów nowoczesnych metod i koncepcji edukacyjnych kształcenia muzycznego dziecka (metoda C. Orffa, E. Jacquesa – Dalcroze’a, aktywnego słuchania muzyki B. Strauss, pedagogiki zabawy, Metoda Dobrego Startu). II. AKTYWNOŚĆ PLASTYCZNA – ta część programu jest poświęcona działalności plastycznej dziecka. Pod kierunkiem swojego nauczyciela dziecko poznaje techniki plastyczne, narzędzia i środki wyrazu artystycznego służące do przedstawiania otaczającej rzeczywistości w formie plastycznej. Dziecko uczy się rozpoznawać i tworzyć barwy, projektować proste formy użytkowe i przestrzenne, rozwija własną pomysłowość i wyobraźnię. III. AKTYWNOŚĆ TEATRALNA – celem tych zajęć jest zapoznanie dziecka ze sztuką teatralną, poznanie środków wyrazu artystycznego stosowanych w teatrze, kształcenie umiejętności dramatycznych podczas zabaw twórczych, wprowadzenie elementów gry aktorskiej w tworzonych przez grupę inscenizacjach zakończonych występem przed publicznością na prawdziwej scenie. AKTYWNOŚĆ MUZYCZNA Treści programowe: 1.Uwrażliwianie dzieci na piękno muzyki Stwarzanie okazji do bezpośrednich kontaktów dziecka z muzyką poprzez : · Koncerty, · Śpiew, · Taniec, · literaturę muzyczną z zakresu muzyki artystycznej. Nabywanie przez dziecko umiejętności słuchania i rozumienia muzyki przez: · pobudzanie uwagi słuchowej, · przygotowanie dziecka do słuchania, · stwarzanie warunków sprzyjających słuchaniu muzyki „żywej” Kształtowanie wrażliwości na odbiór muzyki przez umożliwianie dziecku emocjonalnego przeżywania muzyki. Poznawanie podstawowych elementów muzyki: · melodia, · tempo, · rytm, · dynamika, · wysokość dźwięku. 2.Umiejętność słuchania i śpiewania piosenek Dostarczanie dziecku bogatego repertuaru piosenek dziecięcych: · piosenki związane z tematyką zajęć, · piosenki okolicznościowe, · piosenki związane z kalendarzem przyrody. Organizowanie warunków do nabywania i doskonalenia u dzieci umiejętności śpiewu poprzez: · kształcenie procesów poznawczych: pamięć, uwaga, percepcja słuchowo – wzrokowa, · słuchanie śpiewu nauczycielki, · słuchanie piosenek odtwarzanych z płyt kompaktowych, · ćwiczenia słuchowe, · ćwiczenia emisyjne. Zachęcanie do udziału w konkursach piosenki. Organizowanie występów dla rodziców oraz dla najbliższego środowiska. 3. Umiejętność wyrażania muzyki ruchem Rozwijanie naturalnej zdolności dziecka do reagowania ruchem na muzykę przez: zabawy ze śpiewem: · zabawy inscenizowane, · zabawy taneczne, · zabawy rytmiczne, zabawy ruchowe oparte na treści piosenki, zabawy rytmiczne przy akompaniamencie instrumentalnym: · dostosowanie ruchu do tempa muzyki, · kształcenie spostrzegawczości, refleksu, pamięci, · realizacja ruchowa wartości rytmicznych, · kształcenie wrażliwości na wysokość, dynamikę dźwięku i czas jego brzmienia, dowolne interpretowanie ruchem różnych rodzajów muzyki, zabawy z zastosowaniem elementów tańca: · nauka prostych układów tanecznych, nauka kroku prostych tańców: · polka, · krakowiak. 4. Zapoznanie z wyglądem i techniką gry na instrumentach Pobudzanie wyobraźni dziecka i rozwijanie słuchu muzycznego poprzez poszukiwanie efektów akustycznych z wykorzystaniem źródeł pozamuzycznych: · zabawy akustyczne- odkrywanie dźwięków, · konstruowanie instrumentów z różnych materiałów i według własnego pomysłu. Stwarzanie okazji do samodzielnego poszukiwania sposobów uzyskiwania efektów akustycznych · z wykorzystaniem samodzielnie wykonanych instrumentów – zabawek, z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych. Poznawanie instrumentów muzycznych (rodzaj, nazwa i brzmienie). Kształcenie zdolności muzycznych dziecka poprzez nabywanie umiejętności grania na instrumentach perkusyjnych: · poszukiwanie efektów dźwiękowych na instrumentach perkusyjnych; · prezentowanie sposobu gry na instrumentach; · gra arytmiczna- dowolne rytmy; · powtarzanie prostych tematów rytmicznych; samodzielne układanie rytmów. AKTYWNOŚĆ PLASTYCZNA Treści programowe: 1.Umożliwianie kontaktu ze sztuką Wzbudzanie zainteresowań sztuką. Stwarzanie warunków do poznawania sztuki sławnych artystów: · zwiedzanie ekspozycji malarstwa w muzeum; · oglądanie rzeźb i pomników w najbliższym środowisku. Stwarzanie okazji do poznawanie miejsc prezentujących prace artystów – plastyków: · galeria; · wystawa; · wernisaż. 2.Techniki plastyczne Poznawanie podstawowych technik plastycznych: · rysunek; · malowanie farbami · wycinanka; · wydzieranka; · wyklejanka; · collage; · lepienie; · sztuka składania papieru – origami. Poznawanie środków wyrazu artystycznego i stosowanie ich w tworzeniu własnego obrazu: · kredka świecowa, · kredka ołówkowa, · pastele suche i olejne, · ołówek, · flamastry, · węgiel drzewny, · kreda, · farby plakatowe, · farby wodne- akwarele, · tusz, · tempery, · kolorowy papier, · karton, · materiał przyrodniczy ( gałązki, patyczki, nasiona, muszle, kamyczki, liście, itp.), · materiały różne ( folia, skrawki materiału, bibuła, tworzywa sztuczne, włóczka, drut itp.), · glina. Poznawanie narzędzi pracy: · pędzel, · nożyczki, · patyczek, · palce własnych rąk, · klej, · sztalugi. 3.Różnorodność barw Poznawanie podstawowych środków wyrazu artystycznego: · barwa, · kształt, · kreska, · linia, · plama. Nabywanie umiejętności rozpoznawania i nazywania barw · barwy podstawowe: żółty, czerwony, niebieski , biały, czarny; · barwy pochodne: pomarańczowy, brązowy, fioletowy, różowy, zielony, granatowy. Poznawanie znaczenia barw przy wyrażaniu nastroju i przedstawianiu przedmiotów, zdarzeń i postaci. 4.Tworzenie prac plastycznych Rozwijanie własnej wyobraźni i pomysłowości poprzez tworzenie różnorodnych prac plastycznych : · w oparciu o obserwacje i doświadczenia, · przedstawianie i wyrażanie zjawisk, wydarzeń i postaci fantastycznych, · przedstawianie wydarzeń z życia codziennego, · przedstawianie scen wyrażających odpowiedni nastrój. Kształtowanie umiejętności tworzenia prac inspirowanych muzyką, i literaturą: · przedstawianie krajobrazu i najbliższego środowiska otaczającego dziecko, · przedstawianie własnego stosunku do otaczającej rzeczywistości. Wykonywanie prostych form użytkowych: · faktura wklęsła jako ślad narzędzia, · modelowanie z tworzywa plastycznego (plastelina, masa solna, glina), Eksperymentowanie materiałami i narzędziami: · posługiwanie się różnymi narzędziami, · operowanie różnymi rodzajami linii i plamami zależnymi od narzędzia, · rysowanie na dużych powierzchniach ( kredą na asfalcie) i na kolorowych, dużych arkuszach papieru. 5. Tworzenie galerii sztuki dziecięcej Kształcenie potrzeby eksponowania wytworów własnej sztuki dla innych : · organizowanie na terenie placówki galerii sztuki dziecięcej, eksponującej prace dzieci, zachęcanie do udziału w konkursach plastycznych. AKTYWNOŚĆ TEATRALNA Treści programowe: 1. Zapoznanie z teatrem Poznawanie różnych form teatralnych poprzez udział w spektaklach i widowiskach teatralnych: cechy charakterystyczne poszczególnych form scenicznych: · teatr lalkowy jako forma teatralna przedstawiona przez aktora mówiącego kierującego lalką; rodzaje lalek: kukiełka, pacynka, marionetka, · teatr żywego aktora treść przedstawiana przez żywego aktora: ruchy ciała, mimika twarzy i gesty, kostium, · pantomima jako forma sceniczna wyrażająca treść poprzez gesty, mimikę twarzy i ciała, ruch, pozy, · teatr cieni jako forma interpretacji teatralnej z wykorzystaniem ekranu, światła i cienia, · drama. Poznawanie pracy aktora: § w teatrze lalkowym sposób kierowania lalką w zależności od jej rodzaju § w teatrze żywego aktora · przedstawienie roli za pomocą odpowiednio do niej dobranego kostiumu i rekwizytu, · praca z tekstem. Obserwacja ruchu aktora na scenie. Spotkanie z twórcami sztuki teatralnej dla dzieci: · poznanie ludzi pracujących w teatrze i wykonywanej przez nich pracy; Kształcenie umiejętności dokonywania oceny własnej oglądanych spektakli teatralnych dla dzieci. 2. Zabawy w teatr Nabywanie umiejętności przekazywania informacji za pomocą ruchu, gestu, mimiki i pozy poprzez: · zabawy o charakterze naśladowczym (wiersze, piosenki), · inscenizowanie ruchem sytuacji opisanych słownie przez nauczyciela, · odtwarzanie własnymi słowami i za pomocą gestu i ruchu zachowań postaci z oglądanych przedstawień teatralnych i utworów literackich, · inscenizowanie ruchem krótkich utworów literackich (nagrania utworów literackich: wiersze, bajki, proza). Tworzenie warunków do podejmowania przez dziecko zabaw twórczych: · słuchanie różnorodnych utworów literatury dziecięcej, · dostarczanie akcesoriów, materiałów i narzędzi oraz wskazywanie na różne możliwości ich wykorzystania w zabawie, podejmowanie określonej w zabawie roli i realizowanie jej · według własnego pomysłu, · wspieranie samodzielności dziecka w naradzaniu się, dyskutowaniu i podejmowaniu decyzji oraz w wyborze roli i sposobie jej realizowania w zabawie. 3.Tworzenie inscenizacji teatralnych Rozwijanie twórczej postawy dziecka poprzez tworzenie widowiska teatralnego w zespole dziecięcym: · wzbogacanie pomysłowości dziecka i pobudzanie twórczej wyobraźni poprzez tekst literacki, · przygotowanie elementów dekoracji i lalek do wybranego utworu literackiego, · dobór wraz z dziećmi muzyki do przedstawienia teatralnego : - wykorzystanie utworów muzycznych - tworzenie przez dzieci naturalnej muzyki za pomocą instrumentów muzycznych (dzwonki, grzechotka, bębenek, tamburyno, kołatka), · nabywanie umiejętności kierowania ruchem lalki, · praca z tekstem literackim. Poznawanie etapów przygotowania inscenizacji teatralnej: · wybór utworu do inscenizacji, · opracowanie scenariusza podział ról, · przygotowanie scenografii, · przygotowanie kostiumów i rekwizytów. Nabywanie umiejętności aktorskich przez dziecko: · pełnienie określonej roli w teatrzyku dziecięcym, · uczenie się sposobu właściwej interpretacji danej roli: ruch, mimika, gesty, dykcja. Współdziałanie i organizacja zespołu dziecięcego w inscenizacji: · miejsce dziecka na scenie, · dialogi sceniczne, · układy taneczne, · partie wokalne, poruszanie się dzieci na scenie. BIBLIOGRAFIA 1. Bogdanowicz M.: Metoda Dobrego Startu, WSiP, Warszawa 2008. 2. Burowska Z.: Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, WSiP, Warszawa 1980. 3. Gloton R., Clero C.: Twórcza aktywność dziecka, WSiP, Warszawa 1985. 4. Lam W.: Sztuka dziecka i jej naturalny rozwój, Nasza Księgarnia, Warszawa 1966. 5. Ławrowska R .: Muzyka i ruch, WSiP, Warszawa 1991. 6. Megrier D.: Zabawy teatralne w przedszkolu, Cyklady, Warszawa 2000. 7. Sacher W.A.: Słuchanie muzyki i aktywność artystyczna dzieci, Kraków, Impuls, 1999. 8. Zborowski J.: Rozwijanie aktywności twórczej dzieci, WSiP, Warszawa 1986. Artykuły: 1. Kisslinger - Dąbrowska E.: Jak inspirować przedszkolaka do twórczości? W: Edukacja w Przedszkolu, Raabee, 1999. 2. Opiłowska T.: Ekspresja i percepcja plastyczna i jej rola w kształtowaniu osobowości dzieci W: Życie Szkoły, 1985/ nr 7 – 8. 3. Samoraj M.: Artystą być... w przedszkolu., W: Edukacja w Przedszkolu, Raabee, 1999. 4. Skrzetuska G.: Edukacja dziecka przez sztukę, W: Plastyka w Szkole, 5. Tarczyński J.: Aktywne słuchanie muzyki według Batii Strauss, W: Wychowanie Muzyczne w Szkole, 2000/ nr 2 - 3. Wyświetleń: 28620
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |