Katalog

Tadeusz Olszowski, 2010-06-03
Białystok

Pedagogika, Konspekty

Scenariusz zajęć: Metodyka pracy z techniką worka czarodziejskiego w poszczególnych grupach rozwojowych.

- n +

Scenariusz zajęć: Metodyka pracy z techniką worka czarodziejskiego w poszczególnych
grupach rozwojowych ( lekcja literatura dziecięca I klasa Opiekunka
dziecięca 23.03.2010 roku)- opracował i przeprowadził mgr Tadeusz Olszowski -
nauczyciel w Szkole Policealnej Nr 2 Pracowników Medycznych i Społecznych w
Białymstoku

I. Metodyka pracy z techniką worka czarodziejskiego w poszczególnych grupach rozwojowych w wieku od 0 do 6 lat..

II. Cele zajęć:
- poznać metodę pracy z workiem czarodziejskim występującą w poszczególnych grupach,
- zrozumieć istotę gier i zabaw dydaktycznych,
- umieć praktycznie zastosować zabawę z workiem czarodziejskim,
- wdrażać do prawidłowego dostosowywania gier i zabaw dydaktycznych do odpowiednich grup.

III. Uwagi dotyczące realizacji zajęć:
- ilość godzin przeznaczonych na realizację tematu – 1 godzina,
- metody i techniki pracy: metoda podająca, oglądowa.

IV. Środki dydaktyczne:
- „ Wychowanie i nauczanie w przedszkolu” praca zbiorowa pod redakcją Ireny Dudzińskiej.
- „ Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli” Zofii Bogdanowicz.
- Worek z przyborami: ( lalka, miś, samochodzik) – 0-2 lat,
- Worek z przyborami: ( mydło, pasta, szczoteczka, gąbka, ręcznik ),
- Worek z przyborami: ( talerz : płytki, głęboki ), łyżka, łyżeczka, widelec.

V. Przebieg zajęć:

Wprowadzenie:
Na poprzednich zajęciach poznaliśmy różne rodzaje technik dydaktycznych stosowanych na d rozwojem mowy: czynnej i biernej dziecka.
Przypomnijmy co rozumiemy pod postacią mowy werbalnej. Jaka jest jeszcze mowa oprócz mowy werbalnej. Niech ktoś z Was powie mi jaka to mowa- mowa pozawerbalna: mimika, gest itp.

Rozwinięcie:
Na dzisiejszych zajęciach poznamy jedną z zabaw dydaktycznych, która stosowana jest w różnych dziecięcych grupach rozwojowych.
Pani Zofia Bogdanowicz jako specjalistka w zakresie gier i zabaw dydaktycznych dla dzieci opracowała koncepcję doboru zabaw dydaktycznych dla różnych grup wiekowych, które mają spełniać różne zadania:
1. Zapoznać z zabawami o różnych celach dydaktycznych, z różnymi formami ich przeprowadzania.
2. Wyjaśnić na czym polega różnica pomiędzy zabawami dla młodszych i starszych wiekiem dzieci, i uzasadnić konieczność uwzględniania stopnia trudności przy ich podejmowaniu.
3. Podkreślić potrzebę skrupulatnego przygotowania się do pokierowania każdą zaplanowaną zabawą.
4. Wykazać możliwość stosowania w zabawach przedmiotów nieskomplikowanych, łatwo dostępnych i niekosztownych.

Gra dydaktyczna jest także zabawą. Różnica polega na tym, że zabawa jest nastawiona na osiągnięcie celu i dobre rozwiązanie zadania sprawia dziecku zadowolenie. W grze natomiast występuje element współzawodnictwa, występują określone reguły i występuje pojęcie wygranej.
Gry i zabawy dydaktyczne można dzielić według pewnych zasad:
1. W pierwszym podziale zabaw i gier dydaktycznych kryterium doboru stanowi cel, a mianowicie:
- określenie cech przedmiotów i ich położenia,
- utrwalenie pojęć matematycznych,
- utrwalenie wiadomości o otoczeniu społecznym i przyrodniczym,
- ćwiczenie poprawności wymowy.
2. W drugim podziale zabaw i gier dydaktycznych kryterium stanowi materiał, który stosujemy. Uwzględniamy tu 4 rodzaje zabaw w zależności od materiału:
- zabawy z pomocami gotowymi w których zawarte jest zadanie do wykonania ( np. wieża, sześciany różnej wielkości ),
- zabawy słowne jak zagadki, niedokończone rymy i inne ( np. „ żeby kózka nie skakała...... to by nóżki nie złamała”- dopowiedziane ),
- układanki, łamigłówki, itp.,
- zabawy typu czarodziejski worek ( np. zgadnijcie czego brak na stole; w tego typu zabawie stosujemy przedmioty codziennego użytku ).

Celem dzisiejszych zajęć jest zapoznanie się z nieznaną nam z dotychczasowych zajęć zabawą czarodziejskiego worka. Jest to bardzo prosta zabawa, która nie wymaga dużego nakładu finansowego, a może być stosowana w różnych grupach wiekowych. I tak poczynając od dzieci najmłodszych 0-2 lat worek czarodziejski można zastosować następująco: w worku umieszczamy przedmioty z najbliższego otoczenia dziecka np.: miś, lalka, samochodzik. Zadaniem dziecka jest wyjęcie z tego worka tej zabawki i powiedzenie jak nazywa się ta zabawka, którą wyjęło z worka. Zachęcamy do dalszych poszukiwań w worku.
Większy stopień trudności ma zabawa dla dzieci w wieku 3-4 lat. Tutaj zadaniem dzieci jest wskazanie przedmiotów ( ich nazwy ) z określeniem ich przeznaczenia. Innym rodzajem zabawy może być odszukanie przez dziecko swojej czapki, czy szalika pośród czapek i szalików innych dzieci.
Natomiast zadaniem dzieci w wieku 5-6 lat jest odpoznanie do czego służą sztućce: łyżka, łyżeczka, widelec, talerz: głęboki, płytki.

A teraz moi drodzy przeprowadzimy praktyczne ćwiczenia z zastosowaniem zabawy typu czarodziejski worek. Podzielcie się na trzy grupy.
Teraz niech podejdą przedstawiciele poszczególnych grup:1,2,3. Weźcie worki z oznaczanymi numerami. Otwórzcie worek i powiedzcie której grupie wiekowej odpowiada jego zawartość. Następnie przeprowadzane są zabawy z workiem czarodziejskim dla poszczególnych grup wiekowych: 0-2 lat, 3-4 lat oraz 5-6 lat.

Zakończenie:
Podane zabawy odbiegają charakterem od manipulacyjnych, konstrukcyjnych, tematycznych. Są zabawami , w których dzieci uczą się od dorosłych, a gdy którąś z tych zabaw czy gier polubią, zrozumieją jej zasady same je podejmują.
Wyświetleń: 3865


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.