Katalog Mariola Kupka, 2010-06-03 Izbicko Wychowanie do życia w rodzinie, Scenariusze Jak widzę siebie? Scenariusz lekcji Wychowania do życia w rodzinie.Oprac. Mariola Kupka Jak widzę siebie CELE Po zajęciach uczeń: - potrafi określić jakie są jego zalety i wady, - wie, że istnieją typy temperamentów i potrafi je scharakteryzować, - rozumie, że trzeba ciągle siebie poznawać, - uświadamia sobie potrzebę pracy nad swoim rozwojem. FORMY I METODY zabawy integracyjne, opowiadanie, refleksja, praca w grupach, praca wspólna – plakat, praca z tekstem, praca indywidualna ŚRODKI DYDAKTYCZNE - kolorowe karteczki dla każdego ucznia, - flamastry, - tekst opowiadania o olbrzymie (załącznik 1), - wizytówki (załącznik 2), - arkusze szarego papieru, - tekst: charakterystyka typów temperamentu (załącznik 3), - karta pracy dla ucznia: jaki jestem (załącznik 4), - teksty aforyzmów, - tarcza i plastelina. PRZEBIEG ZAJĘĆ 1. Wprowadzenie (2 min.) a) nauczyciel wita wszystkich i na rozpoczęcie zajęć proponuje zabawę „Bezludna wyspa”. Uczniowie siadają w kręgu i kończą zdanie: „Na imię mam (np. Jacek) więc na bezludną wyspę zabiorę (np. jagody)”. Każdy uczestnik zabawy powtarza imiona osób i rzeczy, które zostały zabrane już na wyspę b) nauczyciel przedstawia temat zajęć 2. Próba nazwania swych zalet i wad (7 min) a) każdy uczeń otrzymuje kolorową karteczkę b) uczniowie zamykają oczy. Każdy wyobraża sobie swój wygląd, pozycję w jakiej siedzą a następnie nie otwierając oczu przenoszą uwagę na swoje wnętrze i zastanawiają się nad odpowiedzią na pytanie: „Jakie swoje zalety i wady widzisz?” c) na karteczce uczniowie wypisują po dwie swoje zalety i dwie wady d) uczniowie dzielą się na forum klasy przeżytym doświadczeniem. Jeśli chcą mogą odczytać jak siebie ocenili. Nauczyciel zwraca uwagę, aby ich wypowiedzi nie poddawać ocenie Wniosek: trudno jest oceniać samego siebie. Często mamy skłonność do wyolbrzymiania swoich wad, a trudno nam nazywać swoje zalety. Tymczasem każdy z nas je posiada. 3. Charakterystyka typów temperamentów (15 min) a) nauczyciel opowiada bajkę o olbrzymie. Zadaniem słuchaczy jest dopasowanie siebie do zachowania typowego dla jednego z typów temperamentów, o których jest mowa w opowiadaniu b) uczniowie otrzymują wizytówki i zapisują na nich swój typ temperamentu po czym przypinają go do ubrania jak tarczę c) uczniowie tworzą grupy według przynależności do poszczególnych temperamentów. Każda grupa opracowuje w formie graficzno-plastycznej „portret” przedstawiciela swojego temperamentu. Pomocą w jego powstaniu jest tekst: „Charakterystyka temperamentów”, jaki otrzymują od nauczyciela d) prezentacja prac na forum klasy Wniosek: każdy człowiek ma skłonność do wad i zalet. Aby stać się dojrzałym trzeba sobie z tego zdawać sprawę. Należy siebie dobrze poznać, swoje mocne i słabe strony, aby mądrze kierować swym zachowaniem. 4. Prezentacja własnej osoby (15 min) a) każdy uczeń otrzymuje kartę pracy, na której ma siebie przedstawić ukazując najbardziej charakteryzujące go cechy b) z powstałych prac uczniowie tworzą plakat pt. „Jacy Jesteśmy?” 5. Podsumowanie (5 min) a) nauczyciel wywiesza przygotowane aforyzmy i prosi uczniów o ich ocenę b) na zakończenie nauczyciel proponuje zabawę „Podróż statkiem”. Wybrany uczeń przejmuje rolę kapitana i wydaje poszczególne komendy np.: „na prawą burtę” – wszyscy biegną na prawą stronę klasy „na rufę” – wszyscy biegną do tyłu klasy „sztorm” – przytulamy się i łapiemy za ręce 6. Ewaluacja (1 min) Nauczyciel prosi uczniów, aby na tarczy przy wyjściu z klasy przyklejając w odpowiednim miejscu plastelinę ocenili, jak im się podobały zajęcia Wyświetleń: 5387
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |