Katalog

Agnieszka Roesler, 2010-06-03
Radlin

Język polski, Konspekty

"Dobro przyjęliśmy z ręki Boga. Czemu zła przyjąć nie możemy?" Historia cierpiącego Hioba. Konspekt lekcji języka polskiego.

- n +

Temat: „Dobro przyjęliśmy z ręki Boga. Czemu zła przyjąć nie możemy?” Historia cierpiącego Hioba.
Cele lekcji:
W zakresie wiedzy:
• uczeń zna treść Księgi Hioba;
• uczeń zna tekst Ewangelii wg św. Łukasza;
• uczeń wie, że Księga Hioba należy do pism dydaktycznych;
• uczeń zna historię powstania Księgi Hioba;
• uczeń zna opinię Stefana Chwina na temat ludzkiego cierpienia.

W zakresie umiejętności:
• uczeń określa i ocenia postawę Hioba na podstawie fragmentów tekstów;
• uczeń odczytuje uniwersalny i symboliczny sens Księgi Hioba i zaprezentowanego na lekcji filmu;
• uczeń interpretuje teksty: Księga Hioba, Ewangelia wg św. Łukasza, Stefan Chwin o bólu;
• uczeń objaśnia znaczenie związku frazeologicznego hiobowe wieści;
• uczeń wykorzystuje kontekst „filmowy” do interpretacji omawianych tekstów;
• uczeń potrafi wyjaśnić sens zestawienia różnych tekstów kultury.

W zakresie postawy:
• uczeń wyraża własną opinię na temat ludzkiego cierpienia;
• uczeń rzeczowo i kulturalnie prowadzi dialog oraz uczestniczy w dyskusji;
• uczeń efektywnie pracuje w grupie;
• uczeń kształtuje system wartości moralnych.

Metody pracy:
• „ścieżka myśli”
• praca w grupach

Środki dydaktyczne:
• karta pracy „ścieżka myśli”
• film o cierpieniu współczesnego człowieka
• projektor multimedialny


Bibliografia:
• Baczko B.: Hiob, mój przyjaciel. Obietnice szczęścia i nieuchronność zła. Przeł.
J. Niecikowski. Warszawa 2001.
• Biblia Tysiąclecia.
• Bocian M.: Leksykon postaci biblijnych. Ich dalsze losy w judaizmie, chrześcijaństwie, islamie oraz w literaturze, muzyce i sztukach plastycznych. Przeł. J. Zychowicz. Kraków 1995, s. 172-176.
• Bukowski K.: Poszukiwania mądrości życia. [w tegoż:] Biblia a literatura polska. Warszawa 1984.
• Comte F.: Misterium bólu i cierpienia. [w tegoż:] Najsłynniejsze święte księgi świata. Łódź 1994, s. 142-143.
• Przewodnik po Biblii. Warszawa 1996.
• Rozmowy na koniec wieku. Kraków 1999.

Przebieg lekcji:

1. Wprowadzenie.
Nauczyciel prezentuje uczniom film, w którym ukazane są fotografie ludzi cierpiących we współczesnym świecie. „Obrazy” te będą wstępem do dyskusji o biblijnym Hiobie.
N: W jaki sposób człowiek współczesny cierpi? Jak radzi sobie z cierpieniem?
Czy człowiek musi cierpieć? Czy cierpienie ma sens?
Pytania te pomogą w interpretowaniu różnych tekstów literackich.
2. Nauczyciel podaje uczniom kilka informacji dotyczących powstania „Księgi Hioba” (księga mądrościowa) a następnie dzieli ich na 4 grupy ośmioosobowe. Każda grupa otrzymuje kartę pracy, która zawiera fragment tekstu: Księgi Hioba, tekstu popularnonaukowego autorstwa Stefana Chwina i Ewangelii wg św. Łukasza. Zadaniem każdej grupy jest uważne przeczytanie tekstów, zamieszczonych na kartkach, a następnie zapisanie własnych interpretacji. Praca w grupach nie może przekroczyć (10 min.) Po upływie czasu10 minut liderzy grup przedstawiają efekty swojej pracy.
I grupa - W jaki sposób Hiob reaguje na nieszczęście zesłane przez Boga?
II grupa – O czym rozmyślali przyjaciele Hioba, kiedy wypowiadali słowa …
III grupa – W jaki sposób przywołany fragment „Ewangelii wg św. Łukasza” koresponduje
z historią Hioba?
IV grupa – Dlaczego człowiek współczesny chce unikać bólu?

Nauczyciel podaje uczniom wniosek. (notatka do karty pracy)

Wniosek: Aktualność skargi Hioba każe utożsamiać go bez reszty z każdym cierpiącym,
a przynajmniej cierpiącym niewinnie, również i w XXI wieku. Jest to utożsamianie słuszne,
ale nie wolno zapominać o jednym: Hiob wprawdzie buntuje się przeciw Bogu, oskarża go
o obojętność, a nawet okrucieństwo. Nigdy jednak nie przyjdzie mu do głowy, że Boga, może w ogóle nie być.
3. N: Nauczyciel na koniec lekcji pyta raz jeszcze uczniów. Dlaczego człowiek cierpi? Jaki jest sens tego cierpienia?
4. Nauczyciel podaje uczniom treść zadania domowego:
Wyobraź sobie, że jesteś pisarzem i chcąc pozostawić coś po sobie, piszesz dziennik. Problem jednak polega na tym, że piszesz dziennik przez pięć dni. Dotyczyć on zaś będzie powyższego wiersza Anny Kamieńskiej Hiob i młodzieniec. Każdego dnia czytasz ten wiersz
i zapisujesz swoje spostrzeżenia na osobnej kartce. Tekst możesz oddać w wydruku komputerowym.


Warto może przypomnieć, że w biblistyce po dziś dzień trwają spory o to, czy ktoś taki, jak Hiob, faktycznie istniał. Zdania są podzielone, ale warto przytoczyć jedną z odpowiedzi, być może najbardziej przekonującą, jaką dała Anna Kamieńska:

„Był człowiek z ziemi Hus leżącej na wschodzie. Na imię miał Hiob. Czy był naprawdę? A może był tylko postacią z baśni i przypowieści? Był człowiek, który poznał do głębi cierpienie. Jeśli tak zacznie się opowieść, to był naprawdę. Jest naprawdę. Cierpienia pełno jest na świecie, pełno dokoła nas. Więc nie tylko był naprawdę – był samą prawdą” . Anna Kamieńska


Wyświetleń: 3973


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.