Katalog

Agata Szczepaniak, 2010-06-01
Trzebnica

Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Konspekt zajęć wychowawczych: Wpływ nikotyny na nasze ciało.

- n +

Agata Reguła-Szczepaniak
SOSW w Trzebnicy




Konspekt zajęć wychowawczych


Temat: Wpływ nikotyny na nasze ciało.


Cel główny: Wychowanek ma świadomość szkodliwości palenia papierosów.

Cele operacyjne:
•Wychowanek potrafi wymienić znaczenie pojęć: „nałóg” i „bierne palenie”.
•Wychowanek zna negatywne skutki palenia tytoniu dla organizmu człowieka.

Cele rewalidacyjne:
•Wychowanek potrafi rozpoznawać zapachy
•Wychowanek potrafi skoncentrować się i poprawnie wykonywać polecenia wychowawcy.
•Wychowanek potrafi odczytać ze zrozumieniem krótki tekst z broszur i pudełek po papierosach.

Cele wychowawcze:
•Wychowanek wykształca w sobie postawę antynikotynową.
•Wychowanek potrafi zgodnie współpracować z resztą grupy.

Metody pracy: rozmowa kierowana, działalność praktyczna, wykład, doświadczenie, mapa mentalna.

Formy pracy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.

Środki dydaktyczne: rozsypanka literowa, plansze z krzyżówkami, markery, dezodorant, perfumy, mydło itp., pudełko z niedopałkami papierosów, chustki: popryskana perfumami i przesiąknięta dymem papierosowym, broszury
antynikotynowe, puste paczki po papierosach, plansze przedstawiające przekrój ludzkiego ciała, czerwone kredki, arkusz szarego kartonu z namalowanym pośrodku papierosem.

Przebieg zajęć:

I. Część wstępna
1. Zintegrowanie grupy- zabawa „Pozdrawiam te osoby, które lubią…” (jeść chipsy, oglądać telewizję itp.).
2. Wprowadzenie do tematyki zajęć- podział na trzy grupy , których zadaniem jest ułożenie rozsypanki literowej według cyfr od 1 do 18 (palenie papierosów).

II. Część główna
1. Rozmowa z wychowankami na temat palenia papierosów:
-Dlaczego ludzie palą papierosy?
-Czy i kto w waszych domach pali papierosy?
-Czy dobrze się czujecie, gdy jesteście w pobliżu osoby palącej papierosa?
-Czy warto palić papierosy?
2. Jak powstaje i co to jest „nałóg”- podział na trzy grupy- rozwiązywanie krzyżówki i odczytanie hasła (nałóg). Krótki wykład na temat słowa „nałóg”.
3. Porównywanie zapachów przyjemnych z zapachem niedopałków papierosów- wychowankowie sprawdzają węchem różne zapachy: perfum, mydeł, dezodorantów, odświeżaczy powietrza, a potem zapach wydobywający się z pudełka z niedopałkami papierosów- pokazują gestem i mimiką swoje odczucia w chwili wąchania zapachów przyjemnych i niemiłych. Rozmowa o tym, że odór palonych papierosów utrzymuje się bardzo długo i przesiąka nim wszystko, co znajduje się w pomieszczeniu, w którym palono papierosy (firany, zasłony itp.). Prezentacja dwóch chustek- próba rozpoznania, która z nich pochodzi z mieszkania palacza, a która z mieszkania osoby niepalącej.
4. Przeglądanie broszur i ulotek antynikotynowych- odczytanie z nich informacji dotyczących złego wpływu palenia papierosów na zdrowie człowieka, zwrócenie uwagi
problem „biernego palenia”.
5. Prezentacja pudełek po papierosach, na których umieszczone są ostrzeżenia dotyczące skutków palenia papierosów- odczytanie ich.
6. Rozdanie i omówienie plansz przedstawiających przekrój ludzkiego ciała z wyróżnionymi organami, które są najbardziej narażone na działanie trujących substancji
zawartych w dymie papierosowym. Wychowankowie zamalowują na czerwono zaznaczone narządy.
7. Tworzenie mapy mentalnej- zapisywanie na arkuszu szarego kartonu złych skutków palenia papierosów- wokół narysowanego na środku papierosa.(Naklejanie pudełek po papierosach – wykorzystanie znajdujących się na nich napisów ostrzegających przed skutkami palenia papierosów).

III. Część końcowa
1. Podsumowanie zajęć- przypomnienie tematu zajęć i poznanych pojęć: „nałóg”, „bierne palenie”, prezentacja powstałej mapy.
2. Podziękowanie za udział w zajęciach.
3. Porządkowanie świetlicy.

Wyświetleń: 2234


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.