Katalog Agnieszka Roesler, 2010-06-03 Radlin Język polski, Konspekty "Dobro przyjęliśmy z ręki Boga. Czemu zła przyjąć nie możemy?" Historia cierpiącego Hioba. Konspekt lekcji języka polskiego.Temat: „Dobro przyjęliśmy z ręki Boga. Czemu zła przyjąć nie możemy?” Historia cierpiącego Hioba. Cele lekcji: W zakresie wiedzy: • uczeń zna treść Księgi Hioba; • uczeń zna tekst Ewangelii wg św. Łukasza; • uczeń wie, że Księga Hioba należy do pism dydaktycznych; • uczeń zna historię powstania Księgi Hioba; • uczeń zna opinię Stefana Chwina na temat ludzkiego cierpienia. W zakresie umiejętności: • uczeń określa i ocenia postawę Hioba na podstawie fragmentów tekstów; • uczeń odczytuje uniwersalny i symboliczny sens Księgi Hioba i zaprezentowanego na lekcji filmu; • uczeń interpretuje teksty: Księga Hioba, Ewangelia wg św. Łukasza, Stefan Chwin o bólu; • uczeń objaśnia znaczenie związku frazeologicznego hiobowe wieści; • uczeń wykorzystuje kontekst „filmowy” do interpretacji omawianych tekstów; • uczeń potrafi wyjaśnić sens zestawienia różnych tekstów kultury. W zakresie postawy: • uczeń wyraża własną opinię na temat ludzkiego cierpienia; • uczeń rzeczowo i kulturalnie prowadzi dialog oraz uczestniczy w dyskusji; • uczeń efektywnie pracuje w grupie; • uczeń kształtuje system wartości moralnych. Metody pracy: • „ścieżka myśli” • praca w grupach Środki dydaktyczne: • karta pracy „ścieżka myśli” • film o cierpieniu współczesnego człowieka • projektor multimedialny Bibliografia: • Baczko B.: Hiob, mój przyjaciel. Obietnice szczęścia i nieuchronność zła. Przeł. J. Niecikowski. Warszawa 2001. • Biblia Tysiąclecia. • Bocian M.: Leksykon postaci biblijnych. Ich dalsze losy w judaizmie, chrześcijaństwie, islamie oraz w literaturze, muzyce i sztukach plastycznych. Przeł. J. Zychowicz. Kraków 1995, s. 172-176. • Bukowski K.: Poszukiwania mądrości życia. [w tegoż:] Biblia a literatura polska. Warszawa 1984. • Comte F.: Misterium bólu i cierpienia. [w tegoż:] Najsłynniejsze święte księgi świata. Łódź 1994, s. 142-143. • Przewodnik po Biblii. Warszawa 1996. • Rozmowy na koniec wieku. Kraków 1999. Przebieg lekcji: 1. Wprowadzenie. Nauczyciel prezentuje uczniom film, w którym ukazane są fotografie ludzi cierpiących we współczesnym świecie. „Obrazy” te będą wstępem do dyskusji o biblijnym Hiobie. N: W jaki sposób człowiek współczesny cierpi? Jak radzi sobie z cierpieniem? Czy człowiek musi cierpieć? Czy cierpienie ma sens? Pytania te pomogą w interpretowaniu różnych tekstów literackich. 2. Nauczyciel podaje uczniom kilka informacji dotyczących powstania „Księgi Hioba” (księga mądrościowa) a następnie dzieli ich na 4 grupy ośmioosobowe. Każda grupa otrzymuje kartę pracy, która zawiera fragment tekstu: Księgi Hioba, tekstu popularnonaukowego autorstwa Stefana Chwina i Ewangelii wg św. Łukasza. Zadaniem każdej grupy jest uważne przeczytanie tekstów, zamieszczonych na kartkach, a następnie zapisanie własnych interpretacji. Praca w grupach nie może przekroczyć (10 min.) Po upływie czasu10 minut liderzy grup przedstawiają efekty swojej pracy. I grupa - W jaki sposób Hiob reaguje na nieszczęście zesłane przez Boga? II grupa – O czym rozmyślali przyjaciele Hioba, kiedy wypowiadali słowa … III grupa – W jaki sposób przywołany fragment „Ewangelii wg św. Łukasza” koresponduje z historią Hioba? IV grupa – Dlaczego człowiek współczesny chce unikać bólu? Nauczyciel podaje uczniom wniosek. (notatka do karty pracy) Wniosek: Aktualność skargi Hioba każe utożsamiać go bez reszty z każdym cierpiącym, a przynajmniej cierpiącym niewinnie, również i w XXI wieku. Jest to utożsamianie słuszne, ale nie wolno zapominać o jednym: Hiob wprawdzie buntuje się przeciw Bogu, oskarża go o obojętność, a nawet okrucieństwo. Nigdy jednak nie przyjdzie mu do głowy, że Boga, może w ogóle nie być. 3. N: Nauczyciel na koniec lekcji pyta raz jeszcze uczniów. Dlaczego człowiek cierpi? Jaki jest sens tego cierpienia? 4. Nauczyciel podaje uczniom treść zadania domowego: Wyobraź sobie, że jesteś pisarzem i chcąc pozostawić coś po sobie, piszesz dziennik. Problem jednak polega na tym, że piszesz dziennik przez pięć dni. Dotyczyć on zaś będzie powyższego wiersza Anny Kamieńskiej Hiob i młodzieniec. Każdego dnia czytasz ten wiersz i zapisujesz swoje spostrzeżenia na osobnej kartce. Tekst możesz oddać w wydruku komputerowym. Warto może przypomnieć, że w biblistyce po dziś dzień trwają spory o to, czy ktoś taki, jak Hiob, faktycznie istniał. Zdania są podzielone, ale warto przytoczyć jedną z odpowiedzi, być może najbardziej przekonującą, jaką dała Anna Kamieńska: „Był człowiek z ziemi Hus leżącej na wschodzie. Na imię miał Hiob. Czy był naprawdę? A może był tylko postacią z baśni i przypowieści? Był człowiek, który poznał do głębi cierpienie. Jeśli tak zacznie się opowieść, to był naprawdę. Jest naprawdę. Cierpienia pełno jest na świecie, pełno dokoła nas. Więc nie tylko był naprawdę – był samą prawdą” . Anna Kamieńska Wyświetleń: 3973
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |