Katalog Grażyna Gocała, 2010-05-30 Wincentów Matematyka, Sprawozdania Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela kontraktowego.SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO. Dnia 1 września 2001 roku rozpoczęłam 9 – miesięczny staż w Gimnazjum na stopień nauczyciela kontraktowego. W trakcie odbywania stażu założyłam realizację następujących zadań uwzględnionych w planie rozwoju zawodowego: Sfera organizacyjna Poznanie procedury awansu zawodowego W celu poznania procedur awansu zawodowego nauczycieli zapoznałam się z Kartą Nauczyciela (szczególnie z rozdziałem 3a dotyczącym awansu zawodowego nauczycieli) oraz rozporządzeniem MEN z dnia 3 sierpnia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Chcąc bliżej poznać procedury awansu zawodowego, sposoby budowania planów rozwoju zawodowego i dokumentowania własnych osiągnięć śledziłam artykuły i publikacje, korzystałam również ze stron internetowych MEN, CODN i in. Systematycznie gromadziłam najistotniejsze dokumenty, przepisy, materiały autorskie. W planie rozwoju założyłam sobie uczestniczenie w szkoleniu „Tworzenie planu rozwoju zawodowego”, czego nie zrealizowałam, ponieważ po napisaniu własnego planu we wrześniu 2001r. stwierdziłam, że bardziej korzystne będzie dla mnie uczestniczenie w warsztatach „Aktywne metody pracy w nauczaniu matematyki” (załączniki nr 19), które odbywały się w ODN w tym samym terminie. Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji zadań szkoły W celu poznania zasad funkcjonowania gimnazjum zapoznałam się ze statutem, wewnątrzszkolnym systemem oceniania, planem wychowawczym szkoły. Na tej podstawie opracowałam swój przedmiotowy system oceniania z matematyki (załącznik nr 12), wymagania edukacyjne (załączniki nr 11, 11a) oraz program wychowawczy dla klasy i I c (załącznik nr 10). Poznałam również sposób prowadzenia dokumentacji szkolnej, takiej jak dzienniki lekcyjne i arkusze ocen. Uczestniczyłam także w posiedzeniach Rady Pedagogicznej i wraz z innymi nauczycielami brałam udział w opracowaniu i udoskonalaniu WSO i Planu Wychowawczego (załącznik nr 32,33). Współpraca z opiekunem stażu Z dniem rozpoczęcia stażu został przydzielony mi przez Dyrekcję gimnazjum opiekun stażu – pani mgr. Po wstępnych rozmowach z opiekunem stażu zawarłyśmy w dniu 7 września 2001r. kontrakt ustny i ustaliłyśmy zasady współpracy. W zależności od potrzeb spotykałyśmy się na konsultacjach, które powoli wprowadzały mnie w tajniki nauczycielskiej pracy (załącznik nr 31). Raz w miesiącu gościłam na swoich zajęciach opiekuna stażu (załączniki nr 29), a dwa razy w miesiącu uczestniczyłam w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu (załącznik nr 30). W trakcie trwania stażu prowadziłam również zajęcia hospitowane w obecności Dyrektora (godzina wychowawcza – klasa Ic i matematyka – klasa II) (załączniki nr 14, 14a). Sfera osobista Dążąc do ulepszenia swojego warsztatu pracy uczestniczyłam w różnych formach doskonalenia zawodowego. Ukończyłam podyplomowe studia w zakresie matematyki w SWPW w Płocku (załącznik nr 3). W ramach tych studiów ukończyłam też 60 godzinne warsztaty metodyczne zorganizowane przez Centrum Kształcenia Nauczycieli na temat „Realizacja projektu Nowej Błękitnej Matematyki w zreformowanej szkole” (zał. nr 21) Uczestniczyłam w warsztatach i kursach zorganizowanych przez ODN • „Kurs dla kandydatów na kierowników wycieczek szkolnych” (zał. nr 15) • „Prezentacje multimedialne” (zał. nr 16) • „Aktywne metody pracy w nauczaniu matematyki” (zał. nr 17) • „Warsztat pracy młodego nauczyciela” (zał. nr 17a ) • „Zastosowanie kalkulatorów graficznych na lekcjach matematyki” (zał. nr 18) • „Programy komputerowe na lekcjach matematyki”(zał. nr 20) Brałam udział w lekcji otwartej prowadzonej przez doradcę metodycznego Panią ... na temat „Algorytm pisemnego mnożenia liczb dziesiętnych” (zał. nr19). Uczestniczyłam również w spotkaniach z przedstawicielami wydawnictw Nowa Era i Wydawnictwo Gdańskie, w ramach tych spotkań odbyły się interesujące warsztaty na temat: - „Zabawy z siatkami sześcianu” (zał. nr 22) - „Matematyka i zdrowy rozsądek”(zał. nr 23) Przez cały okres stażu obserwowałam i analizowałam możliwości uczniów. Starałam się rozwijać zainteresowania matematyczne uczniów zdolnych (ciekawe zadania, zagadki matematyczne) oraz uzupełniać wiadomości uczniów mających problemy w nauce. Tym ostatnim starałam się pomagać, w miarę swoich możliwości, poświęcając dodatkowy czas na przerwach, okienkach śródlekcyjnych i po zajęciach. Chcąc poszerzyć swoją wiedzę z zakresu pedagogiki i psychologii podjęłam współpracę z Biblioteka Pedagogiczną , czytałam fachową literaturę i starałam się wykorzystać wiedzę zdobytą w ten sposób w pracy z młodzieżą (załącznik nr 24). Brałam również aktywny udział w życiu szkoły: • przygotowanie do otwarcia gimnazjum, • ślubowanie gimnazjalistów, • Udział w akcji „Sprzątanie Świata” • Udział w akcji „Sprzątanie Gminy” • Pomoc przy sprawdzaniu próbnych egzaminów gimnazjalnych • Uczestniczyłam jako opiekun w zorganizowanych feriach szkolnych • Opracowałam ankiety dotyczące Szkolnego Systemu Oceniania • Przeprowadziłam wspólnie z opiekunem stażu etapu szkolnego konkursu matematycznego • Zorganizowałam wyjazdy na filmy „Quo vadis” i „Harry Potter” • wspólnie z panią ... przygotowałam wyjazd do „Muzeum Diecezjalnego” i Katedry w Płocku • Byłam członkiem komisji na części humanistycznej egzaminu gimnazjalnego • Przeprowadziłam zajęcia na „Ścieżce edukacyjnej” dla swoich wychowanków • pomagałam przy organizacji konkursu plastycznego „Wiosna” Sfera dydaktyczna Po zapoznaniu się z organizacją i zasadami funkcjonowania gimnazjum oraz podstawą programową i standardami wymagań zaprojektowałam własny proces kształcenia, opracowałam rozkłady materiału z matematyki zgodne z obowiązującym systemem kształcenia dla klas I i II (załącznik nr 9 i 9a) oraz do informatyki w klasie II (zał. nr 9b), wymagania edukacyjne dla klas I i II zgodne z obowiązującym programem nauczania (załącznik nr 11, 11a) oraz Przedmiotowy System Oceniania (załącznik nr 12). Starałam się również wykorzystać na swoich lekcjach z matematyki technologię komputerową. Przeprowadziłam lekcję dotyczącą wzorów skróconego mnożenia w pracowni informatycznej z klasa IIa (zał. nr 13) Sfera opiekuńczo – wychowawcza Po zapoznaniu się z planem wychowawczym szkoły ułożyłam program wychowawczy dla klasy I c na rok szkolny 2001/2002 (załącznik nr 10). W ramach godziny wychowawczej realizowałam program „Znajdź właściwe rozwiązanie” dotyczący palenia papierosów i spożywania alkoholu (załącznik nr 29) oraz poruszyłam tematykę narkomani. Rozwijałam poczucie odpowiedzialności za środowisko naturalne przeprowadzając cykl zajęć o tematyce związanej z ekologią W ramach godzin wychowawczych poruszałam tematy dotyczące problemów społecznych, których celem było uwrażliwienie uczniów na te problemy. Chciałam uświadomić uczniom jak ważne jest w życiu poczucie przynależności, własnego pochodzenia, identyfikacji z kulturą narodową i społecznością lokalną. Zrealizowałam również w oparciu o przeprowadzoną ankietę „Radości i Smutki” cykl godzin wychowawczych poświęconych radzeniu sobie z trudnościami życia szkolnego i codziennego ( złe oceny, niemiła atmosfera w domu). Również aby lepiej zintegrować klasę poprosiłam panią pedagog o przeprowadzenie zajęć „ W klasie jak w rodzinie” Wspólnie z rodzicami starałam się rozwiązywać trudne problemy, na zebraniach prowadziłam pedagogizację rodziców, starałam się pogłębiać Ich wiedzę na temat społeczno-wychowawczych czynników warunkujących powstawanie i przyczyny agresji u dzieci, niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży, o ich potrzebach a także o konieczności pomocy im w nauce oraz o szczególnym zainteresowaniu w okresie dorastania. Przed feriami uświadamiałam jak ważne jest zapewnienie bezpiecznego i atrakcyjnego zagospodarowaniu czasu wolnego(załącznik nr 28). Prowadziłam rozmowy indywidualne po zebraniach ogólnych z rodzicami dzieci, które sprawiają szczególne trudności w wychowaniu (załączniki nr 25, 27). Rozpoczynając pracę w szkole nie miałam pojęcia o jej specyfice i wszystko wyobrażałam sobie trochę inaczej. Na początku było mi ciężko, ponieważ wszystko było dla mnie nowe. Dzięki pomocy i życzliwości Dyrekcji oraz całej Rady Pedagogicznej, a szczególnie opiekuna stażu p. mogłam sprostać wymaganiom i pokonywać wszelkie trudności. Teraz wiem, że praca w szkole jest tym, czym chciałabym zajmować się w dalszym swoim życiu. Dużo się przez te kilka miesięcy nauczyłam, dowiedziałam o specyfice pracy nauczyciela i wychowawcy, zdobyłam wiele nowych doświadczeń, które postaram się efektywnie wykorzystać w przyszłości. Wiem, że przede mną jeszcze długa droga, ale wiem też, że niełatwa praca nauczyciela, praca z dziećmi przynosi mi dużo satysfakcji i radości. Ze swej strony dołożę wszelkich starań, aby nadal doskonalić swój warsztat pracy relacje z uczniami, stawać się coraz lepszym nauczycielem i wychowawcą. Wyświetleń: 1870
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |