Katalog

Monika Saferna, 2010-06-03
Wieprz

Matematyka, Konspekty

Konspekt lekcji matematyki "Własności funkcji liniowej".

- n +

KONSPEKT LEKCJI MATEMATYKI W KLASIE II GIMNAZJUM

TEMAT: Własności funkcji liniowej.
CELE:
·GŁÓWNY- usystematyzowanie i utrwalenie wiadomości dotyczących funkcji liniowej (lekcja ćwiczeniowa)
·SZCZEGÓŁOWE:
- Znajomość wzoru kierunkowego prostej, przekształcanie go i wyznaczanie współczynników a i b;
- Umiejętność sprawnego rysowania wykresu;
- Umiejętność obliczania wartości funkcji dla odpowiednich argumentów i argumentów, dla odpowiednich wartości, w szczególności obliczanie miejsca zerowego i współrzędnych przecięcia wykresu z osią y;
- Umiejętność określania monotoniczności funkcji;
- Umiejętność określania, kiedy wykresy funkcji liniowych są równoległe- umiejętność pisania wzorów takich funkcji;
- Umiejętność określania, kiedy wykresy funkcji liniowych przecinają oś y w tym samym punkcie- umiejętność pisania wzorów takich funkcji;
·WYCHOWAWCZE: zachęta do systematycznej pracy, dokładności, aktywności na lekcji.


TOK LEKCJI:

I. Przywitanie, sprawdzenie obecności.
II. Sprawdzenie zadań domowych
III. Odpowiedź ustna:
a)Pierwsza osoba:
-Co to jest funkcja liniowa, podaj wzór ogólny i przykład funkcji
-Wyznacz współczynniki a i b (podaj ich nazwę).
-Narysuj wykres tej funkcji.

b)Druga osoba:
-Kiedy funkcja liniowa jest proporcjonalnością prostą?
-Podaj wzór proporcjonalności prostej, wyznacz współczynnik proporcjonalności, określ co on oznacza.
-Kiedy funkcja liniowa jest rosnąca, malejąca i stała- podaj przykłady takich funkcji.

IV.Określanie własności funkcji liniowej według podanych punktów.

UWAGA: Wszyscy uczniowie otrzymują kartki z zadaniem na lekcję. Uczniowie będą wywoływani do tablicy i będą rozwiązywać małe fragmenty zadania. Uczniowie będą nagradzani plusami lub karani minusami(jest to lekcja utrwalająco- powtórzeniowa, uczniowie mieli w domu przypomnieć sobie wszystkie wiadomości dotyczące funkcji).

ZAD !. Mamy daną funkcję y - 3x = -2
1.Wyznacz współczynnik kierunkowy a i wyraz wolny b.
2.Określ monotoniczność funkcji (uzasadnij odpowiedź).
3.Oblicz miejsce zerowe funkcji.
4.Narysuj wykres funkcji.
5.Na podstawie wykresu określ dla jakich argumentów wartości funkcji są dodatnie, a dla jakich ujemne.
6.Oblicz wartości funkcji dla argumentów: x = 4, x = -2,
x = 2,3
7.Oblicz dla jakiego argumentu wartość funkcji wynosi 7, -4.
8.Sprawdź, czy pkt. A = (-3, -7) należy do wykresu tej funkcji
9.Odczytaj z wykresu współrzędne punktu przecięcia z osią y, a następnie wyznacz rachunkowo współrzędne tego pkt.
10.Podaj wzory trzech funkcji, których wykresy są równoległe do danej funkcji (podaj warunek jaki muszą spełniać wzory takich funkcji).
11.Podaj przykłady trzech funkcji, które przecinają oś y w tym samym punkcie co dana funkcja (podaj warunek jaki muszą spełniać wzory takich funkcji).

V.Zadanie domowe.

Zbadaj własności funkcji : y = -2x +1 i 2y +4x –6=0 zgodnie z pkt. podanymi na lekcji.

Wyświetleń: 2256


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.