Katalog Tadeusz Olszowski, 2010-06-03 Białystok Pedagogika, Konspekty Scenariusz zajęć: Metodyka pracy z techniką worka czarodziejskiego w poszczególnych grupach rozwojowych.Scenariusz zajęć: Metodyka pracy z techniką worka czarodziejskiego w poszczególnych grupach rozwojowych ( lekcja literatura dziecięca I klasa Opiekunka dziecięca 23.03.2010 roku)- opracował i przeprowadził mgr Tadeusz Olszowski - nauczyciel w Szkole Policealnej Nr 2 Pracowników Medycznych i Społecznych w Białymstoku I. Metodyka pracy z techniką worka czarodziejskiego w poszczególnych grupach rozwojowych w wieku od 0 do 6 lat.. II. Cele zajęć: - poznać metodę pracy z workiem czarodziejskim występującą w poszczególnych grupach, - zrozumieć istotę gier i zabaw dydaktycznych, - umieć praktycznie zastosować zabawę z workiem czarodziejskim, - wdrażać do prawidłowego dostosowywania gier i zabaw dydaktycznych do odpowiednich grup. III. Uwagi dotyczące realizacji zajęć: - ilość godzin przeznaczonych na realizację tematu – 1 godzina, - metody i techniki pracy: metoda podająca, oglądowa. IV. Środki dydaktyczne: - „ Wychowanie i nauczanie w przedszkolu” praca zbiorowa pod redakcją Ireny Dudzińskiej. - „ Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli” Zofii Bogdanowicz. - Worek z przyborami: ( lalka, miś, samochodzik) – 0-2 lat, - Worek z przyborami: ( mydło, pasta, szczoteczka, gąbka, ręcznik ), - Worek z przyborami: ( talerz : płytki, głęboki ), łyżka, łyżeczka, widelec. V. Przebieg zajęć: Wprowadzenie: Na poprzednich zajęciach poznaliśmy różne rodzaje technik dydaktycznych stosowanych na d rozwojem mowy: czynnej i biernej dziecka. Przypomnijmy co rozumiemy pod postacią mowy werbalnej. Jaka jest jeszcze mowa oprócz mowy werbalnej. Niech ktoś z Was powie mi jaka to mowa- mowa pozawerbalna: mimika, gest itp. Rozwinięcie: Na dzisiejszych zajęciach poznamy jedną z zabaw dydaktycznych, która stosowana jest w różnych dziecięcych grupach rozwojowych. Pani Zofia Bogdanowicz jako specjalistka w zakresie gier i zabaw dydaktycznych dla dzieci opracowała koncepcję doboru zabaw dydaktycznych dla różnych grup wiekowych, które mają spełniać różne zadania: 1. Zapoznać z zabawami o różnych celach dydaktycznych, z różnymi formami ich przeprowadzania. 2. Wyjaśnić na czym polega różnica pomiędzy zabawami dla młodszych i starszych wiekiem dzieci, i uzasadnić konieczność uwzględniania stopnia trudności przy ich podejmowaniu. 3. Podkreślić potrzebę skrupulatnego przygotowania się do pokierowania każdą zaplanowaną zabawą. 4. Wykazać możliwość stosowania w zabawach przedmiotów nieskomplikowanych, łatwo dostępnych i niekosztownych. Gra dydaktyczna jest także zabawą. Różnica polega na tym, że zabawa jest nastawiona na osiągnięcie celu i dobre rozwiązanie zadania sprawia dziecku zadowolenie. W grze natomiast występuje element współzawodnictwa, występują określone reguły i występuje pojęcie wygranej. Gry i zabawy dydaktyczne można dzielić według pewnych zasad: 1. W pierwszym podziale zabaw i gier dydaktycznych kryterium doboru stanowi cel, a mianowicie: - określenie cech przedmiotów i ich położenia, - utrwalenie pojęć matematycznych, - utrwalenie wiadomości o otoczeniu społecznym i przyrodniczym, - ćwiczenie poprawności wymowy. 2. W drugim podziale zabaw i gier dydaktycznych kryterium stanowi materiał, który stosujemy. Uwzględniamy tu 4 rodzaje zabaw w zależności od materiału: - zabawy z pomocami gotowymi w których zawarte jest zadanie do wykonania ( np. wieża, sześciany różnej wielkości ), - zabawy słowne jak zagadki, niedokończone rymy i inne ( np. „ żeby kózka nie skakała...... to by nóżki nie złamała”- dopowiedziane ), - układanki, łamigłówki, itp., - zabawy typu czarodziejski worek ( np. zgadnijcie czego brak na stole; w tego typu zabawie stosujemy przedmioty codziennego użytku ). Celem dzisiejszych zajęć jest zapoznanie się z nieznaną nam z dotychczasowych zajęć zabawą czarodziejskiego worka. Jest to bardzo prosta zabawa, która nie wymaga dużego nakładu finansowego, a może być stosowana w różnych grupach wiekowych. I tak poczynając od dzieci najmłodszych 0-2 lat worek czarodziejski można zastosować następująco: w worku umieszczamy przedmioty z najbliższego otoczenia dziecka np.: miś, lalka, samochodzik. Zadaniem dziecka jest wyjęcie z tego worka tej zabawki i powiedzenie jak nazywa się ta zabawka, którą wyjęło z worka. Zachęcamy do dalszych poszukiwań w worku. Większy stopień trudności ma zabawa dla dzieci w wieku 3-4 lat. Tutaj zadaniem dzieci jest wskazanie przedmiotów ( ich nazwy ) z określeniem ich przeznaczenia. Innym rodzajem zabawy może być odszukanie przez dziecko swojej czapki, czy szalika pośród czapek i szalików innych dzieci. Natomiast zadaniem dzieci w wieku 5-6 lat jest odpoznanie do czego służą sztućce: łyżka, łyżeczka, widelec, talerz: głęboki, płytki. A teraz moi drodzy przeprowadzimy praktyczne ćwiczenia z zastosowaniem zabawy typu czarodziejski worek. Podzielcie się na trzy grupy. Teraz niech podejdą przedstawiciele poszczególnych grup:1,2,3. Weźcie worki z oznaczanymi numerami. Otwórzcie worek i powiedzcie której grupie wiekowej odpowiada jego zawartość. Następnie przeprowadzane są zabawy z workiem czarodziejskim dla poszczególnych grup wiekowych: 0-2 lat, 3-4 lat oraz 5-6 lat. Zakończenie: Podane zabawy odbiegają charakterem od manipulacyjnych, konstrukcyjnych, tematycznych. Są zabawami , w których dzieci uczą się od dorosłych, a gdy którąś z tych zabaw czy gier polubią, zrozumieją jej zasady same je podejmują. Wyświetleń: 3865
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |