AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Arkadiusz Bałazy, 2010-05-31
Łomża

Historia, Konspekty

Konspekt lekcji historii. Wojna secesyjna w USA (1861-1865).

- n +

Arkadiusz Bałazy

Konspekt lekcji (klasa II TA)

1. Podręcznik: Robert Śniegocki, Historia. Od Kongresu Wiedeńskiego do I wojny światowej, część 2, Warszawa 2009.

2. TEMAT: Wojna secesyjna w USA (1861-1865).


I. ZAŁOŻENIA METODYCZNE

Po skończonej lekcji uczeń powinien:

a) wiedzieć:
-czym była doktryna Monroe, ustawa o osadnictwie;
- na jakie dwie strefy gospodarcze były podzielone Stany Zjednoczone i z czego ten podział wynikał;
- w których stanach niewolnictwo funkcjonowało, a których było zakazane;
- kto został prezydentem USA w czasie wojny secesyjnej;
- dlaczego doszło do wybuchu wojny secesyjnej;
- jakie były skutki wojny secesyjnej;

b) umieć:
- wyjaśnić pojęcia: secesja, abolicjonizm, izolacjonizm;
- wskazać na mapie główne działania wojenne (główne bitwy);
- umieć na podstawie mapy przedstawić rozwój terytorialny USA w XIX wieku

c) potrafić:
- wskazać na mapie główne działania wojenne (główne bitwy);
- wyjaśnić różnice społeczno-ekonomiczne między Południem a Północą;
- czytać ze zrozumieniem tekst źródłowy i umiejętnie udzielać odpowiedzi na postawione pytania;

d) rozumieć:
- pojęcia: secesja, abolicjonizm, izolacjonizm;
- czytany tekst źródłowy;
- dlaczego Abraham Lincoln był przeciwnikiem niewolnictwa

1. Metody: podająca (wykład), ćwiczeniowa (praca z podręcznikiem, z tekstem źródłowym, z mapą), rozmowa nauczająca.
2. Środki dydaktyczne: podręcznik, teksty źródłowe: „Abraham Lincoln o niewolnictwie”; „Proklamacja zniesienia niewolnictwa z 1 I 1863 r.”, portret Abrahama Lincolna, Jeffersona Davisa; mapa ścienna „Mapa polityczna świata w latach 1871-1914”; kserokopie mapki „Stany Zjednoczone Ameryki Północnej w XIX wieku”, słownik historyczny.





II. Tok lekcji.

1. Przywitanie uczniów, sprawdzenie obecności.
2. Zapisanie tematu lekcji na tablicy przez nauczyciela.
Następnie nauczyciel podaje uczniom punkty lekcji w kolejności ich omawiania.

1. Polityka zagraniczna Stanów Zjednoczonych w początkach XIX w.
2. Rozwój terytorialny i gospodarczy USA w XIX wieku
a) problem Indian
b) kwestia niewolnictwa
3. Przyczyny wybuchu wojny secesyjnej
a) przebieg działań wojennych (1861-1865)
b) podpisanie aktu kapitulacji w Appomatox (IV 1865)
4. Skutki wojny.


Po zapisaniu punktów lekcji przez uczniów nauczyciel podkreśla, iż celem niniejszej lekcji jest zapoznanie się z przyczynami, przebiegiem i skutkami wojny secesyjnej w USA w latach 1861-1865.
Nauczyciel podkreśla, że w/w temat jest istotnym wydarzeniem w historii narodu amerykańskiego. Jednym ze skutków wojny secesyjnej było zniesienie niewolnictwa w całych Stanach Zjednoczonych, którego zwolennikiem był prezydent Abraham Lincoln.
Następnie odwołuje się do tematu lekcji poprzedniej, która była poświęcona powstaniu styczniowemu. Nauczyciel przechodzi do sprawdzenia pracy domowej, po której następuje krótkie podsumowanie i dokonanie oceny wypowiedzi uczniów.

Nauczyciel podkreśla, że wiek XIX był okresem zrywów niepodległościowych nie tylko w Polsce. Dochodziło również do konfliktów, licznych wojen w innych częściach Europy, czy na półkuli zachodniej - wojna secesyjna w USA.

W dalszej części lekcji nauczyciel przechodzi do omawiania polityki zagranicznej Stanów Zjednoczonych na początku XIX wieku. Zwraca uwagę na politykę izolacjonizmu, której zwolennikiem był ówczesny prezydent James Monroe.

izolacjonizm – doktryna w polityce zagranicznej USA, postulująca trzymanie się z dala od spraw europejskich, jak też przeciwstawianie się ingerencji państw europejskich w Ameryce Pn i Pd.

Następnie omawia rozwój terytorialny USA. Wymienia terytoria, które przyczyniły się do powiększenia obszaru tego państwa: Luizjanę, północną Dakotę, Florydę, Teksas, Oregon, Alaskę. Podkreśla, że powierzchnia USA w XIX w. zwiększyła się sześciokrotnie. Odwołuje uczniów do podręcznika, w którym zamieszczona jest mapka (str. 122) uwidaczniająca nabytki terytorialne. Pokazuje również zmiany terytorialne na mapie ściennej.

Nauczyciel zwraca uwagę na fakt, iż z chwilą postępującego osadnictwa białych na obszarze USA następowała stopniowa eksterminacja rdzennej ludności - Indian.
Następnie uczniowie na podstawie informacji przeczytanych z podręcznika (str. 121) dotyczących rozwoju gospodarczego USA w XIX wieku odpowiadają na pytanie postawione przez nauczyciela:
1.Skąd wywodzi się podział Stanów Zjednoczonych na dwie strefy gospodarcze – przemysłową Północ i rolnicze Południe?
Podsumowuje wypowiedzi uczniowskie.


Kolejną kwestią omawianą na zajęciach jest problem niewolnictwa, które istniało już w momencie tworzenia się państwa i doprowadziło w późniejszym okresie do wybuchu wojny secesyjnej w Stanach Zjednoczonych. Prezydent Lincoln był przeciwnikiem niewolnictwa.
Uczniowie czytają tekst źródłowy z podręcznika (str. 126-127) „Abraham Lincoln o niewolnictwie” i na jego podstawie odpowiadają na postawione pytania:

1.Jakie stanowisko w kwestii niewolnictwa zajmuje prezydent Lincoln? Nauczyciel podsumowuje wypowiedzi klasy.

abolicjonizm – amerykański ruch na rzecz zniesienia niewolnictwa.

Przechodzi do omawiania głównych faz wojny:

a)kwiecień 1861 r. – Konfederaci atakują port Unii Fort Sumter w południowej Karolinie;
b)1862 r. - Lincoln nakłania Kongres do wydania ustawy o osadnictwie;
c)1 stycznia 1863 r. – proklamacja zniesienia niewolnictwa wydana przez prezydenta Lincolna
Uczniowie czytają źródło w podręczniku (str. 127), na podstawie którego odpowiadają na pytania:

1.Jaki organ władzy wydał deklarację o zniesieniu niewolnictwa?
2. Jak uzasadniano prawo jej wydania?
3. Czy zniesienie niewolnictwa objęło wszystkie stany USA?
4.Wyjaśnij, na co liczyli twórcy dokumentu.

d)lipiec 1863r. – bitwa pod Gettysburgiem – klęska Konfederatów
e)1 kwietnia 1865r. – kapitulacja twierdzy Konfederatów - Richmond
f) kwiecień 1865r. – kapitulacja Konfederatów w Appomatox.

Uczniowie główne działania wojenne śledzą na mapce w podręczniku. Analizują dane zawarte w tabeli (str. 124) na temat sił Unii i Konfederacji i wyciągają wnioski.

Ostatnim zagadnieniem omawianej lekcji są skutki wojny secesyjnej. Jedną z konsekwencji było zniesienie niewolnictwa w całych Stanach Zjednoczonych.

III. Podsumowanie – rekapitulacja lekcji.

Uczniowie udzielają odpowiedzi na pytania dotyczące lekcji:

1. Wyjaśnij różnice społeczno – ekonomiczne między Południem a Północą.
2. Jaka była bezpośrednia przyczyna wybuchu wojny secesyjnej?
3. Wymień najważniejsze skutki wojny secesyjnej.
4. Wyjaśnij pojęcie abolicjonizmu

Osoby aktywne, uczestniczące w lekcji zostają ocenione.

IV. Praca domowa.

1. Ćw. 5/126 (podręcznik).
2. Dla osób chętnych: ćw. 9/126 (również podręcznik).



Łomża, 25 maja 2010r. Arkadiusz Bałazy
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5447


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.