Katalog

Marta Wyka, 2010-05-30
Tarnobrzeg

Język angielski, Artykuły

Gry i zabawy dydaktyczne w nauczaniu języka angielskiego w klasach 1-3 szkoły podstawowej.

- n +


Zabawa jest elementem życia każdego człowieka. Jako przyjemna i naturalna część życia może być wykorzystana w procesie dydaktycznym, znacznie go ułatwiając i przyspieszając.
Nie tylko wiedza psychologiczna i pedagogiczna, ale i własne doświadczenia uczących się osób potwierdzają, że bodźce pozytywne, a takie często towarzyszą zabawie, wpływają na efektywność i szybkość uczenia się, zwiększenie skupienia uwagi i motywacji uczestników gry lub zabawy,
w tym wypadku będącej planowym działaniem pedagoga.
Oczywiście ważnym elementem jest dobór zabaw i gier w zależności od wieku, liczebności grupy, zainteresowań uczestników. Warto również zwrócić uwagę na to, czy zabawa jest lubiana przez dzieci, a jeśli tak, wówczas można ją powtarzać zmieniając pewne elementy jak np. polecenia, użyte słownictwo itp. tak, aby nie stała się zbyt nużąca i oparta jedynie na wyuczonych, powtarzanych mechanicznie czynnościach.
Poniżej znajdują się przykłady najbardziej popularnych gier i zabaw, które nie wymagają skomplikowanych przygotowań ale mogą być wykorzystane w wielu kontekstach i sytuacjach.


Bingo.
Istnieje bardzo dużo odmian tej gry. Można użyć dowolnego słownictwa np.: liczebniki, kolory, nazwy owoców, zwierząt, obrazki, w zależności od potrzeb i pomysłowości nauczyciela. Można również zmieniać wielkość kwadratu w który wpisujemy słowa, np. 3x3 z 9 polami, 4x4 lub 5x5.
Na przykład: uczniowie przygotowują kwadraty 4x4 z 16 polami, w które wpisują cyfry od 1 do 20. Następnie nauczyciel mówi cyfry a uczniowie skreślają je w swoich kwadratach. Osoba, która pierwsza skreśli 4 kolejne pola poziomo, pionowo lub na ukos, wykrzykuje: „bingo” i zostaje zwycięzcą. Modyfikacją jest bingo, w którym zwycięża ten kto pierwszy skreśli wszystkie pola.


Państwa / Miasta.
Celem gry jest rozwój słownictwa. Możliwa jest wersja indywidualna lub grupowa. Na przykład:
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda grupa otrzymuje od prowadzącego grę tabelkę.
W zależności od potrzeb znajdują się na niej rubryki z zakresu znanego słownictwa:
COUNTRY, ANIMAL, PLANT/FRUIT, VERB, THING itp.
Nauczyciel mówi po cichu alfabet, wyznaczony uczeń mówi stop. Litera wypowiedziana na głos to początek wyrazu w tabelce w poszczególnych kategoriach. Grupa, która skończy pierwsza mówi: stop a nauczyciel odlicza ok.5 sekund. Grupa, która zwyciężyła czyta swoje słowa a pozostałe porównują swoje odpowiedzi.
Punktacja: to samo słowo we wszystkich grupach – 5 punktów, inne słowo – 10, tylko jedna grupa ma wpisane poprawnie słowo – 15 punktów.


Simon says:
Uczniowie wykonują polecenie nauczyciela, ale tylko wówczas kiedy polecenie poprzedzone jest zwrotem: „Simon says”. Jeżeli ktoś wykona polecenie bez tego poprzedzającego zwrotu odpada z gry. Wygrywa ta osoba, która zostanie najdłużej.
Przykładowe polecenia:
Touch your ears!
Wave hello.
Touch your toes.
Turn around.


Która godzina, Panie Wilku? (What’s the time Mr Wolf?)
Tę grę możemy wykorzystać do powtórek liczebników. Jedna osoba „Wilk” staje na jednym końcu klasy twarzą do ściany, a reszta klasy staje na drugim końcu. Uczniowie wołają: What’s the time Mr Wolf?, a wilk odpowiada np.: It’s four o’clock. Uczniowie stawiają cztery małe kroczki., odliczając je głośno: one, two, three, four. Pytanie i odpowiedź są powtarzane, aż wilk słyszy głosy uczniów blisko siebie. Wtedy odwraca się i woła: It’s dinner time! i stara się złapać jednego ucznia. Złapany uczeń to następny wilk.


Zabawa „Who...?”
Nauczyciel zadaje pytania np. Who has got a cat? Who likes pizza? Itp. Po każdym pytaniu uczniowie, którzy chcą pokazać swoją pozytywną odpowiedz wykonują wcześniej ustaloną czynność, np. podskakują, robią obrót, klaszczą w dłonie.


Zapamiętaj - zapamiętywanie wyrazów zapisanych na tablicy.
Nauczyciel wypisuje na tablicy nazwy np. przedmiotów. Uczniowie próbują zapamiętać jak najwięcej z nich. Po zmazaniu tablicy uczniowie podzieleni na zespoły odtwarzają zapamiętane nazwy.
Modyfikacją jest zmazanie tylko kilku wyrazów, lub tylko jednego i wówczas wygrywa ten zespów lub osoba, która najszybciej zorientuje się zmianie na tablicy.


Rozsypanka literowa.
Nauczyciel wypisuje litery wyrazu, który uczniowie znają. Wygrywa ta osoba, która najszybciej odgadnie wyraz.


Słowa ze słowa.
Nauczyciel pisze na tablicy wyraz składający się z dużej ilości liter. Wygrywa ten uczeń lub grupa, która napisze największą ilości słów z zastosowaniem liter występujących w napisanym przez nauczyciela wyrazie.


Zgadywanka typu Yes/No
Nauczyciel losuje spośród kilku znanych dzieciom ilustracji jedną i nie patrząc na obrazek odwraca ją w kierunku klasy. Następnie wypowiada zdania np.: „Is it a cat? zgadując co jest na obrazku. Uczniowie muszą zrozumieć wypowiedź nauczyciela i odpowiedzieć Yes lub No.


Zgadywanki typu “What have I got in my bag/hand?”
Nauczyciel zadaje powyższe pytanie, uczniowie starają się odgadnąć przypominając sobie słownictwo, z zakresu który wcześniej określił nauczyciel. Jeśli odgadną nauczyciel wyjmuje daną rzecz.
Wyświetleń: 11925


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.