Katalog Agata Szczepaniak, 2010-06-01 Trzebnica Zajęcia zintegrowane, Konspekty Konspekt zajęć wychowawczych: Wpływ nikotyny na nasze ciało.Agata Reguła-Szczepaniak SOSW w Trzebnicy Konspekt zajęć wychowawczych Temat: Wpływ nikotyny na nasze ciało. Cel główny: Wychowanek ma świadomość szkodliwości palenia papierosów. Cele operacyjne: •Wychowanek potrafi wymienić znaczenie pojęć: „nałóg” i „bierne palenie”. •Wychowanek zna negatywne skutki palenia tytoniu dla organizmu człowieka. Cele rewalidacyjne: •Wychowanek potrafi rozpoznawać zapachy •Wychowanek potrafi skoncentrować się i poprawnie wykonywać polecenia wychowawcy. •Wychowanek potrafi odczytać ze zrozumieniem krótki tekst z broszur i pudełek po papierosach. Cele wychowawcze: •Wychowanek wykształca w sobie postawę antynikotynową. •Wychowanek potrafi zgodnie współpracować z resztą grupy. Metody pracy: rozmowa kierowana, działalność praktyczna, wykład, doświadczenie, mapa mentalna. Formy pracy: zbiorowa, grupowa, indywidualna. Środki dydaktyczne: rozsypanka literowa, plansze z krzyżówkami, markery, dezodorant, perfumy, mydło itp., pudełko z niedopałkami papierosów, chustki: popryskana perfumami i przesiąknięta dymem papierosowym, broszury antynikotynowe, puste paczki po papierosach, plansze przedstawiające przekrój ludzkiego ciała, czerwone kredki, arkusz szarego kartonu z namalowanym pośrodku papierosem. Przebieg zajęć: I. Część wstępna 1. Zintegrowanie grupy- zabawa „Pozdrawiam te osoby, które lubią…” (jeść chipsy, oglądać telewizję itp.). 2. Wprowadzenie do tematyki zajęć- podział na trzy grupy , których zadaniem jest ułożenie rozsypanki literowej według cyfr od 1 do 18 (palenie papierosów). II. Część główna 1. Rozmowa z wychowankami na temat palenia papierosów: -Dlaczego ludzie palą papierosy? -Czy i kto w waszych domach pali papierosy? -Czy dobrze się czujecie, gdy jesteście w pobliżu osoby palącej papierosa? -Czy warto palić papierosy? 2. Jak powstaje i co to jest „nałóg”- podział na trzy grupy- rozwiązywanie krzyżówki i odczytanie hasła (nałóg). Krótki wykład na temat słowa „nałóg”. 3. Porównywanie zapachów przyjemnych z zapachem niedopałków papierosów- wychowankowie sprawdzają węchem różne zapachy: perfum, mydeł, dezodorantów, odświeżaczy powietrza, a potem zapach wydobywający się z pudełka z niedopałkami papierosów- pokazują gestem i mimiką swoje odczucia w chwili wąchania zapachów przyjemnych i niemiłych. Rozmowa o tym, że odór palonych papierosów utrzymuje się bardzo długo i przesiąka nim wszystko, co znajduje się w pomieszczeniu, w którym palono papierosy (firany, zasłony itp.). Prezentacja dwóch chustek- próba rozpoznania, która z nich pochodzi z mieszkania palacza, a która z mieszkania osoby niepalącej. 4. Przeglądanie broszur i ulotek antynikotynowych- odczytanie z nich informacji dotyczących złego wpływu palenia papierosów na zdrowie człowieka, zwrócenie uwagi problem „biernego palenia”. 5. Prezentacja pudełek po papierosach, na których umieszczone są ostrzeżenia dotyczące skutków palenia papierosów- odczytanie ich. 6. Rozdanie i omówienie plansz przedstawiających przekrój ludzkiego ciała z wyróżnionymi organami, które są najbardziej narażone na działanie trujących substancji zawartych w dymie papierosowym. Wychowankowie zamalowują na czerwono zaznaczone narządy. 7. Tworzenie mapy mentalnej- zapisywanie na arkuszu szarego kartonu złych skutków palenia papierosów- wokół narysowanego na środku papierosa.(Naklejanie pudełek po papierosach – wykorzystanie znajdujących się na nich napisów ostrzegających przed skutkami palenia papierosów). III. Część końcowa 1. Podsumowanie zajęć- przypomnienie tematu zajęć i poznanych pojęć: „nałóg”, „bierne palenie”, prezentacja powstałej mapy. 2. Podziękowanie za udział w zajęciach. 3. Porządkowanie świetlicy. Wyświetleń: 2234
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |