![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | FORUM | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Justyna Jabłońska, 2010-06-03 Tomaszów Mazowiecki Lekcja wychowawcza, Konspekty Godzina Wychowawcza - klasa 6 - Patriotyzm wczoraj i dziś.Opracowała: Justyna Jabłońska Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Lubochni KONSPEKT ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH W KL. VI Przedmiot: Godzina Wychowawcza Temat: Patriotyzm wczoraj i dziś. Cel ogólny zajęć: pogłębienie wiedzy i refleksji na temat postaw patriotycznych. Cele szczegółowe – po zajęciach uczeń powinien umieć: • wytłumaczyć pojęcia: ojczyzna, patriotyzm, patriota • wskazać elementy zachowań i postaw patriotycznych • podać przykłady postaw patriotycznych tak w przeszłości, jak i w dniu dzisiejszym • wytłumaczyć, że bycie patriotą, to nie tylko walka zbrojna, ale i solidna nauka, praca, rzetelne postępowanie i wykonywanie obowiązków wobec innych osób i społeczeństwa • uczeń potrafi pracować i dyskutować w grupie, wysuwać argumenty i je uzasadniać Pojęcia kluczowe: ojczyzna, patriotyzm, patriota Forma: praca w grupach i zespołowa, burza mózgów Metody: słowne: pogadanka, dyskusja. Do przeprowadzenia zajęć niezbędne będą: arkusze papieru, mazaki (markery), Słownik Języka Polskiego. PRZEBIEG ZAJĘĆ Faza wstępna - powitanie - sprawy porządkowe i organizacyjne - zapoznanie uczniów z celami zajęć - nawiązanie do tematu (krótka dyskusja na temat patriotyzmu) Faza realizacyjna - podanie tematu lekcji (Patriotyzm wczoraj i dziś) - nauczyciel prosi uczniów aby przez chwilę zastanowili się (burza mózgów) i kolejno wymienili po jednym skojarzeniu ze słowem „ojczyzna” - jeden uczeń je zapisuje na tablicy - prowadzący zajęcia sprawdza ww. hasło w Słowniku Języka Polskiego i głośno je odczytuje - krótka pogadanka i podsumowanie wypowiedzi uczniów oraz porównanie definicji dzieci z danymi w Słowniku Języka Polskiego - nauczyciel pyta o symbole narodowe – ich wagę i rangę - następnie prowadzący zajęcia pyta uczniów jakie znaczenia mają dla nich słowa: „patriotyzm” i „patriota”, uczniowie po krótkim namyśle (burza mózgów) udzielają różnych odpowiedzi; jeden uczeń je zapisuje na tablicy - uczeń sprawdza hasła w Słowniku Języka Polskiego i głośno je odczytuje - nauczyciel podsumowuje wypowiedzi a następnie uzmysławia dzieciom, że różne mogą być miary patriotyzmu zależnie od czasów, w których człowiek żyje. - prowadzący zajęcia dzieli uczniów na grupy czteroosobowe, rozdaje przyniesione materiały, tj. arkusze papieru i mazaki, prosi aby w każdej grupie wybrać lidera, który będzie reprezentował grupę na forum klasy - daje grupom polecenie, aby każda z nich w ciągu kilku minut przedyskutowała i wypisała na papierze (po co najmniej) 5 cech patriotycznej postawy; następnie liderzy grup prezentują wyniki prac swego zespołu, a jedna osoba z klasy je sumuje –zapisuje na tablicy, w ten sposób wybrane zostają najczęściej udzielane odpowiedzi jako wypracowany przez klasę zbiór cech charakteryzujących postawę patriotyczną - po podsumowaniu wyników nauczyciel prosi, aby uczniowie wskazali postacie odpowiadające tym cechom - następnie pyta uczniów, z czego my Polacy powinniśmy być dumni, a czego powinniśmy się wstydzić - pyta: czy łatwiej było być patriotą w przeszłości (tak/nie) czy dziś (tak/nie) i dlaczego? - po krótkim namyśle (burza mózgów) uczniowie udzielają odpowiedzi uzasadniając je a jedna osoba zapisuje je na tablicy – po jednej stronie argumenty „za przeszłością”, a po drugiej „za współczesnością” - prosi uczniów, aby po krótkim namyśle opowiedzieli się po jednej lub drugiej stronie, z którą się utożsamiają Faza końcowa - krótkie powtórzenie wiadomości - uczniowie kończą zdanie: Jestem patriotą ponieważ ... - ocena pracy uczniów - uporządkowanie sali Zgłoś błąd Wyświetleń: 5739
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |