Katalog Magdalena Klimowicz, 2010-06-01 Szamotuły Język angielski, WSO Przedmiotowy System Oceniania z Języków Obcych.PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z JĘZYKÓW OBCYCH W ZESPOLE SZKÓŁ IM. E. SCZANIECKIEJ W PNIEWACH I. PODSTAWY PRAWNE 1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 30 kwietnia 2007 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2007 r., nr 83, poz. 562). 2.Wewnątrzszkolny Regulamin Oceniania i Klasyfikowania Zespołu Szkół im. E. Sczanieckiej w Pniewach. II. CELE OCENY 1. Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w nauce. 2. Dostarczanie rodzicom i nauczycielowi informacji o postępach oraz trudnościach ucznia. 3. Umożliwienie nauczycielowi doskonalenia organizacji i metod pracy. III. ZASADY OGÓLNE 1. Oceny wystawiane przez nauczyciela są jawne dla ucznia, rodzica, opiekuna. 2. Uczeń w ciągu semestru powinien otrzymać minimum 3 oceny cząstkowe, systematycznie rozłożone w czasie. 3. Prace klasowe/testy są zapowiedziane co najmniej tydzień wcześniej i zapisane w dzienniku lekcyjnym. 4. W przypadku nieobecności nauczyciela lub uczniów (wycieczka, wyjście klasowe) w dniu zapowiedzianej pracy klasowej/testu, praca klasowa/test zostaje przesunięta/-y na kolejną lekcję (zgodnie z WROiK). 5. Uczeń ma prawo do zgłoszenia jednego nieprzygotowania do zajęć w semestrze. Nieprzygotowanie należy zgłaszać nauczycielowi bezpośrednio po wejściu do klasy. Nieprzygotowanie nie obejmuje zapowiedzianych prac pisemnych i ustnych. 6. Uczeń jest zobowiązany do prowadzenia zeszytu przedmiotowego, posiadania podręcznika i zeszytu ćwiczeń (jeżeli te ostatnie są wymagane na lekcji przez nauczyciela prowadzącego). 7. Brak lub odpisywanie zadań domowych, korzystanie z niedozwolonych źródeł w czasie prac pisemnych, oddawanie do oceny prac pisanych niesamodzielnie, plagiatów z Internetu skutkuje oceną niedostateczną. 8. W przypadku krótkich nieobecności uczeń ma obowiązek uzupełnić materiał i przyjść na lekcję przygotowany. 9. Prace pisemne napisane nieczytelne skutkują oceną niedostateczną, chyba że uczeń posiada orzeczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej o dysfunkcjach. 10. Termin podania wyników pracy klasowej/testu nie powinien przekraczać dwóch tygodni od czasu jego przeprowadzenia (może być przedłużony z powodu nieobecności nauczyciela lub klasy w szkole). 11. Prace pisemne oceniane są według skali: 100% +dodatkowe zadanie celujący (6) 100% - 90% bardzo dobry (5) 89% - 71% dobry (4) 70% - 51% dostateczny (3) 50% - 40% dopuszczający (2) 39% - 0% niedostateczny (1) 12. Aby uzyskać klasyfikację pozytywną (przynajmniej ocenę dopuszczającą) trzeba zdobyć 40%, w tym mieć pozytywnie ocenioną przynajmniej jedną pracę klasową / jeden test. 13. Uczeń, mający orzeczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej oceniany jest zgodnie z zaleceniami specjalistów. 14. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej otrzymał ocenę niedostateczną z języka obcego, może zdawać egzamin poprawkowy według zasad określonych w WROiK. 15. Uczeń, rodzice lub opiekunowie mogą zgłosić zastrzeżenia, że ocena została ustalona niezgodnie z trybem ustalania oceny. W takim przypadku uczeń może przystąpić do egzaminu sprawdzającego według zasad określonych w WROiK. IV. FORMY SPRAWDZENIA WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI 1. PRACA KLASOWA / TEST • praca samodzielna w formie pisemnej obejmująca wiadomości i umiejętności z co najmniej jednego działu, trwająca 45 lub 90 minut • zapowiedziana z przynajmniej tygodniowym wyprzedzeniem • uczeń ma prawo do poprawy każdej oceny z pracy klasowej / testu, także wtedy, gdy z powodu usprawiedliwionej nieobecności pisze pracę po raz pierwszy w terminie poprawkowym. • prace klasowe / testy są obowiązkowe i w przypadku, gdy uczeń z przyczyn losowych nie może pisać pracy z całą klasą, powinien uczynić to na pierwszej lekcji od powrotu do szkoły. 2.KARTKÓWKA • praca samodzielna na lekcji w formie pisemnej obejmująca zakres do 3 ostatnich tematów realizowanego materiału. • trwa około 15 minut • nie musi być zapowiedziana przez nauczyciela • nie podlega poprawie • nauczyciel ma tydzień na sprawdzenie kartkówek 3. ODPOWIEDŹ USTNA • sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia w formie ustnej odpowiedzi • niezapowiedziana (do trzech ostatnich tematów) lub zapowiedziana (z większej partii materiału) 4. PRACA DOMOWA • praca wykonywana w domu w zeszycie przedmiotowym, zeszycie ćwiczeń lub w innej formie wymaganej przez nauczyciela. 5. AKTYWNOŚĆ NA LEKCJI • udział w lekcji, przygotowanie dodatkowych materiałów, praca w grupie, praca na lekcji (ocena lub symbol „+”) • bierność ucznia i nie uczestniczenie w pracy grupy (ocena lub symbol „-‘). • aktywność poza lekcjami: udział w konkursach przedmiotowych, olimpiadach – awans do drugiego etapu to ocena cząstkowa celująca. Finaliści i laureaci Olimpiad otrzymują ocenę celującą z przedmiotu w bieżącym roku szkolnym. 6. Dodatkowo w klasach wielozawodowych oraz zawodowych, w klasie integracyjnej, w której znajdują się uczniowie o obniżonym progu wymagań, nauczyciele oceniają notatki prowadzone w czasie lekcji, zadania wykonane z pomocą nauczyciela wspomagającego oraz wkład pracy w przygotowanie zadania domowego. Uczniowie mogą być oceniani za wkład pracy w konkursach, pracach plastycznych, związanych tematycznie z treścią programową. V. WARUNKI POPRAWIANIA OCENY 1. Uczeń może poprawiać ocenę z pracy klasowej / testu w terminie nie późniejszym niż dwa tygodnie od otrzymania oceny (w uzasadnionych przypadkach nauczyciel może wyznaczyć inny termin poprawy). 2. Nie zgłoszenie się na poprawę bez usprawiedliwienia jest równoznaczne z rezygnacją z prawa do poprawy. 3. Oceny z kartkówek, odpowiedzi ustnych i zadań domowych nie podlegają poprawie (chyba, że nauczyciel zadecyduje inaczej). 4. W przypadku otrzymania przez ucznia oceny niedostatecznej na semestr uczeń ma prawo zaliczyć dany materiał w semestrze drugim w wyznaczonym przez nauczyciela terminie. VI. USTALANIE OCENY SEMESTRALNEJ I KOŃCOWEJ 1. Nauczyciel dokonuje oceny semestralnej i końcoworocznej w sposób jawny i na prośbę ucznia uzasadnia ją. 2. Na ocenę semestralną i końcoworoczną składa się ocena poziomu wiedzy i umiejętności, nie jest ona średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. 3. Jeżeli nauczyciel decyduje się na wystawianie ocen na podstawie średniej ważonej, powinien szczegółowo poinformować o tym uczniów na początku roku szkolnego. VII. SPOSOBY INFORMOWANIA UCZNIÓW I RODZICÓW 1. Na początku roku szkolnego uczniowie zostają poinformowani o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego programu nauczania oraz sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów (PSO). 2. Rodzice są informowani o osiągnięciach swoich dzieci podczas zebrań ogólnych, a także w czasie konsultacji indywidualnych. 3. Informację o planowanej ocenie niedostatecznej lub nieklasyfikowaniu ucznia podaje się zgodnie z Wewnątrzszkolnym Regulaminem Oceniania i Klasyfikowania . 4. Rodzice maja prawo do obejrzenia prac pisemnych swoich dzieci w obecności nauczyciela (prace uczniów nie mogą być kserowane). VIII. OGÓLNE KRYTERIA OCEN Z JĘZYKA OBCEGO Ocena celująca (6) Bogate słownictwo, wykraczające poza zakres materiału, swoboda wypowiedzi, budowanie bezbłędnych struktur gramatycznych, chęć samodzielnego poszerzania wiadomości, aktywność, udziału w konkursach językowych poparty dobrymi wynikami, zaliczenie testów z gramatyki i słownictwa na ocenę bardzo dobrą. Ocena bardzo dobra (5) Szeroki zakres słownictwa odpowiedni do zadania, uczeń potrafi budować spójne zdania, używa słownictwa o charakterze bardziej złożonym, rozumie kluczowe informacje, potrafi wydobyć potrzebne informacje i przekształcić je w formę pisemną, mówi spójnie, bez zawahań, można go zrozumieć bez trudności, potrafi napisać zadanie zawierające pełne zdania, zalicza testy z gramatyki i słownictwa na co najmniej ocenę bardzo dobrą. Ocena Dobra (4) Uczeń potrafi operować większością prostych struktur, na ogół używa szerokiego zakresu słownictwa, potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość, potrafi mówić spójnie z lekkim wahaniem, w zadaniu pisemnym zawiera wszystkie istotne punkty, choć niektórym poświęca niewiele miejsca. Ocena Dostateczna (3) Uczeń potrafi poprawnie operować niektórymi prostymi strukturami, potrafi budować zdania niekiedy spójne, zazwyczaj rozumie ogólny sens prostych tekstów i rozmów, czasem potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość, mówi spójnie, ale z wyraźnym wahaniem, próbuje napisać zadanie zawierające pełne zdania, proste struktury i słownictwo. Ocena dopuszczająca (2) Uczeń potrafi poprawnie operować niedużą ilością prostych struktur, zdania niespójne, rozumie kilka kluczowych informacji, mówi z wahaniem, rzadko zabiera głos w dyskusji, używa w większości nieprawidłowej pisowni i interpunkcji. Ocena niedostateczna (1) Całkowity brak opanowania wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania, co uniemożliwia dalsze zdobywanie wiedzy, uczeń nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań o niewielkim stopniu trudności. Przedmiotowy System Oceniania z Języków Obcych w Zespole Szkół im. E. Sczanieckiej w Pniewach został opracowany przez zespół nauczycieli języków obcych i zatwierdzony na Radzie Pedagogicznej z dnia 27 sierpnia 2009. Wyświetleń: 1722
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |