Katalog Andrzej Ładny, 2010-05-31 Radzyń Podlaski Matematyka, Konspekty Kształcenie umiejętności rozwiązywania zadań z treścią. Konspekt lekcji matematyki.Konspekt lekcji matematyki w klasie IV Nauczyciel : mgr Andrzej Ładny Data: 31.10.2007 rok Temat: Kształcenie umiejętności rozwiązywanie zadań z treścią. Cele główne: -poznanie metody rozwiązywania zadań tekstowych, - kształcenie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych, - rozwijanie umiejętności analizy tekstu i formułowania precyzyjnych wypowiedzi. Uczeń potrafi: - przeanalizować tekst zadania, - skutecznie porozumiewać się i współpracować, - formułować poprawne odpowiedzi. METODY PRACY: ćwiczeniowa, praktyczna i rozwiązywania problemów FORMY PRACY: indywidualna, praca z całą klasą. Pomoce dydaktyczne: - kartki z zadaniami. -plan rozwiązania zadania. Tok lekcji: 1. Podanie tematu lekcji. 2. Podanie celu lekcji. 3. Zapoznanie z planem rozwiązywania zadań z treścią. 4. Zastosowanie omówionych czynności – rozwiązanie przykładowego zadania z treścią. 5. Rozwiązywanie zadań tekstowych. 6. Podsumowanie lekcji. I. Zrozumienie zadania: 1.Przeczytaj uważnie tekst zadania: a) wyodrębnij w nim warunki i pytanie; II. Ustalenie planu rozwiązania zadania: Wskaż dane i niewiadome. Zilustruj ich zależności zgodnie z poleceniem ( np. w krótkim zapisie). III. Rozwiązanie zadania: 1. Przeanalizuj zależności danych. 2. Zapisz je w postaci formuły matematycznej. 3. Wykonaj działania zapisane w formule i zapisz ich wyniki. 4. Sprawdź poprawność obliczeń. IV. Sprawdzenie rozwiązania: 1. Odczytaj pytanie z zadania i sformułuj na nie odpowiedź. Zadanie 1 Wojtek miał 15 cukierków. Tomek oddał mu swoje cukierki i wtedy Wojtek miał 23 cukierki. Ile cukierków Tomek dał Wojtkowi? Zadanie 2 Ania kupiła książkę za 43 zł i plecak za 56 zł. Ile złotych wydała Ania na zakupy? Zadanie 3 W bibliotece domowej Marek miał 80 książek. Ułożył je na trzech półkach. Na dwóch umieścił po 26 książek. Ile książek było na trzeciej półce? Zadanie 4 Robert kupił 3 zeszyty po 120 gr i otrzymał 6 zł 40 gr reszty. Jaki banknot dał kasjerce? Zadanie 5 Kasia kupiła 2 kg bananów po 3 zł 50 gr za kilogram i 4 batony po 1 zł 50 gr. a) Ile pieniędzy wydała Kasia na zakupy? b) Ile reszty otrzymała Kasia, jeżeli dała kasjerce banknot 20-złotowy? Zadanie 6 Sekretarka wysłała 9 listów zamiejscowych i 5 do zakładów w mieście. Znaczek na list poza miasto kosztuje 45 gr, a na list miejscowy 35 gr. Na znaczki otrzymała 10 zł. Ile zostało jej pieniędzy? Zadanie 7 W pojemniku było 90 klocków. Jacek wykorzystał do swojej budowli 35 klocków, a filip 29. Ile klocków zostało w pojemniku? Rozwiązanie przykładowego zadania z treścią. Zadanie 1 (przykładowe) Dane: Szukane: 15- ilość cukierków Wojtka X- Ile cukierków Tomek dał Wojtkowi? 23- ilość cukierków razem z cukierkami Tomka Rozwiązanie Obliczam ile cukierków dał Tomek. 15+ X =23 X = 23 – 15 X = 8 Spr: 15 + 8 = 23 Odp: Tomek dał Wojtkowi 8 cukierków. Rozwiązywanie kolejnych zadań. Omówienie i podsumowanie lekcji. Opracował: Andrzej Ładny Nauczyciel matematyki w ZO - Szkoły Podstawowej w Polskowoli Wyświetleń: 3015
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |