Katalog Agnieszka Stajniak, 2010-05-28 Krosno Zajęcia artystyczne, Plany pracy PROGRAM WŁASNY ZAJĘĆ ZESPOŁU WOKALNO - TANECZNEGO.PROGRAM WŁASNY ZAJĘĆ ZESPOŁU WOKALNO - TANECZNEGO DLA WYCHOWANKÓW INTERNATU SPECJALNEGO OŚRODKA SZKOLNO-WYCHOWAWCZEGO Program zajęć kółka wokalno-tanecznego jest przeznaczony dla wychowanków internatu SOS-W - dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo. Treści w nim zawarte stanowią uzupełnienie treści w ramach nauczania muzyki w klasach IV-VI i gimnazjum – szkół specjalnych dla uczniów upośledzonych w stopniu lekkim . Główne założenia programu opierają się na obcowaniu wychowanków z muzyką, ruchem i tańcem oraz walorach wychowawczych i rewalidacyjnych zajęć muzyczno- ruchowych . Na realizację programu przeznaczone jest 2-3 godz. tygodniowo (1-1,5 godziny dwa razy w tygodniu ). Program przeznaczony jest do realizacji w ciągu jednego roku szkolnego . Poprzez taniec i śpiew wychowanek wyrabia w sobie swobodę i płynność ruchów oraz poczucie rytmu i słuchu . Zajęcia ruchowe , taneczne stają się istotnym elementem terapii dzieci z upośledzeniem w stopniu lekkim. Ruch bowiem znosi napięcie mięśniowe, emocjonalne, daje odprężenie, wyzwala ekspresję , poczucie własnej wartości i pewności siebie .Ułatwia synchronizację ruchów . Może wpływać na samoocenę wychowanków . Ruch przy muzyce rozwija postawę twórczą , twórcze poszukiwania . Cele szczegółowe zajęć . • Kształtowanie i rozwój uzdolnień muzycznych i tanecznych; • kształtowanie i rozwój zainteresowań wychowanków; • efektywne zagospodarowanie czasu wolnego wychowanków mieszkających w internacie ; • eliminowanie negatywnych emocji , zachowań ; • indywidualne i zespołowe przeżywanie muzyki; • rozwijanie wrażliwości na muzykę; • kształtowanie umiejętności słuchania i rozumienia muzyki; • pobudzanie i rozwijanie wyobraźni oraz umiejętności muzycznych ; • kształcenie głosu , prawidłowego oddechu , prawidłowej postawy przy śpiewaniu • kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie; odpowiedzialności za wspólny efekt końcowy; • zaspokajanie naturalnej potrzeby ruchu ; • przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie wiary w siebie i kształtowanie poczucia własnej wartości; • poznanie zróżnicowanego repertuaru wokalnego: pieśni historycznych , pieśni patriotycznych, pieśni ludowych, piosenek popularnych , dziecięcych , młodzieżowych okolicznościowych (w zależności od potrzeb), pieśni i piosenek religijnych ; • poznanie prostych elementów tańca z repertuaru: tańców integracyjnych ; wybranych polskich tańców : poloneza , krakowiaka ; tańców dyskotekowych ; • kształtowanie sprawności motorycznej; kształtowanie umiejętności szybkiej reakcji; rozwijanie refleksu; kształtowanie koordynacji ruchowej i słuchowo – ruchowej; • ćwiczenie prawidłowej lateralizacji ciała ; • dostarczanie pozytywnych emocji , radości z kontaktu z muzyką i tańcem; • kształtowanie umiejętności współpracy i współdziałania w czasie zabaw; • kształtowanie więzi grupowej ; • wdrażanie dyscypliny , kształtowanie uwagi , słuchania ze zrozumieniem ; • zaznajomienie wychowanków z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi śpiewu i tańca; • kształtowanie w wychowankach poczucia tożsamości narodowej , regionalnej . Treści kształcenia Uczenie pieśni i piosenek ze słuchu ; Śpiewanie piosenek jednogłosowych ; Uczenie pieśni i piosenek uwzględniając naturalny głos dziecka ; Przestrzeganie skali głosu dziecka i jej rozszerzanie c1-c2 ; Stosowanie ćwiczeń oddechowych , melodycznych , dykcyjnych , artykulacyjnych w formie zabaw; Rytmizowanie wierszyków , przysłów , wyliczanek oraz różnicowanie ich ze względu na dynamikę tempo , artykulację ; Śpiewanie repertuaru a’capella oraz z podkładem muzycznym ; Tworzenie układów ruchowych , rytmicznych , sekwencji powtarzających się ruchów Tworzenie układów choreograficznych do piosenek . Zadania nauczyciela związane z realizacją programu Opracowanie rocznego planu pracy zespołu wokalno – tanecznego uwzględniający możliwości , zainteresowania i potrzeby wychowanków internatu , a także potrzeby szkoły i środowiska lokalnego . Diagnoza możliwości wokalnych i ruchowych wychowanków , rozeznanie potrzeb wychowanków . Zdiagnozowanie potrzeb szkoły , internatu oraz środowiska lokalnego . Analiza i dobór odpowiednich metod i form pracy . Systematyczne motywowanie wychowanków do efektywnego wykorzystania czasu przeznaczonego na zajęcia . Organizowanie ciekawych , atrakcyjnych zajęć. Zdiagnozowanie zainteresowań wychowanków . Dobór przystosowanego do możliwości wychowanków repertuaru. Odpowiednie , systematyczne przygotowywanie wychowanków do prezentacji . występów . Informowanie rodziców i opiekunów wychowanków o pracy w zespole i osiągnięciach . Promowanie osiągnięć pracy zespołu na stronie internetowej szkoły oraz w lokalnych mediach. Współpraca z nauczycielami muzyki i wychowawcami klas Systematyczne analizowanie pracy wychowanków i ich postępów oraz pracy własnej Zapewnienie na zajęciach zespołu przyjaznej atmosfery . Zapewnienie na zajęciach bezpieczeństwa wychowankom. Dokonywanie ewaluacji programu . Planowany repertuar ZESPOŁU : REPERTUAR WOKALNY Pieśni historyczne i patriotyczne : Rozkwitały pąki białych róż O mój Rozmarynie Ułani, ułani Rota Na Wawel na Wawel- krakowiak Polonez 3 Maja – polonez Piosenki okolicznościowe Dzień Nauczyciela Nasi Kochani babcia i dziadek Święto mamy Mój tata Koniec roku Pieśni i piosenki ludowe Czerwone jabłuszko Jadą goście, jadą Moja Maryneczka Przyśpiewki z okolic Krosna Piosenki dziecięce , młodzieżowe, popularne Tęcza , tęcza cha–cha-cha ( Koleżanko, kolego ) Familijny blues Karnawał w Rio Wiek rocka Jesienna cha-cha; Płonie Ognisko-piosenka harcerska Chodź pomaluj mój świat Piosenki religijne Kolędy , Pastorałki Noe i zwierzęta , Taki mały, taki duży , Barka REPERTUAR TANECZNY Tańce integracyjne Taniec powitalny Taniec dłoni Taniec rumuński Taniec na powitanie wiosny Czeska polka Zabawy ruchowe ze śpiewem Tyrolski walczyk Miotlarz Na górze , na dole Tańce : - narodowe - krakowiak , polonez - ludowe – polka, chodzony Układy choreograficzne do piosenek , melodii popularnych Improwizacje taneczno- rytmiczne Gry i zabawy przy muzyce Gry rozwijające – słuchowe Np. Skąd dochodzi dźwięk Jaki to instrument? Gry służące rozwijaniu koncentracji – Np. Idź za mną , Dyrygent , Łańcuch dźwięków Gry wprowadzające oraz umożliwiające wzajemne poznanie się - Np. Dzień dobry , Okręt Muzyczna wizytówka Gry kształtujące interakcję – Np. Pstryczki, Marionetki, Gry rozwijające zaufanie. Np. Ciuciubabka , Latarnia i okręty Przewidywane osiągnięcia wychowanków • Wychowanek potrafi zaśpiewać pieśni i piosenki jednogłosowe z poznanego repertuaru wokalnego zbiorowo i indywidualnie; • Wychowanek śpiewa piosenki bez akompaniamentu – a’ capella ; • Wychowanek śpiewa piosenki z nagranym akompaniamentem; • Wychowanek śpiewa ilustrując ruchem treść piosenki; • Wychowanek zna teksty piosenek; • Wychowanek śpiewa poprawnie pod względem rytmicznym , melodycznym , stosuje odpowiednie tempo , artykulację ,dynamikę , śpiewa z odpowiednią dykcją; • Wychowanek prawidłowo oddycha podczas śpiewu , zna ćwiczenia oddechowe; • Wychowanek prawidłowo operuje głosem , zna prawidłową postawę podczas śpiewu; • Wychowanek potrafi połączyć czynność śpiewu z ruchem , tańcem ; • Wychowanek zna ruchy i kroki w poznanych tańcach i układach rytmiczno- tanecznych ; • Wychowanek chętnie prezentuje swoje umiejętności w czasie występów; • Wychowanek odczuwa przyjemność i radość z zespołowego śpiewu i tańca; • Wychowanek umie współdziałać w grupie , jest odpowiedzialny za wynik wspólnej pracy . Formy pracy • grupowa – śpiew , taniec , zabawy • zespołowa – układy i śpiew w duecie , tercecie • indywidualna – ćwiczenia ruchowe , oddechowe , ćwiczenie dykcji Metody pracy • Pokaz • Prezentacja tańców - film , spotkanie z zespołem regionalnym • Śpiew , • Ćwiczenia , zabawy rytmiczne , melodyczne , oddechowe • Taniec i ruch przy muzyce : o metoda naśladowcza o metoda zabawowo- naśladowcza o metoda bezpośredniej celowości ruchu o metoda ruchowej ekspresji twórczej Rudolfa Labana o gimnastyka rytmiczna A.i M. Kniessów. • Tworzenie ruchu do muzyki • Słuchanie muzyki Warunki realizacji programu Zajęcia zespołu wokalno-tanecznego powinny odbywać się w pomieszczeniu dość dużym – np. w świetlicy , sali gimnastycznej . Do przeprowadzenia zajęć niezbędne jest wyposażenie : Pianino lub inny instrument klawiszowy Sprzęt audio , wideo Zestaw płyt z podkładami instrumentalnymi piosenek i tańców Filmy instruktażowe Rekwizyty do zajęć ruchowych – piłeczki , szarfy , skakanki, koła hula-hop Podręczniki , śpiewniki , nuty Czynności nauczyciela • Nauczyciel- wychowawca realizujący program zespołu powinien : • Dbać o wyposażenie . • Dbać o jakość tematyczną , dydaktyczną tekstów piosenek . • Dbać o dobrą , przyjazną atmosferę na zajęciach . • Dostrzegać wysiłki ,zaangażowanie wychowanków . • Motywować do pracy , aktywności twórczej wychowanków. Ewaluacja programu • Analiza dokumentacji – dziennik zajęć , repertuar , zeszyty obserwacji wychowanków • Udział w uroczystościach , akademiach • Udział w konkursach i przeglądach • Obserwacja wychowanków na zajęciach , wpisy do zeszytu obserwacji wychowanków • Ankieta dla wychowanków • Karty samopoczucia wychowanków w czasie zajęć – wypełniane raz w tygodniu ANKIETA Uczestniczyłaś / uczestniczyłeś w tym roku w zajęciach ZESPOŁU WOKALNO - TANECZNEGO. Proszę o wypełnienie poniższej ankiety. Wyrazisz swoje zdanie na temat zajęć, w których brałaś / brałeś udział. Zaznacz właściwą odpowiedź lub wpisz w miejsce kropek swoje spostrzeżenia. 1. Czy chciałabyś/chciałbyś uczestniczyć w tego typu zajęciach ponownie? a. tak b. nie c nie wiem d. jest mi to obojętne 2. Jak często w tygodniu chciałabyś/chciałbyś uczestniczyć w takich zajęciach ? a. raz w tygodniu b. dwa razy w tygodniu c. trzy razy w tygodniu d. nie mam zadania Po zakończeniu zajęć uważasz, że Twoje umiejętności wokalne : a. poprawiły się b. pogorszyły się c. są bez zmian d. nie mam zdania 4. Po zakończeniu zajęć uważasz, że Twoje umiejętności taneczne: a. poprawiły się b. pogorszyły się c. są bez zmian d. nie mam zdania 5. Uczestniczyłam / uczestniczyłem w zajęciach ponieważ : ……………………………………………………………………………… KARTA OCENY SAMOPOCZUCIA NA ZAJĘCIACH Wychowankowie za pomocą znanych emotikonów : buźka wesoła, buźka smutna , buźka obojętna wyrażają swoje samopoczucie przed zajęciami i po zajęciach . Program opracowała : Agnieszka Stajniak nauczyciel SOS-W w Krośnie Wyświetleń: 6303
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |