Katalog

Elżbieta Stokarska, 2010-05-28
Wyszków

Język polski, Ćwiczenia

Metody i ćwiczenia do pracy z filmem na lekcji.

- n +

Metody i ćwiczenia do pracy z filmem na lekcji:

1.Ćwiczenie przygotowujące do egzaminu gimnazjalnego lub matury. Proponujemy uczniom po obejrzeniu wybranego filmu, aby zebrali wszystkie zbieżne z nim teksty kultury (literatura, sztuka, inne filmy, piosenki, itp.), które poznali do tej pory (na lekcjach i nie tylko) i spisali je w formie tabelki, schematu, itp.
Jeśli film zawiera kilka problemów, można do każdego z nich zrobić oddzielny zbiór tekstów. Klasę można podzielić na grupy – według problemów lub poszczególnych dziedzin (literatura, film, malarstwo, itp.) W ten sposób uczniowie porządkują tematycznie wiedzę, przypominają sobie nazwy tytułów, autorów i bohaterów (a z tym jest problem na egzaminach!). Często uczniowie nie wykorzystują w swoich pracach pisemnych obejrzanych filmów czy innych dzieł, bo nie pamiętają tytułu czy reżysera, a jedynie, o czym to było.
Najlepiej zrobić to zadanie lub zadania w wersji cyfrowej, aby z biegiem czasu uzupełniać listę i w III klasie skorzystać z tych kręgów tematycznych przy powtarzaniu materiału.

2.Od filmu do naszego życia – prosimy uczniów, najlepiej przed projekcją, aby się zastanowili, które problemy poruszane w filmie możemy odnaleźć w naszym najbliższym środowisku. Jeśli nazywanie po imieniu problemów jest z jakichś względów drażliwe, np. dotyczy konkretnego ucznia w klasie, możemy problem sformułować ogólnie, np. dokuczanie innym, samotność. W zależności od klasy, można podjąć dyskusję, jak ten problem rozwiązać?
Z moich doświadczeń wynika, że uczniowie często starają się bagatelizować oglądane na lekcji dzieło, wychodząc z założenia, że ich to nie dotyczy i traktują lekcję z filmem jak przerwę w pracy. W ten sposób chcę ich jakoś z filmem związać, choć temat dzieła bywa odległy.

3.Aby przykuć uwagę uczniów do filmu, rozdajemy przed projekcją karty pracy w formie tekstu z lukami dotyczącego treści i jego budowy, np.
„Reżyserem filmu jest…….. Główny bohater ma lat………………. Akcja filmu rozgrywa się w …………………W roku……. zdarzyło się…………… ,itp.”

To może banalnie proste, ale część uczniów na pewno poczuje się odpowiedzialna za ten kawałek papieru na ławce, zwłaszcza jeśli zapowiemy, że zbierzemy to pod koniec lekcji. Przy okazji mamy prawie gotową notatkę do zeszytu. Oczywiście szkielet notatki dopasowujemy do możliwości klasy lub poszczególnych uczniów.
Wyświetleń: 1258


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.